Gå til innhold

Hvem får gaver, og .....


Daisy

Anbefalte innlegg

Har sittet og lest litt i forumet på emner om gaver, priser og om det skal være ting de trenger osv. Klart ungene kan få noe de trenger, - og min datter på 18 jubler når hun får farmors hjemmestrikkede sokker til jul! Hva er det vi lærer den oppvoksende slekt?? Til jul har jeg av og til følelsen av at det kjøpes bare for å kjøpe.......... Vi er heller ikke så opptatt av rettferdighet i forhold til verdi når det gjelder ungene, - et år får den ene noe dyrt og de andre gjerne litt mindre, alt ettersom hva de "trenger" akkurat da, - men ungene nevner aldri ordet urettferdig. De er oppdratt til å unne hverandre ting, og vet at den dagen de flytter ut er summen jevnet ut så alle har fått nokså likt til syvende og sist.

Men så til det nye temaet jeg ønsket å starte (ble litt revet med); nemlig HVEM GIR DERE GAVER TIL, HVOR MYE BRUKER DERE, OG HVOR LENGE GIR DERE GAVER?

Vi gir til nieser og nevøer så lenge de er "hjemmeboende" (evt. på hybel pga. skole), sånn ca. 20 år +/-. Beløp 100 - 150 kr.

Søsken m/barn får en liten oppmerksomhet til under 100-lappen (det er masse kjekt å få der, bare fantasien setter grenser), søsken uten barn får litt mer.

Besteforeldre får for ca. 400 kr hver

Ungene våre får fra 500 og oppover, alt ettersom (se over)

Til hverandre blir det en liten personlig ting, ikke for dyr, og så kjøper vi gjerne noe til "heimen" sammen (et år kjøpte vi bil like før jul og pakket inn håndboken...., i år blir det antageligvis nytt kjøkkenbord med stoler, ting vi trenger altså....)

Vi gir ingenting til venner og venners barn, men ungene gir gjerne litt til en eller to kamerater.

Hva gjør dere???

Jeg syns gavehysteriet tar overhånd, - mitt fineste minne fra barndommens jul er tidlige morgener i romjulen med bare juletreet tent, da kunne jeg sitte i stuen og bare nyyyte. Ønsker at det er slike minner ungene mine også skal få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

Jeg sluttet i fjor å gi julegaver til venner i hytt og pine rett og slett fordi jeg ikke lenger har råd, iog dessuten har man jo gjerne ikke SÅ mye kontakt med barndomsvennene lenger, når man har flyttet og stiftet familie. Vi gir til datteren vår, foreldrene mine, moren hans, faren hans med samboer, besteforeldrene hans, besteforeldrene mine, broren min, niesene våre (tvillinger på 4 som er døttrene til broren hans) Og så skal "datteren vår" gi litt til ei venninne av meg som venter barn rett rundt jul. Det var vel det, tenker jeg...håper jeg ikke har glemt noen...:) Vi har blitt enige med broren til mannen min at vi gir kun til barna, og de gir kun til datteren vår. Synes dette er en alletiders løsning. Blir sikkert sånn hvis broren min får barn etterhvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke lett dette her!

Vi har bestemt oss for å slutte å gi julegaver til tante-/onkelbarn når de konfirmeres, (da får de bare bursdagsgaver ved runde dager...intet annet)

og ellers så gir vi til vår nærmeste familie (foreldre, søsken,besteforeldre) og til mine beste veninner lager jeg noe hjemmelaget..(skjerf,drops,kaker etc)

Har ikke råd til å kjøpe julegaver til alle jeg omgås med..er student og synes det har tatt helt av dette kjøpe-hysteriet!

Jeg setter faktisk mer pris på hjemmelagde gaver enn kjøpte gaver! :D

Lykke til med førjulsstria!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavelisten hos oss er til følgende:

* Ungene våre, altså en min, og to hans.

* Foreldrene mine

* Foreldrene hans

* Mormoren min

* To barndomsvenninner av meg, som jeg aldri kommer til å slutte å kjøpe gave til

* 6 "tante"/onkelbarn

* Til det syvende "tante"/onkelbarnet, kjøper vi i stedet en liten gave til "gammeltante"/gammelonkelbarnet.

* Ett barn sambo var stefar til, da han var sammen med eksen (hun har ikke far, så han har vært som en far til henne)

* Og så kjøper vi til hverandre, da

Dette er de faste, de "sporadiske" kommer utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Kjøper gaver til familien, dvs foreldre, søsken og nieser/nevøer. Til sønnen min - og til EN venn. Har blitt enig med alle andre venner om at det er unødvendig å "bytte penger" til jul - vi gir hverandre fødselsdagsgaver istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper veldig lite gaver. Lager heller en ting til foreldre, tanter og onkler og besteforeldre.

De eneste jeg KJØPER gaver til er barn i familien. Bruker ikke mye da heller og sverger ofte til formingsmatriell (tegne, male eller modellkitt). Bruker vel 100-150 kroner på hver.

Det hender også at jeg kjøper en ting til foreldrene mine. De vil helst ha noe hjemmelaget da, men jeg har til tider mer penger enn tid.

Det at jeg lager gavene gjør også at jeg gir gaver til FLERE enn om jeg skulle kjøpt gaver. Tanter og onkler kjøper jeg aldri til, de får en liten ting jeg har laget.

I min familie har vi blitt enige om å kutte drastisk ned på gavene. I alle fall har de "voksne" bestemt seg for å heller gi en dyrere gave til barna sine. Dette kommer av at de fleste "barna" er nyetablerte og trenger møbler og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gavelisten vår:

Nevø: hjemmstrikket genser + noe til rundt 100,-.

Niese: bakesett ca 150,-

Søsken:

Ikke til min manns, da vi gir til barna

Min søster/+mann får et eller annet til ca 250,- (maks)

Foreldre:

Forstørrelser fra bryllupsbildet

+ evt en liten sak til 100 (badeskum??? krem? e.l.)

Sønnen vår:

Seng: Han skal nå ut av sprinkelsenga. Så denne julen blir dyr!!!

Bestemor:

Bilde fra bryllupet

venninner:

(Mine) noe til ca 100,-. (3 stk)

Til neste år skal jeg stikke sokker til venninnene mine. :D Håper jeg husker det!!

barn av venninner:

3 stk. Noe til ca kr 100,-. (bokstavmagneter??)

Mannen min:

Har ikke peiling. Men det blir under 1000,-. Antagelig noe klær da han har bruk for noe på jobben. Kanskje noe annet. Jeg har for øyeblikket ingen ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen faste vi kjøper til hvert år:

*Min bror

*Hans søster + hennes mann

*Vårt "tante"/onkelbarn (1 dag gammel idag)

*Mine foreldre

*Hans foreldre + stemor

*Hans stesøster + hennes samboer

*Hans "steonkelbarn" (har aldri likt det ordet)

*Våre besteforeldre (totalt tre stykker)

og våre nærmeste venner og deres barn.

Totalt bruker vi omtrent 3000 kroner på julegaver, og det synes vi ikke er så ille. Det som er så deilig er at vi er ferdige med gavene for i år. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også faste vi kjøper julegaver til

-datteren vår

-min manns tre søsken

-min manns mor

-mine søstre`s tre barn

-fosterforeldrene mine

-fostersøskene mine

-2 bestemødre

-12 nære venner

Tilsammen bruker vi rundt 1000-2000 kr på julegaver...

og i år er jeg sen....har bare kjøpt en julegave :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Jeg og sambo gir gaver til:

Hverandre :D

Foreldre

hans mormor (eneste gjenlevende av besteforeldre)

Søsken med ektefelle

Tante-/ onkelunger

Av og til noen venner

Barna kommer til å få gaver til de er konfirmert, det er i hvert fall det jeg er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...