AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Jeg har to i familien, min gamle far og en svoger som alltid har rett, og de uttaler seg om ting som de ikke har peiling på. Min svoger er verst, og kan kverulere med bankansatte, advokater og andre som er utdannet innen faget sitt, men likevel mener min svoger at han vet ting best. Anonymkode: 93429...6a5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Det kan være de er manipulerende eller har psykopatiske trekk. Anonymkode: 72b98...816
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Herregud, slutt! Alt er ikke en diagnose! Den bittelille boksen man må passe inn i for å ikke få diagnose slengt etter seg blir bare mindre og mindre. Ser dere ikke selv hvor absurd dette er? Anonymkode: fcf2d...88e 9 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai Om personene krysser av flere ting på denne lista kan jo paranoid personelighetsforstyrrelse være aktuelt: Kliniske kriterier for diagnosen er: Vedvarende mistanker og mangel på tillitt til andre Noe som gjerne medfører: Grunnløse mistanker om at andre utnytter, skader eller forråder dem. Veldig opptatt av hvilke intensjoner kollegaer, venner eller familie har, og om de er til å stole på Vil ikke betro seg til andre i tilfelle informasjonen kan komme til å brukes mot dem Mistolker uskyldige bemerkninger og tror de har skjulte betydninger som er fiendtlige, truende eller krenkende Bærer nag Hele tiden på vakt, tror lett at de kan bli angrepet og reagerer på det. Har vansker med å slappe av Tilbakevendende, grunnløse mistanker om at partneren er utro Ser ikke sin rolle i problemer eller konflikter og tror at de alltid har rett Er uvennlige, sta og kranglevorne https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/paranoid-personlighetsforstyrrelse/symptomer Anonymkode: c9657...018
Honey Dew Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai Nå må folk slutte å fjerndiagnostisere andre. Overlat dette til helsevesenet 🙄 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har to i familien, min gamle far og en svoger som alltid har rett, og de uttaler seg om ting som de ikke har peiling på. Min svoger er verst, og kan kverulere med bankansatte, advokater og andre som er utdannet innen faget sitt, men likevel mener min svoger at han vet ting best. Anonymkode: 93429...6a5 Det trenger vel egentlig ikke være noe annet enn at de har vokst opp med en vanvittig tro på sin egen fortreffelighet. Og at andre rundt dem har støttet opp, slik at de har fått beholde dette oppblåste selvbildet sitt. Kanskje har de hatt foreldre som var samme typen, og lært hjemme at det er sånn man skal oppføre seg. Anonymkode: ffd4b...61d 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai Jeg liker å diskutere og opplever at jeg forstår ting bedre ved å engasjere meg og stille kritiske spørsmål. Jeg er også glad i fakta og kan surfe wikipedia som fritidssyssel. Jeg kan helt sikkert oppfattes som bedreviter, men jeg prøver å formidle min kunnskap og mening på en noenlunde sympatisk måte. Anonymkode: 185b7...99b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai Selvtillitsforstyrrelsesyndrom som behandles ved lange samtaler med bedrevitere Anonymkode: 34c62...2a3
Eureka! Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai (endret) "Diagnosen" er nok å være litt dum. Så enkelt faktisk. Men det blir ikke noe diagnose ut av det før iq er under 70-80 ca, mener jeg det var. Men i dagliglivet vil en iq på rundt 80-90 gi slike utslag. Det er så typisk litt svekkede evner å tro at man selv alltid har rett. Pga evnen til logiske tenkning er redusert. Den som får folk til å forstå at iom dette er en f.eks advokat, "så vet han nok bedre enn meg... selv om jeg trodde jeg viste det"... Hos mentalt korte mennesker mangler denne refleksjonsevnen. Det inngår også at de har redusert evne til å tenke i flere baner, og legge til andre faktorer, som ofte endrer selve svaret. Uintelligente folk er mer som; de har lest en ting og da ER det sånn. Og de forstår ikke hvor mye MER der er å lese som de selv enda IKKE har lest. Det er et navn på fenomenet faktisk, husker ikke.. Unntaket er folk med Asperger. De er intelligente, men forståelsen kan likevel være vanskelig. Noe som kan gjøre dem til hevdere på mange områder, ut av noe de har lest. Men for dem skaper det forvirring når de forstår at det ikke er som de har lest, og de går ofte da tilbake til litteraturen og blir på rommet sitt i 3 dager og leser seg opp igjen... Endret 3. mai av Eureka! 2
Million Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Har du hørt om Dunning-Kruger effekten? Les her: https://snl.no/Dunning-Kruger-effekten 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai Nei, vi har ingen diagnose, vi ønsker bare å øse av vår kunnskap til de som ikke vet så mye. 😉 Anonymkode: d989d...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai Jeg har jo faktisk rett. For å illustrere har jeg vunnet hver eneste omgang jeg har spilt av Bezzerwizzer. Anonymkode: d4e97...27a 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai Honey Dew skrev (4 timer siden): Nå må folk slutte å fjerndiagnostisere andre. Overlat dette til helsevesenet 🙄 Ja, tar bare 10+ år for å komme inn til psykolog. Med mindre man går privat. 😅 Anonymkode: d81af...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har to i familien, min gamle far og en svoger som alltid har rett, og de uttaler seg om ting som de ikke har peiling på. Min svoger er verst, og kan kverulere med bankansatte, advokater og andre som er utdannet innen faget sitt, men likevel mener min svoger at han vet ting best. Anonymkode: 93429...6a5 Ja, det er naturlig tro. Har du bedt om å få en utredning slik de kan kartlegge konkret hvilken diagnose han eventuelt kan ha. Anonymkode: b8741...fa6
AnonymBruker Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai Million skrev (5 timer siden): Har du hørt om Dunning-Kruger effekten? Les her: https://snl.no/Dunning-Kruger-effekten Har hørt om det, men helt glemt den før nå. Veldig treffende faktisk. Ts Anonymkode: 93429...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, vi har ingen diagnose, vi ønsker bare å øse av vår kunnskap til de som ikke vet så mye. 😉 Anonymkode: d989d...a0d Men når de tar feil og får beskjed om det, så nekter de å tro at det tar feil. Ts Anonymkode: 93429...6a5
Honey Dew Skrevet 3. mai #17 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja, tar bare 10+ år for å komme inn til psykolog. Med mindre man går privat. 😅 Anonymkode: d81af...d4d Folk som ikke er utdannet lege, skal ikke sette diagnose på folk.
AnonymBruker Skrevet 3. mai #18 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, tar bare 10+ år for å komme inn til psykolog. Med mindre man går privat. 😅 Anonymkode: d81af...d4d Det er en påstand jeg ikke skjønner. Vi bor i Oslo, og da sønnen min ble henvist til psykolog hos DPS, tok det bare seks uker før han fikk første time. Det kan vi vel umulig være alene om å oppleve? Anonymkode: 26679...ce1 1
Grüner Skrevet 3. mai #19 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Om personene krysser av flere ting på denne lista kan jo paranoid personelighetsforstyrrelse være aktuelt: Kliniske kriterier for diagnosen er: Vedvarende mistanker og mangel på tillitt til andre Noe som gjerne medfører: Grunnløse mistanker om at andre utnytter, skader eller forråder dem. Veldig opptatt av hvilke intensjoner kollegaer, venner eller familie har, og om de er til å stole på Vil ikke betro seg til andre i tilfelle informasjonen kan komme til å brukes mot dem Mistolker uskyldige bemerkninger og tror de har skjulte betydninger som er fiendtlige, truende eller krenkende Bærer nag Hele tiden på vakt, tror lett at de kan bli angrepet og reagerer på det. Har vansker med å slappe av Tilbakevendende, grunnløse mistanker om at partneren er utro Ser ikke sin rolle i problemer eller konflikter og tror at de alltid har rett Er uvennlige, sta og kranglevorne https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/paranoid-personlighetsforstyrrelse/symptomer Anonymkode: c9657...018 Ingenting av det der passer jo på besserwissere, så hvorfor var det den diagnosen du assosierte med det?
Grüner Skrevet 3. mai #20 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har to i familien, min gamle far og en svoger som alltid har rett, og de uttaler seg om ting som de ikke har peiling på. Min svoger er verst, og kan kverulere med bankansatte, advokater og andre som er utdannet innen faget sitt, men likevel mener min svoger at han vet ting best. Anonymkode: 93429...6a5 «I have the best of words»- narcissisme?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå