Gå til innhold

Uskiftet bo, etter 40 år, med både salg og overdragelser..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jo, det gjelder. Det er jeg 100% sikker på av egen erfaring. 

Anonymkode: 56556...c61

Ok, jeg skulle ha skrevet foreldre som er gift uten særkullsbarn.

Anonymkode: a81dd...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg leste mer i en link som noen la inn her. Min mor har ikke giftet seg på nytt eller vært samboer over 2 år, så derfor kan hun fortsatt sitte i uskiftet.

Først å fremst så aner jeg ikke hvordan det har skjedd. Jeg har begynt å forsøke å finne ut av det etter at jeg ble sjokkert over å møte noen som ble sjokkert over å høre at en gård kunne "forsvinne" på den måten.

Jeg var bare 7 år da så kunne ikke si fra meg noe, og det husker jeg ikke å ha gjort heller. Og jeg har alltid tenkt at de hadde "fikset" en liksom arv til meg, for å få det gjennom lovverket. Mamma sier at hun ikke husker. Min bror sier han heller ikke husker, "men at alt gikk riktig for seg". Så jeg har alltid tenk at litt "svindel" er det jo, iom ingenting har blitt gitt til meg. Men likevel ingenting kan gjøre med det i dag. Da både gård og penger er borte.

Mamma sin interesse var at min bror skulle drive gården videre, så jeg unnskylder henne. At min bror likevel solgte ut på markedet og brukte opp pengene, er litt bittert.

Anonymkode: b95c8...0c9

Landbrukseiendom kan ikke selges på det åpne markedet til hvem som helst uten noe som helst, for å si det slik. 
Her er du enten grundig ført bak lyset eller så har du fått feilinformasjon i håp om at du ikke skal annet enn holde munn. Jeg nekter faktisk å tro at alt av system rundt deg har sviktet så fundamentalt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Landbrukseiendom kan ikke selges på det åpne markedet til hvem som helst uten noe som helst, for å si det slik. 
Her er du enten grundig ført bak lyset eller så har du fått feilinformasjon i håp om at du ikke skal annet enn holde munn. Jeg nekter faktisk å tro at alt av system rundt deg har sviktet så fundamentalt. 

Ja dette er litt av samme sjokket som jeg ble sjokkert over.
Men fakta i dag er at gården er solgte og borte for lenge siden. Og likedan pengene av den. Jeg har aldri blitt kontaktet eller info fra noe offentlig.

Det jeg tror måten det har blitt gjort på er at mor satt i uskifte. Hun solgte/gav til min bror uten at noe skifte ble gjort eller registrert. Dermed ingen info til myndigheter eller den som da var min overformynder (som jeg måtte ha hatt). Videre eide jo da min bror gården og var fri til å selge. Jeg tror min bror har misforstått odel med at eldste sønn arver 100%.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Landbrukseiendom kan ikke selges på det åpne markedet til hvem som helst uten noe som helst

Det eneste som skiller salg av landbrukseiendom (over en viss størrelse) fra "andre salg av eiendom" er at kjøper må innvilges konsesjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

overformynder (som jeg måtte ha hatt).

Det foreligger dessverre ingen opplysninger som tilsier at du skulle ha hatt overformynder.

Noen som du bør seg nærmere på er om gården ble solgt til "normal pris" og hvilken pris broren din videresolgte den for, samt hvor lenge gården var i din brors eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (19 minutter siden):

Hvordan er det i forhold til odel på gården? Kan det tenkes at du har noen rettigheter der?

Hvis broren din kjøpte gården av moren din så skal dere dele boet etter din mor likt. Jeg tror ikke du nødvendigvis skal ha mer enn halvparten av boet etter din mor.

Det kan hende du ville hatt nytte av å snakke med en advokat som kan hjelpe deg/veilede deg hvis du ikke får svar på det du lurer på fra tingretten, eller om du lurer på om alt har gått rett for seg.

Bare husk - arv skaper ofte konflikter! Hvis din mor sitter i uskifte og din bror har kjøpt gården av moren din, selv om det var en veldig lav pris så ville jeg vurdert om det er verdt en potensiell konflikt med broren din.

Jeg har lest om odel og ser at gården oppfylte kravene, men har enda ikke funnet ut om den var registrert som odelsgård. Jeg vet at reglene da er sånn at gård kan skiftes til den av barn som ønsker å drive gården. Men om den selges ut på markedet, skal arv gjøres opp til øvrige arvinger, da både meg og min mor. Så vidt jeg har forstått...

Mulig er det her det har sviktet, at bror trodde han arvet 100% pga han er eldst.

Ja arv skaper konflikter. Men da er det ingen grunn til å la seg bli forbigått en gang til. Å innhente kunnskap er en måte å unngå konflikter på også.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym 4545 skrev (4 minutter siden):

Det foreligger dessverre ingen opplysninger som tilsier at du skulle ha hatt overformynder.

Noen som du bør seg nærmere på er om gården ble solgt til "normal pris" og hvilken pris broren din videresolgte den for, samt hvor lenge gården var i din brors eie.

Jeg tror disse blir oppnemt automatisk når en mindreårig mister en forelder. Men så lenge mor overtok gården som uskiftet, så er det heller ingenting overformynder skulle ha involvert seg i.
Og så vet jeg ikke om det er den andre forelderens ansvar å sjekke med overformynder, eller om det er den som skal gå inn i sak og se om det blir gjort riktig?

Men så vidt jeg vet er uskifte en veldig uovervåket mulighet for å selge eller gi bort skjevt. Så vidt jeg vet finnes det ingen "alarmsystem" eller offentlig overvåkning om en enke/enkemann sitter i uskiftet og hva den gjør med verdiene. Det er da opp til den som har blitt forbigått å kontakt advokat og kreve sitt... tror jeg? Er det ikke sånn?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror disse blir oppnemt automatisk når en mindreårig mister en forelder. Men så lenge mor overtok gården som uskiftet, så er det heller ingenting overformynder skulle ha involvert seg i.
Og så vet jeg ikke om det er den andre forelderens ansvar å sjekke med overformynder, eller om det er den som skal gå inn i sak og se om det blir gjort riktig?

Men så vidt jeg vet er uskifte en veldig uovervåket mulighet for å selge eller gi bort skjevt. Så vidt jeg vet finnes det ingen "alarmsystem" eller offentlig overvåkning om en enke/enkemann sitter i uskiftet og hva den gjør med verdiene. Det er da opp til den som har blitt forbigått å kontakt advokat og kreve sitt... tror jeg? Er det ikke sånn?

https://no.wikipedia.org/wiki/Overformynderi

Du har for øvrig rett at det ikke finnes noen "alarmsystemer". Det beste er å ta kontakt med en advokat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja dette er litt av samme sjokket som jeg ble sjokkert over.
Men fakta i dag er at gården er solgte og borte for lenge siden. Og likedan pengene av den. Jeg har aldri blitt kontaktet eller info fra noe offentlig.

Det jeg tror måten det har blitt gjort på er at mor satt i uskifte. Hun solgte/gav til min bror uten at noe skifte ble gjort eller registrert. Dermed ingen info til myndigheter eller den som da var min overformynder (som jeg måtte ha hatt). Videre eide jo da min bror gården og var fri til å selge. Jeg tror min bror har misforstått odel med at eldste sønn arver 100%.

Din bror kan ikke selge noe han ikke eier. Her er så mye spekulasjoner og merkelige fremstillinger at jeg sier takk for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din bror kan ikke selge noe han ikke eier. Her er så mye spekulasjoner og merkelige fremstillinger at jeg sier takk for meg. 

Jeg forstår ikke den "ikke selge noe han ikke eier"?
Han eide jo gården iom han kjøpte den for symbolsk sum av min mor, etter at vår far døde. Men om det var et "skifte av boet" eller ikke, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsarv, brukes som ord for arv etter sin far.

Men farsarv er noe annet, men det var ikke det det stod. Det stod fars arv. Der ser man hvor stor forskjell det blir når folk har særskrivingsfeil.

Anonymkode: c8855...661

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men farsarv er noe annet, men det var ikke det det stod. Det stod fars arv. Der ser man hvor stor forskjell det blir når folk har særskrivingsfeil.

Hvorfor avsporer du tråden med denne typen kommentarer? Har du hørt om autokorrekt? Det er det som har slått inn her. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstod at det var en skrivefeil og tenkte ikke engang over det

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke den "ikke selge noe han ikke eier"?
Han eide jo gården iom han kjøpte den for symbolsk sum av min mor, etter at vår far døde. Men om det var et "skifte av boet" eller ikke, vet jeg ikke.

Det er uansett et viktig punkt at han kun betalte en symbolsk sum, noe som taler til "din fordel". Hvis han "tok over på odel" skulle det vært ordinær takst. Odel medfører ikke lavere pris i seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tror at det er behov for at du driver og retter skrivefeil i innlegg i et forum? Vurdert å bli norsklærer heller? Eller øve deg litt på sosiale ferdigheter?

