AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:21 #1 Del Skrevet lørdag kl 04:21 Ser det ofte, spesielt her på forumet. Er det dialekt, eller tror noen at disse skrives desse? Eksempel "hva feiler det desse influencerne?" Hvorfor "desse"? 🫨 Anonymkode: 7289d...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet lørdag kl 05:13 #2 Del Skrevet lørdag kl 05:13 Dialekt. Tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:15 #3 Del Skrevet lørdag kl 05:15 Ja, dialekt (og nynorsk). Anonymkode: d70f8...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:29 #4 Del Skrevet lørdag kl 05:29 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, dialekt (og nynorsk). Anonymkode: d70f8...0b6 Det skrives på bokmål forøvrig av de jeg har registrert dette hos, kun "desse" som er dialektord/nynorsk når de skriver i så fall. Tenkte kanskje mer at noen tror at "disse" skrives "desse" fordi vi skriver "de" som uttales "di". Anonymkode: 7289d...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet lørdag kl 05:36 #5 Del Skrevet lørdag kl 05:36 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, dialekt (og nynorsk). Anonymkode: d70f8...0b6 Skriftspråket har ingen dialekter. Vi har bokmål, nynorsk og feil. Desse er feil. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:38 #6 Del Skrevet lørdag kl 05:38 Snok1 skrev (1 minutt siden): Skriftspråket har ingen dialekter. Vi har bokmål, nynorsk og feil. Desse er feil. Det er selvsagt feil (på bokmål). Språklige feil er nå en gang ofte dialektbaserte, som denne. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: d70f8...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet lørdag kl 05:42 #7 Del Skrevet lørdag kl 05:42 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er selvsagt feil (på bokmål). Språklige feil er nå en gang ofte dialektbaserte, som denne. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: d70f8...0b6 En dialekt er ikke feil. Dialekter er språktradisjoner og de er flotte og berikende. Dialekter har bare ingenting i skriftspråket å gjøre. I skriftspråket har vi bokmål og nynorsk. Alt annet er feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:26 #8 Del Skrevet lørdag kl 07:26 Snok1 skrev (1 time siden): En dialekt er ikke feil. Dialekter er språktradisjoner og de er flotte og berikende. Dialekter har bare ingenting i skriftspråket å gjøre. I skriftspråket har vi bokmål og nynorsk. Alt annet er feil. Riksmål, høgnorsk, landsmål osv.. Anonymkode: ccbaa...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet lørdag kl 07:29 #9 Del Skrevet lørdag kl 07:29 Det er riktig å skrive "desse" om man skriver nynorsk, feil på bokmål. Mange skriver (halvveis) dialekt, noe som er greit i private sammenhenger (sms, chat o.l.), men ikke ellers. Ikke lov å skrive dialekt på forumet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet lørdag kl 07:31 #10 Del Skrevet lørdag kl 07:31 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Riksmål, høgnorsk, landsmål osv.. Anonymkode: ccbaa...ddc Ingen av disse er skriftspråk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet lørdag kl 07:34 #11 Del Skrevet lørdag kl 07:34 Uanonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er riktig å skrive "desse" om man skriver nynorsk, Er det nynorsk? Jeg tviler, men er ikke skråsikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet lørdag kl 07:36 #12 Del Skrevet lørdag kl 07:36 Snok1 skrev (1 minutt siden): Er det nynorsk? Jeg tviler, men er ikke skråsikker. https://ordbokene.no/nob/bm,nn/desse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:37 #13 Del Skrevet lørdag kl 07:37 Aldri sett, vært her i 12 år. Anonymkode: 85ae2...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet lørdag kl 07:38 #14 Del Skrevet lørdag kl 07:38 Uanonym bruker skrev (1 minutt siden): https://ordbokene.no/nob/bm,nn/desse Ser man det. Takk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:38 #15 Del Skrevet lørdag kl 07:38 Snok1 skrev (3 minutter siden): Er det nynorsk? Jeg tviler, men er ikke skråsikker. Det er nynorsk, ja. "Legg frå deg desse faktene" Anonymkode: 85ae2...bf2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:39 #16 Del Skrevet lørdag kl 07:39 Eg skriv "desse hønene" på nynorsk,men seier"disse hønene" på min dialekt. Anonymkode: c1219...b26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:43 #17 Del Skrevet lørdag kl 07:43 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eg skriv "desse hønene" på nynorsk,men seier"disse hønene" på min dialekt. Anonymkode: c1219...b26 På min dialekt blir det "dessa hønedn" Anonymkode: 85ae2...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:49 #18 Del Skrevet lørdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På min dialekt blir det "dessa hønedn" Anonymkode: 85ae2...bf2 Frå Sogn,du? Sunnfjording her... Anonymkode: c1219...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:54 #19 Del Skrevet lørdag kl 07:54 Snok1 skrev (20 minutter siden): Ingen av disse er skriftspråk. Jo, og de er ikke 'feil' å skrive. Språk må ikke være offisielt for å være riktig. F.eks. engelsk og andre språk er ikke offisielt normert, men det finnes fortsatt rett og galt i disse språkene. Anonymkode: ccbaa...ddc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:00 #20 Del Skrevet lørdag kl 08:00 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Eg skriv "desse hønene" på nynorsk,men seier"disse hønene" på min dialekt. Anonymkode: c1219...b26 Da har vi kanskje samme dialekt. Anonymkode: 67b2f...f70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå