Gå til innhold

Overgangsalder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken intimolje bruker du?

Anonymkode: 6ee83...6e4

Asan. Pleier å smøre den på før jeg vasker håret så den får virke noen minutter før jeg skyller. Synes den hjelper godt, fra Apoteket. 

Anonymkode: ad788...d4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Asan. Pleier å smøre den på før jeg vasker håret så den får virke noen minutter før jeg skyller. Synes den hjelper godt, fra Apoteket. 

Men den får man jo ikke inn i skjeden, der man er sår og tørr?

AnonymBruker
Skrevet

Lengre og lengre mellom hver menstruasjon. Begynte 3-4 år før den opphørte helt. Hetetokter. Angst. 

Anonymkode: 4c1eb...5f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hørtes helt grusomt ut, hadde bare menn hatt mensen så hadde det blitt forsket på for lengst. Grusomt å gå sånn 

Anonymkode: edd63...353

Tampong og menskopp er en fin ting. 
Hadde glatt byttet tampong/tømt menskoppen hver halvtime gjennom døgnet fremfor å gå rundt og stinke mensen hele dagen. 

Anonymkode: 652cc...95d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så bra at den funker for deg. Jeg brukte den istedet for intimsåpe for noen år siden, og fikk sånn kløe og svie av den at jeg bare måtte slutte å bruke den. Den kan jo heller ikke brukes innvending, så om man har tørre og såre slimhinner i skjeden må man finne noe annet.

Anonymkode: 805d0...7fd

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 22.52):

Ts. Meg over her.

Jeg har alle symptomene men det er fordi jeg alltid har slitt psykisk. Og jeg har fysiske symptomer pga. det psykiske. 

Så jeg aner virkelig ikke. Når jeg leser om symptomer på nettet. Hvordan kan jeg vite det da? Mens har alltid vært ustabilt.

Anonymkode: cb395...139

Det er faktisk ikke alle som har noe særlig symptomer på overgangsalder. Noen får ikke hetetokter en gang. Andre merker bare at mensen blir litt rar en stund, og så blir den borte. Det var det, liksom. 

Selv hadde jeg horrible svettetokter i flere år, som gjorde meg nesten folkesky i blant. Kunne få en plutselig svettebølge så sterk at klærne på overkroppen ble våte, mens jeg satt på offentlig transport for eksempel.... grøss og gru så pinlig! Kviet meg for å dra på besøk til folk eller ut for å handle.

Jeg stusser litt når du skriver at du har "alle symptomene"... det skal vel egentlig knapt være mulig, for det er så mange? Hva er det egentlig du har av symptomer?

Endret av Million
  • Liker 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk ikke alle som har noe særlig symptomer på overgangsalder. Noen får ikke hetetokter en gang. Andre merker bare at mensen blir litt rar en stund, og så blir den borte. Det var det, liksom. 

Selv hadde jeg horrible svettetokter i flere år, som gjorde meg nesten folkesky i blant. Kunne få en plutselig svettebølge så sterk at klærne på overkroppen ble våte, mens jeg satt på offentlig transport for eksempel.... grøss og gru så pinlig! Kviet meg for å dra på besøk til folk eller ut for å handle.

Jeg stusser litt når du skriver at du har "alle symptomene"... det skal vel egentlig knapt være mulig, for det er så mange? Hva er det egentlig du har av symptomer?

Jeg og - det oppstod alltid når jeg måtte konsentrere meg om noe på jobb, i møter ol. Skikkelig ubehagelig. 
En venninne måtte ha hårtørker på jobb for hun svettet sånn at håret ble klissvått. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom i overgangsalderen når jeg var ca 43 år, mistet mensen helt når jeg var 45 år. Er nå 48 år. Hatt lite symptomer, litt hetetokter innimellom, fått tynnere hår. Ble litt sår og tør i skjeden så forsøkte ovesterin krem med god effekt.

Anonymkode: f1ce3...62b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tampong og menskopp er en fin ting. 
Hadde glatt byttet tampong/tømt menskoppen hver halvtime gjennom døgnet fremfor å gå rundt og stinke mensen hele dagen. 

Anonymkode: 652cc...95d

Ikke når man er tørr der inne, er som å dra knust glass utfra skjeden etter andre tampong bytte.

Anonymkode: edd63...353

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Første symptom var kortere syklus, gjerne rundt tre uker. Deretter kom perioder hvor det var av og på med enten hetetokter og ingen mensblødning eller mer som normalt med blødninger og ikke hetetokter.

Tilslutt ble det helt slutt med menstruasjon og hetetokter flere ganger i døgnet, særlig om nettene. 

Psykiske symptomer har jeg lite av. Jeg er tvert i mot mye bedre nå som jeg ikke har noen syklus lenger. Jeg slet mye med både hjernetåke og nedstemt tidligere, men det er tilnærmet borte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men den får man jo ikke inn i skjeden, der man er sår og tørr?

Nei, det hjelper mot tørre utvendige slimhinner for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (5 timer siden):

Første symptom var kortere syklus, gjerne rundt tre uker. Deretter kom perioder hvor det var av og på med enten hetetokter og ingen mensblødning eller mer som normalt med blødninger og ikke hetetokter.

Tilslutt ble det helt slutt med menstruasjon og hetetokter flere ganger i døgnet, særlig om nettene. 

Psykiske symptomer har jeg lite av. Jeg er tvert i mot mye bedre nå som jeg ikke har noen syklus lenger. Jeg slet mye med både hjernetåke og nedstemt tidligere, men det er tilnærmet borte. 

Hva hjalp mot hetetokter?

Anonymkode: 4f380...2bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg får mer hetetokter når jeg spiser masse sukker/smågodt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 22.52):

Ts. Meg over her.

Jeg har alle symptomene men det er fordi jeg alltid har slitt psykisk. Og jeg har fysiske symptomer pga. det psykiske. 

Så jeg aner virkelig ikke. Når jeg leser om symptomer på nettet. Hvordan kan jeg vite det da? Mens har alltid vært ustabilt.

Anonymkode: cb395...139

Du kan måle hormonverdier hos fastlegen. Jeg måtte gjøre det for å kunne vite om jeg kunne kutte ut prevensjon. Hadde ingen symptomer på overgangsalder, ei heller menstruasjon pga hormonspiral. 

AnonymBruker
Skrevet

Kom tidlig i overgangsalderen og hos meg var det psykiske verst. Fikk angst (blant annet for å kjøre i tunneller), hjernetåke, fryktelig irritabilitet, og lav energi. Trodde helt ærlig jeg hadde fått en alvorlig psykisk lidelse og kjente ikke meg selv igjen. Fant så ut at det var overgangsalder og ble satt på hormoner.

Etter tre år med hormoner (som hjelper litt, men ikke nok), måtte jeg bare si opp jobben, finne noe mindre krevende og jobber nå deltid. Hadde aldri forestilt meg at overgangsalderen skulle ødelegge hele karrieren min. 

Anonymkode: ffeab...e53

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg prøvde først å ta Remifemin som er et kosttilskudd med planteøstrogener, og det hjalp noe. Hetetoktene ble færre, men var fortsatt plagsomme om kvelden og natta. 

Går nå på hormoner, Lenzetto østrogen-spray,og Utrogestan progesteron-piller, og hetetoktene er helt borte. Jeg sover også bedre enn på mange år.  

Uten Hetetoktene og uten menssyklus har jeg det veldig bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...