Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan merker man om man har kommet i overgangsalderen? 

Hvordan merket du det? Og hvor gammel var du da?

Anonymkode: cb395...139

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kortere og kortere syklus gjennom flere år, gradvis kraftigere blødninger. Mot slutten monsterblødninger i 2-3 uker av gangen. Deretter mindre og sjeldnere og så var det slutt (håper jeg). 

Anonymkode: f4c59...b55

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Meg over her.

Jeg har alle symptomene men det er fordi jeg alltid har slitt psykisk. Og jeg har fysiske symptomer pga. det psykiske. 

Så jeg aner virkelig ikke. Når jeg leser om symptomer på nettet. Hvordan kan jeg vite det da? Mens har alltid vært ustabilt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts. Meg over her.

Jeg har alle symptomene men det er fordi jeg alltid har slitt psykisk. Og jeg har fysiske symptomer pga. det psykiske. 

Så jeg aner virkelig ikke. Når jeg leser om symptomer på nettet. Hvordan kan jeg vite det da? Mens har alltid vært ustabilt.

Det er over 200 symptomer på overgangsalder. Du har alle?

Anonymkode: 617a8...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Monsterblødninger i årevis. Veldig smertefullt og avogtil, noen ganger sprakk noe innvendig og det rant nedover beina. Konstant i sorte bukser, og stinka mens uansett hvor mye jeg vasket og byttet bind. 

Anonymkode: e09fa...5a4

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta blodprøve så ser de på verdiene ca hvor i prosessen du er. Jeg tok også innvendig UL på Volvat (av andre årsaker) og da var gynekologen ikke i tvil. 
Jeg mistet menstruasjon da jeg var 48 og begynte på hormoner da jeg var 51. Jeg har ikke hatt mange symptomer annet enn hjernetåke og utfordringer med å regulere den innvendige termostaten. Ikke hetetokter eller kaldsvette, men ofte veldig kald. 

Anonymkode: 019ef...73d

AnonymBruker
Skrevet

Økt PMS, uregelmessig mens, hjernetåke og smerter i hender og føtter. Begynte da jeg var ca 45.

Jeg sliter også psykisk og har mange fysiske symptomer på grunn av det, så jeg skjønner din frustrasjonen angående å ikke vite om det en kjenner er en ”normaltilstand” (for deg) eller ikke. Det har skjedd alt for ofte at jeg har følt meg dårlig eller har hatt vondt, men trodd det bare er psyken. Jeg liker ikke å gå til legen, så jeg har dermed gått og slitt unødvendig. (Har også tidligere blitt avvist av leger med frasen "det er bare oppe i hodet ditt", så terskelen for å søke hjelp er høy.) Da jeg kom i overgangsalderen så trodde jeg at psyken hadde gjort meg deprimert og dement, men etter at jeg startet med hormoner så lettet de symptomene.

Blodprøver er ikke anbefalt, da resultatene ikke er pålitelige før etter en er ferdig med den delen av overgangsalderen der en fortsatt har hormonproduksjon. (Står i legehåndboka) Dette fordi hormonsvingningene i en kvinnekropp er så store, også under overgangsalderen. En kan være "uheldig" å få tatt prøven en dag med mye hormoner, selv om de stuper de neste dagene, og dermed få høre at en ikke har kommet i overgangsalderen. (Innvendig) Ultralydundersøkelse der en ser på eggreservoaret er mer pålitelig. Hvis kvinnen er over 45 og har symptomer, så skal legen gå ut i fra at det er overgangsalderen, hvis andre tilstander som kan gi de symptomene er utelukket. 

K49

Anonymkode: a888d...a1b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mensen har alltid vært som en klokke, men nå er den veldig uforutsigbar. Kan gå flere måneder mellom, men har fortsatt menskramper.

Vondt i livmora og den er periodevis som en ballong (har fått påvist adenomyose hos gynekolog). 

Kroppen har forandret seg, løsere hud på overarmene. 

Har mistet sexlysten. 

Våkner ofte om natta og veldig tidlig om morgenen (4-5 tiden). Føler meg aldri uthvilt og har nesten ingen energi. Bruker det jeg har på jobb.

Er 54 år.

Anonymkode: 6ed5a...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Økt PMS, uregelmessig mens, hjernetåke og smerter i hender og føtter. Begynte da jeg var ca 45.

Jeg sliter også psykisk og har mange fysiske symptomer på grunn av det, så jeg skjønner din frustrasjonen angående å ikke vite om det en kjenner er en ”normaltilstand” (for deg) eller ikke. Det har skjedd alt for ofte at jeg har følt meg dårlig eller har hatt vondt, men trodd det bare er psyken. Jeg liker ikke å gå til legen, så jeg har dermed gått og slitt unødvendig. (Har også tidligere blitt avvist av leger med frasen "det er bare oppe i hodet ditt", så terskelen for å søke hjelp er høy.) Da jeg kom i overgangsalderen så trodde jeg at psyken hadde gjort meg deprimert og dement, men etter at jeg startet med hormoner så lettet de symptomene.

Blodprøver er ikke anbefalt, da resultatene ikke er pålitelige før etter en er ferdig med den delen av overgangsalderen der en fortsatt har hormonproduksjon. (Står i legehåndboka) Dette fordi hormonsvingningene i en kvinnekropp er så store, også under overgangsalderen. En kan være "uheldig" å få tatt prøven en dag med mye hormoner, selv om de stuper de neste dagene, og dermed få høre at en ikke har kommet i overgangsalderen. (Innvendig) Ultralydundersøkelse der en ser på eggreservoaret er mer pålitelig. Hvis kvinnen er over 45 og har symptomer, så skal legen gå ut i fra at det er overgangsalderen, hvis andre tilstander som kan gi de symptomene er utelukket. 

K49

Anonymkode: a888d...a1b

Det gjorde jeg og. Husker at jeg hadde noen vanvittige blødninger så måtte gå i svarte bukser hver gang jeg hadde mensen. Så merket jeg hjertebank på kvelden når jeg satt og så på TV helt rolig i sofaen. Trodde jeg var dødssyk helt til jeg fant ut at det faktisk er et ganske vanlig symptom på overgangsalderen.

Nå er jeg heldigvis postmenopausal. Angrer på at jeg ikke gikk til legen og fikk tilskudd av østrogen. Er sikker på at jeg hadde sluppet mye av det jeg har slitt med i ettertid. 

Nå har jeg fjernet livmor og eggledere og alle tidligere plager er long gone - ikke trenger jeg gå og ta celleprøver lenger heldigvis. 

Vil legge til at gynekologen på sykehuset sa at jeg fremdeles har litt hormonproduksjon i eggstokkene, så de ble ikke fjernet. Jeg er 60 år.

Anonymkode: 49e11...d62

AnonymBruker
Skrevet

Overdrevent varm. Tok blodprøver. 

Anonymkode: 86202...29e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 10.17):

Mensen har alltid vært som en klokke, men nå er den veldig uforutsigbar. Kan gå flere måneder mellom, men har fortsatt menskramper.

Vondt i livmora og den er periodevis som en ballong (har fått påvist adenomyose hos gynekolog). 

Kroppen har forandret seg, løsere hud på overarmene. 

Har mistet sexlysten. 

Våkner ofte om natta og veldig tidlig om morgenen (4-5 tiden). Føler meg aldri uthvilt og har nesten ingen energi. Bruker det jeg har på jobb.

Er 54 år.

Anonymkode: 6ed5a...fe9

Hadde du mye smerter og ubehag mtp adenomyose? Vondt å ha sex?

Håper du svarer på det jeg lurer på. 🤞🏽

Anonymkode: 4af21...7e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 22.48):

Hvordan merker man om man har kommet i overgangsalderen? 

Hvordan merket du det? Og hvor gammel var du da?

https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/

Anonymkode: 77c74...d3d

AnonymBruker
Skrevet

Følte meg utbrent. Masse tårer og mye angst. Tåkehjerne. Sporadiske hetetokter på dagtid - ingen på natta. EKSTREM VEKTØKNING!

Anonymkode: 209a5...33c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går mot 49 og merker huden har endret seg litt, men ikke så mye ellers. Våkner veldig tidlig da, men det kan like gjerne pga av andre ting som foregår i familien. Kommer vel sikkert flere symptomer etter hvert, eller kanskje jeg er en av de heldige som slipper lett unna..

Anonymkode: e9a99...b72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 23.08):

Monsterblødninger i årevis. Veldig smertefullt og avogtil, noen ganger sprakk noe innvendig og det rant nedover beina. Konstant i sorte bukser, og stinka mens uansett hvor mye jeg vasket og byttet bind. 

Anonymkode: e09fa...5a4

Hørtes helt grusomt ut, hadde bare menn hatt mensen så hadde det blitt forsket på for lengst. Grusomt å gå sånn 

Anonymkode: edd63...353

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen måte man igjennom kost kan tilføre østrogen, eller må man til legen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er det noen måte man igjennom kost kan tilføre østrogen, eller må man til legen?

Helsekost selger østrogen, men det er kanskje ikke samme dose som du får på resept.

Anonymkode: d4e38...53a

AnonymBruker
Skrevet

Våkner veldig tidlig, rundt 5, uansett når jeg legger meg. Glemsomhet, hetetokter og tørre slimhinner. Bruker intimolje nedentil som hjelper. Skal bestille time hos gynekolog. 

Anonymkode: ad788...d4d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Våkner veldig tidlig, rundt 5, uansett når jeg legger meg. Glemsomhet, hetetokter og tørre slimhinner. Bruker intimolje nedentil som hjelper. Skal bestille time hos gynekolog. 

Anonymkode: ad788...d4d

Hvilken intimolje bruker du?

Anonymkode: 6ee83...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med rar syklus etter et inngrep i midten av 30-årene, og hadde blitt vant med uregelmessig mens. Ble sjekket hos gynekolog i begynnelsen av 40-årene for overgangsalder da mens gikk fra uregelmessig til veldig sporadisk (kun 2-3 ganger i året). Fikk da beskjed om at hormonene mine var veldig variable, men at eggstokkene mine så normale ut, slimhinnene var fine og jeg hadde nettopp hatt eggløsning. Jeg var ikke kommet ordentlig i overgangsalderen da, men var nok i perimenopausen.

Så fikk jeg Graves/høyt stoffskifte og slet med hetetokter, hjertebank, hjernetåke og slitenhet i den forbindelsen. Man kan også få trøbbel med syklusen ved høyt stoffskifte, så her ble det veldig vanskelig for meg å vite hva som var stoffskiftetrøbbel og hva som eventuelt var begynnende overgangsalder. Da jeg var rundt 46 år (ca to år etter Graves-diagnosen) og ikke hadde hatt noen form for blødning på ett år, bestilte jeg time hos privat gynekolog for utredning. Hun tok blodprøver, eggreserveprøver og så på eggstokkene mine. Da hadde jeg normale eggstokker, men alt av prøver viste at jeg mest sannsynlig var postmenopausal. Jeg hadde til og med fått tynne slimhinner i skjeden. Jeg hadde jo hatt en del symptomer, men selv om stoffskiftet hadde gått en god del ned med medisin hadde jeg fremdeles en del symptomer som jeg ikke visste om var overgangsalder eller Graves/stoffskifte; sporadiske hetetokter, intens slitenhet, hjernetåke, nedstemthet, hjertebank, litt mer vondter i kroppen osv.

Gynekologen anbefalte at jeg begynte på hormonterapi siden jeg var postmenopausal før 50 år, så enn så lenge bruker jeg østrogenplaster og progesteronkapsler og er fornøyd med det. Vet ikke hvor mye jeg merker til det, da jeg fremdeles sliter med tretthet/slitenhet, hjernetåke, nedstemthet og smerter her og der. Har nesten aldri hetetokter lenger, så akkurat det har det kanskje funket for. Men igjen; jeg er ikke helt frisk av Graves enda, så jeg sliter enda med å vite hva som gir hvilke symptomer.

Graves er forøvrig, i likhet med andre autoimmune sykdommer, en sykdom man ofte får i forbindelse med enten graviditet eller overgangsalder, da den kan utløses av store hormonendringer.

Anonymkode: 805d0...7fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...