Lengz00 Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Hei! Har et hus bygd i 1951, med et smijerns-rekkverk jeg antar er fra byggeår i trappen ute. Dette rekkverket har vært i dårlig forfatning i flere år, så planlegger å bytte det ut i sommer. Ønsker å gjøre jobben selv (fordi jeg har tid til det og liker å drive med bygging/oppussing, samt at det selvfølgelig vil være litt mer økonomisk med DIY enn innleid arbeidskraft), men er litt usikker på hvilke løsninger som er lure her for å få et best mulig resultat... Trappen er støpt i betong, og for ca 8 år siden ble den flislagt, det er mest disse flisene som gjør det utfordrende. -Hva er beste måte å fjerne gammelt rekkverk og sette opp nytt på? Det gamle er støpt ned i betongen. -Vurderer å bruke treverk til det nye rekkverket (=mer i stil med resten av huset og hagen), og dermed montere det i stolpesko, hvordan ville dere gått frem for å feste stolpeskoene i flisene/betongen uten at flisene sprekker i prosessen? Det ideelle tror jeg hadde vært å bare kunne skru dem rett fast i flisene/betongen, men usikker på om det lar seg gjøre? Noen som sitter med smarte tips og triks? -Tenker også å bytte ut rekkverket videre nedover trappen (den er todelt, går i 90-grader knekk ned fra huset til et platå og deretter videre ned oppå en støpt murkant ned til veien). Vil det funke å bore hull til stolpesko i murkanten og sette opp rekkverket på dette, eller finnes det noe som kan skrus rett i betongen og følge vinkelen nedover, men hvor man allikevel har mulighet til å sette opp stolpene i vater? Har googlet for å se hva som finnes, men blir ikke helt klok på alle variantene. Håper noen har tips eller erfaring med dette!😁
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Det gamle tar du vel bare å skjærer av med vinkelsliper. Stolpesko kan gyses fast i betong, hvis det virkelig er betong. Trapp fra femtitallet kan fort være murt og pusset. Du bør bruke flisbor når du borer i skifer. Anonymkode: fad70...ada 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå