Ekko jenta Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai (endret) Da var mai her igjen. đłđŽOg nye bunader med hijab og drakter inspirert av bunad dukker opp over alt! mĂ„ si selv for noe fine kjoler og sĂžte mĂžnstre pĂ„ hijaben er kult Ă„ se, men er dette helt greit? 100% Ă„penhet for ny kultur, Norge skal selvfĂžlgelig ta imot med glede, men hva med vĂ„r egen arv og kultur? DĂžr bunaden og den norske bunadsarven? Blir den pent kjĂžrt over og gravlagt av andre kulturer og religioner som ikke er Norsk arv? Debatten er i gang! Hva syns dere? đ Endret 2. mai av Ekko jenta 5 1
Seff Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Jeg synes det er helt i orden at folk blander elementer. Jeg har selv tradisjonell bunad, har ingen planer om Ä endre eller tilfÞre noe pÄ den, men har ingenting imot at andre velger nye vrier. Hvis vi alltid kun skulle ha fokusert pÄ egen kultur i Norge, hadde vi fremdeles sittet innerst i en fjord ifÞrt vadmel, ev. skinn ,og gumlet graut. Vi hadde ikke hatt strÞm, telefon, biler osv. 4 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Jeg kunne forstÄtt det hvis dette faktisk var gammel norsk kultur. Men bunader er konstruert pÄ 1800-tallet da det var en bÞlge av nasjonaromantikk i luften. Selv om de er inspirert av klesstil som var pÄ den tiden, sÄ er de like mye konstruert. De er ikke blÄkopi. Ergo har det ikke sÄ mye Ä si om man velger Ä bruke en annen bluse eller en hijab til. Faktisk er hijab nÊrmere gammel norsk kultur enn mye annet, da det var vanlig i Norge Ä gÄ med skaut fÞr. Anonymkode: 77451...743 8 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai Tradisjonelle bunader med stor, hvit skjorte er stygge, synes jeg. Jeg er glad for utvikling! Spesielt hvis det betyr at det ikke bli «standard» lenger Ä betale 50.000 eller mer for et plagg som maks brukes et par ganger i Äret. Anonymkode: 30212...566 3 6
17.11 Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai Jeg syns det er helt greit. Bruker ikke en eneste kalori pÄ Ä bekymre meg eller irritere meg over dette. I det store bildet betyr det ingenting. Selv har jeg en tradisjonell bunad i skapet som er ubrukt pÄ sikkert sjette Äret. Hadde det ikke vÊrt arv og sydd av mormoren min hadde jeg solgt den. 4 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai Om arven dÞr eller forsvinner, sÄ er det i hvert fall ikke fordi en og annen muslimsk kvinne bruker hijab til bunaden sin. Det stÞrste problemet er heller at en stor andel bunader produseres i land som Kina, Thailand og Estland, sÄ vi risikerer Ä miste kunnskapen her hjemme. Om den kunnskapen forsvinner, sÄ fÄr vi den aldri tilbake akkurat som den var. Men siden det er billigere Ä kjÞpe bunad fra lavkostland, er det mange som velger den snarveien, helt uten Ä tenke pÄ hvilke konsekvenser det kan fÄ. Et annet problem er ogsÄ at det er minimal kunnskap om og respekt for arven der ute. Det vannes ut fordi folk er jo sÄ unike snÞfnugg at de kan ikke bruke det som hÞrer til bunaden. Nei da, de mÄ pÄ et eller annet vi tilpasse den sÄ den blir personlig vet du. Samtidig som de insisterer pÄ at i gamle dager brukte folk det de hadde. Jo da, til en viss grad, innenfor ganske sÄ strenger rammer, gjorde det det. Men folkedrakttradisjonene hadde ikke utviklet seg som de gjorde om folk ikke hadde et rammeverk Ä forholde seg til, da hadde alle drakter sett dÞnn forskjellig ut. Blomstrete skjorter gjÞr at farger og mÞnster ikke kommer til sin rett og sÞlvbelte der det ikke hÞrer hjemme kommer i konflikt med broderier eller andre detaljer. For eksempel. SÄ nei, de ytterst fÄ hijabene man ser brukt til bunad er ikke problemet. Og det Ä dekke til hÄret er faktisk mye mer historisk korrekt enn Ä ha utslÄtt hÄr med hollywoodkrÞller til, bare sÄ det er sagt. Anonymkode: 05645...2f2 15 1
k4ren Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai Seff skrev (1 time siden): Jeg synes det er helt i orden at folk blander elementer. Jeg har selv tradisjonell bunad, har ingen planer om Ä endre eller tilfÞre noe pÄ den, men har ingenting imot at andre velger nye vrier. Hvis vi alltid kun skulle ha fokusert pÄ egen kultur i Norge, hadde vi fremdeles sittet innerst i en fjord ifÞrt vadmel, ev. skinn ,og gumlet graut. Vi hadde ikke hatt strÞm, telefon, biler osv. HÞres egentlig ikke sÄ ille ut. 2
k4ren Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kunne forstÄtt det hvis dette faktisk var gammel norsk kultur. Men bunader er konstruert pÄ 1800-tallet da det var en bÞlge av nasjonaromantikk i luften. Selv om de er inspirert av klesstil som var pÄ den tiden, sÄ er de like mye konstruert. De er ikke blÄkopi. Ergo har det ikke sÄ mye Ä si om man velger Ä bruke en annen bluse eller en hijab til. Faktisk er hijab nÊrmere gammel norsk kultur enn mye annet, da det var vanlig i Norge Ä gÄ med skaut fÞr. Anonymkode: 77451...743 Var ikke det av praktiske grunner da, ikke for Ä skjule hÄret for Ä unngÄ Ä opphisse menn? 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kunne forstÄtt det hvis dette faktisk var gammel norsk kultur. Men bunader er konstruert pÄ 1800-tallet da det var en bÞlge av nasjonaromantikk i luften. Selv om de er inspirert av klesstil som var pÄ den tiden, sÄ er de like mye konstruert. De er ikke blÄkopi. Ergo har det ikke sÄ mye Ä si om man velger Ä bruke en annen bluse eller en hijab til. Faktisk er hijab nÊrmere gammel norsk kultur enn mye annet, da det var vanlig i Norge Ä gÄ med skaut fÞr. Anonymkode: 77451...743 Jeg mener nÄ fra 1800-tallet tradisjon gammel nok til at den er verdt Ä bevare jeg da. Og jeg er helt imot kalla tilbehÞr til bunaden! Anonymkode: 38425...2ac 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Ekko jenta skrev (2 timer siden): DÞr bunaden og den norske bunadsarven? De fleste bunader er konstruert og ikke tradisjon. Anonymkode: 6bdba...a09 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Ekko jenta skrev (2 timer siden): mĂ„ si selv for noe fine kjoler og sĂžte mĂžnstre pĂ„ hijaben er kult Ă„ se, men er dette helt greit? 100% Ă„penhet for ny kultur, Norge skal selvfĂžlgelig ta imot med glede, men hva med vĂ„r egen arv og kultur? DĂžr bunaden og den norske bunadsarven? Blir den pent kjĂžrt over og gravlagt av andre kulturer og religioner som ikke er Norsk arv? Debatten er i gang! Hva syns dere? đ Ja, det er helt greit, og norsk kultur dĂžr ikke av at noen bruker hijab til bunad. Anonymkode: 731a7...129 2 1
skreppamedleppa Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai (endret) SelvfĂžlgelig er det greit. Tradisjoner er levende. Enten bunadspolitiet sier seg enig eller ei. KjĂŠrlighet til tradisjoner betyr ikke at alt mĂ„ vĂŠre statisk, og de er det heller aldri. Bunaden hadde aldri eksistert om alt hadde vĂŠrt statisk. Nordmenn, klĂŠr, tradisjoner og festantrekk har forandret seg hele tiden og at noen pimper opp bunaden, gjĂžr den slik at den passer seg, har fargerike bunadsskjorter, lager seg egne drakter er helt tipp topp. Det skal veldig veldig lite fĂžr bunadspolitiet blir ustyrtelig grinete men i dag er det helt ok Ă„ ha et festantrekk som blir brukt, som en kan fĂžle seg hjemme i, som representerer deg selv og ikke plassen din tippoldefar eller resten av slekten kom fra som i tillegg koster 100 