AnonymBruker Skrevet 3. mai #1 Skrevet 3. mai Det er mange saker i media der jeg tenker, han hadde jeg virkelig støttet en spleis til. Oftest til familier med barn som enten er syke eller ikke får samme muligheter som andre. Nå så jeg luksusfellen, med han som hadde blitt svindlet og trodde han hadde kjøpt crypto. En mann med god økonomistyring, som nå går inn i pensjonstiden med mye gjeld. Han kunne jeg lett vipset en hundrings til. Anonymkode: 64b7b...72f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange saker i media der jeg tenker, han hadde jeg virkelig støttet en spleis til. Oftest til familier med barn som enten er syke eller ikke får samme muligheter som andre. Nå så jeg luksusfellen, med han som hadde blitt svindlet og trodde han hadde kjøpt crypto. En mann med god økonomistyring, som nå går inn i pensjonstiden med mye gjeld. Han kunne jeg lett vipset en hundrings til. Anonymkode: 64b7b...72f Han på Luksusfellen hadde jeg ihertfall ikke vippset til! Når man er så dum, så får man klare seg selv. Anonymkode: 46137...cf0 9 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai #3 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå så jeg luksusfellen, med han som hadde blitt svindlet og trodde han hadde kjøpt crypto. En mann med god økonomistyring, som nå går inn i pensjonstiden med mye gjeld. Han kunne jeg lett vipset en hundrings til. Anonymkode: 64b7b...72f Folk som tar opp gjeld for å investere i risikoprodukter støtter jeg ikke. Anonymkode: 47f97...32c 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #4 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han på Luksusfellen hadde jeg ihertfall ikke vippset til! Når man er så dum, så får man klare seg selv. Anonymkode: 46137...cf0 For så vidt enig. Han virket bare så stakkarslig, og hadde jo blitt kontaktet av noen han kjente til for investeringen. Anonymkode: 64b7b...72f
AnonymBruker Skrevet 3. mai #5 Skrevet 3. mai Ville ikke ha vippset til folk som har oppført seg helt tåpelig, som folk i Luksusfellen. Bare tull å gi penger til folk som ikke klarer å styre penger. Kunne ha vippset til folk som mistet jobben, eller fikk økonomiske problemer pga egen sykdom eller partners dødsfall. Anonymkode: f3baa...c3a 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #6 Skrevet 3. mai Jeg kunne støttet barn med sykdom om det ble dokumentert at pengene gikk til formålet. Jeg støttet en spleis til en operasjon som ikke ble dekket her hjemme, og det ble dokumentert betalte fakturaer osv. Sånn ellers ville jeg nok heller foretrukket støtte hjelp oss og hjelpe feks fremfor spleis. Jeg jobbet i en hjelpeorganisasjon før, og det var ganske mange som syntes det var flaut/vanskelig kontakte oss for hjelp. Så jeg kan ikke helt se for seg at de mest vanskeligstilte ville blottlagt seg på den måten. Og jeg er redd en lett kan bli lurt, ganske sikker på at ett nært familiemedlem lett kunne diktet en historie for å få litt ekstra penger. Anonymkode: df252...3fd
Hengebuksvinet Skrevet 3. mai #8 Skrevet 3. mai Jeg har støttet en småbarnsmor som ikke fikk dekt en behandling hun trengte for å fungere i hverdagen. Og en ung jente som fikk bedre livskvalitet av å få en eksperimentell kreftbehandling. (Den siste har venninne av et av barna mine). Hadde sikkert støtten en i lignende kryptomannens situasjon også, om jeg kjente han. For han så jo ut til å egentlig være fornuftig med penger. Og alle kan gjøre feil. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #9 Skrevet 3. mai Støtter gjerne medisinsk behandling som ikke dekkes av staten, og organisasjoner som idrettslag og andre non-profit som gir glede til spesielt barn og unge. Støtter aldri folk som har økonomiske problemer de selv er ansvarlige for, eks han i luksusfellen, eller folk som ikke har hatt forsikring på hus/bil/kjæledyr og nå har opplevd brann/sykdom eller skade. Anonymkode: cb330...a27 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #10 Skrevet 3. mai Svært få… i hvertfall ikke de som trenger kr til behandling av dyr, konfirmasjonsfest-utgifter, alternativ kreftbehandling i utlandet etc. Anonymkode: 28b05...893
AnonymBruker Skrevet 3. mai #11 Skrevet 3. mai Ikke til folk som skal ha konfirmasjon i hvert fall. Det kan man klare seg uten når man ikke er personlig kristen. Det er bare for å håve inn gaver og penger. Griskhet. Ikke hadde jeg spandert en krone på sånne som han i Luksusfellen heller, som er så dum og tror at "investeringene" hans gir en så skyhøy gevinst. Gang på gang betale "gebyrer" og aldri få ut en krone av "gevinsten" sin... Nei. Jeg synes synd på han, en eldre mann som snart skal pensjoneres, men jeg hadde ikke belønnet han med penger for å være så dum og korttenkt. Virker noe for godt til å være sant, så er det gjerne det! Anonymkode: cbbef...96d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #12 Skrevet 3. mai Gir ikke til luksusfellen lignende situasjoner. Gir ikke til de som har tatt på seg for mye, fått flere barn enn de har økonomi til. De som trenger hjelp til dyr. Kan gi til folk jeg kjenner situasjonen til. Anonymkode: 4b3e2...ca4
Kniv & gaffel Skrevet 3. mai #13 Skrevet 3. mai Jeg er svært skeptisk til å gi penger til Spleis. Det er vanskelig å vite hva pengene virkelig går til. Da gir jeg heller penger til anerkjente organisasjoner. Unntak er hvis jeg kjenner den det gjelder. For ikke så lenge siden ga jeg penger via Spleis til enken og barnet til en bekjent av meg som nylig døde av kreft. Der vet jeg at pengene vil bli brukt på en god måte.
c_buk Skrevet 3. mai #14 Skrevet 3. mai Jeg ville aldri gitt noe til spleis. De typer tilfeller jeg kunne vurdert er likevel situasjoner folk må ta høyde for selv. F.eks en partner som går bort? Det dekkes av livsforsikring. Osv. Jeg kunne hjulpet og har hjulpet venner og familie som har dårlig råd. F.eks nødvendig tannlegehjelp til moren min, kjøpt uten min egen jobbtelefon for å gi til søskenbarn, innkjøp av litt ekstra god mat til jul osv. Når det gjelder tilfeller som han i Luksusfellen, ville jeg i hvert fall ikke bidratt med penger. Han har jo helt frivillig gitt fra seg penger til en åpenbar svindel. Det er synd på fyren som er såpass naiv i en verden hvor ikke alle er snille. Jeg er generelt litt imot at vi som privatpersoner skal ta ansvar for å donere penger til ulike forhold. Grunnene er sammensatte. Noen mennesker har satt seg selv i dårlige situasjoner og bør da selv jobbe seg ut av egen situasjon. Og for andre tilfeller er jeg heller for å styrke det offentlige sikkerhetsnettet, fremfor at vi som privatpersoner skal ta ansvar for det. Jeg donerer eksempelvis penger til dyrevernsorganisasjoner, men mener mine skattepenger egentlig burde gått til slikt arbeid som de frivillige organisasjonene gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #15 Skrevet 3. mai Jeg støtter flere lag og foreninger igjennom å kjøpe vafler, gi bort lopper, pant etc. Kan være alt fra Lions til skolekorps. Er støttemedlem i en organisasjon gor fartøyvern. Hvis jeg skal donere penger direkte via må det være noe til hjelp for dyr. Mennesker som skaffer unger uten å ha råd til dem har jeg ikke ei krone til overs for. Anonymkode: 81801...73f 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #16 Skrevet 3. mai Eneste jeg kan huske er innsamling til etterlatt kone og små barn da en bussjåfør som var eneforsørger døde på jobb fordi en råkjører frontkolliderte med bussen han kjørte. Anonymkode: 29185...434 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #17 Skrevet 3. mai De som har tapt sparepengene sine på Krypto. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: e84e6...5c4
AnonymBruker Skrevet 3. mai #18 Skrevet 3. mai Det eneste måtte vært den svenske familien på Lyxfällan hvor far i familien hadde spilt bort 1,7 millioner før han så tok sitt eget liv... Anonymkode: 0154e...e3b 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #19 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er mange saker i media der jeg tenker, han hadde jeg virkelig støttet en spleis til. Oftest til familier med barn som enten er syke eller ikke får samme muligheter som andre. Nå så jeg luksusfellen, med han som hadde blitt svindlet og trodde han hadde kjøpt crypto. En mann med god økonomistyring, som nå går inn i pensjonstiden med mye gjeld. Han kunne jeg lett vipset en hundrings til. Anonymkode: 64b7b...72f Leger uten grenser. Det er ingen - absolutt ingen - innenfor Norges grenser som har behov for penger. Et grundig kurs i grunnleggende økonomi? Absolutt. At noen tok tak i de voksne i familien og tvangs-budsjetterte for dem slik at de fikk mat og leker etc? Absolutt i tilfelle samtlige barn som lever i fattigdom. Grundig opplæring i økonomi innført i grunnskolen? Tommel opp. Men voksne tåler å leve på bønner og ris i et kollektiv. Det at de eventuelt må det resten av sitt liv i Norge er ikke uverdig. Det er helt ok. Dette absurde fokuset på relativt fattige i Norge over enorm, uverdig og systematisk undertrykkelse utført av oss i fattige land er uanstendig. Det er ikke «oss først». Vi er alle mennesker. Det er alle mennesker opp til anstendig levestandard før vi bryr oss om relativ fattigdom. Anonymkode: 5c46e...a16 3 1
frivis Skrevet 3. mai #20 Skrevet 3. mai (endret) Jeg har sett hvor dårlig økonomistyring folk generelt sett har til at jeg ikke ønsker at mine penger skal bytte hender. Har ingen respekt for hjelpeorganisasjoner som kjører 90+% av pengene de får til administrative kostnader, hjelpen kommer knapt frem og de har kun ett poseringsprosjekt de bruker i kampanjene til å lure folk med. MEN... jeg skjønner at folk gir penger altså. Ufattelig mange naive og godtroende nordmenn. Huff, ja dette gnålet og tiggingen om penger vil nok ikke ta slutt med det første. Det er enda stort marked for å lure dumme mennesker. Endret 3. mai av frivis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå