Gå til innhold

Uskiftet bo, etter 40 år, med både salg og overdragelser..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva skjer i en slik situasjon? :

Har alltid trodd at jeg bare har blitt forbigått i arv og at alt nå er foreldet..
Min far gikk bort da jeg var 7 år. Mor solgte/overførte like etter gården (enebolig og fjøs) til min bror. Han drev gården i ca 7-8 år før han solgte den på markedet. 

Både mor og bror lever fortsatt. Det viser seg nå at trolig har aldri noe skifte blitt gjort. Noe som betyr at min mor fortsatt sitter i uskifet bo, selv om hun har solgt/gitt gården til bror. Hun solgte den for en nærmest symbolsk sum. Hun eier nå en liten borettslag-leilighet. 

Spørsmål:
Er det mulig at det regnes som uskiftet bo fortsatt, selv om gården mine foreldre eide sammen er solgt?
Blir da evt arv etter mor skjevfordel iom at bror allerede har fått (forskuddtert) verdier/arv?

Anonymkode: b95c8...0c9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det noen som vet hva skjer i en slik situasjon? :

Har alltid trodd at jeg bare har blitt forbigått i arv og at alt nå er foreldet..
Min far gikk bort da jeg var 7 år. Mor solgte/overførte like etter gården (enebolig og fjøs) til min bror. Han drev gården i ca 7-8 år før han solgte den på markedet. 

Både mor og bror lever fortsatt. Det viser seg nå at trolig har aldri noe skifte blitt gjort. Noe som betyr at min mor fortsatt sitter i uskifet bo, selv om hun har solgt/gitt gården til bror. Hun solgte den for en nærmest symbolsk sum. Hun eier nå en liten borettslag-leilighet. 

Spørsmål:
Er det mulig at det regnes som uskiftet bo fortsatt, selv om gården mine foreldre eide sammen er solgt?
Blir da evt arv etter mor skjevfordel iom at bror allerede har fått (forskuddtert) verdier/arv?

Dette kan du enkelt finne ut av ved å kontakte tingretten på stedet din mor sogner til. 
Man kan ikke skifte et bo, uten å gjøre opp med arvingene. Da du var mindreårig, så skal den gangen overformynderiet ha oppnevnt en setteverge for deg.  Settevergen skal opptre til beste for deg og se til at din mor ikke forvalter boet til sin fordel og til skade for deg. Papirer fra overformynderiet skal finnes på Statsarkivet.  De har du rett på innsyn i. Du kan gå inn på nettsiden deres og bestille dokumentene der. Da skal det fremgå verdien på ting i boet m.m. også bankinnskudd skal stå oppført. 
Overformynderi er nå nedlagt og ansvaret overført til Statsforvalter. 

Er her gjort et skifte uten at du har fått det du skulle ha fått, så er dette «advokat,at».  Men undersøk først om hun sitter i uskiftet bo, noe hun bør gjøre. 

Anonymkode: 56556...c61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan du enkelt finne ut av ved å kontakte tingretten på stedet din mor sogner til. 
Man kan ikke skifte et bo, uten å gjøre opp med arvingene. Da du var mindreårig, så skal den gangen overformynderiet ha oppnevnt en setteverge for deg.  Settevergen skal opptre til beste for deg og se til at din mor ikke forvalter boet til sin fordel og til skade for deg. Papirer fra overformynderiet skal finnes på Statsarkivet.  De har du rett på innsyn i. Du kan gå inn på nettsiden deres og bestille dokumentene der. Da skal det fremgå verdien på ting i boet m.m. også bankinnskudd skal stå oppført. 

Er her gjort et skifte uten at du har fått det du skulle ha fått, så er dette «advokat,at».  Men undersøk først om hun sitter i uskiftet bo, noe hun bør gjøre. 

Dette gjelder vel ikke når søsken har samme foreldre?

