AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Hei. Jeg har en samboer som er kristen. Jeg har i utgangspunktet ingenting imot det. Jeg er ikke kristen selv. I og med at vi har så forskjellige meninger ang religion så har vi blitt enig om å ikke snakke om det samtale emnet siden det bare blir dårlig stemning av det. Men han greier rett å slett ikke å respektere det. Han benytter hver eneste anledning til å snike inn prat om Jesus. Å det ender med at jeg blir ganske irritert, for jeg får ganske nok av det. Å da får jeg slengt i trynet at jeg hater jesus å har mørke krefter i meg. Hvordan kan jeg hate en person jeg ikke tror finnes? Det forstår jeg ikke helt. Jeg er bare sinnsykt lei av at han driver å nevner det hver eneste anledning han får. Men han forstår ikke det... ifølge han reagerer jeg fordi jeg hater Jesus å ikke fordi jeg har fått nok av det samtale emnet.. Jeg har også ei venninne som er spirituell av seg. Verdens snilleste menneske som har vært der for meg når ingen andre var der. Han misliker henne intenst å sier hun er ett vondt menneske kun på grunn av det hun tror på. Han har aldri verken møtt henne eller snakket med henne(bor på den andre siden av landet). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg kan ikke snakke om ting jeg opplever som problematisk i forholdet uten at han vrir samtalen om til enten Jesus eller hekseri… Anonymkode: 861c7...10d 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai Da har du vel strengt tatt noen valg å gjøre for din egen del og framtiden din. Jeg forstår ikke egentlig hva du lurer på her. Du skriver at dere er blitt enige om hvordan dette må være, men den avtalen forholder ikke han seg til , det burde jo si det meste for deg om hvordan framtiden vil se ut. Anonymkode: c308d...812 14 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai Oi, han høres jo ut til å være over gjennomsnittet religiøs også sa. Og hvis han fordømmer venninna di uten å ha møtt henne, så hadde jeg syntes det var veldig problematisk. Ulike meninger kan man ofte jobbe seg rundt i et forhold. (Jeg og mannen min unngår å snakke politikk fordi det blir dårlig stemning), men det er helt klart utfordrende hvis man har SÅ grunnleggende forskjellige verdier og verdenssyn. Anonymkode: b25a5...f90 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å da får jeg slengt i trynet at jeg hater jesus å har mørke krefter i meg. Anonymkode: 861c7...10d Du skal omvendes og bli frelst. Tydelig at han mener at du er satans avkom og at han må redde deg. Først da vil du bli bra nok. Anonymkode: 8efae...f02 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai Du er så heldig som har en religiøs samboer. Anonymkode: 20c3b...404 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #6 Skrevet 2. mai Dette er nok ikke liv laga 🙄 Anonymkode: d4468...baa 10 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai Den fyren må du gå i fra nå med en gang. Dere kan aldri forsones. Du sier selv at han ikke lytter til deg. Og han tror du har onde krefter i deg. Løp! Jeg har forresten masse super kristen slekt og masse ateister på andre enden. Aldri har dette skjedd. Og vi bor langt fra hverandre, så når vi er sammen er det over lengre tid under samme tak. Aldri hørt noen si noe sånt som han fyren sier. Han høres ikke god ut. Derfor sier jeg, løp. ❤️ Anonymkode: d5d4f...02f 6 2 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du er så heldig som har en religiøs samboer. Anonymkode: 20c3b...404 Så du ville bodd med denne galskapen og ser ingen problemer med det i det hele tatt? Nestekjærlighet er faktisk å bry seg om din neste. Ts er din neste. Bry deg. Anonymkode: d5d4f...02f 7 5
HSV50 Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai Å være sammen med noen med et annet livssynet funker kun om man har gjensidig respekt for hva den andre tror og ikke tror. Og det virker det som dere begge sliter litt med… jeg datet en gang en fyr som på fullt alvor mente at jeg ville havne i helvete fordi jeg ikke tror på Gud. Han forsøkte på ingen måte å omvende meg, men forholdet var jo ikke liv laga etter den diskusjonen. Han var en fin fyr på ganske mange måter, så jeg håper han finner ei han tror kommer til himmelen i stedet. 5 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai Opplever dette selv, jeg lukker ørene for religiøst snikksnakk. Jeg er i mot religion, og det vet han. Han bruker det ofte i en krangel da, at jeg er så fæl, og et «bevis» for det er at jeg ikke tror på Gud og Jesus eller Allah. Lar meg ikke irritere over det lengre, kan godt være en stolt hedning om det er det han mener jeg er. MEN, det er mye av dette som gjør at jeg tviler på en fremtid. Anonymkode: 1520b...128 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hei. Jeg har en samboer som er kristen. Jeg har i utgangspunktet ingenting imot det. Jeg er ikke kristen selv. I og med at vi har så forskjellige meninger ang religion så har vi blitt enig om å ikke snakke om det samtale emnet siden det bare blir dårlig stemning av det. Men han greier rett å slett ikke å respektere det. Han benytter hver eneste anledning til å snike inn prat om Jesus. Å det ender med at jeg blir ganske irritert, for jeg får ganske nok av det. Å da får jeg slengt i trynet at jeg hater jesus å har mørke krefter i meg. Hvordan kan jeg hate en person jeg ikke tror finnes? Det forstår jeg ikke helt. Jeg er bare sinnsykt lei av at han driver å nevner det hver eneste anledning han får. Men han forstår ikke det... ifølge han reagerer jeg fordi jeg hater Jesus å ikke fordi jeg har fått nok av det samtale emnet.. Jeg har også ei venninne som er spirituell av seg. Verdens snilleste menneske som har vært der for meg når ingen andre var der. Han misliker henne intenst å sier hun er ett vondt menneske kun på grunn av det hun tror på. Han har aldri verken møtt henne eller snakket med henne(bor på den andre siden av landet). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg kan ikke snakke om ting jeg opplever som problematisk i forholdet uten at han vrir samtalen om til enten Jesus eller hekseri… Anonymkode: 861c7...10d Men i alle dager, hvorfor er dere sammen? Dere er så forskjellige som det går an. Ingen av dere har feil, dere er bare på hver deres planet. Gjør dere begge en tjeneste og finn partnere dere begge får glede av. Anonymkode: 8fb3f...a4d 5 2
Uanonym bruker Skrevet 2. mai #12 Skrevet 2. mai En religiøs og en ikke-religiøs i et forhold kan bare fungere om det er gjensidig respekt mellom partene. Her har jo ikke han respekt for deg og ditt syn. Tror ikke dette vil fungere, dessverre. 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #13 Skrevet 2. mai Huff ja. Jeg må vel innse at dette forholdet ikke er liv laga. Er bare så utrulig vanskelig for vi har kjent hverandre siden vi var små å jeg har vært glad i han hele veien 😢 skulle virkelig ønske han bare kunne respektert at jeg ikke tror på noe slik jeg respekterer at han er religiøs 😔 Anonymkode: 861c7...10d 9
AnonymBruker Skrevet 2. mai #14 Skrevet 2. mai Dette var ekstremt. Jeg er kristen selv, og hadde ALDRI holdt på på det viset. Jeg respekterer fullt ut at andre har sin tro/ ikke tro/ overbevisning, og prakker aldri på min tro på andre. Jeg hadde som kristen selv, slitt med å leve med noe slikt🙈 Anonymkode: 40085...a78 8 1 2
Blueberrymuffin Skrevet 2. mai #15 Skrevet 2. mai (endret) Nå skal jeg si hva som er innlysende og helt åpenbart for noen som ser denne situasjonen utenifra. 1. Han kommer ikke til å gi opp på troen sin, han kommer ikke til å slutte og tro på Gud. 2. Du er ateist, ikke agnostisker, og har bestemt deg for at Gud ikke finnes, uansett hva din man måtte si eller mener. Disse to polene vil alltid være der og kræsje med hverandre. Når man er så fundamentalt uenig om noe som er så sentralt i livet til en av dere, så er dette forholdet dømt til å mislykkes. Det blir en evig runddans hvor du går rundt og er sur, bitter og misfornøyd fordi du har en kristen mann, og han er sur, bitter og misfornøyd med at du ikke er kristen. Spørsmålet er, hvorfor gidder du? Hvorfor må du være sammen med en mann som du er 1. så fundamentalitalt uenig med, og 2. har så lite / til ingen respekt for det de tror på. For både din egen del, og din manns del avslutt dette døfødte forholdet. Når det ikke ligger respekt i bånn fra noen av dere, så er ikke forholdet verdt å redde. Endret 2. mai av Blueberrymuffin 2 1 1
LillaGorilla<3 Skrevet 2. mai #16 Skrevet 2. mai Men altså, noe av det viktigste fundamentet i et forhold som skal fungere, må jo være at man har noenlunde likelydende verdier? Har man ikke det, ber man om trøbbel. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #17 Skrevet 2. mai Blueberrymuffin skrev (30 minutter siden): Nå skal jeg si hva som er innlysende og helt åpenbart for noen som ser denne situasjonen utenifra. 1. Han kommer ikke til å gi opp på troen sin, han kommer ikke til å slutte og tro på Gud. 2. Du er ateist, ikke agnostisker, og har bestemt deg for at Gud ikke finnes, uansett hva din man måtte si eller mener. Disse to polene vil alltid være der og kræsje med hverandre. Når man er så fundamentalt uenig om noe som er så sentralt i livet til en av dere, så er dette forholdet dømt til å mislykkes. Det blir en evig runddans hvor du går rundt og er sur, bitter og misfornøyd fordi du har en kristen mann, og han er sur, bitter og misfornøyd med at du ikke er kristen. Spørsmålet er, hvorfor gidder du? Hvorfor må du være sammen med en mann som du er 1. så fundamentalitalt uenig med, og 2. har så lite / til ingen respekt for det de tror på. For både din egen del, og din manns del avslutt dette døfødte forholdet. Når det ikke ligger respekt i bånn fra noen av dere, så er ikke forholdet verdt å redde. Jeg har respekt for det han tror på. Jeg prøver aldri å overbevise han om noe annet eller sier det er galt av han å tro. Det er han som ikke respekterer meg å støtt å stadig tar opp samtalen… Anonymkode: 861c7...10d 2 3
Rosalilje84 Skrevet 2. mai #18 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har en samboer som er kristen. Jeg har i utgangspunktet ingenting imot det. Jeg er ikke kristen selv. I og med at vi har så forskjellige meninger ang religion så har vi blitt enig om å ikke snakke om det samtale emnet siden det bare blir dårlig stemning av det. Men han greier rett å slett ikke å respektere det. Han benytter hver eneste anledning til å snike inn prat om Jesus. Å det ender med at jeg blir ganske irritert, for jeg får ganske nok av det. Å da får jeg slengt i trynet at jeg hater jesus å har mørke krefter i meg. Hvordan kan jeg hate en person jeg ikke tror finnes? Det forstår jeg ikke helt. Jeg er bare sinnsykt lei av at han driver å nevner det hver eneste anledning han får. Men han forstår ikke det... ifølge han reagerer jeg fordi jeg hater Jesus å ikke fordi jeg har fått nok av det samtale emnet.. Jeg har også ei venninne som er spirituell av seg. Verdens snilleste menneske som har vært der for meg når ingen andre var der. Han misliker henne intenst å sier hun er ett vondt menneske kun på grunn av det hun tror på. Han har aldri verken møtt henne eller snakket med henne(bor på den andre siden av landet). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Jeg kan ikke snakke om ting jeg opplever som problematisk i forholdet uten at han vrir samtalen om til enten Jesus eller hekseri… Anonymkode: 861c7...10d Du har ikke en kristen samboer. Kristne mennesker skal ikke ha sex før ekteskapet. Han er en hykler. 4 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #19 Skrevet 2. mai Jeg vet om to stykker (ateist og kristen) som er gift og har vært det i sikkert 20 år. Jeg bare regner med at de aldri snakker som religion, for de jeg kjenner som er kristen snakker ikke om Jesus rundt oss andre. Men de kan snakke om det med hverandre. Problemet her er vel at han ikke vil slutte å prøve å omvende deg. Altså han respekterer deg ikke. Vi er også flere som er alternative og de kristne har aldri sagt er ord om det. Tvert i mot blitt fortalt om mirakuløs healing i kirken som blir jo samme greiene. Det handler om å respektere hverandre og det gjør ikke han. Og det at han tror du har noe mørkt i deg. Han høres radikal ut. Han tror at du er besatt av en demon som ikke vil høre om Jesus. For ifølge noen så vil jo demoner ha en reaksjon hvis de høres jesu navn. Se Eksorsisten. Forholdet er ikke noe å bygge videre på siden han ikke respekterer deg og hvis han tror du er besatt av en demon så er jo dette bare sprøtt. Anonymkode: d5d4f...02f 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #20 Skrevet 2. mai Samboer og jeg har ulik tro, og det fungerer fordi vi respekterer den andres rett til å ha det livssynet den ønsker. Vi kan helt fint snakke om religion, for når vi gjør det er det fraser som «jeg tror at», ingen av oss påstår at noe er eller ikke er. Dersom du virkelig ønsker at dette forholdet skal fungere tror jeg du må ta en ny prat med samboeren din. Der må du være tydelig på at om dere skal ha en fremtid sammen må han slutte å ta opp religion, da du ikke kan være sammen med noen som ikke respekterer deg. Det må være krystallklart at forholdet ikke har livets rett om denne forventningen ikke blir innfridd, og at du da må avslutte det. Husk også at om dere får barn vil han «tyre ørene deres fulle» om synd og dommedag, det er neppe forenelig med den type oppdragelse du ønsker. Anonymkode: c8cd1...bf6 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå