Gå til innhold

Hva er rettferdig fordeling av boutgifter på to voksne som flytter sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ca lik inntekt.

Den andre part eier en leilighet som enten vil bli leid ut eller solgt.

Jeg eier en bolig til over det dobbelte i verdi. Jeg har i ti år betalt hardt ned på lånet og er snart gjeldfri på bolig. Det vil si jeg har ikke unnet meg en skikkelig ferie eller ok vinterjakke på over ti år.

Jeg opplevde grovt økonomisk utroskap med min ekspartner. Derfor kvir jeg meg for å slippe en ny partner for tett på med tanke på å kjøpe seg inn i bolig på et tidlig stadium.

Selv om huset er snart nedbetalt er de snart en del kostbart vedlikehold forestående.

Kommunale avgifter er 4000 i måneden. Strøm er ca 2-3000 i måneden.

Skal min nye samboer bo gratis utenom strøm og kommunale avgifter fordi jeg har betalt hardt ned og snart gjeldfri?

Hva er mest rettferdig? Ønsker ikke å fremstå grisk. Samtidig har jeg brent meg på å være for naiv.

Takker for alle innspill.

Anonymkode: efb10...414

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen bor gratis. Så han eller hun må betale en form for husleie. Slitasje, vannforbruk, strømforbruk, oppvarming, forsikring av bygget, osv. Del på to.

Jeg ville sagt at det ikke kom på tale og kjøpe seg inn i boligen før det er gått minst to år, og man har kunnet slå fast at forholdet og samboerskapet er liv laga og dere passer sammen på alle måter.

Anonymkode: 03ebd...4ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må selvsagt betale deg husleie. Det er ikke gratis å bo

Anonymkode: ca087...2c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss betaler mannen halvparten av renten på lånet, og halvparten av løpende utgifter. Altså strøm, tv, internett, kommunale avgifter, forsikring (hus/innbo), og ellers hvis det er noe som kan klassifiseres som «driftskostnader», ikke oppussing/oppgradering. Jeg har satt opp et ca budsjett for løpende utgifter som gir grunnlag for at han skal betale 5k i «leie inkl. alt». Hadde jeg vært gjeldfri hadde jeg ikke forventet at han skulle betale annet enn halvparten av bokostnadene. 

På den måten har vi konkret oversikt over hva «husleia» dekker, og han kan ikke på noe tidspunkt kreve utkjøp av noe slag ved brudd, da jeg kan bevise både grunnlag og faktiske kostnader. Han bor jo billigere enn meg, men det er bare fordi jeg nedbetaler og dermed sparer i bolig. Ønsker at han skal ha muligheten til å spare like mye på sin side, og ønsker ikke at en av oss skal tjene på den andre. Til gjengjeld har jeg kuttet nedbetalingstiden på lånet, sånn at jeg betaler mer avdrag. Vi er kjærester og partnere, og planen på sikt er å kjøpe noe sammen. Da er vi begge tjent med at jeg har lavt lån og han har sparepenger. 
Ellers deler vi matbudsjettet 50/50 uavhengig av hvem som spiser mest, og er veldig åpne om økonomi. 

Anonymkode: 5e564...06b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ca lik inntekt.

Jeg eier en bolig til over det dobbelte i verdi. Jeg har i ti år betalt hardt ned på lånet og er snart gjeldfri på bolig. Det vil si jeg har ikke unnet meg en skikkelig ferie eller ok vinterjakke på over ti år.

Jeg opplevde grovt økonomisk utroskap med min ekspartner. Derfor kvir jeg meg for å slippe en ny partner for tett på med tanke på å kjøpe seg inn i bolig på et tidlig stadium.

Selv om huset er snart nedbetalt er de snart en del kostbart vedlikehold forestående.

Skal min nye samboer bo gratis utenom strøm og kommunale avgifter fordi jeg har betalt hardt ned og snart gjeldfri?

Hva er mest rettferdig? Ønsker ikke å fremstå grisk. Samtidig har jeg brent meg på å være for naiv.

Ikke la noen forhold gå for kjapt frem. 

Anonymkode: 7dcd9...a32

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ca lik inntekt.

Rettferdighet finnes ikke, verken når det gjelder kroner og øre eller følelser.kroner kan du føre regnskap over, følelser kan ikke regnskapsføres. 
For få dager siden var her en tråd om en som hadde flyttet inn til kjæresten, og leid ut sin egen bolig. Hun fikk en kraftig skattesmell. Vil du si at det er rettferdig? For skal dere føre regnskap krone for krone så må dere og ta inn i regnskapet hva den som bor til leie og leier ut sin egen bolig taper skattemessig på en slik løsning. 
Straffen for å flytte inn til en kjæreste og bo der, og å dele utgifter der etter såkaltes rettferdighet, den får den som leier og ikke eier der hun har primærbolig, på skatteseddelen. 

Du vil ikke at hun skal kjøpe seg inn, men vil du egentlig bare leke litt med henne, uten å forplikte deg? 

Anonymkode: 90f76...5a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rettferdighet finnes ikke, verken når det gjelder kroner og øre eller følelser.kroner kan du føre regnskap over, følelser kan ikke regnskapsføres. 
For få dager siden var her en tråd om en som hadde flyttet inn til kjæresten, og leid ut sin egen bolig. Hun fikk en kraftig skattesmell. Vil du si at det er rettferdig? For skal dere føre regnskap krone for krone så må dere og ta inn i regnskapet hva den som bor til leie og leier ut sin egen bolig taper skattemessig på en slik løsning. 
Straffen for å flytte inn til en kjæreste og bo der, og å dele utgifter der etter såkaltes rettferdighet, den får den som leier og ikke eier der hun har primærbolig, på skatteseddelen. 

Du vil ikke at hun skal kjøpe seg inn, men vil du egentlig bare leke litt med henne, uten å forplikte deg? 

Det finnes da gode mellomløsninger mellom å begynne samboerskapet med delt boliglån og leke uten forpliktelse. 

For å finne en rettferdig løsning må man se på begges økonomi som inkluderer skatt på sekundærbolig og leieinntekter også. Og så finne en løsning som begge opplever som rettferdig.

Anonymkode: 286bb...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å sette seg inn i regelverk  ved sekundærbolig/utleie etc forventes vel når en velger å leie ut en bolig? 

Til TS - etter min oppfatning må du også kreve husleie i tillegg til 50% av kostnadene. Husleien skal da dekke avkastning på midlende du har bundet/kompensasjon for slitasje. Du sier at det må påregnes vedlikehold i nærmeste fremtid, så enten må du gjøre dette av oppsparte midler eller ved å ta opp lån.

Alt 2- at du skal ha 50% av netto leieinntekter utleieleiligheten (om den leies ut) - selges den; husleie. 

Dersom det kun er direkte, faste kostnader som skal deles - vil jo samboeren din har vesentlig bedre økonomi? I tillegg til leieinntekter, så er det mulig å spare (mye), mens ditt sparepotensiale - er kun 50% av reduserte felleskostnader. 

Anonymkode: 647b4...749

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husleie og halvparten av utgiftene. Fordelt slik at begge dere kommer fordelaktig ut. Hus slites av flere beboere, og det er vel ikke veldedighet den er ute etter. Snakk sammen og vær ærlige med hverandre. Så sett en tidsramme på det i forhold til innkjøp i boligen. 

Anonymkode: 4955c...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å sette seg inn i regelverk  ved sekundærbolig/utleie etc forventes vel når en velger å leie ut en bolig? 

Til TS - etter min oppfatning må du også kreve husleie i tillegg til 50% av kostnadene. Husleien skal da dekke avkastning på midlende du har bundet/kompensasjon for slitasje. Du sier at det må påregnes vedlikehold i nærmeste fremtid, så enten må du gjøre dette av oppsparte midler eller ved å ta opp lån.

Alt 2- at du skal ha 50% av netto leieinntekter utleieleiligheten (om den leies ut) - selges den; husleie. 

Dersom det kun er direkte, faste kostnader som skal deles - vil jo samboeren din har vesentlig bedre økonomi? I tillegg til leieinntekter, så er det mulig å spare (mye), mens ditt sparepotensiale - er kun 50% av reduserte felleskostnader. 

Anonymkode: 647b4...749

At vi ser på det som en selvfølge at man ved utleie så setter man seg inn i regelverket om sekundærbolig m.m. betyr ikke at majoriteten av dem som leier ut sin sekundærbolig gjør det samme. Tråd etter tråd her inne og saker i media om det samme viser at de færreste tenker på dette når de er forelsket og vil bo med sin nye forelskelse, og samtidig sikre seg med en bolig om forholdet ikke går rette veien. 
Med din måte å fordele utgifter på så bør ingen flytte inn og dele postkasse med ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For få dager siden var her en tråd om en som hadde flyttet inn til kjæresten, og leid ut sin egen bolig. Hun fikk en kraftig skattesmell. Vil du si at det er rettferdig?

Om det er rettferdig at vedkommende måtte betale skatt på utleie av bolig? Ja, det er rettferdig. Utrolig dumt spørsmål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...