AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Hei Jeg skriver dette fordi jeg føler meg litt dårlig for å spørre meg selv dette spørsmålet, men vil vite om noen har noen klokke ord? Jeg har en hund på 12 år ( leve alder for rasen er 12-15 år ), han er en generelt urolig hund. Jeg adopterte han i alderen av 7 år og siden har han fått økende problemer. En liten hoste som nå har utviklet seg til astma hvor vi prøvde medisin som resulterte i sideeffekter som skumming i munnen osv. Jeg skal forhøre meg med en annen dyrlege om dette, men jeg er litt beskymret. Den forrige dyrlegen sa vi kan fortsette prøve medisiner, men jeg må tenke på at hunden er en 70-90 år gammel mann i menneske år. Hostingen fører til lite aktivitet og lite energi, men medisinene vil også føre til økt appetit på en alt overvektig hund (har prøvd slanke mat, turer osv men han mister livsgnisten) så nå står jeg med valget, sette hunden på vidre steroider som øker matlysten, eller å måtte si farvel. Det er jo ikke kun på grunn av astman jeg vurderer dette valget. Hunden har et knee som sklir ut, dette er skjedd i voksen alder og medfører så mye stress på hunden når det skjer. Han har tisset på seg gjentatte ganger når han prøver hoppe opp på møbler og sengen. Har laget trapper men igjen, et dårlig knee hjelper ikke når han trenger trim for å holde vekten nede. Øynene begynner grås ut, hørselen er ikke som den en gang var, alle fortennene (utenom hjørne tennene) er trekt, trolig vil bak tennene være neste. Jeg vet bare ikke om det er rettferdig å skulle fortsette trekke tenner, pumpe han med steroider, vente på at alt av senser forsvinner.. Eller om vi tar en uke å skjemmer han bort før vi lar han få forlate livet med sin forstand å glede igjen. Det kommer til å bli tomt.. Men stille.. Hver dag gråter han fordi han vil opp i sengen selv om han hopper ned 10 minuter senere og vil opp igjen. gråter fordi han er sulten selv om han får nok mat. gråter fordi vi sitter ute og koser oss. Jeg bare vet ikke om det er egoistisk å skulle dra mest mulig år ut av han. Vi ventet for lenge med den forrige hunden og det knuste hjerte mitt at vi ikke lot henne få gå en måned før når hun enda var litt lik seg selv. Han fortjener verdighet og respekt til siste stund. Anonymkode: b3442...ed3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Ut i fra det du skriver, tenker jeg at det er nok nå. Det er vondt, det vil bli tomt, men vi har et ansvar som hundeeieren. 12 år er en anselig alder for en hund. Min siste hund måtte jeg ta når han var 10 år. Jeg følte meg som en bøddel i flere måneder. Men det var rett. Vi bestemte oss for at vi skulle ta vår hund 26.juni for så å reise på ferie neste dag. Komme bort litt. Den siste måneden fikk han spise akkurat hva han ville. Han hadde levd på diett i flere år pga allergier. Han fikk sove i senga og vi hadde en god og fin avslutning. Vondt var det, det tok 6 år før vi kjøpte ny hund. Anonymkode: 8d3ab...6c1 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Oi- ut fra beskrivelsen tenker jeg at det var nok for ganske lenge siden. Du beskriver jo en hund som ikke har det bra og som må ha både hjelpemidler og medisiner for å ha et minimums liv… Hvilke livskvalitet har han egentlig når han hverken kan gå tur, spise seg mett, holde seg eller se/høre? Uff… Får helt vondt i magen av å lese dette… Det er vondt å avlive, men det er faktisk vårt ansvar som hundeeiere å ta det vonde- men riktige valget Anonymkode: 7da89...3a1 3
Natu Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hei Jeg skriver dette fordi jeg føler meg litt dårlig for å spørre meg selv dette spørsmålet, men vil vite om noen har noen klokke ord? Jeg har en hund på 12 år ( leve alder for rasen er 12-15 år ), han er en generelt urolig hund. Jeg adopterte han i alderen av 7 år og siden har han fått økende problemer. En liten hoste som nå har utviklet seg til astma hvor vi prøvde medisin som resulterte i sideeffekter som skumming i munnen osv. Jeg skal forhøre meg med en annen dyrlege om dette, men jeg er litt beskymret. Den forrige dyrlegen sa vi kan fortsette prøve medisiner, men jeg må tenke på at hunden er en 70-90 år gammel mann i menneske år. Hostingen fører til lite aktivitet og lite energi, men medisinene vil også føre til økt appetit på en alt overvektig hund (har prøvd slanke mat, turer osv men han mister livsgnisten) så nå står jeg med valget, sette hunden på vidre steroider som øker matlysten, eller å måtte si farvel. Det er jo ikke kun på grunn av astman jeg vurderer dette valget. Hunden har et knee som sklir ut, dette er skjedd i voksen alder og medfører så mye stress på hunden når det skjer. Han har tisset på seg gjentatte ganger når han prøver hoppe opp på møbler og sengen. Har laget trapper men igjen, et dårlig knee hjelper ikke når han trenger trim for å holde vekten nede. Øynene begynner grås ut, hørselen er ikke som den en gang var, alle fortennene (utenom hjørne tennene) er trekt, trolig vil bak tennene være neste. Jeg vet bare ikke om det er rettferdig å skulle fortsette trekke tenner, pumpe han med steroider, vente på at alt av senser forsvinner.. Eller om vi tar en uke å skjemmer han bort før vi lar han få forlate livet med sin forstand å glede igjen. Det kommer til å bli tomt.. Men stille.. Hver dag gråter han fordi han vil opp i sengen selv om han hopper ned 10 minuter senere og vil opp igjen. gråter fordi han er sulten selv om han får nok mat. gråter fordi vi sitter ute og koser oss. Jeg bare vet ikke om det er egoistisk å skulle dra mest mulig år ut av han. Vi ventet for lenge med den forrige hunden og det knuste hjerte mitt at vi ikke lot henne få gå en måned før når hun enda var litt lik seg selv. Han fortjener verdighet og respekt til siste stund. Anonymkode: b3442...ed3 Jeg er en dyreelsker litt over gjennomsnittet og jeg tenker at her er det nok. Det handler også om livskvalitet. Du har gjort mye for å hjelpe hunden din og du har gjort ditt. Lite vits i å forlenge et liv når hunden er såpass syk. Lykke til ❤️ 1 1
ToveM Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai La den slippe. Ikke etisk å holde dyr i livet for en hver pris. Hunden vår ble akutt syk i går kveld, og vi måtte la den gå. Det var tøft, men den har hatt et godt liv i 13 år. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai La den slippe❤️ Bestem deg for en dato, og bestill time til avlivning. Bruk den siste tiden på kos og skjem den bort. Jeg angrer på at jeg ikke tok fri fra jobb noen dager og bare var hjemme med vår hund den siste tiden. Bare snust litt ekstra på henne, skjemt henne enda mer bort og tatt enda flere videoer. 1,5 år siden og savner henne inderlig fremdeles. Men det blir lettere etter hvert ❤️ Anonymkode: 35e00...793 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai La ham få slippe. Det er dyrenes privilegium sa veterinæren da jeg måtte avlive min hund. Anonymkode: d6175...cfb 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai synd at noen venter for lenge som du selv sier. dette er egoistisk. Og synd at ikke veterinærer gir bedre råd. dyrevelferd heter det. Anonymkode: 6f7a5...cba
Ulrikke Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai Det høres ut som om det var nok for en god stund siden. Etter å ha drøyd litt for lenge med forrige hund har jeg lovet med selv at jeg heller skal avlive fire måneder for tidlig enn en dag for sent med de vi har nå. Og som veterinæren da sa: "en død hund lider ikke". Skjønner at det er vanskelig, men her har du passert "nok" i massevis, synes jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Jeg tenker at det er nok. Det beste vi kan gi dyrene våre er en verdig avslutning uten smerte og redsel. Skjem han bort i noen dager, også la ham sovne stille inn. Anonymkode: 65b14...cec 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Heller en uke for tidlig, enn en dag for sent. Hilsen dyrlege ❤️ Anonymkode: ba235...971 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai Tusen takk for all kontakten, jeg blir å ta kontakt med min dyrlege neste uke (for telefon samtale siden han er litt langt unna). Så får vi høre om han er enig, han er somregel veldig realistisk og ikke etter penger så han vil nok si det rett ut som det er. Det gjør utrolig vondt å skulle gjøre noe sånt (min første personlige hund) så gråter allerede.. Men å see så mange enige folk, så føler jeg det er rettferdig for han at han skal få slippe. Igjen takk for alle kommentarene ❤️ Anonymkode: b3442...ed3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå