Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er uke 28 og kjenner svært sjeldent babyen i magen, kjenner han hver dag, men ikke 10 spark ila 30 min eller sånn jeg leser at man skal.

Kjenner litt bevegelser et par ganger dagen bare. Og da må jeg følge nøye med hele dagen.

Kan det være noe halt med så rolige babyer i magen? Noen som opplevde det samme .

Alt har sett fint ut på UL osv, morkaken er bak, så det er ikke den som tar i mot for støt og barnet ligger i seteleie. 

Anonymkode: 0c318...f6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner du lite liv så tar du kontakt med føden, ikke kg 

Anonymkode: 335b5...b45

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjenner du lite liv så tar du kontakt med føden, ikke kg 

Anonymkode: 335b5...b45

Det er ikke mindre enn normalt, det har alltid vært lite. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har vært like lite liv hele tida, og alt har sett normalt ut på ultralyd, er det mest sannsynlig ikke noe galt.

Det er å plutselig kjenne mindre liv enn vanlig som potensielt kan tyde på noe galt. Da skal man kontakte føden.

Har du vært gravid før? Det kan være store forskjeller mellom fostre. Jeg venter nummer tre nå, og synes han er mye mer aktiv enn de to eldste var.

Anonymkode: 9b775...c6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samme var datteren min og hun var hyperaktiv når hun kom utenfor magen😂 Men var utrolig rolig i magen!

Nestemann var helt rabiat i magen og super rolig utenfor. 

Så lenge det følger det samme mønsteret av hva som er normalt for babyen din så er det ingenting å bekymre seg for. 

Anonymkode: 87cde...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ikke at babyen min lå i magen en gang jeg. Måtte skjekke noen ganger, men alt var i orden. 

Anonymkode: 11450...e02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjente mindre liv i uke 30. Var svangerskapsforgiftning, og det ble hastekeisersnitt etter 1 dag på sykehuset. Viktig å følge med på hvor mye liv det er og eventuelt endringer.

Anonymkode: 5095d...99c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine to babyer som begge lå i seteleie hele veien, hadde ikke så veldig tydelige bevegelser. Altså, det var lite spark, og mye mer "åling" og små bevegelser. På travle dager med mye annet som skjer, kunne mange av de bevegelsene gå meg hus forbi. Jeg passet faktisk på å "sjekke inn" med babyen flere ganger om dagen, og gi meg selv ro til å kjenne ordentlig etter. Men ellers er det jordmor du må snakke med dette om, og selvfølgelig ta kontakt med føden dersom det blir mindre bevegelse enn det som er normalt for din baby.

Anonymkode: 9566a...d80

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Førstemann var ekstremt rolig i magen. Han kunne jeg fint gå et par dager uten å kjenne noe til også, fløy jo ut og inn fra føden i tredje trimester pga dette. Veldig fortvilende, men han er frisk som en fisk nå. Og overhodet ikke rolig lenger 😆 

Frøkna som ligger i magen nå er helt bavian derimot. Hun kjenner jeg absolutt hele dagen, til den grad at jeg faktisk er nervøs for om hun ikke sover i det hele tatt 🤯 Og det går ut over nattesøvnen for det er heftige bevegelser hele natta.. Det er jo betryggende, men slitsomt det også. Enormt stor forskjell på de barna. 

Det som er skummelt er jo om bevegelsene avtar/endres fra normalen. Hvis babyen din alltid er rolig ville jeg ikke uroet meg så lenge den følger sitt vandte mønster :) 

Anonymkode: 82c36...a4f

Skrevet

Eg kjente lite liv generelt, ofte berre om kvelden og berre viss eg låg på side med ein arm under magen og den andre oppå. Var inne til to lite liv-kontrollar (veke 21 og 26, om eg hugsar rett), men båe gongar var alt vel - og eg såg på ultralyd at ungen sprella mens eg kjende ingenting. 

Dei ba meg følje med på endringar, dvs. at eg plutseleg kjende mindre til dei tidspunkta eg brukte å kjenne noko. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 3.32):

Er uke 28 og kjenner svært sjeldent babyen i magen, kjenner han hver dag, men ikke 10 spark ila 30 min eller sånn jeg leser at man skal.

Kjenner litt bevegelser et par ganger dagen bare. Og da må jeg følge nøye med hele dagen.

Kan det være noe halt med så rolige babyer i magen? Noen som opplevde det samme .

Alt har sett fint ut på UL osv, morkaken er bak, så det er ikke den som tar i mot for støt og barnet ligger i seteleie. 

Min sistefødte var også rolig i magen. Helt til på slutten. Da skal jeg love at det kom mange harde og kraftige spark. Tok igjen for hele graviditeten da tror jeg😊

Anonymkode: 68bfe...db9

Skrevet

Min yngste var også slik og jeg var hos jordmor og på føden noen ekstra ganger for å sjekke at alt var OK. Møtte bare forståelse og ble tatt inn til sjekk med en gang da jeg ringte og var bekymret for dette. Var aldri noe galt, men jeg ble som sagt tatt på alvor hver gang. 

Ta en telefon til jordmor og hør med denne aller først, det er kun du som kjenner babyen din så lenge den er i magen og det er bedre å ta en sjekk for mye!

AnonymBruker
Skrevet

Har du morkaken fremme eller bake? Er den fremme kan den dempe bevegelsene, slik at de ikke kjennes så kraftig. Videre er det ofte slik at man ikke legger særlig merke til bevegelsene når man er aktiv. Hvis det har blitt mindre bevegelse enn du er vandt med er det ikke bra. Men er du bekymret, ta en telefon til føden. Ring heller en gang for mye enn en gang for lite. Ikke vær redd for å være masete eller hysterisk. Spør deg selv: hva er viktigst? Å ikke fremstå plagsom og hysterisk, eller helsen til barnet ditt?

Anonymkode: d7b62...491

AnonymBruker
Skrevet

Min siste var også veldig rolig i magen gjennom hele svangerskapet. Nå er han kommet til verden og er fremdeles veldig rolig, og har tidenes sovehjerte. Er du urolig tar du kontakt med føden. 

Anonymkode: b4a39...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...