AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:24 #1 Del Skrevet fredag kl 12:24 Hei. Så jeg er 32 år og skulle helst ønske at jeg fikk barn for noen år siden, og føler tiden begynner å renne ut. Jeg møtte kjæresten for 1,5 år siden og falt for at han var så flink med barn. Jeg har en del tante-barn, og smeltet helt da jeg så han sammen med de. Han jobbet i barnehage et par år i sine yngre dager, og lærte mye der om hvordan håndtere de, har han fortalt selv. Han har selv et barn i tidlig barneskolealder fra tidligere forhold, og da vi flyttet sammen endret synet mitt seg på hvordan han oppdrar barnet sitt veldig. Datteren bor hos oss annen hver uke, og er en flott liten jente. Vi snakket tidlig sammen om barn fordi det var viktig for meg (og han), og kom også inn på oppdragelse. Jeg fortalte om hvordan min søster bruker tv/iPad som barnevakt hele tiden, og at jeg ønsker å begrense skjerm for mine barn så mye som mulig. Og om de skal ha skjerm, så burde det vær noe de kan lære av (mattespill osv). Han sa seg helt enig, men kom også med noen argumenter om hvordan gaming er bra for samarbeid, strategi, logisk tenking osv (han gamer en del selv), så at litt gaming burde også vær greit og ble enig i at 2 timer i uka er innafor. Men etter å ha bodd sammen i noen måneder, ser jeg at virkeligheten for hans datter er en helt annen. Jeg reagerte veldig på hvor mye hun så tv og spilte minecraft/mario så sist gang hun var her bestemte jeg meg for å sjekke hvor mye tid som faktisk gikk til det. Hun var hjemme her i huset (våken) i totalt 40 timer. 33 av de timene brukte hun foran tv´n… Tok det opp med kjæresten at jeg har reagert på hvor mye hun er foran skjerm, at jeg hadde et helt annet inntrykk av hva han mente om skjermbruk når vi snakket om det tidligere, at jeg er bekymret for hvordan han stiller seg når vi får barn og mine bekymringer om at våre barn kommer til å ha helt andre regler enn hans datter som kan bli problematisk. Han svarte at han selvfølgelig skal «etterleve» mine regler om skjermtid når vi får barn sammen, at med hun har det bare blitt en vane fordi han var sliten når han kom hjem fra jobb og orket ikke å aktivisere henne så mye da han bare var 1 person, men at det blir lettere når vi er 2 om det. Og han sa at det blir ikke problematisk med andre regler når barna har så stor aldersforskjell. Tenker også på hva datteren hans kommer til å føle om noen år, hvis det blir slik at hele barndommen hennes er foran tv´n fordi far ikke orket å aktivisere alene, men når hun får søsken så blir deres hverdag bestående av turer til lekeplass, parken, picnic, skogsturer, teltturer, lekeland, svømmehall osv. Det kommer hun nok til å kjenne på vil jeg tro.. Kan også legge til at hun ser også en del tv når hun er meg mor, men langt mindre enn her. Vet ikke hva jeg skal gjør. Magefølelsen min sier at dette ikke er en mann jeg burde få barn med, men samtidig så er jeg 32 år. Om jeg skal finne meg en ny blir det minst 3-4 før jeg tidligst kan få barn, og da føler jeg nesten at jeg er for gammel… Anonymkode: 7b963...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:26 #2 Del Skrevet fredag kl 12:26 Gjør det slutt og start insimering Anonymkode: 66459...562 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:30 #3 Del Skrevet fredag kl 12:30 Det du ser er hva du kan forholde deg til, ord er bare ord. Hvorfor skulle neste barn være verdt mer oppmerksomhet fra han enn det han allerede har? Skal du være de foresatte til både han og barna? Anonymkode: 3dfa4...4fc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:30 #4 Del Skrevet fredag kl 12:30 Jeg tenker du problematiserer dette mer enn du trenger. Disse barna har såpass stor aldersforskjell at eldste i liten grad vil sammenligne seg med de små. Og tro meg, når du får barn (særlig om det blir mer enn 1 barn) så kan det hende at ting blir annerledes enn du hadde sett for deg. Kanskje det ikke er like mye spennende turer ut av huset, men mer morsomme hjemme-aktiviteter og korte turer på lekeplassen. Og dermed er det kanskje ikke like mye datteren kan bli misunnelig på. Om du er glad i han, og tror han kan bli en god far som stiller opp og deltar i barnas liv, så er det ingen grunn til å ikke få barn med han. Anonymkode: 45634...49d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:31 #5 Del Skrevet fredag kl 12:31 Har lest dette innlegget eller et lignende før. Ikke få barn med en du må kjempe mot om barneoppdragelsen. Da er det bedre å få et alene. Anonymkode: 7d62d...08c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:31 #6 Del Skrevet fredag kl 12:31 Så hva er planen din? Få barn med denne fyren nå, og om kort tid, når du dumper ham for hans udugelighet, så satser du på å finne en mye bedre mann som skal ta seg av barnet ditt? Anonymkode: e82fa...004 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:32 #7 Del Skrevet fredag kl 12:32 Ord betyr ingenting når handlingene hans sier det stikk motsatte. Dette kommer ikke til å bli bedre. Det høres bare ut som fine ord.. Ville heller fått barn alene enn med en sånn mann. Anonymkode: efcc1...fc2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:37 #8 Del Skrevet fredag kl 12:37 Så du tenker at du skal bringe inn ett uskyldig barn inn i dette? Ett barn må forholde seg til den mannen du velger som dens far FOR EVIG........... Du trenger max å forholde deg til den mannen i 19 år (give or take) Fyfaen å egoistisk og drittsekk du er mot ditt fremtidig barn om du velger den mannen der........ Anonymkode: 9c7d7...45c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet fredag kl 12:40 #9 Del Skrevet fredag kl 12:40 (endret) Ord er bare ord, du ser jo hvordan han egentlig er. Og når du går fra han så er det ditt barn som sitter foran en skjerm alle våkentimer i pappauka. Og hva skal du gjøre da? Aldri se på skjerm med ungen din fordi du må veie opp for hans udugelighet? Hvordan blir kostholdet til barnet? Vestlandslefser, sjokolade og brus hos pappa og du må veie opp med all mat laget fra bunnen og popkorn til lørdagsgodt? Sorry, men sånne slabbedasker som han der lager bare unnskyldninger. Kommer aldri til å forandre seg. Og du vet det egentlig, men du begynner å bli noen prosent desperat pga den biologiske klokka og det gjør at du kan ta ditt livs dårligste beslutning, få barn med han der. Endret fredag kl 12:45 av Blåttvann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet fredag kl 12:53 #10 Del Skrevet fredag kl 12:53 Det høres unektelig ikke bra ut! Men hvordan følger han henne opp ellers? Tenker på middagslaging, matpakker, lekselesing, oppfølging av eventuelle aktiviteter, lesing på sengen, og samtaler generelt? Og i helgene, tar han initiativ til noe da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:01 #11 Del Skrevet fredag kl 13:01 Nasse Nøff skrev (1 minutt siden): Det høres unektelig ikke bra ut! Men hvordan følger han henne opp ellers? Tenker på middagslaging, matpakker, lekselesing, oppfølging av eventuelle aktiviteter, lesing på sengen, og samtaler generelt? Og i helgene, tar han initiativ til noe da? Middag: hovedsakelig Toro mat, men kan også finne på å slå til med laks, kyllinglår + ris eller lignende Matpakker: som oftes polarbrød + frukt (de har eget fruktmåltid på skolen) Lekser: blir gjerne utsatt til siste liten, men blir alltid gjort og hun får hjelp om hun trenger Aktiviteter: kjører henne alltid på aktiviteter, men han har droppet å melde henne på et par håndballkamper fordi han mente det startet for tidlig på lørdags morgen og han trengte å sove ut i helgen Lesing på sengen: hun får høre lydbok Samtaler: han tar sjeldent initiativ til å sette seg ned og si at «nå skal vi snakke om dette», men om det er nødvendig eller noe som har skjedd så gjør han det. Men hun er en jente som har veldig mye på hjertet, hele tiden så veldig ofte bare kobler han ut og jatter med og synes hun er travel. ts Anonymkode: 7b963...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:16 #12 Del Skrevet fredag kl 13:16 Mannen din høres ut som en helt gjennomsnittlig far, og du høres ut som en dame med store planer og ambisjoner, som antagelig vil bli jekket ned noen hakk når du faktisk har fått barn. Anonymkode: f1a37...dfe 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet fredag kl 13:17 #13 Del Skrevet fredag kl 13:17 Hm, da høres det jo ut som om han følger henne opp ganske greit ellers, og ikke er en «slask», hvis du skjønner hva jeg mener. Da er det kanskje verdt et forsøk å få han til å sette noen grenser for skjermbruk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:21 #14 Del Skrevet fredag kl 13:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mannen din høres ut som en helt gjennomsnittlig far, og du høres ut som en dame med store planer og ambisjoner, som antagelig vil bli jekket ned noen hakk når du faktisk har fått barn. Anonymkode: f1a37...dfe Hehe, du sier noe der. 2 timer skjerm i uka, ser det for meg. Ts, tror jeg har lest om denne mannen ørten ganger nå. Du må åpenbart gjøre det slutt Anonymkode: a5795...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:31 #15 Del Skrevet fredag kl 13:31 Unn både deg selv og ev. fremtidig barn bedre. Han sier det han tror du vil høre, men viser i praksis at han ikke følger opp. Får du barn med denne mannen så vil barnet bli skjermavhengig fra svært ung alder, noe som også vil påvirke det barnets utvikling negativt. Å la et barn sitte 33 av 40 våkne timer foran skjerm, det er omsorgssvikt! Anonymkode: 54c99...79b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet fredag kl 15:05 #16 Del Skrevet fredag kl 15:05 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tenker du problematiserer dette mer enn du trenger. Disse barna har såpass stor aldersforskjell at eldste i liten grad vil sammenligne seg med de små. Og tro meg, når du får barn (særlig om det blir mer enn 1 barn) så kan det hende at ting blir annerledes enn du hadde sett for deg. Kanskje det ikke er like mye spennende turer ut av huset, men mer morsomme hjemme-aktiviteter og korte turer på lekeplassen. Og dermed er det kanskje ikke like mye datteren kan bli misunnelig på. Om du er glad i han, og tror han kan bli en god far som stiller opp og deltar i barnas liv, så er det ingen grunn til å ikke få barn med han. Anonymkode: 45634...49d Jeg er enig i dette. Jeg var også litt nazi angående dette, men da de var små styrte Jeg jo hva skjermtid inneholdet. Mine fikk nettbrett som var utvikling av Lærerverkstedet (tror jeg det het), og hadde utelukkende spill som bidro til læring. De var likevel artige for ungene å holde på med. Angående måltider ble det tidlig etablert at da ble alt av tv og forstyrrelser tatt av, så måltider ble en arena for gode samtaler. Angående tv de så på fikk jeg dem interessert i å se naturprogrammer de også lærte av, gjerne ved å se på sammen med dem. Så var det også ok at de etterhvert så litt på barnetv tidlig om morgenen, for det var litt vinn- vinn når jeg trengte å sove ut litt, for å ha krefter til å være den mammaen som hadde energi til å dra dem ut på turer og lek. Da styrte også jeg hva de hadde lett tilgjengelig av frokost de selv kunne forsyne seg av, i og med at jeg handlet. Dette skjedde jo uansett bare i helgene, så det var ikke hverdagen, og det at jeg da fikk sovet litt ut var temmelig vesentlig for at jeg kunne være dem mammaen som sørget for at de hadde en barndom som jeg selv også hadde, med mye fysisk aktivitet. Noen ganger er det å ikke være FOR prinsippfast ganske klokt. I og med at vi også dro en del turer på hytta med mine foreldre, eller til en foreningshytte hvor snølek og skigåing var fokus, og det etterhvert ble en del dugnad/kamper/cuper/turer i helgene tilknyttet aktiviteter barna deltok i ble dette heller ikke hver helg, men godt for både meg og ungene å kunne være litt slappe innimellom. Så ble de tenåringer, og jeg og gutten (som hadde fått PS i gave) ble det en del konflikter angående spilletid. Da ringte faktisk helsesøster fra skolen meg etter at gutten hadde hatt en samtale der, og gjorde meg oppmerksom på at verden har endret seg litt fra min oppvekst, og at spilling er blitt en sosial arena for de unge. At de gjerne ikke sitter i samme rom, men likevel er sosiale med hverandre gjennom spilling, og at min strenghet rundt dette helt faktisk sto i veien for at min sønn fikk være sosial med sine venner på denne måten. At jeg ikke bare skulle anse dette som tanketomt negativt tidsforbruk, men måtte revurdere dette litt. Jeg hadde ærlig talt ikke tenkt på det slik, og det ble en vekker for meg. Gutten var også fremdeles aktiv med å treffe venner og gjøre aktiviteter, så det var jo ikke slik at han bare ville sitte og spille, og selvfølgelig ønsket jeg jo ikke å utelukke ham fra en sosial arena som var vesentlig i hans omgangskrets. Jeg hadde bare ikke skjønt at spilling også kan være akkurat sosialisering, fellesskap og en arena for å dyrke vennskap og felles interesser. Så jeg ble mildere rundt dette, men med en klar holdning fremdeles til at dette ikke kunne være der eneste han drev på med. Lekser og sine oppgaver før spilling, og også andre aktiviteter og sosialt liv. Jeg hadde nok egentlig ikke trengt å bekymre meg der, for de var aktive gutter, som fant på mye annet også, og å spille sammen var (enten hver for seg, eller ved å samles) bare en av de tingene de gjorde sammen. Idealer er det greit å ha, og som foreldre har man virkelig stor mulighet til å styre innhold av det som er skjermtid, og hva det blir av aktiviteter utover dette, men det er nok også klokt å ikke bli så prinsippfast at man overhodet ikke klarer å se at skjermtid også kan være noe positivt. Både til læring, til ro og som sosial arena. Om dette er det eneste som får deg til å nøle rundt det å få barn med ham TS tenker jeg at det ikke er OM skjermbruk kan være greit litt også dere bør ta samtaler om, for der tenker jeg du selv kan gå noen runder med deg selv og innse at skjermbruk og skjermbruk kan være temmelig ulikt, og alt av slikt er ikke bare et onde. Det du og dere bør snakke om, bli enige om og muligens også begynne å implementere allerede er prioriteringer og livsstil utover skjermbruk. Hva bruker dere fritid til nå? Hvilken fritid ønsker dere å tilby barna som kommer? Veldig enkelt å ha idealer for hvordan man skal oppdra barn, men to som ikke selv har sunne interesser og en livsstil som vil gi barna gode andre opplevelser og aktiviteter blir gjerne ikke foreldre som drar barna med på slikt heller, når de får barn og er mer sliten enn før de fikk barn. Hva skal den tiden som ikke er skjermtid fylles med? Er dere begge innstilt på og har interesse for at det da blir prioritert turer sommer og vinter? Kulturelle interesser dere kan dra barna med på? Aktiviteter dere liker, som dere vil dra barna med på? For det beste alternativet til skjermtid er familietid og familieaktiviteter dere også har glede og interesse av. Så kommer selvfølgelig aktiviteter tilknyttet aktiviteter tilknyttet barnas egne fritidsaktiviteter etterhvert, men realiteten er at dere begge må ha noe å tilby barna istedenfor skjerm. Hva skal det være? Så viktigere enn at han (og du) er absolutt enige om skjermtid (for den kan også være positiv) er det at dere begge to har vilje til å skape andre opplevelser for barna. Hva er livsstil og avtaler rundt det? Blir han med på slikt? Blir du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet fredag kl 15:06 #17 Del Skrevet fredag kl 15:06 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Middag: hovedsakelig Toro mat, men kan også finne på å slå til med laks, kyllinglår + ris eller lignende Matpakker: som oftes polarbrød + frukt (de har eget fruktmåltid på skolen) Lekser: blir gjerne utsatt til siste liten, men blir alltid gjort og hun får hjelp om hun trenger Aktiviteter: kjører henne alltid på aktiviteter, men han har droppet å melde henne på et par håndballkamper fordi han mente det startet for tidlig på lørdags morgen og han trengte å sove ut i helgen Lesing på sengen: hun får høre lydbok Samtaler: han tar sjeldent initiativ til å sette seg ned og si at «nå skal vi snakke om dette», men om det er nødvendig eller noe som har skjedd så gjør han det. Men hun er en jente som har veldig mye på hjertet, hele tiden så veldig ofte bare kobler han ut og jatter med og synes hun er travel. ts Anonymkode: 7b963...80d Dette var verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:17 #18 Del Skrevet fredag kl 15:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen din høres ut som en helt gjennomsnittlig far, og du høres ut som en dame med store planer og ambisjoner, som antagelig vil bli jekket ned noen hakk når du faktisk har fått barn. Anonymkode: f1a37...dfe Nøyaktig det jeg også tenker. Så lenge forholdet mellom dere er bra, ville jeg ikke nølt med å få barn med ham. Husk at ingen er perfekte, og hvis du satser på å få barn med en annen som ikke har barn fra før, vet du jo ingenting om hvordan han vil bli som far. Jeg tror du må lete lenge hvis du skal finne en perfekt far å få barn med... Anonymkode: fc6e6...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet fredag kl 15:30 #19 Del Skrevet fredag kl 15:30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Middag: hovedsakelig Toro mat, men kan også finne på å slå til med laks, kyllinglår + ris eller lignende Matpakker: som oftes polarbrød + frukt (de har eget fruktmåltid på skolen) Lekser: blir gjerne utsatt til siste liten, men blir alltid gjort og hun får hjelp om hun trenger Aktiviteter: kjører henne alltid på aktiviteter, men han har droppet å melde henne på et par håndballkamper fordi han mente det startet for tidlig på lørdags morgen og han trengte å sove ut i helgen Lesing på sengen: hun får høre lydbok Samtaler: han tar sjeldent initiativ til å sette seg ned og si at «nå skal vi snakke om dette», men om det er nødvendig eller noe som har skjedd så gjør han det. Men hun er en jente som har veldig mye på hjertet, hele tiden så veldig ofte bare kobler han ut og jatter med og synes hun er travel. ts Anonymkode: 7b963...80d Han gjør det litt for enkelt ja, men jeg tror mange har litt å lære av det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:37 #20 Del Skrevet fredag kl 15:37 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Middag: hovedsakelig Toro mat, men kan også finne på å slå til med laks, kyllinglår + ris eller lignende Matpakker: som oftes polarbrød + frukt (de har eget fruktmåltid på skolen) Lekser: blir gjerne utsatt til siste liten, men blir alltid gjort og hun får hjelp om hun trenger Aktiviteter: kjører henne alltid på aktiviteter, men han har droppet å melde henne på et par håndballkamper fordi han mente det startet for tidlig på lørdags morgen og han trengte å sove ut i helgen Lesing på sengen: hun får høre lydbok Samtaler: han tar sjeldent initiativ til å sette seg ned og si at «nå skal vi snakke om dette», men om det er nødvendig eller noe som har skjedd så gjør han det. Men hun er en jente som har veldig mye på hjertet, hele tiden så veldig ofte bare kobler han ut og jatter med og synes hun er travel. ts Anonymkode: 7b963...80d Du kan fint få barn alene. Det er faktisk lettere enn å måtte kjempe i motbakke når det kommer til så forskjellige oppdragerstil. Anonymkode: 432d9...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå