Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste årene vært Argentina på to ben økonomisk sett, og har nå bestemt meg for å få orden på finansene. Jeg har søkt litt på forumet etter tips, og så at noen hadde 3-4 kontoer. Dere som er organiserte, hvor mange kontoer har dere, og til hvilket bruk? Jeg har nå en brukskonto og en sparekonto (sistnevnte har ikke vært i bruk på en stund.. :sjenert: ).

Skal også sette opp et budsjett. Dere som fører budsjett, fører dere månedlige regnskap også?

Og til sist: Har byttet bank (til skandiabanken), og skal bestille kort fra når jeg får penger på kontoen. Hvor lang tid tar det fra jeg bestiller kortet til jeg får det?

Alle andre tips til hvordan man får stålkontroll på økonomien tas imot med takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 2 kontoer. En bruks konto, og en sparekonto. :)

Skrevet

Har en brukskonto/lønnskonto og en sparekonto. Har også en BSU-konto.

Slik jeg jobber nå har jeg lønnskonto og sparekonto i Belgia også.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg har tre kontoer - brukskonto, sparekonto og en til lånekassen.

Gjest Gjest
Skrevet

Brukskonto

Sparekonto

Regningskonto

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har ansvaret for 3 kontoer. Min egen lønnskonto, vår felleskonto og vår felles kapitalkonto + at jeg sparer i fond.

Ellers er jeg ikke så flink med budsjetter og regnskaper, men det går nå rundt hver måned, så, samtidig som vi sparer litt.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har:

- BSU-konto

- brukskonto

- lønnskonto (overfører jevnlig fra lønnskonto til brukskontoen - liker ikke å ha for mye penger på brukskontoen om gangen)

- sparekonto

- felleskonto med sambo (går til alle felles regninger, mat osv.)

Skrevet

Det beste trikset for en ryddig økonomi er å ha en egen budsjettkonto. Måten du bruker den på, er at du lager deg et budsjett der du prøver å forutse alle utgiftene du har i løpet av et år. Se på gamle kontoutskrifter og tenk på hva du betaler av regninger, også fyller du inn. Finn ut hvor mye du bruker i året, og del så beløpet på tolv. Dette er beløpet du trenger å sette av hver måned. Jeg pleier å sette av litt mer, for å bygge opp en buffer på regningekontoen i tilfelle det er noen utgifter som plutselig øker. Overfør det beløpet du har funnet ut til budsjettkontoen med en gang du har fått lønna. I begynnelsen vil du kanskje trenge å overføre litt mer, eller i alle fall følge godt med, siden du enda ikke har rukket å bygge opp et buffer. Noen måneder vil du ha regninger for mye mer enn du setter inn, noen måneder vil du nesten ikke ha regninger. Ved hjelp av budsjettkontoen sørger du for at du slipper å være blakk de månedene med mye utgifter. Da vi satte opp budsjett fant vi faktisk ut at det var et par måneder vi hadde mer utgifter enn vi fikk inn i lønn. Du unngår også at du bruker av pengene du skull hatt til regninger ved et uhell, fordi du ikke har kontroll på hvor mye du har på konto.

Om du har penger til overs bør du dessuten sette av et fast beløp på sparekonto. Om du har mye til overs kan du vurdere andre spareformer, som fond eller aksjer i tillegg til vanlig høyrentekonto.

Når du har overført det du skal, vet du at det som står igjen på konto er det du har å leve for til neste lønning. Tenk ut hvor mye du ca. har i uka, og prøv å holde deg til det. Det er ikke lov til å "låne" fra sparekonto eller budsjettkonto annet enn i høyeste nødsfall. Min regel for å unngå impuslkjøp er at bruk fra sparekonto skal planlegges god tid i forveien.

Skrevet

Brukskonto og sparekonto, også VPS konto for aksjefond og aksjer.

Gjest Donna
Skrevet (endret)

Mannen min og jeg har 4 konti:

Donna lønnskonto

Donald lønnskonto

Donna og Donald sparekonto

Donna og Donald regningskonto

Huslån blir trukket rett av kontoen min hver lønning.

Regningskontoen overfører mannen min penger til hver måned - her regner du ut hvor mye du har i faste regninger i løpet av et år - del på 12 og finn beløpet du må overføre til regningskonto hver måned.

Før lønn så overfører vi det som står igjen på kontoene våre til sparekontoen. I tillegg setter vi inn der når vi får uventede penger, eks. bonuser, gaver, ol.

Har også en VPS-konto for aksjesparing som jeg deltar i hver måned.

Endret av Donna
Gjest Gjest
Skrevet
Det beste trikset for en ryddig økonomi er å ha en egen budsjettkonto. Måten du bruker den på, er at du lager deg et budsjett der du prøver å forutse alle utgiftene du har i løpet av et år. Se på gamle kontoutskrifter og tenk på hva du betaler av regninger, også fyller du inn. Finn ut hvor mye du bruker i året, og del så beløpet på tolv. Dette er beløpet du trenger å sette av hver måned. Jeg pleier å sette av litt mer, for å bygge opp en buffer på regningekontoen i tilfelle det er noen utgifter som plutselig øker. Overfør det beløpet du har funnet ut til budsjettkontoen med en gang du har fått lønna. I begynnelsen vil du kanskje trenge å overføre litt mer, eller i alle fall følge godt med, siden du enda ikke har rukket å bygge opp et buffer. Noen måneder vil du ha regninger for mye mer enn du setter inn, noen måneder vil du nesten ikke ha regninger. Ved hjelp av budsjettkontoen sørger du for at du slipper å være blakk de månedene med mye utgifter. Da vi satte opp budsjett fant vi faktisk ut at det var et par måneder vi hadde mer utgifter enn vi fikk inn i lønn. Du unngår også at du bruker av pengene du skull hatt til regninger ved et uhell, fordi du ikke har kontroll på hvor mye du har på konto.

Om du har penger til overs bør du dessuten sette av et fast beløp på sparekonto. Om du har mye til overs kan du vurdere andre spareformer, som fond eller aksjer i tillegg til vanlig høyrentekonto.

Når du har overført det du skal, vet du at det som står igjen på konto er det du har å leve for til neste lønning. Tenk ut hvor mye du ca. har i uka, og prøv å holde deg til det. Det er ikke lov til å "låne" fra sparekonto eller budsjettkonto annet enn  i høyeste nødsfall. Min regel for å unngå impuslkjøp er at bruk fra sparekonto skal planlegges god tid i forveien.

Dette du kaller nudsjettkonto kaller jeg regningskonto. Overfører en viss sum hver måned og så trekkes lån og regninger fra denne.

Skrevet

Har bare en bankkonto som brukes til regninger og sparing til uforutsette utgifter. Sparer også på IPA, slik at jeg skal få det bedre som pensjonist om 50 år, og i fond.

Fører regnskap for hver måned, hvor de faste utgiftene, telefon, husleie, bil og bensin, er ført opp sammen med sparing til de faste årlige utgiftene, som innboforsikring, til dels strøm, bilforsikring og årsavgift. Inntekt blir målt opp mot utgifter, og det resterende kan spares, lånes ut, eller brukes til noe jeg ønsker meg.

Mange velger å ha en regningskonto hvor de setter inn beløpet som skal brukes på regninger, og en sparekonto for å spare midler til senere bruk.

Bankkortet vil du motta omtrent to uker etter bestilling, en uke til trykking av kortet samt en uke til utsendelse. Kort og kode ankommer hver for seg, og blir sendt til din folkeregisterregistrerte adresse.

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke særlig system på kontoene mine: har to brukskontoer i to forskjellige banker. Og så har jeg en sparekonto. men renta på sparekontoen er ikke sørlig mye høyere enn renta på den ene brukskonto, så sparekontoen er ikke så veldig full.

Jeg pleier å betale en del regninger på forskudd, så jeg er sikker på at de blit betalt i tide. Når renta på innskudd er så lav som den er, er det ikke mye jeg taper på å ta ut pengene fra konto tidligere enn nødvendig. Og da slipper jeg purregebyr og får mer oversikt over økonomien og har en buffer på en måned i forhold til å henge etter i forhold til kreditorene.

Skrevet

Jeg og mannen har hver vår lønnskonto, felles budsjettkonto og felles sparekonto. I tillegg har vi hver vår BSU-konto. Er ikke så flink som vi burde være i forhold til den budsjettkontoen, men de største faste utgiftene går i alle fall over denne.

Kan forresten anbefale budsjettskjemaet på denne siden.

Skrevet
Dette du kaller nudsjettkonto kaller jeg regningskonto. Overfører en viss sum hver måned og så trekkes lån og regninger fra denne.

Ja, det blir det samme. Budsjettkonto er bare faguttrykket.

Skrevet

* 2 brukskontoer (en med visa/bankkort og en uten, den uten bruker jeg hvis jeg har lite å bruke på meg selv en mnd. Da setter jeg alle pengene inn på den, og gir meg selv "ukepenger" for at jeg ikke skal shoppe bort alt første uken :ler: )

* regningskonto (jeg og samboer har en felles hvor vi setter inn et fast beløp hver måned. Vi har laget budsjett for hele året og delt på tolv + lagt til noen tusen ekstra til uforutsette utgifter. Da har vi alltid nok penger til regninger som kommer)

* sparekonto (som studielånet settes inn på)

* bsu

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg/vi har sinnsykt mange konti, men det funker for oss. Må si at en del av de er pga vi begge driver for oss selv!

Vi har:

- regningskonto

- brukskonto (mat etc)

- privatkonto -hun

- privatkonto -han

- privatkonto II - han (tom, burde strykes)

- feriekonto

- sparekonto - vi

- sparekonto - han (tom, burde strykes...)

- BSU-konto - hun

- BSU-konto - han

- bedriftskonto - hun

- bedriftskonto - han

- skattekonto - hun

- skattekonto - han

- momskonto - han

- feriekonto - vi

- fondskonto

Det ble 17 det gitt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...