AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:54 #1 Del Skrevet fredag kl 16:54 Har lest litt om dette, og prøver å unngå matvarer med mye oksalat. Føler meg bedre allerede etter en mnd. Kan du litt om dette, har erfaring? Anonymkode: a88fd...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:09 #2 Del Skrevet fredag kl 20:09 Hvilke matvarer er dette da? Anonymkode: 02a3f...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:36 #3 Del Skrevet lørdag kl 15:36 Har ikke kuttet ut oksalater, men kuttet kraftig ned. Merker ingen forskjell. Men å kutte ut korn, og da mener jeg ALL korn, og stivelsesrik mat, har vært veldig bra. Anonymkode: da521...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:44 #4 Del Skrevet mandag kl 15:44 Jepp! Jeg reduserte først og så kuttet og gikk til carnivore. Hvis man går fra "normalt" inntak (som er sinnsykt høyt) av oksalater til å kutte, så kan det bli litt ubehagelig for å si det mildt. En gammel skade i ryggen som jeg hadde hatt småvondt i i åresvis ble først veldig vond og så ble den plutselig helt god. Oksalater liker å hope seg opp i skader, så det var nok vondt i det oksalatene gikk ut og så når de var borte så var også smertene helt borte. Hva som er fordi jeg er fri fra oksalater og hva som er fordi kroppen får mer næring vet jeg ikke, men jeg har merket veldig mange positive endringer i kroppen etter at jeg kuttet ut oksalater og begynte med carnivore. Anonymkode: 31535...b60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:10 #5 Del Skrevet mandag kl 16:10 AnonymBruker skrev (På 3.5.2025 den 17.36): Har ikke kuttet ut oksalater, men kuttet kraftig ned. Merker ingen forskjell. Men å kutte ut korn, og da mener jeg ALL korn, og stivelsesrik mat, har vært veldig bra. Anonymkode: da521...e2c Det er jo oksalater i mjøl, korn, nøtter.... Anonymkode: a88fd...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:13 #6 Del Skrevet mandag kl 16:13 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jepp! Jeg reduserte først og så kuttet og gikk til carnivore. Hvis man går fra "normalt" inntak (som er sinnsykt høyt) av oksalater til å kutte, så kan det bli litt ubehagelig for å si det mildt. En gammel skade i ryggen som jeg hadde hatt småvondt i i åresvis ble først veldig vond og så ble den plutselig helt god. Oksalater liker å hope seg opp i skader, så det var nok vondt i det oksalatene gikk ut og så når de var borte så var også smertene helt borte. Hva som er fordi jeg er fri fra oksalater og hva som er fordi kroppen får mer næring vet jeg ikke, men jeg har merket veldig mange positive endringer i kroppen etter at jeg kuttet ut oksalater og begynte med carnivore. Anonymkode: 31535...b60 Tusen takk for svar jeg tenker å kutte gradivs. Konsentrerer meg om å spise mye protein og fett og mindre brød og grønnsaker som det er oksalater i. Jeg spiser mye reine produkt ; fisk og kjøtt, egg i alle varianter, meierismør, yoghurt naturell, seterrømme, avocado....Hva spiser du til frokost? Kjekt med inspirasjon. og håper å bli kvitt en betennelse i foten... ts Anonymkode: a88fd...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:31 #7 Del Skrevet mandag kl 16:31 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er jo oksalater i mjøl, korn, nøtter.... Anonymkode: a88fd...764 Ja, skrev jeg ikke at jeg har kuttet ut alt av korn og stivelsesrik mat da? Anonymkode: da521...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:57 #8 Del Skrevet mandag kl 17:57 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tusen takk for svar jeg tenker å kutte gradivs. Konsentrerer meg om å spise mye protein og fett og mindre brød og grønnsaker som det er oksalater i. Jeg spiser mye reine produkt ; fisk og kjøtt, egg i alle varianter, meierismør, yoghurt naturell, seterrømme, avocado....Hva spiser du til frokost? Kjekt med inspirasjon. og håper å bli kvitt en betennelse i foten... ts Anonymkode: a88fd...764 Da jeg begynte på keto for ørten år siden, så ble det gradvis færre måltider. Jeg stekte mer skikkelig mat siden jeg kuttet ut brød. Og det gadd jeg jo ikke å gjøre 5-6 ganger om dagen. Så da ble det fort 3 måltider om dagen, der jeg lagde ekstra av middagen og hadde til lunsj på jobben. Og så merket jeg at fett og proteiner mettet så mye bedre enn karbohydratrik mat, så da ble det to måltider. Nå har det gått videre til ett måltid. Så hva JEG spiser er nok ikke så inspirerende for deg. Jeg hadde 800 gram kjøttdeig stekt i smør og litt storfetalg til dagens måltid. 