000 og blir produsert i Taiwan Jeg har selv en bunad som jeg ikke har brukt pĂ„ over 20 Ă„r, kommer aldri til Ă„ bruke den noensinne igjen heller fordi den representerer oppvekstkommunen min. Jeg har absolutt ingen tilhĂžrighet til den plassen. Om noen lager seg drakter, setter sammen sine egne drakter eller what not for at det skal kle deres personlighet, hjemland, smak osv: supertđ Vi feirer tross alt et fritt og uavhengig Norge om noen dager. I det frie, demokratiske landet Norge bestemmer vi selv hvordan vi Ăžnsker Ă„ kle oss til hverdag og fest og ingen bunadspoliti kan gjĂžre om pĂ„ det. Endret 2. mai av skreppamedleppa 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er helt greit, og norsk kultur dĂžr ikke av at noen bruker hijab til bunad. Anonymkode: 731a7...129 Fasitđ Anonymkode: 29fac...9d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai k4ren skrev (31 minutter siden): Var ikke det av praktiske grunner da, ikke for Ä skjule hÄret for Ä unngÄ Ä opphisse menn? Nei, det var religiÞst. Og det handlet ikke om kÄte menn, men om respekt for Gud. Om du hadde sett skautene fra Hardanger, Voss og Fana, vil du se at det finnes ikke noe praktisk med dem. Det finnes et avsnitt i bibelen som kan tolkes som at kvinners hÄr skal dekkes til. Og selv om det i Norge er lenge siden det ble gjort utenom de mest konservative folkedraktomrÄdene, sÄ var det langt frem i tid vanlig for kvinner Ä dekke til hÄret i kirken. Restene av tradisjonen finnes i hatteetikette for menn og kvinner. Menn viser respekt ved Ä ta av seg hatten, kvinner viser respekt ved Ä beholde den pÄ. Anonymkode: 05645...2f2 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai Jeg syns det er litt leit nÄr det kommer til det Ä lage sine egne bunader, hijab bunader og alt det. Jeg syns man skal ha respekt for kultur arven. Jeg er fascinert av Japan, og syns det er en Êre nÄr japanere lar oss turister fÄ prÞve kimono, men at jeg skal drive Ä redigere den og gjÞre den multikulturell er respektlÞst. Det samme tenker jeg for bunaden. Jeg er fortsatt ganske ung, men er ganske konservativ nÄr det kommer til norsk kultur. Jeg er kjempe redd for at mine barnebarn vokser opp med at bunad er allemannseie og kan behandles deretter. Det samme med norsk kultur. Jeg syns kulturen vÄr forsvinner oppi alt dette med kjÊrlighet for alle og drit pÄ kulturen vÄr den burde vÊre for alle opplegget. FÞr var jeg stolt av Ä vÊre norsk, nÄ syns jeg Norge viskes sÄ til de grader ut at norsk kultur er nÄ bare noe som hÞrte til fortidens historie. Nye Norge er... Ja, er for alle. Det er ikke lenger Norge. Anonymkode: 3d1f9...15e 2 2 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai Ekko jenta skrev (2 timer siden): Da var mai her igjen. đłđŽOg nye bunader med hijab og drakter inspirert av bunad dukker opp over alt! mĂ„ si selv for noe fine kjoler og sĂžte mĂžnstre pĂ„ hijaben er kult Ă„ se, men er dette helt greit? 100% Ă„penhet for ny kultur, Norge skal selvfĂžlgelig ta imot med glede, men hva med vĂ„r egen arv og kultur? DĂžr bunaden og den norske bunadsarven? Blir den pent kjĂžrt over og gravlagt av andre kulturer og religioner som ikke er Norsk arv? Debatten er i gang! Hva syns dere? đ NĂ„ er det i bunn og gunm egentlig skaut til de fleste bunader. Men de er forsvunnet med tiden. Da det tidligere var vanlig Ă„ bruke skaut generelt.  SĂ„ Ă„ bruke hodeplagg til bunad, tenker jeg er helt uproblematisk.  https://www.immateriellkulturarv.no/bidrag/skautfelling/ Anonymkode: 43a65...4f4 4 1
