Gå til innhold

Hva gjør man når man trenger sykemelding og ikke får kontakt med legen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hva gjør man når det ikke er ledige timer og derfor sender melding på e-konsultasjon, og heller ikke får svar der?

Ringer legesenteret flere ganger, og de i resepsjonen gir beskjed til legen, men fortsatt ikke hører noe?

Anonymkode: 36ffc...785

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egenmelding inntil du får kontakt med legen og får time 

Anonymkode: e79c3...56e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke kontakt med lege mandag morgen, så ville jeg klaget direkte til kommunelegen, ringt dit.

Anonymkode: 540b0...320

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Egenmelding inntil du får kontakt med legen og får time 

Anonymkode: e79c3...56e

Har ikke anledning til å bruke det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med legekontoret? Da kan legen tilbakeskrive sykemeldingen. Jeg ga beskjed idag til legekontoret mitt om at legen måtte ringe meg pga sykemelding som går ut idag. Han ringte ikke opp igjen så da maser jeg mer på mandag. Han vil da skrive ut sykemeldingen fra den dagen jeg kontaktet legekontoret

Anonymkode: e982f...ab9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du prøvd?? Er jo veldig mange som har fri i dag, og har en langhelg. Fastleger også. Tenker du bør ringe igjen på mandag og kan ikke legen din gi deg time da, så be om en annen lege ved kontoret.

Anonymkode: c79be...16e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leger har vel ofte 1000-1500 pasienter, så det kan fort gå en uke til man får svar. Legen kan skrive sykemelding tilbake til da du tok kontakt.

Anonymkode: e3b7f...913

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ringte du ikke? Akuttimene ligger jo ikke åpne på nett. Når man trenger sykmelding skal man ringe samme dag. E-konsultasjon skal ikke brukes til nye sykmeldinger. Nav har blitt strenge på det, etter covid. Det kan ta 5 virkedager før en får svar på e-konsultasjoner, og da kan de ikke tilbakedatere.

Anonymkode: 2ba35...e3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ringte du ikke? Akuttimene ligger jo ikke åpne på nett. Når man trenger sykmelding skal man ringe samme dag. E-konsultasjon skal ikke brukes til nye sykmeldinger. Nav har blitt strenge på det, etter covid. Det kan ta 5 virkedager før en får svar på e-konsultasjoner, og da kan de ikke tilbakedatere.

Anonymkode: 2ba35...e3c

Hun har jo ringt. 

Anonymkode: 4b54f...b9c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvor lenge har du prøvd?? Er jo veldig mange som har fri i dag, og har en langhelg. Fastleger også. Tenker du bør ringe igjen på mandag og kan ikke legen din gi deg time da, så be om en annen lege ved kontoret.

Så be om en annen lege? For det første driver mange/de fleste  fastleger under enkeltmanssforetak, da kan ikke bare pasienten gå til en annen, vedkommende har da sine egne pasienter. Noe annet er under ferieavvikling og de avtaler med hverandre. Men du har ingen krav på å komme til en annen fatlege ved samme kontor. Mange jobber ikke sammen med andre, så er ikke gitt at det er flere leger på kontoret. 

Ikke kan ts kreve å få svar samme dag, heller ikke kreve sykmelding. Da bør hun få seg hastetime, eventuelt møte opp på lege kontoret

Anonymkode: 49b6f...9d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så be om en annen lege? For det første driver mange/de fleste  fastleger under enkeltmanssforetak, da kan ikke bare pasienten gå til en annen, vedkommende har da sine egne pasienter. Noe annet er under ferieavvikling og de avtaler med hverandre. Men du har ingen krav på å komme til en annen fatlege ved samme kontor. Mange jobber ikke sammen med andre, så er ikke gitt at det er flere leger på kontoret. 

Ikke kan ts kreve å få svar samme dag, heller ikke kreve sykmelding. Da bør hun få seg hastetime, eventuelt møte opp på lege kontoret

Anonymkode: 49b6f...9d6

Enig i at hun bør ha hastetiltak og at el-konsultasjon ikke kan brukes i dette tilfellet. Men det er svært vanlig at leger på samme kontor samarbeider og at om en er borte eller har full timelister den dagen man trenger akuttime får man time hos en annen lege. 

TS: da du snakket med legesekretæren, hva ba du om? Svar på e-konsultasjon eller hastetime pga sykemelding?

Anonymkode: 1eeae...f6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig i at hun bør ha hastetiltak og at el-konsultasjon ikke kan brukes i dette tilfellet. Men det er svært vanlig at leger på samme kontor samarbeider og at om en er borte eller har full timelister den dagen man trenger akuttime får man time hos en annen lege. 

TS: da du snakket med legesekretæren, hva ba du om? Svar på e-konsultasjon eller hastetime pga sykemelding?

Jeg fikk beskjed om å skrive til legen, at jeg ikke trengte time. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det haster sånn, tar man kontakt med legevakt! 

Anonymkode: ce1dd...396

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har brukt opp egenmeldingskvota kan du jo ta ferie eller avspasering. Ordner seg jo. 

Anonymkode: dbcdd...29a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om å skrive til legen, at jeg ikke trengte time. 

Det er ikke reglene nå, så strengt tatt kan du ikke det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, hva gjør man når det ikke er ledige timer og derfor sender melding på e-konsultasjon, og heller ikke får svar der?

Ringer legesenteret flere ganger, og de i resepsjonen gir beskjed til legen, men fortsatt ikke hører noe?

Først bruker du egenmeldingsdagene dine. Dernest ringer du legekontoret straks de åpner telefonen og ber om en hastetime. 
Nytter heller ikke det, så er legevakt din venn i nøden. 
Leger har ikke lov til å sykemelde på e konsultasjon lengre. Unntakene r å forlenge sykemelding der pas. Alt er sykemeldt og legen kjenner pas. 
Dette har vært opplyst så mange ganger i media, at folk flest bør ha fått det med seg. 

Anonymkode: f5efc...a2e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Først bruker du egenmeldingsdagene dine. Dernest ringer du legekontoret straks de åpner telefonen og ber om en hastetime. 
Nytter heller ikke det, så er legevakt din venn i nøden. 
Leger har ikke lov til å sykemelde på e konsultasjon lengre. Unntakene r å forlenge sykemelding der pas. Alt er sykemeldt og legen kjenner pas. 
Dette har vært opplyst så mange ganger i media, at folk flest bør ha fått det med seg. 

Anonymkode: f5efc...a2e

Dette er feil. Legen kan sykemelde fremdeles etter e-konsultasjon, dersom kriteriene er oppfylt.

Folketrygdloven 8-7 tredje og fjerde ledd:

«Legeerklæring utstedes etter at legen har foretatt en fysisk undersøkelse av medlemmet. Dersom fysisk undersøkelse samme dag ikke er mulig, kan legen utstede legeerklæring etter e-konsultasjon. Pasienten skal så raskt som mulig bli fysisk undersøkt av legen.

Legen kan også utstede legeerklæring etter e-konsultasjon uten etterfølgende fysisk undersøkelse dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

1. pasienten er kjent for legen,
  2. pasientens diagnose er kjent for legen,
  3. legen kan vurdere pasientens arbeidsevne uten fysisk undersøkelse og
  4. legen anser at det er faglig forsvarlig å gjennomføre konsultasjonen som en e-konsultasjon.»

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg brukt Dr. Dropin el.l på dager fastlegekontoret er stengt. 

Anonymkode: 2038a...2ed

AnonymBruker
Skrevet

Nei, beste er å bruke et privat tilbud! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, beste er å bruke et privat tilbud! 

Det er ikke sant. Fastlegekontor har akuttimer som løser dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...