Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som dessverre har slitt med psyken i mange år. Seneste månedene har hun kuttet kontakt med barnet sitt, noe som har vært helt forferdelig for h*n. Det er snakk om en ung voksen. Grunnene er helt tåpelige, synes jeg og alle, noe noen med dårlig psyke bare kan komme på. Jeg prøver å være der for venninnen min, og barnet som har oppsøkt meg mye mer, men nå krever min venninne at jeg står på hennes side. 

Jeg er redd for at jeg ved å sette ned foten og si nei, driver henne til ensomhet og isolasjon, da jeg er sikker på at hun kutter meg ut. 

Samtidig er det uaktuelt å kutte ut barnet, helt uaktuelt.

Hun får en viss oppfølging og hjelp, samtidig er det vel ikke ulovlig å kutte ut avkommet sitt heller. 

Hva hadde du tenkt og gjort?

Anonymkode: 1a524...1af

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du også avviser datteren er du med på å drive henne ut i psykisk uhelse. Moren har valgt dette selv. Vær så snill og velg datteren. 

Anonymkode: 1c21f...19e

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet trumfer den voksne, på tross av at barnet er ung voksen. 
Den voksne må få psykisk helsehjelp av profesjonelle. Du må støtte barnet.

Anonymkode: c146c...c27

Hva om barnet har diagnose, type personlighetsforstyrrelse eller eupf? 

Anonymkode: 5cb2d...4e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje akkurat da barnet trenger noen som kan være der og gjerne i tillegg være med og barnet og få hjelp i helsevesenet? Er ikke enkelt å være psykisk syk og være aleine, er viktig å ha noen som kan støtte i forhold til det å få hjelp.

Anonymkode: c6bc6...f46

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da hadde ikke TS beskrevet årsakene til brudd som tåpelige.

Anonymkode: 42e78...754

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Åpenbart ikke en venninne når hun oppfører seg sånn. 

Kutt henne ut om hun ikke tar tak i helseutfordringene sine seriøst. Ta vare på barnet som er uskyldig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan med handen på hjertet si at det er helt elendige grunner til at mor har valgt denne utvei, det er kun resultater av dårlig psyke. Barnet er en fin ung voksen som, langt mer til tross enn pga mor, har klart seg helt fint og gjort gode valg, som mange andre unge voksne.

Ts

• Hjerte 16
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen din trenger vel ikke vite at du har kontakt med barnet hennes. Kan du ikke bare jatte med henne når det temaet kommer opp, men fortsette å ha samme kontakt med barnet hennes som før?

Anonymkode: 93ed9...67e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Grunnene er helt tåpelige, synes jeg og alle, noe noen med dårlig psyke bare kan komme på.

Valget hadde vært enkelt for meg, spesielt når det er latterlige grunner som ligger bak. 

Anonymkode: 8f0c7...9ca

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan med handen på hjertet si at det er helt elendige grunner til at mor har valgt denne utvei, det er kun resultater av dårlig psyke. Barnet er en fin ung voksen som, langt mer til tross enn pga mor, har klart seg helt fint og gjort gode valg, som mange andre unge voksne.

Ts

Synes du skal støtte barnet jeg. Ingen barn trenger en slik mor som "venninnen" din.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Var hun en venn hadde hun ikke bedt deg velge.

Gjør det som er rett og vær tydelig på det. Du velger ikke mellom dem, og det kan hun heller ikke forlange. Hun kan selvfølgelig kutte deg, men det er hennes valg ene og alene. 

Anonymkode: 421a8...682

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

«Jeg er veldig glad i deg og setter stor pris på vennskapet, men denne konflikten er jeg ikke en del av og det er selvfølgelig ikke slik at du kan bestemme hvem jeg skal ha kontakt med.» 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Du bør la hjemmet ditt være et safe space for denne unge. 
Hun trenger noen hun kan stole på. 

Anonymkode: 1aee8...c0a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (5 minutter siden):

«Jeg er veldig glad i deg og setter stor pris på vennskapet, men denne konflikten er jeg ikke en del av og det er selvfølgelig ikke slik at du kan bestemme hvem jeg skal ha kontakt med.» 

Akkurat dette.

Du kan ikke tillate deg å bli et gissel i deres konflikt.

Anonymkode: bf79f...dfa

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde støttet barnet uansett, ja! Hadde aldri fått meg til å overtales til å ta vare på et barn/ung voksen som trenger det. 

Angående henne, så tenker jeg at det får bli opp til venninnen din om hun ønsker kontakt med deg eller ikke. Forstår bekymringen din, men tenker at det kan være enda vanskeligere for en ung voksen som fremdeles kanskje har et snev av å være barn enda. Blir glad inni meg med tanke på at du tar vare på/støtter barnet ❤.

Anonymkode: da2fa...502

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sagt til din venninne at "jeg er veldig glad i deg, men konflikten mellom deg og din datter er mellom dere to. Det er ikke riktig av deg å tvinge meg til å kutte kontakten med henne, for jeg vil bare det beste for dere begge to, og hvis jeg kutter kontakten med henne, så skader jeg henne psykisk for livet. Og det kommer jeg aldri til å gjøre.

Du er rett og slett nødt til å finne en løsning på konflikten med barnet ditt som ikke skader henne. Og det sier jeg fordi jeg er glad i deg, for en dag vil du angre, hvis du ikke gjør noe for å rette opp i situasjonen nå."

Anonymkode: 3a07b...190

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er du den voksne her, som stiller opp for barnet til venninnen din. 

Så får venninnen din mene det hun vil. Når du tydelig ser at det er galt.

Anonymkode: 7be6f...ba2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg hadde det valget vært enkelt, hadde støttet ungdommen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (15 minutter siden):

Bedre enn dette kan det neppe sies

Anonymkode: fcb99...286

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...