Gå til innhold

Spesiell vurdering for å komme inn

Shanka

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på samordna opptak.. Og har kryssa av for spesiell vurdering på de to første valgene mine.. For jeg veit jeg ikke kommer inn, for har for lite poeng.. Derfor tenkte jeg at det var lurt å be om spesiell vurdering..

Jeg lurer derfor på hva som må til for å klare å komme inn på et studiet med tanke på å be om spesiell vurdering.. Hva er det de ser etter når de skal vurdere de som har bedt om spesiell vurdering..

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nå er det et par år siden jeg har kikket på søknadsskjemaet til SO, men er spesiell vurdering det samme som særskilt grunnlag?

Jeg tror - selv om dette ikke må tas som fakta, jeg TROR bare - det ofte(st) gjelder for folk som har gått på alternative skoler med annen karaktersetting, skoler i utlandet og kanskje også om man har diagnoser som gjør det vanskelig å få "normale" skoleresultater. Muligens også om man har fått "holdt av" plass fra tidligere eller kommer inn via attføring o.l? Jeg mistenker at jeg blander begrepene her, altså.

Jeg tenkte også å nevne noe om at søknadsfristen er tidligere i slike tilfelle, men det virker det jo som du er klar over. Regner med du får mer presise svar enn dette her, utover det anbefaler jeg deg å ta kontakt med de studiestedene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fra samordna opptak sine sider:

For å få spesiell vurdering må du oppfylle kravene til generell studiekompetanse og evt. spesielle opptakskrav.

Søkere kan be om spesiell vurdering når særlig tungtveiende grunner (sykdom, funksjonshemming e.a.) gir grunn til å tro at søkerens poengsum ikke gir et riktig bilde av kvalifikasjonene.

Søkere som får avslag på søknad om spesiell vurdering, deltar automatisk i den ordinære konkurransen om opptak. For spesiell vurdering får du tilsendt blå omslagsark som skal sendes til hvert enkelt lærested

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

De som søker på særskilt grunnlag er gjerne de som har sykdommer/diagnoser/situasjoner som har gjort at karakterene deres ikke reflekterer deres faktiske kunnskapsnivå. Du må da sende inn karakterbevis og attest fra lege/ppt eller lignende som bekrefter din situasjon. Du må altså ha likt kunnskapsnivå som de andre søkerne, og det er det du må begrunne i egenerklæringen.

Opptak på særskilt grunnlag behandles lokalt ved den utdanningsinstitusjonen du har søkt på, av en komite/nemnd der. DU kan derfor i enkelte tilfeller få opptak på særskilt grunnlag på en skole og ikke på en annen. Det vurderes også i forhold til hvilket studium du har søkt på. Flere har også regler om at du f.eks. ikke kan ligge mer en 3 poeng under fjorårets poenggrense om du skal få et tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utover det de andre har skrevet så kan du bli vurdert på realkompetanse hvis du er gammel nok.. Med riktig alder, og erfaring privat/jobb som er relatert til studiet du har søkt på kan du få dette godkjent som poenger ettersom jeg forstod det når jeg prøvde å finne ut av dette for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
utover det de andre har skrevet så kan du bli vurdert på realkompetanse hvis du er gammel nok.. Med riktig alder, og erfaring privat/jobb som er relatert til studiet du har søkt på kan du få dette godkjent som poenger ettersom jeg forstod det når jeg prøvde å finne ut av dette for en stund siden.

sorry at jeg kupper tråden; men kan jeg søke, og komme inn på, lektorutdanningen når jeg er over 25 og har jobbet på skole en tid etter avsluttet skolegang?

Til særskilt grunnlag: Jeg har søkt særskilt, og sender med attester fra revmatolog, hjertekirurg, min sjef fra skolen jeg jobbet på (anbefalingsbrev) og så et peronlig brev der jeg skryter "assen" av meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Jeg har ikke generell studiekompetanse før jeg evt står i matte

Da håper vi på at du står i matte :) Generell studiekompetanse åpner mange flere dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Da håper vi på at du står i matte :)  Generell studiekompetanse åpner mange flere dører.

Snakket med samordna, jeg skal ikke søke relakompetanse, blir som jeg opprinnelig tenkte, søker medisinsk grunnlag og dispensasjon for matten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...