juve5 Skrevet 2. mai #17 Skrevet 2. mai NÄ vil ikke jeg opptre som noe bunadspoliti, men selv er jeg svÊrt opptatt av kunst hÄndverkets tradisjoner i Norge. En over her nevnte bunad produsert i Taiwan, vel mye av grunnen til det er nettopp dette med Ä gjÞre bunaden med tilgjengelig for alle. NÄr alle skal ha en bunad sÄ billig som mulig, sÄ dÞr hÄndverket ut. Det er ikke like mange som jobber med norsk kunst hÄndverk slik det gjordes fÞr, og jeg er selv redd mye av bunadens historie som vi har klart Ä fÄ frem i moderne tider, snart vil viskes ut igjen. HÄndverket dÞr ut nÄr det ikke lenger er etterspÞrsel etter hÄndverket. Bunaden er dyr, fordi den er hÄndlaget, salget av produktet skal ogsÄ fÞlge norske retningslinjer for salg, hÄnverkeren skal tjene penger i arbeidstid, samt materialene som er av rÄvarer. Selve broderingene pÄ bunaden er et stykke kunst som kun kunst hÄndverkeren lager for hÄnd i mange mange timer. Men joda, det er gÞy med alle disse nye og ulike bunadene, men som utdannet innen kunstfag selv syns jeg det er ni trist Ä se yrket, tradisjonen og kunst hÄndverket for bunaden dÞ ut. Fordi folk syns det er for dyrt, og nÄr billig bunader tar over, samt egen produserte bunader av selvvalgte materialer, sÄ er det snart ikke lenger et godt marked for den norske bunaden og kulturarven. Da blir den originale bunaden enda dyrere, og vanskeligere Ä holde i livet. Jeg er stolt over vest Agder bunaden min, men hadde sÄklart brukt min mors Finnmarks bunad like stolt. Jeg er stolt over kulturen mine forferde bÊrer av hÄndverk og tradisjon. For det er mange timer, svette og blod lagt i disse plaggene. 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai Jeg liker at det nÄ er kommet variasjoner, det beriker og tar ikke fra oss noe som helst. Anonymkode: c0e2b...4a7 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #19 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg liker at det nÄ er kommet variasjoner, det beriker og tar ikke fra oss noe som helst. Anonymkode: c0e2b...4a7 Enig. SkjÞnner ikke meg pÄ de som er livredde for dette hvert eneste Är. Minner meg om menn som er livredde pga likestilling, eller hvite privilegerte som er livredde nÄr mÞrkhudede fÄr helt ordinÊre menneskerettigheter. Det er jo ingenting Ä skjelve i buksene for at noen gjÞr bunaden litt mer romslig slik at den passer de som skal bruke den. Anonymkode: e76bd...395 1 2
juve5 Skrevet 2. mai #20 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Typisk rasist đ€ŁNĂ„r nordmenn brukte det sĂ„ var det av «praktiske grunner», men nĂ„r muslimske kvinner bruker det sĂ„ er det for Ă„ unngĂ„ Ă„ opphisse menn?  og forresten, som muslimsk kvinne som bruker hijab, sĂ„ er det IKKE for Ă„ unngĂ„ Ă„ opphisse menn, les deg opp fĂžr du spyr opp dritt som dette om oss, takk. Anonymkode: 4bc44...fa3 skautet i bibelsk forstand var ment for vise respekt ovenfor Gud i hans nĂŠrvĂŠr, altsĂ„ i kirken. Kvinner er derfor ikke pĂ„budt noe hodeplagg utenfor kirken eller menighetens samlinger.  Av samme grunner brukte man skautet til bunaden, for nĂ„r man brukte bunaden var man ogsĂ„ ofte i en form for hellig setting i kirken. Enten det var dĂ„p, konfirmasjon eller giftermĂ„l. Folk brukte ikke de fineste bunadene sine (slik vi gjĂžr i dag) med mindre det var viktige hellige settinger. I hjemmet og pĂ„ gĂ„rden brukte man noe som lignet bunad men den var ikke pyntet pĂ„ samme mĂ„te, og kvinnene mĂ„tte heller ikke bruke skautet. At budeier brukte skaut var nok av praktiske grunner. Men det kvinnelige hodeplagget var ikke ment for Ă„ skjule kvinnen, men vise hennes status i den kirkelige settingen som gift, forlovet, singel etc. Det var som datidens tinder. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