Gå til innhold

Hvor lav terskel for å avlyse når noe annet dukker opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Når man legger planer med en person (ingen viktig i livet), men noe annet mer interessant dukker opp i siste liten, har dere lav terskel for å avlyse? 

Anonymkode: d12f6...875

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg selv la planer i helga med ei ny venninne jeg ble kjent med rundt nyttår. Vi har lite til felles generelt. Jeg føler kanskje ikke det kommer til å bli noe dypt vennskap her’, men det er et vennskap basert på at vi blir med hverandre på aktiviteter.

Nå har ei jeg har prøvd å kommet innpå lenge invitert meg til et event i helga. Jeg er singel og setter utrolig pris på å møte nye folk, og også nye kontakter. Jeg syns det sitter langt inne å avslyse hun ene for å dra på et event (om jeg spør samvittigheten). Men en del av meg sier, gjør det som er best for meg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Med mindre jeg er syk eller det kommer noe akutt på jobb så holder jeg avtaler. Det er fryktelig ufint og mangel på folkeskikk å avlyse kun fordi noe mer gøy, spennende eller interessant kom på banen. Vi er ikke impulsive barn. 

Anonymkode: cba42...03e

• Liker 17
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder generelt avtaler, selv om det skulle dukke opp noe mer interessant. Da må det i så fall være veldig viktig at jeg er på det nye som dukker opp, ikke bare for meg, men for andre, som familiearrangementer og lignende.

Anonymkode: 2930c...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For meg er en avtale en avtale. Hadde kun avlyst om jeg ble syk, begravelse eller noe skjedde på jobb som gjorde at jeg måtte stille.

Syns det er ufint å avlyse fordi noe annet mer interessant dukker opp. Det lyser sååå at den andre personen ikke betyr en dritt, og jeg tenker på hva den stakkaren hadde tenkt om jeg avlyste 

Anonymkode: 14b99...95f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg selv la planer i helga med ei ny venninne jeg ble kjent med rundt nyttår. Vi har lite til felles generelt. Jeg føler kanskje ikke det kommer til å bli noe dypt vennskap her’, men det er et vennskap basert på at vi blir med hverandre på aktiviteter.

Nå har ei jeg har prøvd å kommet innpå lenge invitert meg til et event i helga. Jeg er singel og setter utrolig pris på å møte nye folk, og også nye kontakter. Jeg syns det sitter langt inne å avslyse hun ene for å dra på et event (om jeg spør samvittigheten). Men en del av meg sier, gjør det som er best for meg selv. 

Du er TS? 

Er det fare for at din nye venninne kan finne ut av at du har ditchet henne? Kan du risikere å møte henne der eller at det blir lagt ut bilder på insta, evt andre ting som kan avsløre at du ditchet henne? 

Jeg er litt sånn at i utgangspunktet så er det absolutt ikke greit å avlyse planer fordi det har dukket opp noe bedre, men noen ganger så kan ulike interesser komme i konflikt med hverandre. Jeg tenker at dersom du oppriktig tenker at det vil gagne ditt liv å ditche denne gangen så kan du jo ta en spansk en og si at du helt hadde glemt at du hadde en avtale, og så samtidig (og dette er viktig) allerede foreslå et nytt tidspunkt for å møte din nye venninne. Men da må du være trygg på at hun ikke kan finne ut av det. 

Jeg ble selv singel for et par år siden etter et laaangt forhold, og jeg var helt desperat etter nye venner/nettverk osv. Da måtte jeg noen ganger ta noen kjipe valg, rett og slett fordi en vond livssituasjon tilsa at jeg måtte sette meg selv først. Men terskelen er høy altså. 

Anonymkode: 788dc...f38

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en lager avtaler med mennesker som ikke er viktig for en, for så å kaste dem på båten når noe bedre dukker opp, så er man et råttent menneske, og det kommer til å gå en dårlig i livet. Folk merker sånt. 

Lager jeg en avtale skal det mye til å avlyse, og at det kommer noe bedre opp ville jeg aldri avlyst for, det som kunne hendt var at jeg inviterte personen med på noe annet, hvis den personen også hadde lyst til det. 

Anonymkode: bfe0f...979

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er TS? 

Er det fare for at din nye venninne kan finne ut av at du har ditchet henne? Kan du risikere å møte henne der eller at det blir lagt ut bilder på insta, evt andre ting som kan avsløre at du ditchet henne? 

Jeg er litt sånn at i utgangspunktet så er det absolutt ikke greit å avlyse planer fordi det har dukket opp noe bedre, men noen ganger så kan ulike interesser komme i konflikt med hverandre. Jeg tenker at dersom du oppriktig tenker at det vil gagne ditt liv å ditche denne gangen så kan du jo ta en spansk en og si at du helt hadde glemt at du hadde en avtale, og så samtidig (og dette er viktig) allerede foreslå et nytt tidspunkt for å møte din nye venninne. Men da må du være trygg på at hun ikke kan finne ut av det. 

Jeg ble selv singel for et par år siden etter et laaangt forhold, og jeg var helt desperat etter nye venner/nettverk osv. Da måtte jeg noen ganger ta noen kjipe valg, rett og slett fordi en vond livssituasjon tilsa at jeg måtte sette meg selv først. Men terskelen er høy altså. 

Anonymkode: 788dc...f38

Hvordan føles det å være så løgnaktige og respektløse mot folk at man spekulerer å lyve om at en har glemt folk? Tenker dere overhodet på hvordan andre tenker om seg selv når en blir behandlet sånn?

Anonymkode: bfe0f...979

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke greit. Vil du være den type menneske?

Hvis du føler det andre er viktigere, så kan du være ærlig og si at det har dukket opp noe som du ser på som en sjelden mulighet som ikke gjentar seg så ofte, og så foreslår du en nøyaktig dag for å utsette møte. Det kan være ok.

Anonymkode: 14f50...c58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei rettesnor er å tenke grundig over hvordan du selv vil føle deg hvis noen andre gjør det samme mot deg. 🤔 

"Bra nok inntil noe morsommere og mer interessant dukker opp" er i alle fall ikke den båsen jeg ønsker å være i. 

Anonymkode: 94e95...04c

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hei dere! Når man legger planer med en person (ingen viktig i livet), men noe annet mer interessant dukker opp i siste liten, har dere lav terskel for å avlyse? 

Nei, jeg holder avtaler.

Er man typen som avlyser i siste liten fordi noe mer «interessant» dukker opp, er man ikke verdt venner.

Du kaster bort tiden til andre og viser at du har null respekt for andre sin tid med å holde på sånn.

En avtale holder man, klarer man ikke det, bør man holde seg unna å lage avtaler. Avtale er en avtale, alt annet er uoppdragent og frekt.

Endret av Blueberrymuffin
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det nye som dukker opp ikke bare være "mer interessant ", det skal være så spesielt og/eller viktig at jeg kan være åpen om det når jeg avlyser og regne med å bli møtt med forståelse. Dessuten kommer det litt an på hva den opprinnelige avtalen var og hvor raskt og enkelt det er å finne ny dato for den.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på situasjonen. Noen ganger er det urimelig å avlyse, andre ganger kan et kafébesøk utsettes en dag eller to dersom noe annet dukker opp. 

Anonymkode: 8c0ac...92d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Har jeg en avtale holder jeg avtalen, med mindre det dukker opp noe som er absolutt kritisk. 

Vi er en vennekretser som består av venner fra skoletiden (barneskole, ungdomsskole og vgs), som er ganske stor krets etterhvert, siden venners- venner på de ulike trinn ble implementert. Så ingen planer pleier å velte dersom noen trekker seg når alle skal samles, men selvfølgelig er det blitt lagt merke til at to stykker stadig har trukket seg når noe mer spennende dukker opp, og da føler jo ikke folk at vennskapene er særlig viktig for disse. Siden vi er så mange har det også bestandig være slik at man ikke må invitere absolutt alle på alt, og nå er det så mange som har gått lei nevnte oppførsel at de konsekvent ikke inviterer disse to. Nå er de såre for det, men what goes around comes around, og deres egne prioriteringer har nå ført til at de ikke lenger regnes som nærmeste venner når ikke alle inviteres, hos ganske mange i omgangskretsen. Vennskap går jo ikke på luft og forsømmelse. 

Anonymkode: 6f668...fe7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke eg har avlyst en avtale for noe "bedre" noen gang i mitt liv til nå og jeg er over 50, det handler om respekt og folkeskikk og hvordan man selv vil bli behandlet for meg.. 

Anonymkode: a0a5f...0a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlys avtalen du har, mulig hun med eventen får et bedre tilbud og tenker likt som deg så kan du sitte alene. 

Anonymkode: c761c...290

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer an på situasjonen. Noen ganger er det urimelig å avlyse, andre ganger kan et kafébesøk utsettes en dag eller to dersom noe annet dukker opp. 

For å utdype: Jeg avlyser/utsetter et kafébesøk med en venninne om jeg f.eks. blir invitert i konfirmasjon/fødselsdag. Mine venner forstår dette og det går begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har høy terskel for å avlyse, da jeg mener at første avtale jeg har med noen gjelder først, selv om jeg skulle synes noe annet er mer interessant. Jeg avlyser kun  en avtale om jeg selv blir syk eller jeg må være hjemme pga sykt barn.  Ellers kunne jeg avlyst om jeg feks ble bedt i dåp, konfirmasjon eller bryllup, men det er jo sjeldent og man vet som regel en stund i forveien om dette.

Endret av tussi84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at det er skikkelig dumt av deg å behandle folk sånn hvis du ønsker å utvide nettverket, til slutt vil du sitte igjen med ingen.

Anonymkode: a5d05...686

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den terskelen er høy. En avtale er en avtale. 

Anonymkode: cc558...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...