Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått tilbud fra besteforeldre om å kjøpe et hus for 800.000, men som er verdt 1.800.000. Jeg har ikke egenkapital og lurer på om jeg kan stille boligen som sikkerhet da kjøpesummen er  langt under takst? Er mest vanlig av kjøp av sekundær bolig, men kan man få til en sånn avtale på det huset du ønsker å kjøpe?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hør med den aktuelle banken. 

Sannsynligvis vil det være lurt å betale dokumentavgift på 2,5% på markedsverdi fremfor kjøpesum. Mellomværende vil være gave, og ved ett senere salg - vil du tjene på det. Med dagens skattesats på 22% (om det skulle være oppstå skattepliktig gevinst) er det rimeligere å betalt 2,5% dokumentavgift av samme grunnlag. 

Anonymkode: ab054...7a5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg fikk "mellomlegget" mellom verdi på bolig og kjøpesum som sikkerhet, men jeg fikk kjøpe en bolig av en i familien langt under markedspris. Jeg fikk kjøpe leiligheten for det samme vedkommende hadde kjøpt den for en del år tidligere, og markedet hadde gått kraftig opp på de årene. Jeg hadde egentlig ikke nok ek, men fikk lån likevel, da markedsverdi var såpass mye høyere. Jeg fikk heller ikke topplån eller noe sånt, da lån ble sett i sammenheng med verdi på bolig. 

Jeg hadde spurt i banken om jeg var deg. Sånn som i mitt tilfelle, så var det jo liten risiko for banken. Om det viste seg at det ikke gikk økonomisk, så kunne jeg jo solgt leiligheten og satt igjen med en million i gevinst 

Anonymkode: 5d7b2...21f

AnonymBruker
Skrevet

Få de til å gi deg huset som gave, så tar du opp lån med sikkerhet i huset til å betale de 800k pluss andre utgifter de har hatt. 

Anonymkode: 699dd...110

AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker24444 skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg har fått tilbud fra besteforeldre om å kjøpe et hus for 800.000, men som er verdt 1.800.000. Jeg har ikke egenkapital og lurer på om jeg kan stille boligen som sikkerhet da kjøpesummen er  langt under takst? Er mest vanlig av kjøp av sekundær bolig, men kan man få til en sånn avtale på det huset du ønsker å kjøpe?

Ved kjøp av bolig må man ha 10% egenkapital, det er vanlig at banken tar pant i huset som sikkerhet. Men dette er et veldig billig hus, så snakk med banken, kun da får du rette svaret.

Anonymkode: 3ae6c...0d9

Skrevet

Takk for svar samtlige! Skal høre med den aktuelle banken👌🏼

Skrevet (endret)
Anonymbruker24444 skrev (20 timer siden):

I realiteten vil du ha 1 000 000 i egenkapital, dvs. 55 % av boligverdien i egenkapital, og vil ha en belåningsgrad på 45 %. Så egenkapital kravet oppfyller du med god margin.

Endret av what_no2000
AnonymBruker
Skrevet

Det er null problem. Hilsen finansrådgiver 

Anonymkode: f3a97...1d1

Skrevet

Hei. Jeg har et hus som jeg skal få kjøpe for 800.000kr av tanten min, men har ikke egenkapital. Husets takst er på ca 1.800.000kr. Hvis jeg får tanten min til å gi resterende 1.000.000kr fra takst i en form for gave eller arv, kan jeg da bruke det som egenkapital/sikkerhet når jeg skal søke lån i banken? 

er det noen her som har noen anelse om hvordan man skal gå frem med dette? Kan man i det heletatt gi bort verdi på denne måten?

- hilsen fyr som ikke vet nok om dette😉

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger da ikke 1,8 millioner hvis du skal kjøpe huset for 800 000 kr? 

Kan hun ikke heller gi deg huset?

Anonymkode: d140e...589

Gjest Cartman
Skrevet

Hun kan gi deg huset. Du tar deretter opp et lån med sikkerhet i boligen og betaler pengene til din tante. 

Gjest Cartman
Skrevet

Du bør få sjekket tilstanden på huset, hvis ikke det er gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, banken kan bruke boligens markedsverdi som egenkapital. Du må kun fremvise takst.

Anonymkode: 4c1ac...177

Skrevet
Cartman skrev (4 minutter siden):

Hun kan gi deg huset. Du tar deretter opp et lån med sikkerhet i boligen og betaler pengene til din tante. 

Det kan hende det går, men hva slags lån skulle det ha vært da? Boliglån har vell noe av det laveste renten, og det får jeg vell ikke når jeg har fått boligen gratis?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger da ikke 1,8 millioner hvis du skal kjøpe huset for 800 000 kr? 

Kan hun ikke heller gi deg huset?

Mulig det er en løsning, men hva slags lån kan jeg ta da for å kunne betale henne tilbake de 800.000kr. Noe med god rente

AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker24444 skrev (5 minutter siden):

Mulig det er en løsning, men hva slags lån kan jeg ta da for å kunne betale henne tilbake de 800.000kr. Noe med god rente

Har du en fast inntekt da?

AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker24444 skrev (7 minutter siden):

Det kan hende det går, men hva slags lån skulle det ha vært da? Boliglån har vell noe av det laveste renten, og det får jeg vell ikke når jeg har fått boligen gratis?

Et boliglån..?

Anonymkode: d104b...540

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et boliglån..?

Anonymkode: d104b...540

Ja du har rett, tenkte for vanskelig jeg nå. Så i bunn og grunn så burde tanten min gi huset til meg gratis, også betaler jeg med et lån der jeg bruker verdien i huset som sikkerhet for å få innvilget lånet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du en fast inntekt da?

Ja har det. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken. De kommer sannsynligvis til å kreve at oppgjøret tas via tredjepart (megler/advokat). Men i praksis går det fint å få lån på 800k med boligverdi på 1.800.000. 
Megler/advokat legger inn 1000.000 i skjøte som gave/arv, og du betaler dokumentavgift på det 1.800.000. Totalt låner du 845k og har belåningsgrad på 47%. Et meget godt utgangspunkt, og ei veldig snill tante. 

Dette gjøres i hovedsak kun ved familiære salg hvor boligen aldri markedsføres på det åpne markedet.

Anonymkode: 74543...227

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...