😅 Men jeg har likevel litt idéer til deg. Omelett er genialt. Jeg er fan av å steke tykk omelett i ildfast form i ovnen, eller å steke i muffinsformer. Lett å lage mye og så har man rester man kan ha i kjøleskapet. Egg og bacon. Mange lavkarbo-oppskrifter er lav-oksalat, men vær særlig obs på "deiger" fordi man bruker ofte høyoksalat alternativer som mandelmel eller andre nøttemel og frømel. Det finnes noen unntak da. For eksempel oopsie-lapper (kutt ut fiberhusk - det er frø) eller carnivorebrød og så bare putter du på det du ønsker av pålegg. Og så har man også meatzza, og denne pizzabunn-oppskriften bare at jeg har erstattet ketolysebakemiks/soyamel med proteinpulver med bittelitt fiberhusk. Fiberhusk vet jeg ikke hvor mye oksalat det er i, men jeg ser at de bruker det på kidneystonediet, så det er kanskje ikke så ille? Det er nok et mye bedre alternativ enn vanlig pizzadeig. Søker du på carnivore-oppskrifter, så er de i alle fall lav-oksalat. Jeg har til og med oppskriftsbøker. Her er noen eksempler: The Carnivore Cookbook (Maria Emmerich, Craigh Emmerich) (2020) The Complete Carnivore Diet for Beginners (Judy Cho, Laura Spath) (2024) Første gang jeg hørte om lav-oksalat-diett så var det ei på lavkarbo-forum som spiste det på grunn av mental sykdom. Så det finnes nok litt informasjon Det høres ut som at du er godt på vei, så lykke til med foten! Jeg håper du blir kvitt betennelsen. Anonymkode: 31535...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:36 #9 Del Skrevet mandag kl 18:36 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Da jeg begynte på keto for ørten år siden, så ble det gradvis færre måltider. Jeg stekte mer skikkelig mat siden jeg kuttet ut brød. Og det gadd jeg jo ikke å gjøre 5-6 ganger om dagen. Så da ble det fort 3 måltider om dagen, der jeg lagde ekstra av middagen og hadde til lunsj på jobben. Og så merket jeg at fett og proteiner mettet så mye bedre enn karbohydratrik mat, så da ble det to måltider. Nå har det gått videre til ett måltid. Så hva JEG spiser er nok ikke så inspirerende for deg. Jeg hadde 800 gram kjøttdeig stekt i smør og litt storfetalg til dagens måltid. 😅 Men jeg har likevel litt idéer til deg. Omelett er genialt. Jeg er fan av å steke tykk omelett i ildfast form i ovnen, eller å steke i muffinsformer. Lett å lage mye og så har man rester man kan ha i kjøleskapet. Egg og bacon. Mange lavkarbo-oppskrifter er lav-oksalat, men vær særlig obs på "deiger" fordi man bruker ofte høyoksalat alternativer som mandelmel eller andre nøttemel og frømel. Det finnes noen unntak da. For eksempel oopsie-lapper (kutt ut fiberhusk - det er frø) eller carnivorebrød og så bare putter du på det du ønsker av pålegg. Og så har man også meatzza, og denne pizzabunn-oppskriften bare at jeg har erstattet ketolysebakemiks/soyamel med proteinpulver med bittelitt fiberhusk. Fiberhusk vet jeg ikke hvor mye oksalat det er i, men jeg ser at de bruker det på kidneystonediet, så det er kanskje ikke så ille? Det er nok et mye bedre alternativ enn vanlig pizzadeig. Søker du på carnivore-oppskrifter, så er de i alle fall lav-oksalat. Jeg har til og med oppskriftsbøker. Her er noen eksempler: The Carnivore Cookbook (Maria Emmerich, Craigh Emmerich) (2020) The Complete Carnivore Diet for Beginners (Judy Cho, Laura Spath) (2024) Første gang jeg hørte om lav-oksalat-diett så var det ei på lavkarbo-forum som spiste det på grunn av mental sykdom. Så det finnes nok litt informasjon Det høres ut som at du er godt på vei, så lykke til med foten! Jeg håper du blir kvitt betennelsen. Anonymkode: 31535...b60 Tusen takk for mange gode tips:) Kanskje jeg skal finne noen kokebøker på biblioteket. Syns det er vanskellig å komme på annet enn ren kjøtt og fisk og egg jeg tar meg et glass kefir før jeg legger meg...så har tarmene noe å kose seg med mens jeg sover. Hva er egentlig forskjellen på Carnivore og lavkarbo? Spiser du noen typer grønnsaker? Jeg spiser sopp, løk, avokado, agurk, paprika. Jeg har vært skikkelig på sukkerkjøret, av og på. Vært to uker uten nå og håper jeg slipper å gå på flere smeller. Kunne spise fire kvikklunsj på to minutt og ble aldri kvalm. Prøver å lærer meg litt om hva de ulike matvarene gjør for kroppen. Jeg er også overvektig, med bukfett som ikke er bra for meg. Håper jeg får til dette videre. TS Anonymkode: a88fd...