Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trist at det er så dårlig betalt å jobbe i apotek når man er utdannet farmasøyt. En nyutdannet farmasøyt med mange års høyere utdanning risikerer nå å kunn få

500 000 kroner i årslønn. Heldigvis kom jeg meg ut i tide og over i en annen bransje med en annen lønn. Tjener man under

550 000 i årslønn i 2025 er man regnet som lavtlønnet. Så mitt beste råd er å unngå å bli farmasøyt eller apotektekniker, ut i fra et velferds-perspektiv er dette virkelig å fraråde. Dårlig lønn og dårlig pensjon er det du oppnår da. Det hjelper virkelig ikke å friste studenter med at du er garantert jobb hvis lønnen du får ikke er til å leve av. 

Anonymkode: 3e57d...4a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fortjener ikke noen høyere lønn, da de kun setter lapper på forpakninger, ekspederer og gjør litt lagerarbeid. Egentlig en ganske bra lønn for en som tilbringer hele dagen i behagelig inneklima og ikke må ha noe med oppkast eller bæsj å gjøre.

Anonymkode: 509eb...ce9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ok, ser den når du setter det i det perspektivet, men nå var vel fokus et langt utdanningsløp. Likevel, man bør vel også sterkt fraråde folk om å utdanne seg til pleiere. Heldigvis slipper nå apotek- personell  å jobb på søndager og om natten. Det er i all fall noe. Likevel, nei man burde nok også fraråde folk om å utdanne seg til sykepleiere. Dårlig lønn og lite pensjon også der i gården. 

Endret av Tingelinna
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De fortjener ikke noen høyere lønn, da de kun setter lapper på forpakninger, ekspederer og gjør litt lagerarbeid. Egentlig en ganske bra lønn for en som tilbringer hele dagen i behagelig inneklima og ikke må ha noe med oppkast eller bæsj å gjøre.

Farmasøyter sørger for at mennesker og dyr ikke dør av medisinene sine. Det er ikke bare helsepersonell som håndterer kroppsvæsker som fortjener lønn etter ansvar.

Anonymkode: 80fe4...650

• Liker 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på hva du selv jobber med?

Anonymkode: d574a...8f1

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vet tydeligvis ikke stort om hva farmasøyter gjør… Eller så er du bare forferdelig bitter over at du har en jobb med både dårligere lønn og arbeidsoppgaver.

Det er et hav av arbeidsmuligheter for farmasøyter, på samme måte som andre yrker i helsesektoren. Farmasøyter på sykehusapotek jobber for eksempel med medikamentproduksjon som blir bestilt fra avdelingene. Det er ikke leger eller sykepleiere som blander cellegift eller smertepumper, det er farmasøytene sin jobb.

Flere ganger har jeg erfart leger som ordinerer feil dose, eller legemidler som ikke skal gis sammen. Hvem er det som oppdager dette når du er på apoteket for å hente ut medisinen din?Farmasøyten!

Farmasøyter er ikke dumme, det kreves blant annet realkompetanse for å komme inn på studiene (og for en som kun hadde P-matte på videregående anser jeg disse med R-matte og fysikk/kjemi som smarte). 
Jeg er sykepleier og er sjeleglad for at farmasøyter er en yrkesgruppe vi samarbeider med. Skulle gjerne studert faget selv. 

Anonymkode: ac15b...4d0

• Nyttig 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring.

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 18.38):

det er jo mye mer dem gjør og ganske mye dem må vite for og kunne jobbe som det

Anonymkode: 1947d...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...