TomKrus Skrevet 3. mai #61 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Huset i Thailand står nok på hans nye kone uansett, for utlendinger kan ikke eie noe i Thailand. Så de verdiene er nok tapt for dere. Anonymkode: c85f7...9e5 Det er de nødvendigvis ikke, husk at statens innkrevingssentral også kan hente inn verdier om dette er rotet bort via blant annet en pensjon fra den norske staten. Men først og fremst få skiftet boet, og aldri gå med på å sitte i uskiftet bo om den gjenlevende forelder gifter seg på nytt. Husk en ting dette er ikke far sine penger, det er baren sin arv etter mor som barna skal ha ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #62 Del Skrevet 3. mai TomKrus skrev (7 minutter siden): Det er de nødvendigvis ikke, husk at statens innkrevingssentral også kan hente inn verdier om dette er rotet bort via blant annet en pensjon fra den norske staten. Men først og fremst få skiftet boet, og aldri gå med på å sitte i uskiftet bo om den gjenlevende forelder gifter seg på nytt. Husk en ting dette er ikke far sine penger, det er baren sin arv etter mor som barna skal ha ut. Jo det er greit. Jeg har ei thai venninne. Hun sier dem må bo i Thailand for å eie. Til og med hun kan ikke eie siden hun bor i Norge. Så huset som hun har bygd der står i hennes foreldre sitt navn. Anonymkode: 42775...880 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 3. mai #63 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo det er greit. Jeg har ei thai venninne. Hun sier dem må bo i Thailand for å eie. Til og med hun kan ikke eie siden hun bor i Norge. Så huset som hun har bygd der står i hennes foreldre sitt navn. Anonymkode: 42775...880 Ja og man er idiot om man da inngår noen slike avtaler. Da gir man vekk enorme pengesummer til andre mennesker som man mister all kontroll på. Nå er det mye dritt med Thailand egentlig, og det vitner om virkelig nasjonalisme med slike regler. Men det er et helt annet diskusjonstema 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #64 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): En utlending har ikke lov å eie hus i Thailand, så det huset står i thaifruens navn. Anonymkode: f021b...b77 En Norske kan eie hus / Leilighet i Thailand, men han kan ikke eie tomten huset står på. Anonymkode: 7010f...cce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #65 Del Skrevet 3. mai Denne smørja har jeg vært borti, og er fremdeles delvis omfattet av. Dere gjør dere selv en stor bjørnetjeneste hvis far får sitte i uskiftet bo når han gifter seg på nytt. Spesielt siden hans nye ektefelle ikke er norsk. Hvis de skal veksle mellom å bo i Norge og Thailand, trenger de kanskje ikke så stort hus, og da kan faren deres skifte med dere, selge huset og kjøpe en leilighet. Min far giftet seg på nytt og fikk tinglyst halvparten av det han eide (hus båt, hytte, etc) på henne. Vi barna (både hans og hennes) har skrevet under på at det er greit at lengstlevende ektefelle sitter i uskiftet bo. Det gjør at når han dør, skal våre stesøsken ha 5/8 av alt det pappa eide, og jeg og ett søsken til får 3/8. Dette fordi hennes barn skal ha hennes arv som er 50% + 1/4 av hans arv. det som i utgangspunktet ville ha blitt vårt, er da redusert til 3/8 av det han hadde, fordi han ikke tok særeie på det. Han angrer så klart på det i dag, fordi at han må selge huset hvis han skal skifte med stesøsknene våre og flytte inn sammen med kjæresten sin. Anonymkode: 43ca0...b8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 3. mai #66 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor er dette greit for dere barna, det er jo ikke det? Anonymkode: 99e22...87c Om barna har masse penger og driter i arven kan de faktisk skrive under og bare la det stå til, de aller fleste er ikke der at de bare risikerer å gi fra seg farsarven. Noen er naive og det kan straffe seg. Jeg forventer aldri noe slikt fra mine barn, at jeg skal sitte i uskiftet bo og at de bare skal stole på at jeg ivaretar deres morsarv. Om de hadde gjort det ? Jeg hadde aldri forspilt deres arv på noen måte verken den de får fra meg eller mor på noen måte. Og jeg er mann for mitt ord ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #67 Del Skrevet 3. mai Dere bør iallefall få han til å lage en komplett oversikt over boet før ekteskap inngås, ettersom verdier han tok med inn i ekteskapet, skal tas med ut ved skilsmisse. Da han sendte inn skjema om uskifte til tingretten etter deres mor død, så laget han også en oversikt over boets verdier. Boliger, bankinnskudd, gjeld osv. Halvparten av det minus fars del er normalt deres morsarv. Det skal dere egentlig ha når deres far dør. Men ofte er alt så sammenblandet at det er vanskelig å få det riktig. Derfor oppfordrer jeg dere til å dokumentere boet ved store livshendelser som ekteskap, dødsfall, skilsmisse osv. Anonymkode: 350c2...73d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #68 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 20.38): Neineinei, dere kan ikke la han sitte i uskifte når han gifter seg på nytt. Dere risikerer jo å sitte igjen med absolutt ingenting. Anonymkode: 3dcf9...bdc Sitter igjen med ingenting? Mener du da om pappa bruker opp, selger hus og heim mens han lever for å så gi thaikonen eller bruke på seg selv? Vi har snart et testamente hvor det fremgår tydelig at meg og min bror arver alt hva han eier i Norge. Thaikonen får huset i Thailand Er det godt nok i et testamente? Anonymkode: 2b774...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. mai #69 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 19.04): Men er det i det hele tatt lov å gifte seg på nytt uten å gjennomføre skifte? Anonymkode: 90e61...64b Det blir umulig. Vedkommende sitter i uskiftet bo, og alt han erverver vil gå inn i uskifteboet. Dersom vedkommende gifter seg, er ikke et uskiftebo forenelig med felleseie med ny ektefelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #70 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 18.39): Krev skifte nå. Det blir bare rot og krangel om dere venter. Anonymkode: aada8...083 Rot og krangel blir det uansett. Iallefall her. Jeg eier ikke mye, men har nok til å holde hodet over vannet. Hadde blitt gjeldfri og kunne etablert meg når arven kommer. Men, jeg vet at det blir mye bråk. Jeg har søsken som er begynt å bråke med dette allerede nå og splittet familien. Jeg frykter snart at foreldrene mine havner i graven som en følge av dette bråket. Jeg har allerede meldt fra til begge mine foreldre at jeg på ingen måte er interressert i denne konflikten og at jeg på bakgrunn av det kommer til å frasi meg alt uansett. Dette er jeg blitt møtt på med full forståelse og har fått signaler fra begge to at de kommer til å gjøre det de kan at mest mulig blir fordelt før dette blir et tema. Jeg på min side er forberedt på at det ikke blir noe som helst. Anonymkode: faa0c...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. mai #71 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sitter igjen med ingenting? Mener du da om pappa bruker opp, selger hus og heim mens han lever for å så gi thaikonen eller bruke på seg selv? Vi har snart et testamente hvor det fremgår tydelig at meg og min bror arver alt hva han eier i Norge. Thaikonen får huset i Thailand Er det godt nok i et testamente? Anonymkode: 2b774...70d Man bør inngå en såkalt arvepakt. Det er en avtale som medfører at testamentet ikke kan endres. Hør med advokat og få hjelp. Men som jeg har skrevet i et annet innlegg, er jeg usikker på om det er mulig. Det blir to ulike bo som i alle fall teoretisk ikke kan etableres side om side (tror jeg). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ben47 Skrevet 3. mai #72 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 18.46): Dette kan Jannicke. Han må skifte med arvingene før nytt ekteskap inngås. Tingretten har veiledningsplikt. Advokat om han ikke kan snakkes til fornuft. Anonymkode: bf097...381 Regelen i arveloven er at man må skifte med livsarvinger dersom man sitter i uskiftet bo og gifter seg på nytt. Unntaket er hvis livsarvingene gir skriftlig samtykke til fortsatt uskifte med ny ektefelle. Så det er faren i dette tilfellet som må få tillatelse. Hvis han bare gifter seg sånn uten videre, så vil tingretten kreve at uskifteboet blir skiftet først. Eller at faren viser skriftlig samtykke fra barna. Det vil jeg ikke anbefale barna å tillate. Som andre er inne på her, det blir fort kaos og et mye dårligere resultat for livsarvingene... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #73 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Sitter igjen med ingenting? Mener du da om pappa bruker opp, selger hus og heim mens han lever for å så gi thaikonen eller bruke på seg selv? Vi har snart et testamente hvor det fremgår tydelig at meg og min bror arver alt hva han eier i Norge. Thaikonen får huset i Thailand Er det godt nok i et testamente? Anonymkode: 2b774...70d Et testamente hjelper ingenting om det ikke er igjen noe i boet. Anonymkode: edc05...0e6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai #74 Del Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 21.07): Hvorfor vil han ikke betale ut morsarven? Fordi han da må ta opp lån på huset? Anonymkode: 09fa5...7b7 Han kan jo overføre huset på barna, og ha bruksrett resten av sin levetid. Dette kan settes opp hos advokat. Hvilket er lurt, angående hvem som skal betale for utgifter og oppussing. Da er han fremdeles sikret bosted i Norge, og de er sikret arven. Siden dette er hva han på sikt ønsker også ser jeg ikke problemet med dette, men at han har både borett og betaler alt så lenge han lever. Som han må gjøre uten dette også. Å gjøre opp morsarv før nytt ekteskap er uansett det mest ryddige. Anonymkode: 17d92...414 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 4. mai #75 Del Skrevet 4. mai Hva ville moren din ønsket? Hadde hun villet at barna skulle fått sin rettmessige del av arven etter henne? Eller hadde hun ønsket at mann og ny kone skulle fått arven? Det er en grunn til at det ikke er lov å sitte i uskifte ved nytt ekteskap. Og det er ikke din fars penger dere tar stilling til nå. Det blir litt naivt å tenke at dere bare utsetter å få morsarven. Mye kan forandre seg i årene fremover, når får starter på nytt. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå