Gå til innhold

Kristen samboer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei. Jeg har en samboer som er kristen. Jeg har i utgangspunktet ingenting imot det. Jeg er ikke kristen selv. I og med at vi har så forskjellige meninger ang religion så har vi blitt enig om å ikke snakke om det samtale emnet siden det bare blir dårlig stemning av det. Men han greier rett å slett ikke å respektere det. Han benytter hver eneste anledning til å snike inn prat om Jesus. Å det ender med at jeg blir ganske irritert, for jeg får ganske nok av det. Å da får jeg slengt i trynet at jeg hater jesus å har mørke krefter i meg. Hvordan kan jeg hate en person jeg ikke tror finnes? Det forstår jeg ikke helt. Jeg er bare sinnsykt lei av at han driver å nevner det hver eneste anledning han får. Men han forstår ikke det... ifølge han reagerer jeg fordi jeg hater Jesus å ikke fordi jeg har fått nok av det samtale emnet..

Jeg har også ei venninne som er spirituell av seg. Verdens snilleste menneske som har vært der for meg når ingen andre var der. Han misliker henne intenst å sier hun er ett vondt menneske kun på grunn av det hun tror på. Han har aldri verken møtt henne eller snakket med henne(bor på den andre siden av landet). 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg kan ikke snakke om ting jeg opplever som problematisk i forholdet uten at han vrir samtalen om til enten Jesus eller hekseri… 

Anonymkode: 861c7...10d

Er dette mannen du ønsker  å dele resten av livet ditt med og få barn med.  Spm skal forkynne og skremme barnet med å tro at morenner en heks som ikke er troende etc. Jeg er  i bunn og grunn for litt forskjeller i et forhold. Men dette høres jo både giftigvog dødfødt ut. Og spår fremtiden som bare værre

Anonymkode: 0044e...627

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, du har helt rett. Jeg ble helt sjokkert når han begynte å snakke nedlatende om venninna mi å sa at han alltid kom til å mislike henne kun fordi hun tror på energier å bruker tarot kort. For det hadde jeg aldri forventet av han..

Han der kommer aldri til å klare å akseptere at du ikke deler samme livssyn som han. Synd å si det ts, men uansett hvor vondt det gjør, så gjør du best i å slå opp. Dette forholdet kommer ikke til å fungere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, kanskje han skulle blitt sammen med hekse venninnen din istedenfor. Jeg var selv en ´´heks´´ når jeg var 16 år, og ble sammen med en kristen gutt. Jeg endte opp kristen da. Men han var ikke slik du beskriver samboeren din. Og ikke skjønner jeg hvorfor han bor med deg hvis han er så kristen av seg. Han høres veldig ny kristen ut, med tilhørighet i en karismatisk menighet. De er litt crazy og teologien dems er mye basert på følelser og synsing og opplevelser de har hatt med ´´Gud´´.

Anonymkode: 6d2c3...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hehe, kanskje han skulle blitt sammen med hekse venninnen din istedenfor. Jeg var selv en ´´heks´´ når jeg var 16 år, og ble sammen med en kristen gutt. Jeg endte opp kristen da. Men han var ikke slik du beskriver samboeren din. Og ikke skjønner jeg hvorfor han bor med deg hvis han er så kristen av seg. Han høres veldig ny kristen ut, med tilhørighet i en karismatisk menighet. De er litt crazy og teologien dems er mye basert på følelser og synsing og opplevelser de har hatt med ´´Gud´´.

Venninna mi ville ikke kalt seg selv heks engang, han har fått historier i hodet sitt om at hun utfører ritualer, er ondskapsfull å sender rundt dårlig energi når det ikke er fakta engang. Hun leser tarot kort, det er det eneste ”ritualet“ hun gjør.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted går grensen for hvor fundamentalt ulike en kan være i et forhold. Han virker i tillegg som en særs dømmende religiøs person, som ikke respekterer deg og dine valg. 

Anonymkode: 29cb9...965

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å ja, han er veldig ”ny kristen“. Bare noen få år siden han ble troende. Han tilhører ingen menighet å går aldri i kirka. Familien hannes er kristen så han har vokst opp med det men han er i en helt annen liga enn dem har jeg oppdaget… svigerforeldrene mine respekterer at jeg ikke tror å snakker ikke om religion til meg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å ja, han er veldig ”ny kristen“. Bare noen få år siden han ble troende. Han tilhører ingen menighet å går aldri i kirka. Familien hannes er kristen så han har vokst opp med det men han er i en helt annen liga enn dem har jeg oppdaget… svigerforeldrene mine respekterer at jeg ikke tror å snakker ikke om religion til meg.

Det høres hvertfall slitsomt ut med måten han snakker om venninnen din på. Om han ikke går i noe menighet så får han teologien sin fra internett. Da tipper jeg han sikkert ser på andre crazy folk på YouTube eller noe. Det er veldig vanlig med skap kristne. Det sunneste for han er nok da å finne seg et kristent felleskap som kan veilede han riktig i bibelen. Alpha kurs er veldig bra for sånne som han. Der er troa mer orientert om å elske sin neste, og ikke snakke om folk på den måten han gjør. Han har nok godt av litt veiledning fra andre mer erfarne kristne som vet hva det vil si å tro. Finnes Alpha kurs stort sett overalt, og er et lavterskel tilbud for folk som er nysgjerrig på sin tro, nettopp blitt kristen, eller bare vil høre om hva i huleste det er kristne tror på. Der er det et måltid, litt undervisning og så samtaler i grupper der man kan dele omtrent hva man vil om tanker fra undervisningen eller andre personlige meninger om tro eller ikke tro. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres hvertfall slitsomt ut med måten han snakker om venninnen din på. Om han ikke går i noe menighet så får han teologien sin fra internett. Da tipper jeg han sikkert ser på andre crazy folk på YouTube eller noe. Det er veldig vanlig med skap kristne. Det sunneste for han er nok da å finne seg et kristent felleskap som kan veilede han riktig i bibelen. Alpha kurs er veldig bra for sånne som han. Der er troa mer orientert om å elske sin neste, og ikke snakke om folk på den måten han gjør. Han har nok godt av litt veiledning fra andre mer erfarne kristne som vet hva det vil si å tro. Finnes Alpha kurs stort sett overalt, og er et lavterskel tilbud for folk som er nysgjerrig på sin tro, nettopp blitt kristen, eller bare vil høre om hva i huleste det er kristne tror på. Der er det et måltid, litt undervisning og så samtaler i grupper der man kan dele omtrent hva man vil om tanker fra undervisningen eller andre personlige meninger om tro eller ikke tro. 

Ja, han burde virkelig vært på noe slikt. Han får nok mye av tankene sine fra TikTok tror jeg. Jeg skjønner at Bibelen ikke synes tarot osv er greit, men jeg nekter å tro at bibelen sier det er greit å dømme andre å nærmest legge de for hat fordi de driver på med det.. vi alle er jo mennesker uansett hva vi tror på. Jeg tror mer på universet å vitenskap men jeg har fått hørt ganske ofte i det siste at alt jeg tror er helt feil å at han bare prøver å få meg til å innse sannheta… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, du har helt rett. Jeg ble helt sjokkert når han begynte å snakke nedlatende om venninna mi å sa at han alltid kom til å mislike henne kun fordi hun tror på energier å bruker tarot kort. For det hadde jeg aldri forventet av han..

Jeg har merket i mitt liv at jeg innimellom blir sjokkert over noen fordi at jeg hadde andre forventninger til personen enn det personen viser meg at hen er. Jeg hadde et ønske om at personen var på en viss måte, og så har jeg bare antatt eller trodd/håpet. Da er det best å ta innover seg sannheten når den viser seg ellers blir det mye skuffelser fremover og man bare ender opp med feil folk/person.

Anonymkode: d5d4f...02f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 12.25):

Du skal omvendes og bli frelst.

Tydelig at han mener at du er satans avkom og at han må redde deg.

Først da vil du bli bra nok.

Anonymkode: 8efae...f02

Tullprat, selvfølgelig er han bekymret for henne og hennes evige liv  etter døden, og om kristendommen har rett så er det virkelig grunn til å være bekymret for hans del. Han burde aldri funnet en kvinne som var ateist i alle fall. Her kan det ligge store kimer til konflikter i fremtiden, angående oppfostring  av barn blant annet. Hadde aldri funnet meg i at mine barn ikke kunne få forkynt kristen tro, og så ta stilling til sin tro når de blir voksne. Så her har begge to rotet seg inn i en gordisk knute.  Da må man godta hver andre som man er, eller bryte ! Trist er det uansett. Fatter ikke at man kan ende opp som ateist. Men som kristen bør man også være snill og overbærende med den man elsker, men ikke naiv og dumsnill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (24 minutter siden):

Tullprat, selvfølgelig er han bekymret for henne og hennes evige liv  etter døden, og om kristendommen har rett så er det virkelig grunn til å være bekymret for hans del. Han burde aldri funnet en kvinne som var ateist i alle fall. Her kan det ligge store kimer til konflikter i fremtiden, angående oppfostring  av barn blant annet. Hadde aldri funnet meg i at mine barn ikke kunne få forkynt kristen tro, og så ta stilling til sin tro når de blir voksne. Så her har begge to rotet seg inn i en gordisk knute.  Da må man godta hver andre som man er, eller bryte ! Trist er det uansett. Fatter ikke at man kan ende opp som ateist. Men som kristen bør man også være snill og overbærende med den man elsker, men ikke naiv og dumsnill.

Han sa blandet annet at han håper venninna mi som holder på med tarot blir påkjørt å drept. Er det noe man sier bare fordi man elsker noen å er bekymret for livet dems etter døden? Jeg har alltid akseptert han for den han er. Jeg har alltid respektert at han er kristen selv om jeg ikke er det. Men den samme respekten får jeg ikke tilbake. Når vi har blitt enige om å ikke snakke om religion for å unngå dårlig stemning, så får jeg høre at jeg er besatt av djevelen når jeg blir irritert å lei når han for 1000 gang den uka nevner religion. For det må alltid være jævelen som sitter bak, å ikke at ett menneske kan få nok å bli lei. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fungerer jo ikke. Om du synes det blir feil at han snakker mye om tro, er dette et forhold som må avsluttes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 12.16):

Hei. Jeg har en samboer som er kristen. Jeg har i utgangspunktet ingenting imot det. Jeg er ikke kristen selv. I og med at vi har så forskjellige meninger ang religion så har vi blitt enig om å ikke snakke om det samtale emnet siden det bare blir dårlig stemning av det. Men han greier rett å slett ikke å respektere det. Han benytter hver eneste anledning til å snike inn prat om Jesus. Å det ender med at jeg blir ganske irritert, for jeg får ganske nok av det. Å da får jeg slengt i trynet at jeg hater jesus å har mørke krefter i meg. Hvordan kan jeg hate en person jeg ikke tror finnes? Det forstår jeg ikke helt. Jeg er bare sinnsykt lei av at han driver å nevner det hver eneste anledning han får. Men han forstår ikke det... ifølge han reagerer jeg fordi jeg hater Jesus å ikke fordi jeg har fått nok av det samtale emnet..

Jeg har også ei venninne som er spirituell av seg. Verdens snilleste menneske som har vært der for meg når ingen andre var der. Han misliker henne intenst å sier hun er ett vondt menneske kun på grunn av det hun tror på. Han har aldri verken møtt henne eller snakket med henne(bor på den andre siden av landet). 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg kan ikke snakke om ting jeg opplever som problematisk i forholdet uten at han vrir samtalen om til enten Jesus eller hekseri… 

Lykke til når dere får barn🙈 kom deg ut av forholdet, han må jo være psykisk syk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang du nevner noe om han så får jeg en dårlig følelse. At han enten er psykisk syk, radikalt kristen eller ikke et godt menneske. Nå når du sier at han ønsker at venninnen din skal bli påkjørt og drept, så tenker jeg at et større 🚩 finnes ikke. Du må komme deg bort fra han.

Han respekterer deg ikke. Han tror du har noe mørkt i deg og ønsker venninnen din død. Dette har ingenting med kristendom å gjøre. Jeg har vokst opp med kristen slekt og kristne venninner som barn. Jeg tror ikke han er en snill fyr, eller det er noe i veien med han. Ta avstand til han og flytt ut eller be han flytte ut.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting av dette gir mening.

Kristne som er så konservative at de tror på åndskamp og er redd for ånder og mørke krefter i andre religioner, de er ikke samboere. Og de tilhører så og si alltid en menighet. 

Hvis han bare plukker tilfeldige ideer fra nettet og sauser det sammen, da er det god grunn til å være kjempeskeptisk for da er det umulig å beregne hva man får. 

At du har kjent ham lenge forhindrer ham ikke fra å være selvpåført uopplyst/inkonsekvent. Og kanskje ikke det beste kortet å satse på for framtiden. 

Anonymkode: a7bd6...f56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tusen takk for alle som har tatt seg tiden til å svare. Dere har nok rett i at dette er ikke liv laga. Det er bare så utrolig trist fordi jeg elsker han av hele mitt hjerte.😔

Jeg har som sagt alltid respektert at han tror på det han tror på, selv om jeg ikke tror på det. Jeg har aldri prøvd å fortelle han at det er galt, at han ikke får tro på det. Eller prøvd å omvende han fra det. Men i og med at vi ikke tror det samme så vil ikke diskusjoner rundt det temaet føre til noe løsning, så derfor ble vi enig å lovte hverandre om å holde snakk om tro å religion ute av forholdet vårt. Dette er desverre ikke noe han klarer å respektere. 

Å selvføgelig var han ikke slik i starten av forholdet. I starten av forholdet sa han at han respekterte at jeg ikke hadde samme tro som han. Det har blitt verre å verre den siste tiden. 

Jeg var i en tilsvarende situasjon som deg, bare at disse sidene av han begynte å vise seg etter at vi fikk barn.

Han ble svært konservativ og begynte å følge diverse pinsemenigheter og få en hel del svært kvinnefiendtlighet holdninger og rett og slett til tider trakasserte meg pga min manglende tro.

Når han har vist deg disse sidene på dette stadiet, så er min anbefaling å ikke gå videre i dette forholdet.

Det er mildt sagt, kjempe fortvilende å ha barn med en mann som mener at barn skal indoktoktrineres til å tro det samme, som tror at om man onanerer så er man besatt av en demon, at kvinner ikke bør jobbe og holde barn og hus, at å akseptere homofili er å la seg sakte hjernevaskes til å akseptere pedofili, at menn er mer intelligente og mer i stand til å lede en familie osv osv.

Anonymkode: 6d624...606

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hver gang du nevner noe om han så får jeg en dårlig følelse. At han enten er psykisk syk, radikalt kristen eller ikke et godt menneske. Nå når du sier at han ønsker at venninnen din skal bli påkjørt og drept, så tenker jeg at et større 🚩 finnes ikke. Du må komme deg bort fra han.

Han respekterer deg ikke. Han tror du har noe mørkt i deg og ønsker venninnen din død. Dette har ingenting med kristendom å gjøre. Jeg har vokst opp med kristen slekt og kristne venninner som barn. Jeg tror ikke han er en snill fyr, eller det er noe i veien med han. Ta avstand til han og flytt ut eller be han flytte ut.

Samme oppfatning har jeg. Jo mer Ts forteller om ham, jo mer ustabil virker denne mannen.

Jeg tror dessverre denne mannen kan bli svært farlig når TS avslutter forholdet!

Derfor, TS: Vær så snill, ta dette på alvor! Dette er ikke en mann med et normalt forhold til kristendom. Dette er ikke en mann som er opptatt av det gode i mennesker.

Denne mannen viser flere tidlige symptomer som kan tyde på at han er på vei inn i en psykose, eller er i en psykose.

Han er blitt ekstremt opptatt av ett tema (sin subjektive kristendomsoppfatning som har lite med kirken å gjøre,  og samtidig at andre er onde, besatte av djevelen, har mørke krefter), snakke om ting som ikke gir mening. Det at han har "blitt kristen", men ikke er tilsluttet noen meninghet, men surfer på nett og plukker litt her og der, det kan tyde på at han er veldig opptatt av å definere hvem han selv er, egen identitet, som i overdrevet grad kan være første symptom på psykose, sammen med andre tegn. Det å tro at andre lager komplott o.l. kan også være et tegn (han mener din venninne er heks, at du er besatt av mørke krefter og dermed samarbeider med de mørke kreftene mot ham selv). Her står det litt om det, Ts: https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykoser/

Du må sørge for at du går fra ham på en sikker måte! Og du bør komme deg ut raskt, men uten at han på forhånd mistenker noe! Du må søke hjelp fra dine nære, og du bør sørge for at du har andre rundt deg i tiden etter bruddet! Ikke møt ham alene etter bruddet!

Anonymkode: 078c3...791

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 20.37):

Tusen takk for alle som har tatt seg tiden til å svare. Dere har nok rett i at dette er ikke liv laga. Det er bare så utrolig trist fordi jeg elsker han av hele mitt hjerte.😔

Jeg har som sagt alltid respektert at han tror på det han tror på, selv om jeg ikke tror på det. Jeg har aldri prøvd å fortelle han at det er galt, at han ikke får tro på det. Eller prøvd å omvende han fra det. Men i og med at vi ikke tror det samme så vil ikke diskusjoner rundt det temaet føre til noe løsning, så derfor ble vi enig å lovte hverandre om å holde snakk om tro å religion ute av forholdet vårt. Dette er desverre ikke noe han klarer å respektere. 

Å selvføgelig var han ikke slik i starten av forholdet. I starten av forholdet sa han at han respekterte at jeg ikke hadde samme tro som han. Det har blitt verre å verre den siste tiden. 

Kanskje ikke dette dypest sett handler om kristendom, men en mann som driver med psykisk vold. En god kristen hadde aldri oppført seg som dette. Høres ut som det er han som har mørket i seg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sex utenom ekteskapet og bruker prevensjon (sannsynligvis?). Han er en hykler.

Anonymkode: 17fdf...4e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...