Gå til innhold

Avlive eller risikere narkose med tanntrekk på gammel hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gamle gutt er nå 14 år og utenom gamle dager vondt (artrose) har han knapt vært syk en dag i sitt liv før det ble påvist periodentitt for tre år siden med påfølgende tanntrekk av 8 tenner. Ja og han hadde kreft med behandling som nesten tok livet av han- men han overlevde og kom seg etter 3 mnd. 

Den siste uken har han ikke ville spise og er neste nesten et halvt kilo (er Shih Tzu så det er mye) . Han har framdeles livslyst og vil litt ut men det er enten å bestille tannrens med narkose og trekk eller avlive neste uke.

jeg vet at pga alderen er narkose og rehabilitering etterpå kan være tøff. Jeg står mellom barken og veden og vet ikke om jeg skal ta sjansen på narkose eller akseptere at han nå må få reise til et nytt kapittel i hunde himmelen. 
han var alltid en fantastisk hund og har gitt så mye glede. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ellers er i god form så ville jeg gikk tanntrekk en sjanse. De har kommet langt når det kommer til narkose i dag enn for noen år siden. Det er ikke like risikofylt å legge eldre hunder i narkose nå som det var før.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Yuvia skrev (36 minutter siden):

Min gamle gutt er nå 14 år og utenom gamle dager vondt (artrose) har han knapt vært syk en dag i sitt liv før det ble påvist periodentitt for tre år siden med påfølgende tanntrekk av 8 tenner. Ja og han hadde kreft med behandling som nesten tok livet av han- men han overlevde og kom seg etter 3 mnd. 

Den siste uken har han ikke ville spise og er neste nesten et halvt kilo (er Shih Tzu så det er mye) . Han har framdeles livslyst og vil litt ut men det er enten å bestille tannrens med narkose og trekk eller avlive neste uke.

jeg vet at pga alderen er narkose og rehabilitering etterpå kan være tøff. Jeg står mellom barken og veden og vet ikke om jeg skal ta sjansen på narkose eller akseptere at han nå må få reise til et nytt kapittel i hunde himmelen. 

Dersom han dør under narkose, vet du i hvertfall at du har prøvd.

Dyrlegen sier ifra når ikke det er anbefalt, men heller la dyret få hvile. Så sant du ikke har fått denne beskjeden, ville jeg gjort det jeg kunne for å la ham få den tiden han kan..

Anonymkode: 3b46c...f41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har han mye livslyst ellers? Og da mener jeg ikke om han har gode dager/øyeblikk, men at han i det store og hele viser glede over livet?

Om han fortsatt har livslyst til tross for tannpine, ville jeg trekt tennene og sett hva som skjer.

Trakk nettopp en tann på min hund. Fikk med smertestillende hjem og trengte ikke å ta hensyn til noe annet. Sår i munnen leges veldig fort. Har trekt selv, og kan ikke huske at det gjorde vondt i ettertid. Dagen etterpå var han ganske seg selv, og ettersom dagene gikk, ble han mer leken, gladere og farkete enn han har vært på lenge 😅

8 tenner er mye og det kan være at han har gått med tannpine en god stund. Det kan godt være at når han får de ut, så vil han virke noen år yngre en liten uke etterpå.

Anonymkode: b3e4d...bd9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved en alvorlig syk eller gammel hund er det en veldig stor fordel å få oppfølging av en og samme veterinær, det er nettopp dette man skal diskutere med de.

Det kan du selvsagt gjøre med en ny veterinær også ved å forklare alt der denne også ser på hunden, men det beste er jo av noen som kjenner hunden godt og kan merke endringene. Så anbefaler å gjøre det, de aller fleste blir litt blinde på egen hund og når de tenker tanken burde det vært gjort for lengst - det sagt sier jeg ikke dette gjelder deg, men umulig for noen å vurdere over nett. Hunden skal hvertfall ikke gå med smerter så sterke smertestillende frem til trekk, og smertelindring permanent mtp artrose (alternativt avlive).