Anonymkode: a81dd...b77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar.
Ja det var veldig overraskende at hun fortsatt faktisk kan sitte i uskiftet. Jeg har alltid tatt for gitt at skifte blir ordnet når noen dør, og at det derfor ble gjort et skifte da min bror overtok.
Jeg har ikke fått et øre etter min far, og alltid skjønt at det har vært feil, men også alltid tenkt at det er ikke noe å gjøre med nå, iom 10 års foreldelsesfristen er laangt over. Jeg har alltid tenkt at jeg kunne gjort noe med det da jeg ble 18, krevd noe farsarv.. iom kun ett år over fristen fra jeg ble myndig. Men da streifet jo ikke slikt tankene mine.

Og takk for tips ang det med setteverge, overformynderi og statsarkiv. Skal undersøke der om det viser seg at det ble gjort et skifte.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du forklare hva du mener her? Eller hvordan det skulle vært gjort med søsken med samme foreldre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, det gjelder. Det er jeg 100% sikker på av egen erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.
Ja det var veldig overraskende at hun fortsatt faktisk kan sitte i uskiftet. Jeg har alltid tatt for gitt at skifte blir ordnet når noen dør, og at det derfor ble gjort et skifte da min bror overtok.
Jeg har ikke fått et øre etter min far, og alltid skjønt at det har vært feil, men også alltid tenkt at det er ikke noe å gjøre med nå, iom 10 års foreldelsesfristen er laangt over. Jeg har alltid tenkt at jeg kunne gjort noe med det da jeg ble 18, krevd noe farsarv.. iom kun ett år over fristen fra jeg ble myndig. Men da streifet jo ikke slikt tankene mine.

Og takk for tips ang det med setteverge, overformynderi og statsarkiv. Skal undersøke der om det viser seg at det ble gjort et skifte.

Du har rett på fars arv. Foreldelse i alle saker er ikke ti år. Du skal og kunne vite om at du har et krav, og kunne gjøre krav på det du har krav på. Her må det være gjort noen feil, eller du har hatt en dårlig setteverge. 
Se hva som står i papirene, og hva de sier hos tingretten, og ta det derfra. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hva du mener her? Eller hvordan det skulle vært gjort med søsken med samme foreldre?

Er ingen eksepert, men legger ved en link som kans.kje forklarer nærmer hva du lurer på.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/samliv-og-arv/hvem-arver/ektefelle2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar.

Ikke ta det for god fisk, men du skal ikke se bort I fra at foreldelsesfristen ikke begynte å løpe før du var myndig. Slik er det på andre områder i loven i alle fall, da barn ikke kan forventes å ta et slikt ansvar. Det bør du sjekke.

Anonymkode: 8b5dc...35e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er ingen eksepert, men legger ved en link som kans.kje forklarer nærmer hva du lurer på.

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/samliv-og-arv/hvem-arver/ektefelle2/

Jeg vet ikke hva du tenkte på i den linken. Men jeg vet at selv om gjenlevende ektefelle arver avdød ektemann først og har således råderett, så skal ikke gjenlevende, min mor, gi bort all arv til ett barn og 0 til det andre. Der er det tydelige lover som hindrer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva du tenkte på i den linken. Men jeg vet at selv om gjenlevende ektefelle arver avdød ektemann først og har således råderett, så skal ikke gjenlevende, min mor, gi bort all arv til ett barn og 0 til det andre. Der er det tydelige lover som hindrer.

*Men også da... legger til, selv om jeg vet at det er feil. At ingen lov tillater noen å gi bort alt fra at uskiftet bo, så kan det gjøres likevel, i praksis. Og det er det jeg alltid har tenkt har blitt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke ta det for god fisk, men du skal ikke se bort I fra at foreldelsesfristen ikke begynte å løpe før du var myndig. Slik er det på andre områder i loven i alle fall, da barn ikke kan forventes å ta et slikt ansvar. Det bør du sjekke.

Anonymkode: 8b5dc...35e

Men jeg er godt over 40 nå, så det er over 10 år fra myndighetsdagen og vel så det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg er godt over 40 nå, så det er over 10 år fra myndighetsdagen og vel så det

20 års fristen er det du heller skal konsentrere deg om, sat fristennpå 5 år fra du fikk kjennskap til eller kunne ha fått kjennskap til at her er gjort deg urett. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for svar.

Hun skal ikke kunne sitte uskiftet. Med mindre du var under 18 da salget foregikk. Tror det er noen unntak da. Men hvordan kunne gården bli solgt uten at du godtok det, frasa du deg odel?

Anonymkode: 7b910...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har rett på fars arv. Foreldelse i alle saker er ikke ti år. Du skal og kunne vite om at du har et krav, og kunne gjøre krav på det du har krav på. Her må det være gjort noen feil, eller du har hatt en dårlig setteverge. 
Se hva som står i papirene, og hva de sier hos tingretten, og ta det derfra. 

Fars arv? Hvem eller hva har far arvet og hva har det evt med denne saken å gjøre?

Anonymkode: c8855...661

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far døde for over 40 år siden. Jeg har aldri hørt om setteverge? Mamma sier den dag i dag at jeg skal ha farsarv den dagen hun dør. Jeg har 1 søsken med samme mor, men ikke samme far. 

Anonymkode: 7b35d...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun skal ikke kunne sitte uskiftet. Med mindre du var under 18 da salget foregikk. Tror det er noen unntak da. Men hvordan kunne gården bli solgt uten at du godtok det, frasa du deg odel?

Anonymkode: 7b910...172

Jeg leste mer i en link som noen la inn her. Min mor har ikke giftet seg på nytt eller vært samboer over 2 år, så derfor kan hun fortsatt sitte i uskiftet.

Først å fremst så aner jeg ikke hvordan det har skjedd. Jeg har begynt å forsøke å finne ut av det etter at jeg ble sjokkert over å møte noen som ble sjokkert over å høre at en gård kunne "forsvinne" på den måten.

Jeg var bare 7 år da så kunne ikke si fra meg noe, og det husker jeg ikke å ha gjort heller. Og jeg har alltid tenkt at de hadde "fikset" en liksom arv til meg, for å få det gjennom lovverket. Mamma sier at hun ikke husker. Min bror sier han heller ikke husker, "men at alt gikk riktig for seg". Så jeg har alltid tenk at litt "svindel" er det jo, iom ingenting har blitt gitt til meg. Men likevel ingenting kan gjøre med det i dag. Da både gård og penger er borte.

Mamma sin interesse var at min bror skulle drive gården videre, så jeg unnskylder henne. At min bror likevel solgte ut på markedet og brukte opp pengene, er litt bittert.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min far døde for over 40 år siden. Jeg har aldri hørt om setteverge? Mamma sier den dag i dag at jeg skal ha farsarv den dagen hun dør. Jeg har 1 søsken med samme mor, men ikke samme far. 

Anonymkode: 7b35d...fd0

Så vidt jeg kan forstå har da din mor beholdt verdiene etter din far. Der det etter din mor vil bli fordelt ut en ekstra farsarv til deg, i tillegg til den delte morarven du og ditt søsken skal fordele.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fars arv? Hvem eller hva har far arvet og hva har det evt med denne saken å gjøre?

Anonymkode: c8855...661

Farsarv, brukes som ord for arv etter sin far.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i forhold til odel på gården? Kan det tenkes at du har noen rettigheter der?

Hvis broren din kjøpte gården av moren din så skal dere dele boet etter din mor likt. Jeg tror ikke du nødvendigvis skal ha mer enn halvparten av boet etter din mor.

Det kan hende du ville hatt nytte av å snakke med en advokat som kan hjelpe deg/veilede deg hvis du ikke får svar på det du lurer på fra tingretten, eller om du lurer på om alt har gått rett for seg.

Bare husk - arv skaper ofte konflikter! Hvis din mor sitter i uskifte og din bror har kjøpt gården av moren din, selv om det var en veldig lav pris så ville jeg vurdert om det er verdt en potensiell konflikt med broren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...