Gå til innhold

Reisemål i Europa, gjerne landsby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har forslag til et hyggelig reisemål i Europa, for mor og datter, gjerne en landsby ikke så altfor langt unna flyplass (maks tre timer med tog). 

Booker helst fly osv selv, så helst ikke et chartermål. Et sted som kanskje er litt spesielt og bortgjemt, det behøver ikke være så flott, bare det er hyggelig, og muligheter for å gå tur, og ta det med ro. Er mer glad i grønne omgivelser enn strand, så kanskje England,  Irland, eller noe sånt? Noen anbefalinger?

Anonymkode: c7811...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler på det sterkeste Lauterbrunnen-Wengen-Grinderwald i Sveits. Det området. 

Anonymkode: d55c6...286

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver gå tur, mener du da at du vil ha muligheter til å gå i skogen eller på fjellet? Eller mener du at det skal være lett å gå rundt i sentrum?

Om du mener det første så har jeg ingen forslag, for det gjør jeg ikke selv. Men her er noen forslag om du mener det andre.

Visby i Sverige: Juni og september er de beste månedene om du vil ha ok temperaturer, men ikke for mye folk. Om du reiser utenfor sesong så bør du forhåndsbestille taxi fra flyplassen, for det blir veldig fort lang kø.

Canterbury i England: Lite fint historisk sentrum. Har ikke tatt tiden på reise fra London, men det tar ikke så lang tid.

Bath i England: Om dere lander i Bristol er det mindre enn tre timer til Bath.

Bamberg i Tyskland: Husker ikke hvor langt det er fra München, men tror ikke der er så mye som tre timer. Togene i Tyskland går når de selv vil, dog.

Perouges i Frankrike: En helt utrolig fin middelalderby, men jeg var der med en gjeng, som passasjer i en leiebil, så jeg husker ikke hvor langt det var fra flyplassen. Bør besøkes i løpet av høysesongen, for da er alle butikker åpne.

Grasse i Frankrike: Ikke så langt fra Nice. Koselig. En del fine museer. Mye parfymehistorie, for den som er interessert i det. 

Sighisoara i Romania: Om dere lander i Sibiu, er det greit å komme seg videre med tog. Da jeg var der kunne man ikke forhåndsbestille billetter på nett, man måtte kjøpe dem på stasjonen, mulig dette har endret seg nå. Den historiske delen av byen er veldig fin, men den ligger på en høyde og det kan være bratt å komme seg opp og ned. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogkatten skrev (10 minutter siden):

Bath i England: Om dere lander i Bristol er det mindre enn tre timer til Bath.

Tre timer fra Bristol til Bath var da voldsomt. Tar mindre enn det fra London, som er mer praktisk å fly til. 

Anonymkode: 899c6...e3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tre timer fra Bristol til Bath var da voldsomt. Tar mindre enn det fra London, som er mer praktisk å fly til. 

Poenget var at TS hadde som kriterium at det ikke skulle være mer enn tre timer fra flyplass. Ikke at det var nesten 3 timer fra Bristol. 

Endret av Skogkatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogkatten skrev (Akkurat nå):

Poenget var at TS hadde tre timer fra flypass som max tid. Ikke at det var nesten 3 timer fra Bristol. 

Åja sånn sett. Men går det direktefly dit fra Norge? Ellers ville jeg nok fløyet til London uansett. Derfra kommer man seg også raskt til steder som Oxford, Cambridge, Brighton, Eastbourne og flere andre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja sånn sett. Men går det direktefly dit fra Norge? Ellers ville jeg nok fløyet til London uansett. Derfra kommer man seg også raskt til steder som Oxford, Cambridge, Brighton, Eastbourne og flere andre.

Det er jeg ikke sikker på. Jeg fløy dit fra Paris, og hadde vært i Paris et par dager, så var ikke mellomlanding. Fløy hjem fra London, fordi jeg tok et par dager der på slutten. Men det er vel et par-tri timer til Bath fra London, så det er fortsatt innenfor TS' kriterier. Og som du sier, kort vei fra London til mange andre fine steder også. Blant annet Canterbury, som jeg også nevner. Kan også stille meg bak Oxford og Brighton, men har ikke vært i de to andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howth og Dun Laoghaire, en kort togtur fra Dublin, kan anbefales! :) Små fiskerlandsbyer, veldig idyllisk, men det blåser fælt! 

Endret av princeofithilien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora i Sverige, et bittelite sted noen knapt har hørt om, men som jeg virkelig likte. Om dere drar dit, må dere besøke Bryggerikrogen/Bryggeriparken med et dusin virkelig koselig landhandler og kramboder. På sommertid kan man ta verteran tog på Sveriges eldre jernbanestrekk

https://snl.no/Nora_-_by_i_Sverige

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle! Jeg skal sjekke ut alle forslag, er kjempetakknemlig for nye idéer. 

Med tur tenkte jeg egentlig bare på at det er hyggelig å gå steder det er litt pent, samme om det er asfalt eller sti, egentlig. Så lenge det ikke er et tettsted med kun motorvei, som i USA. Men her i Europa er det uansett gangbare strekninger stort sett, så det skal nok gå bra. Jeg tenker bare enkel gåtur, uten oppakning, men at man går ut for dagen og har nok å se. Noe sånt. Jeg sjekker ut alle forslag! 

Anonymkode: c7811...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...