Gå til innhold

Rammelån

Heip

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg med teskje hvordan rammelån fungerer?

Det eneste jeg har skjønt er at man må ha maks 60% av boligens verdi i lån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har rammelån. Banken har gitt oss en viss ramme, så vi kan ha lån på alt mellom 0 og den rammen.

Vi betaler inn hvor mye vi vil, når det passer oss.

Hver måned legges det til renter på lånet, men bare av den delen av rammen vi benytter. Rentesatsen er litt høyere enn det vi ville hatt på et vanlig lån. Men jeg tror det uansett lønner seg med rammelån for oss, da vi setter inn alt vi har til overs på rammelånet. Setter kanskje inn litt for mye noen ganger og tar det heller ut igjen når vi trenger det. Så med rammelån trenger vi ikke bufferkonto. Da vi kjøpte ny bil brukte vi rammelån et.

Rammelån fungerer på mange måter som en vanlig konto. Vi betaler gjerne større regninger rett fra rammelånet.

Anonymkode: 6b253...508

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har rammelån. Banken har gitt oss en viss ramme, så vi kan ha lån på alt mellom 0 og den rammen.

Hver måned legges det til renter på lånet, men bare av den delen av rammen vi benytter. Rentesatsen er litt høyere enn det vi ville hatt på et vanlig lån. Men jeg tror det uansett lønner seg med rammelån for oss, da vi setter inn alt vi har til overs på rammelånet. Setter kanskje inn litt for mye noen ganger og tar det heller ut igjen når vi trenger det. Så med rammelån trenger vi ikke bufferkonto. Da vi kjøpte ny bil brukte vi rammelån et.

Rammelån fungerer på mange måter som en vanlig konto. Vi betaler gjerne større regninger rett fra rammelånet.

Takk for svar! Vi har ca 60% av boligens verdi i lån nå som er ca 1900000. Kan vi endre til rammelån og bruke av de pengene til å pusse opp f eks? Da vil vel lånet øke? Skjønner det ikke helt enda *blond*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (3 minutter siden):

Vi har ca 60% av boligens verdi i lån nå som er ca 1900000. Kan vi endre til rammelån og bruke av de pengene til å pusse opp f eks? 

Dere har brukt opp rammen som er inntil 60% av verdi så dere kan ikke få rammelån.

Men snakk med banken om å øke boliglånet med det dere ønsker å pusse opp for. 

Boliglån er billigere enn rammelån. 

Anonymkode: 02401...d50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat slik. Vi tar ikke opp lån på oppussing, bil, og slikt, men øker bare lånet. Og betaler jo ekstra ned igjen, raskt. 

Men vi har samme renten som for vanlig lån. 

Anonymkode: 86cbc...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere har brukt opp rammen som er inntil 60% av verdi så dere kan ikke få rammelån.

Ok, hvis vi hadde hatt 50% i lån så kunne vi brukt opp til 60%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heip skrev (8 minutter siden):

Ok, hvis vi hadde hatt 50% i lån så kunne vi brukt opp til 60%?

I teorien ja, dere kunne hatt et rammelån på 10% og boliglån på 50%.

Men rammelån er for dem som har god kontroll på økonomien og som selv vil velge hva de vil bruke og når de nedbetaler. Rentene løper så lenge det brukes av kreditten. Se på rammelånet som et stort kredittkort.

For større investeringer som påvirker boligens verdi ville jeg heller snakket med banken om å øke boliglånet og fått nedbetaling over avtalt tid dersom jeg ikke hadde hatt ekstremt god kontroll på økonomien. Jeg er en av dem som ikke bør bestemme selv når og hvor mye jeg skal betale på et lån 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men rammelån er for dem som har god kontroll på økonomien og som selv vil velge hva de vil bruke og når de nedbetaler. Rentene løper så lenge det brukes av kreditten. Se på rammelånet som et stort kredittkort.

For større investeringer som påvirker boligens verdi ville jeg heller snakket med banken om å øke boliglånet og fått nedbetaling over avtalt tid dersom jeg ikke hadde hatt ekstremt god kontroll på økonomien. Jeg er en av dem som ikke bør bestemme selv når og hvor mye jeg skal betale på et lån 😄

Det er veldig sant. 

Vi har kontroll. Skulle vi hørt med banken hver gang ville det betydd 1) noen tusen i endring av låneavtale, 2) at nedbetaling bil kan bli satt til ca 10-20 år (og det er helt hinsides...) . 

Men for oss passer det å ha rammelån. Bilen er i praksis nedbetalt med ekstra innbetalinger i rammelånet, før vi trekker opp rammen igjen. 

Anonymkode: 86cbc...50c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et veldig godt poeng.

Og i den sammenheng så er det også verdt å nevne at når man er to sammen som har rammelån så må man vite at begge har god kontroll på økonomien. Man må stole på den man låner penger sammen med.

Pengene som er tilgjengelig på rammelånet er veldig lett tilgjengelig. Så om man har lån sammen med en som  f.eks. kjøper feriebolig på impuls eller er spilleavhengig, så vil jeg ikke anbefale å ha rammelån sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (1 time siden):

Takk for svar! Vi har ca 60% av boligens verdi i lån nå som er ca 1900000. Kan vi endre til rammelån og bruke av de pengene til å pusse opp f eks? Da vil vel lånet øke? Skjønner det ikke helt enda *blond*

Er det lenge siden dere hadde verdivurdering på boligen? Hvis ja, kanskje dere kan få en ny verdivurdering?

Om belåningsgraden er basert på en verdivurdering fra 5 år siden, og dere får ny verdivurdering nå som sier at boligen er verdt 500.000,- mer, så vil belåningsgraden deres være lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heip skrev (9 timer siden):

Er det noen som kan forklare meg med teskje hvordan rammelån fungerer?

Det eneste jeg har skjønt er at man må ha maks 60% av boligens verdi i lån..

Veldig enkelt forklart er rammelån som et kredittkort, du får innvilget en kredittramme du kan bruke, la oss si at du trenger 1,8 millioner i hus lån og du får 2 millioner i kredittramme. Da har du 200 000 i tilgjengelig kreditt. Disse betaler du ikke renter på hvis du ikke bruker de. Det er da altså bare de 1,8 mill du betaler renter på. Men så fort du bruker mer av den tilgjengelige kreditten så betaler du også renter på det.

Anonymkode: 07971...2b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har samme rente på mitt rammelån som banken har på vanlig boliglån.

Slikt kan forhandles

Anonymkode: d47cd...6ee

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har samme rente på mitt rammelån som banken har på vanlig boliglån.

Slikt kan forhandles

Jeg også, men så viser det seg at jeg kunne fått enda lavere rente enn "det vanlige" hvis vi ikke hadde gått over til rammelån. Vi kommer derfor til å avslutte rammelånet og gå over til vanlig lån når vi har maxet rammen (pusser opp). For kan du forhandle renten på rammelånet ned kan du sannsynligvis forhandle renten på ordinært lån enda lenger ned. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eg spørsmål om dette, jeg arver et hus så har ingen gjeld på det, men det trenger oppussing for 500k. Er rammelån en god ide, eller kan jeg belåne det med feks huslån til det?

Anonymkode: 04496...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er mulig. Hva som er lurt kommer an på deg, tidsperspektivet og renteforskjellen. Vi valgte rammelån ved oppussing fordi vi da kan utsette rentekostnadene helt til regningene betales, i stedetfor å få lånet utbetalt nå og få rentekostnadene med en gang. I tillegg er det er fleksibelt når tidsperspektivet for oppussingen er usikker (vi øker lånet i takt med oppussing, og ikke når banken krever at vi signerer lånedokumenter). 

For mindre oppussingsprosjekt har vi tidligere foretrukket å bare øke ordinær boliglån. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NoaideBiehtar skrev (8 timer siden):

Jeg også, men så viser det seg at jeg kunne fått enda lavere rente enn "det vanlige" hvis vi ikke hadde gått over til rammelån. Vi kommer derfor til å avslutte rammelånet og gå over til vanlig lån når vi har maxet rammen (pusser opp). For kan du forhandle renten på rammelånet ned kan du sannsynligvis forhandle renten på ordinært lån enda lenger ned. 

Her er det altså det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...