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:11 #10 Del Skrevet mandag kl 19:11 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Tusen takk for mange gode tips:) Kanskje jeg skal finne noen kokebøker på biblioteket. Syns det er vanskellig å komme på annet enn ren kjøtt og fisk og egg jeg tar meg et glass kefir før jeg legger meg...så har tarmene noe å kose seg med mens jeg sover. Hva er egentlig forskjellen på Carnivore og lavkarbo? Spiser du noen typer grønnsaker? Jeg spiser sopp, løk, avokado, agurk, paprika. Jeg har vært skikkelig på sukkerkjøret, av og på. Vært to uker uten nå og håper jeg slipper å gå på flere smeller. Kunne spise fire kvikklunsj på to minutt og ble aldri kvalm. Prøver å lærer meg litt om hva de ulike matvarene gjør for kroppen. Jeg er også overvektig, med bukfett som ikke er bra for meg. Håper jeg får til dette videre. TS Anonymkode: a88fd...764 Carnivore spiser kun animalsk, hovedsakelig kjøtt og egg. Anonymkode: da521...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:12 #11 Del Skrevet mandag kl 19:12 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tusen takk for mange gode tips:) Kanskje jeg skal finne noen kokebøker på biblioteket. Syns det er vanskellig å komme på annet enn ren kjøtt og fisk og egg jeg tar meg et glass kefir før jeg legger meg...så har tarmene noe å kose seg med mens jeg sover. Hva er egentlig forskjellen på Carnivore og lavkarbo? Spiser du noen typer grønnsaker? Jeg spiser sopp, løk, avokado, agurk, paprika. Jeg har vært skikkelig på sukkerkjøret, av og på. Vært to uker uten nå og håper jeg slipper å gå på flere smeller. Kunne spise fire kvikklunsj på to minutt og ble aldri kvalm. Prøver å lærer meg litt om hva de ulike matvarene gjør for kroppen. Jeg er også overvektig, med bukfett som ikke er bra for meg. Håper jeg får til dette videre. TS Anonymkode: a88fd...764 Kefir er bra. Syrnet meieri er veldig sunt og veldig bra for tarmfloraen. Har du prøvd å lage kefir selv? Det er veldig lett. Bare helmelk og kefirkorn. Jeg har ikke prøvd selv, men jeg har tenkt å prøve det. Carnivore er kun animalsk. Ingen planter. Jeg er også sukkerjunkie. Jeg må holde meg helt unna, ellers går jeg på sukkerkjøret. Jeg klarer ikke å spise bare litt søtt. Carnivore har vært bra for sukkeravhengigheten min. Det er forskjellige grader av carnivore der de mest strenge bare spiser rødt kjøtt (og innmat fra rødt kjøtt) og drikker vann. Noen reagerer på histaminer for eksempel, og det er mer histaminer i kjøttdeig enn i kjøttstykker. Mikhaila Peterson for eksempel tåler veldig lite bortsett fra biff, innmat og vann. De fleste på carnivore inkluderer smør, egg, ost og sjømat. Mange inkluderer fete meieriprodukter som rømme. Noen drikker melk og noen bruker honning. Mange drikker fortsatt kaffe og sukkerfri drikke, men det er ikke carnivore. Men poenget er at man må finne det som funker for seg. Vi tåler litt forskjellige ting, og mange er for eksempel ikke villige til å kvitte seg med kaffe selv om kaffen gir dem problemer. Livsglede er også en ting oppi dette her. De seneste årene har det også dukket opp animalskbasert der man spiser animalsk og spiser frukt, men fortsatt ingen grønnsaker, korn, nøtter, frø osv. Frukt har ofte mindre skadelige stoffer enn grønnsaker fordi frukt er det planten tilbyr oss å spise, mens grønnsaker/salat er kroppen til planten og frø (korn er frø) er babyen til planten og den er veldig beskyttet med skadelige stoffer. Oksalat er bare én av disse skadelige stoffene. Vi har også lektiner, fytinsyre, polyfenoler, goitrogener, tanniner og flere. Anonymkode: 31535...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:51 #12 Del Skrevet mandag kl 19:51 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo oksalater i mjøl, korn, nøtter.... Anonymkode: a88fd...764 Jeg tror jeg misforstod hva du mente, beklager. Altså, det er fordøyelsen som har blitt bedre av å kutte ut korn (spiste i utgangspnuktet veldig lite av det), men jeg kan fint bytte ut korn med f.eks grønt og nøtter rik på oksalater, og spise like mye oksalater som hvis jeg skulle spist korn, og ha det mye bedre enn om oksalatene kom fra korn. Anonymkode: da521...e2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå