AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:58 #21 Del Skrevet søndag kl 11:58 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Felles for alle overvektige jeg kjenner er at de ikke "liker" tørr mat og drukner alt i saus og dressing, smør (eller mye verre, fake-smør som Brelett etc) på brødskiva etc. Overvektige mennesker trenger å lærer seg å spise "tørr" mat, og at sult ikke er farlig. Anonymkode: 5e6ac...c38 Generelt sett så drukner ikke de jeg kjenner som er overvektige mat i saus og dressing. Noen drikker for mye brus og spiser for mye godteri, noen klarer ikke si "nei" til kakestykker når de er på kaffebesøk. Noen overspiser for å døyve traumer og sterk angst. Så det er ikke slik at overvektige automatisk trenger å lære seg å spise "tørr" mat. Anonymkode: 88443...d6a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:35 #22 Del Skrevet søndag kl 13:35 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har sjeldent noe av dette til middag. Er normalvektige. Lager heller mat av gode råvarer, fra bunnen, da trenger man ikke kamuflere smaken. Anonymkode: d24a1...e2c Da vet jeg det. Jeg har spist på 3-stjerners Michelinrestaurant flere ganger i mitt liv. Nå har jeg lært at saus som de serverer i rettene sine er for å kamuflere smaken av de mindre gode råvarene de bruker. 🤔 Anonymkode: 481a5...7a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:25 #23 Del Skrevet søndag kl 15:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da vet jeg det. Jeg har spist på 3-stjerners Michelinrestaurant flere ganger i mitt liv. Nå har jeg lært at saus som de serverer i rettene sine er for å kamuflere smaken av de mindre gode råvarene de bruker. 🤔 Anonymkode: 481a5...7a3 Hvilke? Har også spist på mange tre-stjerners. Ingen bruker saus oppå rettene på den måten du beskriver. Anonymkode: d24a1...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet søndag kl 15:38 #24 Del Skrevet søndag kl 15:38 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 0.23): Hvilke middager er gode å spise om jeg kun skal spise protein og grønnsaker? Altså ikke med saus. Tenkte på om kjøtt da blir tørt eller fisk blir tørt. Og hva slags grønnsaker er kalorifattig og som da passer til middagen? Synes kyllingfilet blir veldig tørt og jeg klarer ikke å spise det så da utgår det. Jeg overspiser fordi blir ikke mett og legger da på meg. Og sliter med munntørrhet pga. medisiner så mat må ha mye fukt. Og kjøtt må ikke være seigt eller full av tråder og sener. Hjelper ikke å drikke mye vann. Sliter mye med konsistens på mat. Jeg er veldig overvektig. Anonymkode: b369f...b1e Du kan droppe kyllingfilet, fordi den ofte blir tørr under steking ja, men det gjelder ikke for kyllinglårfilet. Den er det fett i, så det gjør den saftig og god. Sitronpepper på gjør den ekstra god. Eller hvitløkspepper. Jeg har i hvert fall aldri opplevd at kyllinglårfileten blir tørr under tillaging. Alltid saftig og god. Eller du kan lage en form og bake de i ovnen med grønnsaker. Som denne oppskriften f.eks: https://www.godt.no/oppskrifter/kylling-og-fjaerkre/10321/kyllingform-i-ovn Endret søndag kl 15:39 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:55 #25 Del Skrevet søndag kl 16:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke? Har også spist på mange tre-stjerners. Ingen bruker saus oppå rettene på den måten du beskriver. Anonymkode: d24a1...e2c Auberge de L’Ill, Le Clos des Sens, Georges Blanc, bl.a. Hvor har jeg skrevet noe som helst om å ha masse saus oppå rettene? Den jeg svarte, mente at saus er helt overflødig og at alle overvektige mennesker dynker maten i saus. Anonymkode: 481a5...7a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet søndag kl 17:02 #26 Del Skrevet søndag kl 17:02 AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 0.23): Hvilke middager er gode å spise om jeg kun skal spise protein og grønnsaker? Altså ikke med saus. Tenkte på om kjøtt da blir tørt eller fisk blir tørt. Og hva slags grønnsaker er kalorifattig og som da passer til middagen? Synes kyllingfilet blir veldig tørt og jeg klarer ikke å spise det så da utgår det. Jeg overspiser fordi blir ikke mett og legger da på meg. Og sliter med munntørrhet pga. medisiner så mat må ha mye fukt. Og kjøtt må ikke være seigt eller full av tråder og sener. Hjelper ikke å drikke mye vann. Sliter mye med konsistens på mat. Jeg er veldig overvektig. Anonymkode: b369f...b1e AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 0.33): Ts. Fisk blir ofte tørt fordi jeg steker med olje og vil bruke minst mulig. Liker kun laks og ørret. Ikke torsk. Må ha det billig pga. økonomi. Så pleier kjøpe laks og ørret i FirstPrice ol. som frosne og steker de. Blir kjedelig i lengden. Anonymkode: b369f...b1e AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 12.34): Hvilke andre kjøtt typer enn kylling er bra? Anonymkode: b369f...b1e AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 12.36): Hvilke frosne grønnsakposer er best? Anonymkode: b369f...b1e Det er tydelig at du må oppsøke profesjonell helsehjelp, og ikke basere deg på et anonymt forum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:03 #27 Del Skrevet søndag kl 17:03 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har sjeldent noe av dette til middag. Er normalvektige. Lager heller mat av gode råvarer, fra bunnen, da trenger man ikke kamuflere smaken. Anonymkode: d24a1...e2c Ingen som kan mat lar være å bruke saus/smør/dressing/kraft til hovedandelen av rettene uansett gode råvarer altså. Anonymkode: 7681f...ad5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:03 #28 Del Skrevet søndag kl 17:03 Kutt opp rotgrønnsaker/grønnsaker, krydre etter ønske, legg en laksefilet på toppen. Pakk inn i aluminiumsfolie og stek i ovnen. Enkelt, veldig godt og ikke tørt! Jeg har en klatt smør oppå fisken for smaken sin skyld, men fungerer uten også. Anonymkode: 28385...29e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:07 #29 Del Skrevet søndag kl 17:07 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen som kan mat lar være å bruke saus/smør/dressing/kraft til hovedandelen av rettene uansett gode råvarer altså. Anonymkode: 7681f...ad5 Er da mange som lager god mat uten saus og dressing. Smør og kraft er dog noe helt annet. Anonymkode: 886b0...7a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:40 #30 Del Skrevet i går, 08:40 AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 0.23): Hvilke middager er gode å spise om jeg kun skal spise protein og grønnsaker? Altså ikke med saus. Tenkte på om kjøtt da blir tørt eller fisk blir tørt. Og hva slags grønnsaker er kalorifattig og som da passer til middagen? Synes kyllingfilet blir veldig tørt og jeg klarer ikke å spise det så da utgår det. Jeg overspiser fordi blir ikke mett og legger da på meg. Og sliter med munntørrhet pga. medisiner så mat må ha mye fukt. Og kjøtt må ikke være seigt eller full av tråder og sener. Hjelper ikke å drikke mye vann. Sliter mye med konsistens på mat. Jeg er veldig overvektig. Anonymkode: b369f...b1e Jeg elsker grillet laks/ørret i folie med dill og sitron, og bare salat til. Beste som finnes spør du meg! Kan bakes i ovnen i folie også, heller enn på grill. Hender også vi lager grønnsaksform med laks på i ovnen, masse digge grønnsaker, salt, pepper, olivenolje, stekes en stund først, så legges laksebitene på tilslutt med masse sitronpepper. Anonymkode: 54e22...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:55 #31 Del Skrevet i går, 08:55 AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 7.44): Du har vel ikke blitt veldig overvektig pga 2ss saus til middagen? Det er jo totalinntaket som teller, som du jo så klart vet. Anonymkode: 45c58...4f3 Hvem spiser 2ss saus når sausen er god? Det er jo det som er problemet, og eng od grunn til å droppe saus. Man spiser jo mye mer enn man bør når alt sauses ned. En tanke: TS er kresen, liker ikke så mye mat, OG er overvektig. Kan det være at TS tror det må spises hele tiden? Selv om mat ikke frister må det lages masse fet saus for å kamuflere maten for å klare å få den i seg. Hva med å prøve å bare spise når man får lyst på normal mat, vente til da? Kan hende kroppen har godt av mer instinktiv spising. Ikke alle skal spise 4-5 måltider hver dag. Kanskje er kroppen egentlig happy med et måltid, men da kan jo også normal mat uten masse saus blir godt, fordi det er da kroppen vil ha mat. Ser bare på ungene mine, de spiser jo mye mer instinktivt enn oss voksne. "Liker ikke" har alltid betydd "jeg trenger ikke mat nå". 100% seriøst. Blir de sultne på ordenltig og kroppen VIL ha mat, så spiser de lat de "ikke liker" og elsker det. Og meg selv, etter 14 dager ferie på Granca (er 163 cm og 58 kg, relativt liten og nett), med middag til lunsj og ,iddag til middag. Forstoppet, oppblåst og sverger på at jeg aldri mer skal spise mat fordi jeg er så sykt overforet. Det kan ta 14 dager hjemme for matlysten å komme tilbake etter en slik tur. Fordi kroppen hat fått så sykt mer enn nok. Den følelsen av å ikke trenge mat på et par uker er jo antagelig helt sann og reell. Så, barna mine får spise frokost, middag og kvelds HVIS de vil. Lunsjen på skolen blir jo uansett, den blir sosialt tillært. Men da er det viktig at retsen av døgnet består av å spise nåe det trengs og ikke ellers. De snackser heller ikke, for da har de aldri matlyst til ordentlig mat. Så om man snackser kan det også ødelegge lysten på vanlig mat. Trist at vi blir så ødelagte i matveien...alle som har lært ungene sine at de må spise opp maten sin...at de skal spise middag samme om de vil eller ikke. Kanskje TS startet livet sitt slik, og aldri har fått lære å lytte til når kroppen trenger mat. I såfall ikke rart man "ikke liker" masse greier.,.. om man har overspist hele livet,... Anonymkode: 54e22...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:54 #32 Del Skrevet i går, 09:54 Hvorfor er du så redd for fett? Om du bare spiser rent kjøtt og grønnsaker, så trenger du ikke kutte i fett. Du vil likevel gå ned i vekt om du ikke overspiser. OG du vil føle deg mett. Anonymkode: 83f47...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:59 #33 Del Skrevet i går, 09:59 AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 23.45): Felles for alle overvektige jeg kjenner er at de ikke "liker" tørr mat og drukner alt i saus og dressing, smør (eller mye verre, fake-smør som Brelett etc) på brødskiva etc. Overvektige mennesker trenger å lærer seg å spise "tørr" mat, og at sult ikke er farlig. Anonymkode: 5e6ac...c38 Jeg hadde BMI på 40 samtidig som jeg aldri har brukt verken sauser eller smør. Så det er faktisk mulig. Anonymkode: 7b8a6...e7a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:12 #34 Del Skrevet i går, 10:12 Jeg er veldig glad i kyllingspyd, gjerne grillet, med litt olje, sitronsaft, salt, pepper og paprika som marinade. Bruker oftest lårfillet som kjøtt, siden det ikke blir så tørt. Spiser det ofte kun med rå gulrotstenger som tilbehør. Eller jeg steker kyllingbryst (med skinn) i ovnen, med steketermometer, og steker søtpotet i pinner (som pommes frites) og en del andre rotgrønnsaker også stekt i ovn, til. (Grønnsakene sprayes med litt matolje, og saltes bittelitt før steking.) Kan grille/ovnssteke lammekoteletter, nakkekoteletter av svin, eller indrefillet av svin også. Og servere med kokte erter og gulrøtter eller ovnsbakte rotgrønnsaker. Oftest lager jeg også en tzatziki av gresk youghurt naturell, hvitløk, salt og agurk, som jeg har til. Jeg hopper ofte over karbohydratene som potet, ris og pommes frites, og vi har relativt sjelden saus til maten. Av fisk, så foretrekker jeg oftest å dampkoke fisken. Og rød fisk pleier jeg å ha agurksalat til. (Sånn av eddik, vann og agurkskiver) Og revet gulrot/eple. En dæsj drømmelett hjelper også oftest til for å heve smaken på fisken. Anonymkode: a2a09...e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå