Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

13 år gammel jente,hun mener selv hun er introvert og har sosial angst. Hun har alltid vært sjenert, og spesielt etter start på pubertet har vi merket hun sliter stadig mer i større forsamlinger og relasjoner. Hun klarer delta på noe, men føler ofte på ubehag og bruker mye tid på å grue seg. Ofte går det bedre etter hvert når hun blir litt «varmere i trøya» i f.eks større familieselskaper. Har vært mange melt-downs, fordi hun gruer seg. 

Hun føler også på ubehag dersom hun må f eks.gå gjennom klasserommet,hun  tror de andre ser på henne og ler. Når jeg spør om dette er noe hun vet, eller noe hun tror - så svaret oftest at hun tror. Hun har lavt selvbilde, og har sluttet på aktiviteter hvor folk ser på (eks lagidrett). Hun liker seg best hjemme, og vil helst slippe å begynne på ny aktivitet som krever at hun må snakke med folk hun ikke kjenner. 

Hun er liksom ikke som mange av de andre tenåringene, som gjerne liker å bli kjent med nye, utfordrer seg selv og liker at det skjer litt ting rundt de. Har fått færre og færre venner. Jeg er der at jeg ikke vet om vi klarer hjelpe henne, jeg føler ikke vi når helt inn til henne. Det er også utrolig vanskelig for familiedynamikken å ha det slik. Ikke minst så trist og vondt for henne, og oss. 

Noen med erfaring eller tips til hva vi kan gjøre for å hjelpe henne? 

Anonymkode: dc759...00f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksponering ufarliggjør situasjoner - med andre ord så må hun nok presses litt ut i ukjente situasjoner flere ganger for å skjønne at det ikke er farlig.

så start med familie, ikke la henne diktere når hun er så usikker på seg selv og omverden. Hun ser på dere som voksne og gjør som dere gjør.

min også var sjenert, men vi øvde og jeg initierte gang på gang at hun skulle snakke når vi var steder, og til slutt ble det lett å prate blant familie. Deretter ble det lettere rundt de på egen alder også.

Anonymkode: 4b464...a23

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ha sosial angst er jo veldig i tiden, og florerer på tiktok. 

Bare fordi man ikke liker store folkemengder etc så betyr ikke det at man har sosial angst - man er bare forskjellig.

Jeg hater store tilstelninger og syns det er ubehagelig med mye folk, men har ikke angst av den grunn. 

«Alle andre» tenåringer liker ikke å bli kjent med nye folk, men det er jo ofte de man ser eller hører om. Tenåringer er like forskjellig som oss voksne, noen liker å treffe nye folk, andre hater det. Noen liker seg best hjemme, mens andre trives best ute på farten. Nordnet introverte, mens andre er ekstrovert - helt uten at det er noen diagnose.  

Det er jo typisk tenåringer å være veldig selvkritisk, og en hun høres jo ut som en jente med lavt selvbilde. 
Kanskje hun kunne hatt noen samtaler med helsesykepleier på skolen? 
Du kan sende melding til HS via din datters profil i Helsenorge.

Anonymkode: 3860e...195

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å ha sosial angst er jo veldig i tiden, og florerer på tiktok. 

Bare fordi man ikke liker store folkemengder etc så betyr ikke det at man har sosial angst - man er bare forskjellig.

Jeg hater store tilstelninger og syns det er ubehagelig med mye folk, men har ikke angst av den grunn. 

«Alle andre» tenåringer liker ikke å bli kjent med nye folk, men det er jo ofte de man ser eller hører om. Tenåringer er like forskjellig som oss voksne, noen liker å treffe nye folk, andre hater det. Noen liker seg best hjemme, mens andre trives best ute på farten. Nordnet introverte, mens andre er ekstrovert - helt uten at det er noen diagnose.  

Det er jo typisk tenåringer å være veldig selvkritisk, og en hun høres jo ut som en jente med lavt selvbilde. 
Kanskje hun kunne hatt noen samtaler med helsesykepleier på skolen? 
Du kan sende melding til HS via din datters profil i Helsenorge.

Mistenker at hun har det fra tiktok ja. Hun har også ei venninne med selverklært sosial angst, og det er ikke måte på hvor mye hensyn som må tas. 

Jeg ser hun koser seg når hun bare har kommet i gang, det er det å bli med på noe nytt som skremmer henne veldig. 
Hun har ikke helt kjemi med HS, og veldig vanskelig for å åpne seg for henne(har forsøkt). Men kanskje hun kan gi oss foreldre noen triks og tips. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksponering ufarliggjør situasjoner - med andre ord så må hun nok presses litt ut i ukjente situasjoner flere ganger for å skjønne at det ikke er farlig.

så start med familie, ikke la henne diktere når hun er så usikker på seg selv og omverden. Hun ser på dere som voksne og gjør som dere gjør.

min også var sjenert, men vi øvde og jeg initierte gang på gang at hun skulle snakke når vi var steder, og til slutt ble det lett å prate blant familie. Deretter ble det lettere rundt de på egen alder også.

Forsøker å ikke la henne diktere, men det skjer. Men skal absolutt øve, og kanskje stille litt krav til at hun må prøve. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tilfeldig at hun har diagnosert seg selv med sosial angst og introvert? 

Slå av internett etter kl 10 på hverdager og 11 i helgene. 

Og få henne for guds skyld med på en aktivitet instedet for at hun skal nære enda mer på disse populære diagnosene 

Anonymkode: 9fae3...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tilfeldig at hun har diagnosert seg selv med sosial angst og introvert? 

Slå av internett etter kl 10 på hverdager og 11 i helgene. 

Og få henne for guds skyld med på en aktivitet instedet for at hun skal nære enda mer på disse populære diagnosene 

Anonymkode: 9fae3...30c

Mistenker hun har plukket opp noe på nett ja. Hun vil ingenting av aktiviteter, men ved å skrenke kraftig inn på skjermtid blir kanskje alternativet ikke så fristende lengre… ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og for all del IKKE PRESS FOR HARDT...! 

Erfaringsmessig så er det ikke lurt!

Eksponering med hjelp av dere foreldre er lurt! Litt og litt, forskjellige plasser!

Og ikke alle er glad i å snakke og være ekstrovert om de er introvert, hvorfor i all verden tvinge de??

Ikke rart de får mer angst da!

Ta kontakt med bup eller helsehuset om de har kurs til ungdommen for dette!

Husk dette er en ge erasjon fra koronatiden, har vært mange "syke" med slike ting siste årene no!

Og ikke minst sosiale medier,press og alt annet!

Anonymkode: 50c74...e08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mistenker at hun har det fra tiktok ja. Hun har også ei venninne med selverklært sosial angst, og det er ikke måte på hvor mye hensyn som må tas. 

Jeg ser hun koser seg når hun bare har kommet i gang, det er det å bli med på noe nytt som skremmer henne veldig. 
Hun har ikke helt kjemi med HS, og veldig vanskelig for å åpne seg for henne(har forsøkt). Men kanskje hun kan gi oss foreldre noen triks og tips. 
ts

Har dere helsestasjon for ungdom der dere bor? Der jobber det ofte flere, slik at om hun ikke har kjemi med den fra skolen, kanskje hun finner en der hun har kjemi med?

Også kan hun som du skriver gi dere foreldre noen tips til hvordan dere skal gå frem.

Mitt tips er hvertfall å ikke lage noen stor sak og nye oppmerksomhet ut av ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...