Anonymkode: 8787e...cd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
anonym 4545 skrev (2 timer siden):

Det er uansett et viktig punkt at han kun betalte en symbolsk sum, noe som taler til "din fordel". Hvis han "tok over på odel" skulle det vært ordinær takst. Odel medfører ikke lavere pris i seg selv.

Hm.. Hvis denne broren kjøpte gården for markedspris, fikk jo heller ikke han noe arv etter sin far. Da vil det si at moren/enken arvet 100% etter sin mann og ingen arv gikk til barna, iom at å kjøpe noe til markedspris ikke er å arve noe, og TS heller ikke har fått noe arv. 

Og om moren så hadde brukt opp pengene hun fikk for salg av gården, så har hun i realiteten brutt arveloven og skrudd begge barna sine. Iom det er å forringe verdiene fra et uskiftet bo. Men hvis hun har verdier nå, er skal de fordeles 50/50 iom broren heller ikke har fått noen arv - hun har da bare tatt med seg verdiene videre og noe arveoppgjør har i realiteten aldri skjedd. 

Men om broren her kjøpte gården for si 30% av markedsverdi, så har jo moren først og fremst gitt bort 20% av sin egen eierdel. Så har hun gitt bort sin egen del av arven, som er 1/4. Deretter har broren tatt hele de 3/4 som skulle vært fordelt mellom de to barna. 

Så odel betyr ikke markedspris heller, kun en førsterett til å overta og kjøpe ut andre arvinger. Kompliserte saker dette. 

Anonymkode: bf1bd...217

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hm.. Hvis denne broren kjøpte gården for markedspris, fikk jo heller ikke han noe arv etter sin far. Da vil det si at moren/enken arvet 100% etter sin mann og ingen arv gikk til barna, iom at å kjøpe noe til markedspris ikke er å arve noe, og TS heller ikke har fått noe arv. 

Og om moren så hadde brukt opp pengene hun fikk for salg av gården, så har hun i realiteten brutt arveloven og skrudd begge barna sine. Iom det er å forringe verdiene fra et uskiftet bo. Men hvis hun har verdier nå, er skal de fordeles 50/50 iom broren heller ikke har fått noen arv - hun har da bare tatt med seg verdiene videre og noe arveoppgjør har i realiteten aldri skjedd. 

Men om broren her kjøpte gården for si 30% av markedsverdi, så har jo moren først og fremst gitt bort 20% av sin egen eierdel. Så har hun gitt bort sin egen del av arven, som er 1/4. Deretter har broren tatt hele de 3/4 som skulle vært fordelt mellom de to barna. 

Så odel betyr ikke markedspris heller, kun en førsterett til å overta og kjøpe ut andre arvinger. Kompliserte saker dette. 

Anonymkode: bf1bd...217

Ja komplisert, men denne var ganske godt forklarende. Jeg tror det er noe slikt faktisk, 10-30% av markedsverdien. Men det vil si at min brors kjøpepris er veldig vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja komplisert, men denne var ganske godt forklarende. Jeg tror det er noe slikt faktisk, 10-30% av markedsverdien. Men det vil si at min brors kjøpepris er veldig vesentlig.

Jeg forutsetter at moren din sitter i uskifte. Broren din overtok gården for det du sier ver en symbolsk sum. Er du helt sikker på det? Er du sikker på at han ikke også overtok den gjelden som var knyttet til gården? Det er/var vanlig ved overføring av gård mellom generasjoner. I så fall blir orientering.han betalte langt større. Overdragelsesdokumentene viser total salgspris.

Anonymkode: 532e9...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 19.19):

Jeg har lest om odel og ser at gården oppfylte kravene, men har enda ikke funnet ut om den var registrert som odelsgård. Jeg vet at reglene da er sånn at gård kan skiftes til den av barn som ønsker å drive gården. Men om den selges ut på markedet, skal arv gjøres opp til øvrige arvinger, da både meg og min mor. Så vidt jeg har forstått...

Mulig er det her det har sviktet, at bror trodde han arvet 100% pga han er eldst.

Ja arv skaper konflikter. Men da er det ingen grunn til å la seg bli forbigått en gang til. Å innhente kunnskap er en måte å unngå konflikter på også.

Du finner opplysninger om eiendommen på www.seeiendom.no

Søk på adresse eller gnr/bnr, og deretter åpne grunnboka. 

Anonymkode: c40f3...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...