Anonymkode: c6e62...50f

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du velger en god veterinær med skikkelig anestesi og oppfølging under hele tanntrekken, går det stort sett bra så lenge hunden ellers er i god form.

Min gamle dame på 14 trakk akkurat to tenner i full narkose, og det gikk kjempeflott. Jeg er overhodet ikke bekymret for å legge henne i narkose hos våre veterinærer. De har en dedikert veterinær til tannstell og en dyrepleier som overvåker hunden under hele tannbehandlingen. Det koster jo litt da, men det gjør jeg gjerne for å beholde henne noen ekstra år.

• Liker 4
Skrevet
Yuvia skrev (1 time siden):

Til alle med hund.Da di blir eldre så kjøp collagen til hund så slipper hunden smerter og artrose.

Har selv sett at det virker 😀😀

Skrevet
Vibelator skrev (32 minutter siden):

Til alle med hund.Da di blir eldre så kjøp collagen til hund så slipper hunden smerter og artrose.

Har selv sett at det virker 😀😀

Det er fullstendig feil. Ja collagen hjelper å holde de lengre og kan gjøre virke preventivt og til dels smertelindrende men det hindrer ikke sykdom å skride fram. Mine hunder får både ledd-muskel kost tilskudd og omega 3 hver eneste dag. 
forøvrig helt urelatert til mitt spm 

• Liker 3
Skrevet
Ulven skrev (38 minutter siden):

Hvis du velger en god veterinær med skikkelig anestesi og oppfølging under hele tanntrekken, går det stort sett bra så lenge hunden ellers er i god form.

Min gamle dame på 14 trakk akkurat to tenner i full narkose, og det gikk kjempeflott. Jeg er overhodet ikke bekymret for å legge henne i narkose hos våre veterinærer. De har en dedikert veterinær til tannstell og en dyrepleier som overvåker hunden under hele tannbehandlingen. Det koster jo litt da, men det gjør jeg gjerne for å beholde henne noen ekstra år.

Åh? Det er veldig motiverende for meg.

husker bare forrige gang hvor lang tid han brukte på å komme seg, det er periodentitt han har så vet det er en del risk pga oppspisning av skjeve beinet blant annet. Bestiller en trivsels time med tannsjekk og hører med de. Han er virkelig den skjønneste gamlemannen som finnes 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har han mye livslyst ellers? Og da mener jeg ikke om han har gode dager/øyeblikk, men at han i det store og hele viser glede over livet?

Om han fortsatt har livslyst til tross for tannpine, ville jeg trekt tennene og sett hva som skjer.

Trakk nettopp en tann på min hund. Fikk med smertestillende hjem og trengte ikke å ta hensyn til noe annet. Sår i munnen leges veldig fort. Har trekt selv, og kan ikke huske at det gjorde vondt i ettertid. Dagen etterpå var han ganske seg selv, og ettersom dagene gikk, ble han mer leken, gladere og farkete enn han har vært på lenge 😅

8 tenner er mye og det kan være at han har gått med tannpine en god stund. Det kan godt være at når han får de ut, så vil han virke noen år yngre en liten uke etterpå.

Anonymkode: b3e4d...bd9

Vel han er alltid glad for å se menneskene sine, men må ofte overtales ut på tur. Han sover enormt mye, men vil gjerne leke litt om muligheten byr seg (han finner en sokk på gulvet for eksempel). 
jeg tenker jeg forsøker meg på tanntrekk/rens og krysser fingrene. 
Han er med på 1 timers tur ca 1-3 ganger i uken, men jeg ser jo at dette begynner å bli slitsomt for han. 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde i alle fall ta han med til et sted med spesialisert anestesi personell. De har mer avansert overvåkning og er trent bedre til å observere hunden under anestesi. Gjør du det, kan du være trygg under anestesi. Hvis ikke hunden har hjerteproblematikk så vil nok dette gå fint ❤️ Uansett, om jeg var deg, ville jeg vært til stede på klinikken. I tilfelle noe skulle skje, sånn at jeg kunne være der med hunden. I tillegg være tilstede når den legges ned sånn at den føler seg trygg

Anonymkode: a983a...470

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...