Gå til innhold

Er dette et sår etter flått på katten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par dager siden kjente/så jeg at pus hadde en brun klump på brystet på størrelse med en liten ruglete rosin, og tenkte det var en vorte, siden han får flåttmedisin og jeg har aldri funnet flått på han.

I dag fikk jeg undersøke katten litt mens han sov, og da var klumpen borte og kun litt sårskorpe igjen.

Pelsen rundt såret er borte og vet ikke om katten har klødd den bort (har ikke sett at han har klødd)

Hva er dette tror dere?

Snapchat-20295394.thumb.jpg.f8fea9859dde7f051b5fe406731cbd1f.jpg

Anonymkode: f75de...5f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke ut som flått.Er det en klump der?Synes det ser ut som sår.

Anonymkode: 1ed2d...b3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser ikke ut som flått.Er det en klump der?Synes det ser ut som sår.

Anonymkode: 1ed2d...b3f

Det var en brun klump/utvekster tidligere i uken og jeg trodde det var en vorte, men plutselig var den borte og det som var igjen var en liten klump med et sår i/skorpe.

Ts

Skrevet

Vanskelig å si, men det kan bli en grop eller sår etter flått i hvert fall.

Så den ut som dette omtrent?

image.jpeg.f9e4ffbc6ff3d5f22738e12bc88984a6.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å si, men det kan bli en grop eller sår etter flått i hvert fall.

Så den ut som dette omtrent?

image.jpeg.f9e4ffbc6ff3d5f22738e12bc88984a6.jpeg

Æsj ja det tror jeg at den gjorde, så da er det såret etter at den som er igjen der nå.

Det som er ekkelt er at katten sover jo i møblene mine, og jeg susser og bærer rundt på den, og så har han hatt flått🤢

Har spurt dyrlegen om å gi han en ny dose flåttmedisin før tre måneder har gått, siden medisinen skal virke i tre måneder, men fikk nei.

Ts

Skrevet

Medisinen er vel ikke 100 % sikkert da. Se over katten og deg selv innimellom 👍👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (4 timer siden):

Medisinen er vel ikke 100 % sikkert da. Se over katten og deg selv innimellom 👍👍

Børster katten hver gang han kommer inn og har aldri sett noe tidligere, men nå er jo mange av flåttene bittesmå og vanskelig å se.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Flåttmiddel virker ikke før flåtten har bitt seg fast og begynt suge blod. Først da blir den forgiftet, og dør, og ramler av..

Flåttmiddel virker overhodet ikke imot flått som kravler i pelsen. Da må du bruke flåtthalsbånd eller annet som virker som avstøtende istedet.

Anonymkode: 921b3...96a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flåttmiddel virker ikke før flåtten har bitt seg fast og begynt suge blod. Først da blir den forgiftet, og dør, og ramler av..

Flåttmiddel virker overhodet ikke imot flått som kravler i pelsen. Da må du bruke flåtthalsbånd eller annet som virker som avstøtende istedet.

Anonymkode: 921b3...96a

Men denne flåtten hang jo fast?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men denne flåtten hang jo fast?

Ts

Ja. Det er gift i blodet som gjør at flåtten dør. Så det er riktig det. 

Anonymkode: 0b386...663

AnonymBruker
Skrevet

Min har et lignende merke etter flått. Han har også fått flåttmiddel, som gjør at flåtten dør i det den begynner å suge blod. Vanligvis finner og fjerner jeg flåtten, men denne gangen klødde/sleiket han slik at den løsnet, og jeg regner med at det er grunnen til at "såret" er større enn vanlig. Ser imidlertid ut til å leges fint. Jeg fant flåtten død i pelsen rett ved såret, så rimelig sikker på at det var flått som lagde såret.

Anonymkode: 070fe...0e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...