Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har høner i hagen? 

Er det vært det med tanke på jobben det krever feks. Jeg synes det virker litt koselig, og hyggelig at man har ferske egg hver dag. Og skjønt at de ikke krever så mye stell. Selvfølgelig mat og drikke hver dag, pluss rengjøring. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (24 minutter siden):

Den har jeg lest 😊 og flere andre artikler. 

Lurte bare på litt personlig erfaring. Mye blir jo ofte laget (litt for?) positivt i artikler. 

Min bror har høner. 6-7 stykker tror jeg det er nå. Det krever jo litt, men det virker ikke som om det er for mye arbeid. Ut å hente egg hver dag, koste litt, rydde litt, passe på mat og vann. De har hønsehus + inngjerdet område, men de går like ofte løst rundt i nabolaget 😅 

Anonymkode: 3e2fb...43b

AnonymBruker
Skrevet

Det går høner løs her i nabolaget også. Stor sett koselig med klukkingen, og ungene synes det er storveis. Heldigvis ingen haner!

Det som er upraktisk er at de bæsjer overalt, og at jeg tror de trekker til seg rotter... De roter også i bedene på jakt etter mat. 

Anonymkode: 46a48...47f

AnonymBruker
Skrevet
kaleidoskop skrev (1 time siden):

Er det noen som har høner i hagen? 

Om du har tenkt å la de gå på gressplen så vil den forsvinne...

Anonymkode: deadf...917

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min bror har høner. 6-7 stykker tror jeg det er nå. Det krever jo litt, men det virker ikke som om det er for mye arbeid. Ut å hente egg hver dag, koste litt, rydde litt, passe på mat og vann. De har hønsehus + inngjerdet område, men de går like ofte løst rundt i nabolaget 😅 

Anonymkode: 3e2fb...43b

Litt det jeg har sett for meg 😊 så gøy at de tusler rundt 😍

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går høner løs her i nabolaget også. Stor sett koselig med klukkingen, og ungene synes det er storveis. Heldigvis ingen haner!

Det som er upraktisk er at de bæsjer overalt, og at jeg tror de trekker til seg rotter... De roter også i bedene på jakt etter mat. 

Anonymkode: 46a48...47f

Så bra at dee som naboer synes det er greit 😊 vi har ikke tenkt å ha hane. Liten flokk trenger vist ikke det, og vi skal ikke ha kyllinger. 

Ja har lest at det kan komme rotter. Pga mat som havner på bakken. Det kan så klart være et problem 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du har tenkt å la de gå på gressplen så vil den forsvinne...

Anonymkode: deadf...917

Tenkte mest å ha de inngjerdet. Men leste nå over at noen hadde de løse. Jeg er ikke så opptatt av plen, så det gjør ikke så mye for min del

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk oss høner for et par år siden og kan skrive litt om vår erfaring. 
Bor i en vanlig enebolig, men i en litt landlig gate med få naboer og store tomter. Så det var egentlig fordi vi hadde mulighet, jeg ville ha idyllen med de tuslende rundt og alltid ferske egg.

Men jeg var tydelig til mannen at jeg ikke skulle ha noe makkverk av noe hønsehus i hagen, så her skulle det bygges fint. Dermed ble dette hønsehuset en ganske omfattende byggeprosess som kostet en del. Ble ganske fint til slutt da🤗

Vit det at de ferdige hønsehusene man får kjøpt på nett ikke duger, så man må ha en plan for huset deres. Enten ved å bygge fra start eller bruke et dukkehus som du bygger om. 

Jeg ville i utgangspunktet ha den fritt på tomten vår, men selv om jeg har hatt 8 stk på det meste så er det helt utrolig hvor mye de klarer å bæsje ned plenen. Det ødela liksom litt idyllen min å skli rundt i hønsemøkk og ungene var ikke fornøyde. Så de fikk til slutt et eget inngjerdet område i tilknytning huset sitt. 

Av og til må de slaktes. Det klarer ikke jeg, så uten mannen kunne jeg ikke hatt disse dyrene. På to år har vi totalt sett kjøpt inn 20 kyllinger og 12 av dem har vært haner hvor vi har slaktet de fleste (gitt bort noen få), 1 høne ble tatt av hauk, 1 ble syk og måtte slaktes og 1 bare døde. Nå har vi 5 tupper igjen. Med andre ord har det vært litt jobb å få til den lille flokken vi nå har. Kan selvsagt gjøres lettere ved å bare kjøpe voksne høner, men med kyllinger kan man få de tamme på en helt egen måte også er det veldig koselig (frem til du må hogge hodet av dem fordi de har feil kjønn😱).

Oppsummert kan veien til høner i hagen være en del jobb, men når du har den lille flokken din og den er stabil så er det bare kos og minimalt med jobb. Utrolig koselig å hente egg hver dag og de har hver sin unike personlighet så man blir faktisk ganske glad i dem.
De spiser skadedyr, gir deg egg, spiser matrestene dine og gir gratis gjødsel. Jeg har ikke hatt noe problemer med rotter, men ser at det er litt mus der nede i ny og ne. Men hvis man tar forholdsregler med maten så er ikke dette noe problem. 

Anonymkode: e5c48...a8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt høner i hagen. De gikk mye fritt og forlot sjeldent tomten. Vi hadde også hane, men var nøye på å ta de inn i isolert hønsehus på kvelden for å unngå at naboene skulle forstyrres av hanegal på morgenen. 

Vil nevne rovdyrsikring når dere bygger hønsehus. Rovdyr sniker seg inn på de utroligste måter, så det er viktig å sikre godt. Jeg følger en Facebookside om høner i hagen og der kan en lese de utroligste historier om rovdyr som har tatt seg inn i godt sikrede hønsehus. 

Lykke til og kos deg med de fremtidige hønene dine. :)

Anonymkode: 56a37...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...