mommyaka Skrevet lørdag kl 11:19 #61 Del Skrevet lørdag kl 11:19 Håper nine barn også er like kul som din sønn..russ er nå bare fyll og penger...jeg at russ i 2003 og det var ikke fyll el... jeg hadde veldig rolig tid. Du vet at mange som gamer har venner der? Det føles som du lar dine følelser styre dette.. ikke hva han føler 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:24 #62 Del Skrevet lørdag kl 11:24 På Vinstra er det nesten ingen som skal være russ i år https://www.nrk.no/video/paa-vinstra-vender-elevene-ryggen-til-russefeiringa-se-mer-paa-tv-sendinga-klokka-1930_84dace21-62d4-42b6-ab31-76f9afaab3f0 Anonymkode: 2b91b...801 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet lørdag kl 11:27 #63 Del Skrevet lørdag kl 11:27 Jeg tror oppmerksomheten rundt utenforskap gjør at vi får slike bekymringer som i hovedinnlegget. Vi synes det er viktigere at barna følger strømmen selv om det er aldri så usjarmerende det strømmen holder på med. For er du ikke med strømmen, da er du utenfor- og opplever utenforskap. Hva med de gode valgene? Hva med å være den som står imot gruppepress? Det er visst ikke viktige egenskaper lenger. Å støtte en ungdom som tenker litt selv og gjør egne valg synes jeg er den beste tilnærmingen. Så lenge ungdommen følger undervisning, altså ikke har droppet ut, ville jeg tatt dette med ro. Jeg ville ikke påpekt at ungdommen trenger å være mer sosial. Det kan virke mot sin hensikt. Barnet mitt som var russ var med på noe russe- greier, men ikke på buss. Heller ikke russetreff. Jeg har forsøkt å formidle at det er helt ok å feire russetid, men at det ikke er siste sjanse til en fest. Å feste må heller ikke bety å holde andre våkne om natta. Det er visst noe russen har "spesialtillatelse" til. Det vil komme mange muligheter til festing framover. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:31 #64 Del Skrevet lørdag kl 11:31 Jeg var russ i 2004, hadde bukse og genser.. Men er ikke noe glad i den type festing, synes det var og fortsatt er kjempe gøy å være med venner og feste med de, men når de drar ut, drar jeg hjem😅 Jeg verken var eller er venneløs eller ensom.. Har en sønn som går første året på vgs nå, og hvert fall i hans omgangskrets er det mange allerede nå som sier de ikke ser vitsen, det kan jo forandre seg selvsagt, men tror ikke det… Her i området er det noen veldig få som har begynt å drikke hvert fall.. Har jo tenkt noen ganger at : Skal de ikke begynne å smugdrikke snart?😂 Men det virker ganske fjernt for dem.. Enn så lenge hvert fall.. Anonymkode: f50bb...73b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:47 #65 Del Skrevet lørdag kl 11:47 Heldigvis er det frivillig å være russ. Noen velger det bort pga utenforskap, som ikke er bra, mens andre velger det bort fordi de ikke er interessert i festing og slikt «tull», som er helt ok. Jeg har en russ i år. Ja, det er mye fyll & fjas i tre uker i mai. Men russetida er så mye mer enn dette. Det er også mye bra og lærerikt med russetida, hvertfall her vi bor, et lite sted med ca 50 russ. Det er mye som må organiseres. I begynnelsen av skoleåret har de valg av diverse verv og komiteer, noe som er god læring til senere. De må tjene penger og styre økonomi (både felles og innad i gruppene). De stiller opp på som frivillige på bøssebæring for krafttak mot kreft, og de bidrar med innsamling til tv-aksjonen, uten at de får noe for det. De arrangerer fester med og uten tema for ungdom fra konfirmasjonsalder, med vakthold og natteravner. De arrangerer temadager på skolen. De går luciatog på skoler, bhg og sykehjem. De arrangerer skikkelig russerevy. De lager russeavis. Alt dette er fellesaktiviteter for alle. Noen deltar litt og noen deltar på alt. Alle har tilbud om å være med i en russegruppe. Noen grupper har russebiler, mens andre grupper ikke har bil. Ingen har busser. Russebilene er for det meste gamle 8-9-seterr fra 90-tallet. Min russ er på en vw caravelle sammen med 7 andre, der de bytter på å være sjåfør, og leier inn sjåfør av og til. Alle driftsutgifter på bilen finansieres av dugnader og sponsorer. De har hatt en salgsdugnad med dopapir. De har servert i bryllup, tatt på seg div. maleroppdrag, vakthold på arrangementer, søppelplukking, varetelling osv. De gruppene som er mest ivrig med å ta på seg div oppdrag har i grunn ganske lite utgifter med russetida. De har også fått brukt kreativiteten sin mye dette året, mtp dekorering av russedresser, navn, logo, stæsje bil, revy, russeavis ++. Selv om det er mye fyll & fjas på slutten så sitter de igjen med masse god lærdom om og erfaring med organisasjonsarbeid og dugnadsinnsats. Anonymkode: 1dba9...49a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:56 #66 Del Skrevet lørdag kl 11:56 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Han sier at han liker ikke festing, alkohol og rus og tar avstand. Skal være russ i 2026, og kjenner ingen andre som ikke skal være russ. Jeg er bekymret for at det vil bli en svært vond og ensom opplevelse å se alle andre ha det gøy og stå utenfor alt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: c4ff2...da8 Gratulerer med fornuftig gutt, dere må ha gjort noe riktig i oppdragelsen Anonymkode: 30f73...70b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet lørdag kl 13:05 #67 Del Skrevet lørdag kl 13:05 Det ville jeg støtta 100 %. Synes det er trist når foreldre presser ungene sine inn i a4-formen. Det er ikke farlig å være litt annerledes, ta litt andre valg. Kanskje blir man litt ensom i perioder, men det går faktisk helt fint det også. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:29 #68 Del Skrevet lørdag kl 14:29 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Eller gjør lekser. Anonymkode: c4ff2...da8 Vær stolt av gutten din som tenker på fremtiden. Min gutt vil heller ikke være russ, han går og ut neste år(2026) jeg er kun fornøyd med at han dropper russefeiringen, synes det er tull og unødvendig og de som ikke drikker har lite å gjøre der. Min gutt har mange gode venner så det er ikke det, men han drikker ikke, fester ikke og har ikke ytret noe interesse om russefeiring. Jeg jobber i vgs og ser nok av de som går tredjeåret fordi de vil være russ, de forstår ikke helt at det viktigste er faktisk vitnmålet og de mulighetene det vil gi dem. Anonymkode: e05d9...750 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:29 #69 Del Skrevet lørdag kl 16:29 Avhengig av hvilke venner han har, så kan jo likevel treffe de. Og være med edru på en fest eller to uten å være russ. Hvis det er noe han vil da. Ellers treffer han venner på skolen. Om han er litt mindre med de i mai, så har ikke det så mye å si hvis det er gode venner. Anonymkode: 746c8...5b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:32 #70 Del Skrevet lørdag kl 16:32 Kanskje dere kan finne på noe annet kjekt for å feire at han er ferdig på vgs. Weekendtur, billetter til en konsert, noe han ønsker seg. Ikke at man må. Men kanskje kjekt å markere på en måte. Anonymkode: 746c8...5b6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:38 #71 Del Skrevet lørdag kl 16:38 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har noen andre erfaringer med det? Han sier at han liker ikke festing, alkohol og rus og tar avstand. Skal være russ i 2026, og kjenner ingen andre som ikke skal være russ. Jeg er bekymret for at det vil bli en svært vond og ensom opplevelse å se alle andre ha det gøy og stå utenfor alt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: c4ff2...da8 Jeg tenker du skal være stolt av din sønn❤️ Anonymkode: 4a2c5...e8c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:42 #72 Del Skrevet lørdag kl 16:42 Forøvrig synes jeg det er en GIGANTISK uting at russetiden nå varer i 3 år på videregående. Vi hadde en fest for alle på høsten i 3. gym. Ellers var russetiden 1.-17. mai, altså drøyt 2 uker. Resten av tiden på VGS var alle normale folk. Anonymkode: c125b...38e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:01 #73 Del Skrevet lørdag kl 18:01 Så lenge det er et valg han tar selv,og han ikke blir ekskludert av andre,er det jo helt greit. Min var heller ikke russ,og det var flere i klassen som valgte det samme. Syns det er er godt valg,da det er et helt vanvittig pengesløseri! Anonymkode: c5681...b38 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:06 #74 Del Skrevet lørdag kl 18:06 Tror du ikke han hadde følt seg mer utenfor om han faktisk var russ? Å gå med russebukse men stå utenfor russegruppe/buss må være mer ensom og kjipt enn å bare hoppe over hele russegreia. Anonymkode: 681c3...597 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:06 #75 Del Skrevet lørdag kl 18:06 Smart gutt var ikke russ for 10 år siden selv. Bortkasta penger. Anonymkode: 9934a...65e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:09 #76 Del Skrevet lørdag kl 18:09 Jeg ville ikke være russ. Angrer ikke. Min datter ville heller ikke være russ. Var del 2023 hun skulle egentlig være russ. Har ikke hørt noe om hun angrer. Anonymkode: d7321...3aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:10 #77 Del Skrevet lørdag kl 18:10 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har noen andre erfaringer med det? Han sier at han liker ikke festing, alkohol og rus og tar avstand. Skal være russ i 2026, og kjenner ingen andre som ikke skal være russ. Jeg er bekymret for at det vil bli en svært vond og ensom opplevelse å se alle andre ha det gøy og stå utenfor alt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: c4ff2...da8 Har russ i år. Hun drikker ikke,kjører ikke i buss, bare er seg selv som vanlig. Har heldigvis også venner som ikke drikker. Hun sparer pengene heller 🥰Stolt mor. Alle trenger ikke drikke,spy og rølpe rundt Anonymkode: 991d9...c34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:19 #78 Del Skrevet lørdag kl 18:19 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har noen andre erfaringer med det? Han sier at han liker ikke festing, alkohol og rus og tar avstand. Skal være russ i 2026, og kjenner ingen andre som ikke skal være russ. Jeg er bekymret for at det vil bli en svært vond og ensom opplevelse å se alle andre ha det gøy og stå utenfor alt. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: c4ff2...da8 Vi hadde noe som het edru russ før i tiden. Og det klistret de på risse dressene. Men jeg støtter din sønn. Det er bare dyrt og kjedelig. Her får alle være med på fest, russ eller ikke russ, så lenge de er på trinnet. En ordning de har iht inkluderings gruppe. At alle er velkomme med eller uten russebuss og med eller uten russe dress på samme trinn Anonymkode: debce...b5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:26 #79 Del Skrevet lørdag kl 18:26 Selv da jeg gikk ut fra videregående på begynnelsen av 2000-tallet var det da folk som valgte bort russefeiringen..eller som kjøpte seg en russedress og et strykemerke med "edruss", og dét var det. Ingen festing, ingen penger brukt på bil (russebuss var ikke noe vi drev med den gangen). Har inntrykk av at det har blitt mer og mer vanlig. Anonymkode: 0fd78...018 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet lørdag kl 18:34 #80 Del Skrevet lørdag kl 18:34 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selv da jeg gikk ut fra videregående på begynnelsen av 2000-tallet var det da folk som valgte bort russefeiringen..eller som kjøpte seg en russedress og et strykemerke med "edruss", og dét var det. Ingen festing, ingen penger brukt på bil (russebuss var ikke noe vi drev med den gangen). Har inntrykk av at det har blitt mer og mer vanlig. Anonymkode: 0fd78...018 Var mer shabbye varebiler før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå