AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:57 #1 Del Skrevet fredag kl 16:57 Tror jeg er i faresonen...overvektig med mye alt fettet rundt buken. Har levd usunt med sjokolade og potetgull hele helgene....står nok i fare for å få diabetes. Hvordan finne ut det? Bør jo legge om kosten, det skjønner jeg Anonymkode: 515b7...e41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:38 #2 Del Skrevet fredag kl 17:38 Lurer på det samme! Vi må i alle fall kutte karbohydratene betraktelig! Anonymkode: 198d3...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:55 #3 Del Skrevet fredag kl 17:55 Du må få legen til å måle langtidsblodsukker. Er det høyt, bør du gå ned på sukkerinntaket og gjerne litt fysisk aktivitet/gåtur etter matinntak. Jeg gikk ned fra 43 (prediabetes) til 37 (godt innenfor normalen) på noen uker ved å være mer bevisst på sukkerinntak. Anonymkode: c2144...318 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_ems Skrevet fredag kl 21:22 #4 Del Skrevet fredag kl 21:22 Anbefaler podkasten «leger om livet», og episoden om insulinresistens. Veldig informativ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:56 #5 Del Skrevet fredag kl 21:56 De fleste overvektige med mye magefett har faktisk insulinresistens, og de fleste overvektige med mye magefett har fettlever. Det er fordi fettet her skaper en kronisk inflammasjon og metabolske forstyrrelser. Uansett hva du spiser så er magefettet skadelig. Dette vet jeg mye om fordi jeg har en mann med forhøyet blodsukker. Selv om vi la om kostholdet gikk han ikke ned i vekt fordi han overspiste på sunn mat. Først da han gikk ned i vekt og midjemål så normaliserte blodsukkeret seg. Han sliter med å opprettholde vektnedgangen, sier av og til at "jaja, om jeg får diabetes så får jeg bare semaglutid og slipper å betale for det" Men det er våre issues. Han vet hva som må til, men det er vanskelig. Gå ned i vekt. Bli kvitt magefettet. Det lever sitt eget liv. Om du tar en blodprøve i morgen som viser at blodsukkeret ditt er normalt så vil det garantert endre seg om 5 år om du forblir overvektig. Anonymkode: 3099b...43c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:53 #6 Del Skrevet lørdag kl 05:53 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lurer på det samme! Vi må i alle fall kutte karbohydratene betraktelig! Anonymkode: 198d3...495 Ja:) Anonymkode: 515b7...e41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:59 #7 Del Skrevet lørdag kl 05:59 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De fleste overvektige med mye magefett har faktisk insulinresistens, og de fleste overvektige med mye magefett har fettlever. Det er fordi fettet her skaper en kronisk inflammasjon og metabolske forstyrrelser. Uansett hva du spiser så er magefettet skadelig. Dette vet jeg mye om fordi jeg har en mann med forhøyet blodsukker. Selv om vi la om kostholdet gikk han ikke ned i vekt fordi han overspiste på sunn mat. Først da han gikk ned i vekt og midjemål så normaliserte blodsukkeret seg. Han sliter med å opprettholde vektnedgangen, sier av og til at "jaja, om jeg får diabetes så får jeg bare semaglutid og slipper å betale for det" Men det er våre issues. Han vet hva som må til, men det er vanskelig. Gå ned i vekt. Bli kvitt magefettet. Det lever sitt eget liv. Om du tar en blodprøve i morgen som viser at blodsukkeret ditt er normalt så vil det garantert endre seg om 5 år om du forblir overvektig. Anonymkode: 3099b...43c Tusen takk for svar. Har forstått at jeg må ta tak. Har i perioder klart det i noen uker, så går jeg på en sjokolade og potetgullsmell igjen. Jeg spiser også for mye, er så glad i mat. Fikk et råd med ei veninne om å spise mer kjøtt og fett, hun gikk ned rundt magen på denne måten. Det å bli skikkelig mett er viktig for meg. Ser ut som jeg er gravid, føler meg oppblåst og uvel - det burde være motivasjon nok. Håper jeg klarer det denne gangen. ts Anonymkode: 515b7...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:29 #8 Del Skrevet lørdag kl 07:29 Men hvordan finner en ut om man har insulinresistens? Forhøyet langtidsblodsukker sier vel ikke noe om insulinresistens? Anonymkode: ea8a3...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå