AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Vi hadde en avtale om å kjøpe hytte av familie. Den sto på festetomt, og vi ville eie tomta først, så den er kjøpt og betalt av oss (registrert på dem fordi de eier hytta). Avtalen var en mill for hytta, det er strøm og vann på den, men ellers hytte fra 70-tallet med samsvarende tilstand på isolasjon, dører og vindu. Hyttekjøpet skal gjennomføres nå, men nå er det plutselig snakk om at det er noe arv inne i bildet, og at arveandelen er på 750.000! Dette fikk jeg vite i dag, og var slettes ikke det vi var enige om. Vi er helt uenige i at den er verdt så mye, og det blir også litt kluss rundt eierandelen, siden min samboer og jeg skulle kjøpe den sammen med samme innskudd. Om hytta plutselig endrer verdi og min arv blir så mye mer, så blir jo eierdelingen også helt skjev. Er det ikke ganske dårlig gjort å komme med det nå, et halvt år etter at vi først ble enige? Hytta er ikke taksert, og det er jo sikkert lurt å gjøre, den kommer neppe opp i den summen uansett. Men likevel, endre verdien etter at vi har kjøpt tomta? Hadde vi visst dette så hadde vi jo aldri ville kjøpt hytta🥵 Er jeg smålig? Anonymkode: c28cb...722 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Jeg forstår ikke. De vil ha 1.7 millioner nå? Og du har flere søsken? Er det snakk om forskudd på arv? Men ja, takst er uansett lurt. I hvert fall hvis du har søsken Anonymkode: 1cfdf...91f 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Upresist forklart, så vanskelig å mene noe. Anonymkode: 6a670...460 14 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai Forsto ikke dette helt. På hvilken måte kommer arv inn i bildet? Anonymkode: 25654...ebd 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai Skjønner ingenting. Hvem sin arv? Anonymkode: 4b84e...a7d 7 1
anonym 4545 Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi hadde en avtale om å kjøpe hytte av familie. Den sto på festetomt, og vi ville eie tomta først, så den er kjøpt og betalt av oss (registrert på dem fordi de eier hytta). Avtalen var en mill for hytta, det er strøm og vann på den, men ellers hytte fra 70-tallet med samsvarende tilstand på isolasjon, dører og vindu. Dere har inngått en gyldig avtale. Den skal oppfylles.
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai Hvis prisen på 1 million er avtalt er det det som gjelder. Muntlig eller skriftlig spiller ingen rolle. Her prøvde min svigerinne på et lignende triks da vi skulle overta min manns barndomshjem. Min svigermor var veldig treig på å flytte ut, så da det hadde gått et år skulle hun plutselig dra inn meglere og alt mulig. Det ble selvfølgelig ikke noe av da vi var enige om pris og avtalte overtakelse «så snart som mulig» året før. Ikke vår skyld at svigermor måtte hives på dør for å faktisk flytte ut - hun ville veldig gjerne at vi skulle overta 😅 Anonymkode: 2e604...9d1 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai Men hvem er død, siden du snakker om arv? Samtidig sier du din del blir del av hytta blr større, er det din arv da? Umulig å skjønne noe. Anonymkode: 7a356...2ef 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai TS, her må du forklare litt mer grundig. Anonymkode: b6ae8...8a8 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Ja, nå er plutselig prisen endret til 1,75, men de 750.000 er forskudd på arv. Jeg har søsken, og den ene av dem skal overta huset deres. De har ikke råd til å betale veldig mye for det, sannsynligvis mindre enn det er verd. Jeg har ikke blandet meg så veldig mye borti akkurat det, for jeg har naivt nok tenkt at det er en avtale mellom dem. Om vi får takst, antar jeg at den viser at hytta er verdt mindre og huset mer, så det vil bli vanskeligere for dem. Men når tallene først ligger der så blir det jo vanskelig å ikke forholde seg til dem. Litt av problemene med denne arven (eller forskuddet da), er at det mitt. Min samboer skulle betale 500.000 for en halvpart av hytta. Hvis vi gjør det slik så betaler jo han en halv mill, mens jeg betaler 1,2 mill for andre halvparten. Eller så må hans andel reduseres tilsvarende og det vil jo si at prisen vi var enige om ikke lenger gir han en halv hytte, men mye mindre. Litt godt å lese at en avtale er en avtale nå kjenner jeg, da har vi jo egentlig en sak vi kan argumentere for🥵 Anonymkode: c28cb...722
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai Verdien på hytta er ikke endret. Familiemedlemmene har bestemt seg for å kreve mer av deg (av en grunn som ikke er helt åpenbar). Dere har en avtale og nå prøver de å endre den. Det er ikke greit. Særlig ikke når dere har kjøpt tomten basert på denne avtalen. Det må de forstå. Du kan si at dere selvfølgelig ikke er interesserte i å kjøpe hytta for nesten det dobbelte av det som var avtalt og at om de skal gå vekk fra denne avtalen må de kjøpe tomten av dere. Kanskje de da forstår hvor urimelige de er. Anonymkode: a59fa...089 5
Traktor Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai TS sitter vel med all makt her dersom h*n eier tomta hytta står på? Lurer på om familien har tenkt på det. 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai Ditt søsken skal nå få 750 000 i forskudd på arv. Derfor vil de at du skal få det også, slik at dine foreldre fortsatt får 1mill (som de skal bruke til å finansiere dette forskuddet til de andre med). Men prisen på 1mill må stå, noe annet er urimelig. Eller dere kan få en takst, trekk fra beløpet for tomta. Hvis de insisterer på å gi ut forskudd på arv nå, får du 750 000, og betaler 500 000 av dem tilbake for hytta. Hytta koster 1mill, så da betaler din samboer 500 000,- og du 500 000,-. Du må insistere på at forskudd på arv holdes helt utenom, og at prisen på hytta er 1mill. Ingen ting forandrer seg der. De kan jo gi søsken forskudd på arv og ikke deg, da kompenseres du ved arvetidspunktet. Men pass virkelig på at alt dette er skriftlig! Anonymkode: e8dab...3f7 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai Traktor skrev (Akkurat nå): TS sitter vel med all makt her dersom h*n eier tomta hytta står på? Lurer på om familien har tenkt på det. Nei, den står på dem fordi de eier hytta. Det var ikke mulig å kjøpe den direkte for oss😬 Vi har kjøpskontrakt og pengetransaksjoner som dokumentasjon🥵 Anonymkode: c28cb...722 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai Jeg vet ikke om jeg har forstått det riktig, men dine foreldre har gitt hytta en fiktiv verdi for å kunne late som om du får forskudd på arv? Men denne økte verdien finnes egentlig ikke? Det er jo helt meningsløst. Hvis ditt søsken ikke kan betale for huset så kan jo han eller hun få forskudd på arv uten at du får det. Anonymkode: 20c3e...80d 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #17 Skrevet 2. mai Mulig jeg er litt treg i pappen her, men at de endrer verdien av hytten fra 1 mill til 1,75 mill endrer vel ikke på noe av hva du skal betale? Du og din samboer betaler til sammen kr. 1 mill til dine foreldre. Du får i tillegg på papiret kr 750.000 i forskudd på arv. Du og din samboer står jo fritt til å avtale den eierbrøk dere vil på hytten og det er jo ikke noe i veien for at dere kan eie 50 % hver. Vi overtok et hus i familien til kr 1 mill. (takst). 500.000 av summen var forskudd på arv og vi betalte kr. 500.000. Eier 50% hver. Anonymkode: 264a2...dbb
Trolltunge Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mulig jeg er litt treg i pappen her, men at de endrer verdien av hytten fra 1 mill til 1,75 mill endrer vel ikke på noe av hva du skal betale? Du og din samboer betaler til sammen kr. 1 mill til dine foreldre. Du får i tillegg på papiret kr 750.000 i forskudd på arv. Du og din samboer står jo fritt til å avtale den eierbrøk dere vil på hytten og det er jo ikke noe i veien for at dere kan eie 50 % hver. Vi overtok et hus i familien til kr 1 mill. (takst). 500.000 av summen var forskudd på arv og vi betalte kr. 500.000. Eier 50% hver. Anonymkode: 264a2...dbb Et slikt forskudd på arv ville jeg iallefall ikke "hatt på papiret ", fordi det ikke er verdt mer enn akkurat papiret det står på om hytta ikke er verdt 1,75 mill, men 1 mill. Muntlig avtale angående salg er bindende også. Folk kan ikke bare endre kjøpesum etterpå. 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #19 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mulig jeg er litt treg i pappen her, men at de endrer verdien av hytten fra 1 mill til 1,75 mill endrer vel ikke på noe av hva du skal betale? Du og din samboer betaler til sammen kr. 1 mill til dine foreldre. Du får i tillegg på papiret kr 750.000 i forskudd på arv. Du og din samboer står jo fritt til å avtale den eierbrøk dere vil på hytten og det er jo ikke noe i veien for at dere kan eie 50 % hver. Vi overtok et hus i familien til kr 1 mill. (takst). 500.000 av summen var forskudd på arv og vi betalte kr. 500.000. Eier 50% hver. Anonymkode: 264a2...dbb Ja, men det er jo kun på papiret. Jeg vil ikke kunne selge hytta for å realisere disse pengene, for hytta er neppe verdt så mye. Om vi skal betale 1 mill og jeg får 750.000 i forskudd på arv, så vil jo min eierandel være mye mer enn halvparten, eller så må jeg «gi» samboeren en del av arven ved å sette 50%, og ved evt brudd så har jeg tapt halve arven. Om jeg dør, så blir det også feil med arv etter meg, siden jeg har særkullsbarn. Anonymkode: c28cb...722
AnonymBruker Skrevet 2. mai #20 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, men det er jo kun på papiret. Jeg vil ikke kunne selge hytta for å realisere disse pengene, for hytta er neppe verdt så mye. Om vi skal betale 1 mill og jeg får 750.000 i forskudd på arv, så vil jo min eierandel være mye mer enn halvparten, eller så må jeg «gi» samboeren en del av arven ved å sette 50%, og ved evt brudd så har jeg tapt halve arven. Om jeg dør, så blir det også feil med arv etter meg, siden jeg har særkullsbarn. Anonymkode: c28cb...722 Hvis du skulle få 750 000 kr i forskudd på arv når du kjøper denne hytta så skulle du jo betalt 250 000 kr i stedet for 1 000 000 kr. Det hadde vært et forslag som i det minste gav noe mening. Så skulle samboeren din betalt deg 500 000 kr etterpå og da hadde dere eid like mye av hytta begge to. Anonymkode: a59fa...089 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå