Gå til innhold

Ha 1 åring i barnehage er skadeligt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde foreldre visst hvor skadelig det er med høyt kortisol i kroppen er, så tviler jeg på at de hadde sendt barna i bhg.

Jeg hadde også mine barn i bhg, men det var sjelden de var der mer enn 6 timer. Flere dager da jeg hadde fri fra jobb, så fikk de være hjemme.

Kortisol er stresshormon og faktisk kan barn bli født med forhøyet kortisol om mor har stresset gjennom svangerskapet. Da snakker jeg ikke om bekymringer for om fosteret har det bra eller ei, men mors stress på jobb og ellers.

Stress er en av årsakene til at mange havner utenfor arbeidslivet og ender opp med ufør. At noen stresser for å rekke en buss er ikke farlig, men daglig stress fører til indre stress som det tar opptil 2 år å bli kvitt. Indre stress er fryktelig vondt på mange måter og det er dette bhg barn utsettes for selv om de trives i bhg.

Anonymkode: a1aec...663

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er viktig å være klar over at det ikke er sånn at alt som ikke er optimalt = skadelig. Så lenge det er en god barnehage med nok ansatte, er det neppe skadelig for 1-åringer å være der, selv om mange av dem kanskje hadde hatt det enda bedre hjemme med forelder et år eller to til. Men nå er det heldigvis ikke sånn at man må ha en perfekt oppvekst for å bli en normal voksen. Problemer hos unge voksne i dag handler nok mye mer om manglende grensesetting fra foreldre enn manglende tilknytning - foreldre de siste 20-30 årene har brukt mer tid med barna sine enn noen gang før.

Det er greit å huske på at tidligere var det vanlig å sende babyer på 3 mnd til dagmamma (det var permisjonslengden på 70-80-tallet), og det var ikke nødvendigvis sånn at hjemmeværende mødre brukte kjempemasse tid sammen med barna. Det var vanlig å overlate små barn til bestemødre, storesøsken og nabojenter, babyer skulle ligge å skrike for å "styrke lungene" og det var helt normalt å stenge småbarn inne på barnerommet så de kunne leke alene mens mor gjorde husarbeid. Det er nok mange som sammenligner nåtida med en fortid som aldri har eksistert.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at foreldre som absolutt ikke har råd til å ta et års ulønnet permisjon, må få sende i barnehagen uten å bli shamet.

Tenker også at folk er veldig opptatt av å ha alt på plass før de får barn, men at det trolig er viktigere at barnet får gå et år ekstra hjemme, enn at familien har stort hus, barnet har eget rom, familien har hytte og andre materielle ting.

Jeg valgte i hvert fall å prioritere å ha barnet hjemme til hun var 2 og angrer ikke på det. Skremmende å se hvor apatisk de minste var. De sluttet å hyle etter foreldrene etter noen dager/uker, men det er nok riktig at den gjennomsnittlige ettåring har ikke noe glede av barnehage.

Men så er det stor forskjell på barn, og en del barn kan nok ha glede av det. Og så i de tilfellene der foreldre sliter, men da tenker jeg det skal være ekstremt for at barnet skal ha det bedre i bhg. Det er jo ikke 100% pedagogisk riktig i barnehagen til en hver tid heller. Det var en del "slutt å syt"-kommentarer og lignende som  jeg ble overrasket over. 

Anonymkode: 66446...a46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde foreldre visst hvor skadelig det er med høyt kortisol i kroppen er, så tviler jeg på at de hadde sendt barna i bhg.

Jeg hadde også mine barn i bhg, men det var sjelden de var der mer enn 6 timer. Flere dager da jeg hadde fri fra jobb, så fikk de være hjemme.

Kortisol er stresshormon og faktisk kan barn bli født med forhøyet kortisol om mor har stresset gjennom svangerskapet. Da snakker jeg ikke om bekymringer for om fosteret har det bra eller ei, men mors stress på jobb og ellers.

Stress er en av årsakene til at mange havner utenfor arbeidslivet og ender opp med ufør. At noen stresser for å rekke en buss er ikke farlig, men daglig stress fører til indre stress som det tar opptil 2 år å bli kvitt. Indre stress er fryktelig vondt på mange måter og det er dette bhg barn utsettes for selv om de trives i bhg.

Anonymkode: a1aec...663

Kom gjerne med seriøse kilder på dette.

Barn med søsken har også høyere kortisol enn enebarn, for eksempel. Og jeg tviler sterkt på at fosteret kjenner forskjell på bekymrings-stress og jobb-stress hos mor. Dersom det var så farlig for gravide å stresse, hadde jo ingen barn i samfunn med krig eller andre uroligheter overlevd, for ikke å snakke om før i tida, da folk jobbet hardt fysisk fra morgen til kveld og levde fra hånd til munn...

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kom gjerne med seriøse kilder på dette.

Barn med søsken har også høyere kortisol enn enebarn, for eksempel. Og jeg tviler sterkt på at fosteret kjenner forskjell på bekymrings-stress og jobb-stress hos mor. Dersom det var så farlig for gravide å stresse, hadde jo ingen barn i samfunn med krig eller andre uroligheter overlevd, for ikke å snakke om før i tida, da folk jobbet hardt fysisk fra morgen til kveld og levde fra hånd til munn...

Ikke jeg som sa det, men det er bare å google. At stress kan ha negative påvirkninger på barnet, betyr selvfølgelig ikke at "ingen overlever". https://www.nrk.no/trondelag/stress-medan-babyen-er-i-magen-kan-sende-barn-tidlegare-i-puberteten-1.16949166 https://sykepleien.no/2016/10/mors-folelser-kan-pavirke-babyen-i-magen

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dagens 19-25 åringer er blitt dratt opp av sengen kl.06.30

Jeg har to barn, og antall ganger jeg har måttet vekke dem kan jeg telle på én hånd.

Selv følte jeg meg riktignok dratt opp av sengen av dem, 7 dager i uka, mens de var i barnehagealder. Men på hverdager fungerte den rytmen fint, vi leverte og hentet tidlig. 

Man kan mene mye om barnehage for de aller minste, det kommer an på mye - hvordan barnehagen og barnet er, reisevei, foreldrenes arbeidstid, hvor fleksibel arbeidsplassene deres er, osv. Men akkurat det å stå opp om morgenen tviler jeg på er et faremoment.

Min eldste begynte i barnehagen like før 2-årsdagen, i en periode med litt uro blant personalet og mange store, støyende barn på avdelingen. Hen brukte en god stund på å finne seg til rette. Min yngste begynte som ettåring i en rolig periode, hen var f.eks. det eneste nye barnet på avdelingen, og elsket det fra første stund. Begge var sosiale typer, men den yngste klart mer robust og mindre avhengig av meg.

Anonymkode: 9e163...beb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg  pedleder i en barnehage. Jeg tror dessverre at barnehagen ikke er bra for de aller minste. Vi har små som begynner når de er 10 mnd. Vi skriker ut om dårlig bemanning, og vi klarer ikke ta oss av de små - selv om vi gjør ALT i vår makt, og litt til. Vi vil at barna skal ha det godt i barnehagen. Men, rammene våre er så dårlige at det ikke er mulig. Vi sier ifra og sier ifra, men det blir aldri bedre, og det er de små og sårbare minste det går ut over. De kan ikke fortelle om dager der de voksne ikke har tid til dem. Vi springer hele dagene, og får ikke gjort jobben vår sånn vi vil. Det er klart at dette ikke er bra for de minste! Det er klart de påvirkes av et miljø med alt for mange små sammen (store barnegrupper!) og alt for få vokse til å ta vare på dem. Vi er bare full bemanning et par timer i løpet av dagen. Dette får konsekvenser for den oppvoksende generasjonen. Og jeg ser det tydelig på de unge som kommer inn og skal jobbe i barnehagen. De funker ekstremt dårlig. Jeg tok lang permisjon med mine, fordi jeg vet hvordan ståa i barnehagene er. Og det er uten unntak! Selv om noen barnehager er gode på å formidle det gode som skjer, betyr ikke det at de sliter de og. 

Anonymkode: b6f00...dfb

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ikke jeg som sa det, men det er bare å google. At stress kan ha negative påvirkninger på barnet, betyr selvfølgelig ikke at "ingen overlever". https://www.nrk.no/trondelag/stress-medan-babyen-er-i-magen-kan-sende-barn-tidlegare-i-puberteten-1.16949166 https://sykepleien.no/2016/10/mors-folelser-kan-pavirke-babyen-i-magen

Denne kilden sier ingenting om forskjell på bekymring for fosteret og annet stress, som personen jeg siterte påstod at det var. 

Absolutt alt kan jo påvirke foster og barn, det meste er en del av livet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at barnehage er skadelig for de små ja. 

Anonymkode: 0941a...d34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på barnet og de ansatte i barnehagen. 

sønnen min startet da han var 2. dattera mi da hun var 1. er absolutt hun som er best sosialt, flinkest i fag på skolen. Det går nok mest på personlighet

Anonymkode: 0cfba...058

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobbet 3 år på minstegruppen og jeg syns ikke det er greit 1 åringer går i barnehagen, de bør være hjemme hos foreldrene og kan godt vente til de er 2 1/2 år gammel før de starter i b.hage. Jeg ventet selv til jenta min var 2 1/2 år og det angre jeg ikke på! Lykke til.

Anonymkode: bc25b...8c5

Det hadde ikke vært riktig for oss 

Anonymkode: 7018d...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilknytning til foreldre har de da lenge før ett år 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns man skal være litt rause med hvorfor foreldre tar de valgene de tar. Jeg kjenner flere som hadde tenkt å vente, men ungen var overklar for barnehagen som 1-åring og stortrivdes. Kortere dager er jo topp hvis man kan det, men alle har ikke så fleksible jobber. 

Her er det så vanskelig å få plass at enten er det 1 år eller 1,5 år. Og vi har ikke råd til 6 mnd ulønnet, men forsøker så godt vi kan å gi korte dager.

Anonymkode: a3361...488

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mitt barn hadde veldig godt av å begynne i barnehagen. Vi var bare oss to. Lite nettverk. 

Anonymkode: c67dd...3d9

Da lager du ett nettverk, åpen bhg, lekelang,badeland/basseng, grupper på mange sosiale medier idag, eller gruppe på helsestssjonen, de trenger mamma og pappa når de er så liten..

Anonymkode: 50570...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da lager du ett nettverk, åpen bhg, lekelang,badeland/basseng, grupper på mange sosiale medier idag, eller gruppe på helsestssjonen, de trenger mamma og pappa når de er så liten..

Og noen barn trenger mer enn bare mamma og pappa 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og noen barn trenger mer enn bare mamma og pappa 

Ikke i den alderen.  

Anonymkode: 84509...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i artikkelen. Barnet mitt begynte 13 måneder gammel i august 2024. Vi fikk skikkelig tilknytningsforstyrrelser etter tilvenningen og barnet slet kraftig med separasjonsangst uansett hvor vi befant oss. Det har blitt mye bedre, men barnet er veldig avhengig av kontakt hele tiden og blir fort utrygg. Jeg sluttet i jobben og begynte heller studier for at barnet skal gå så lite som mulig i bhg. Det har gitt mye bedre kontakt mellom meg og barnet, og barnet ble tryggere når hen kun gikk 5 timer, der to av timene sov hen, og fikk mer tid med meg, mor. Jeg husker selv jeg følte meg utrygg i barnehagen når jeg var 3 år gammel, og det eneste som kan fikse den utryggheten er voksne som er på HELE tiden.

Anonymkode: 32816...65c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer, men ikke alle har tilgang på dette. Jeg bor på bygda og vi har verken lekeland, badeland eller åpen barnehage her. Ofte lages det ikke barselgruppe heller av helsestasjonen. Så det er ikke bare å «lage seg et nettverk» for alle. 

Mitt barn startet når han var 15 mnd og neste skal starte når hun er 18 mnd. De får maks 6 timers dager. Vi har mulighet til dette og et heldig som kan gi korte dager, men ikke shame de som ikke har det. Folk gjør så godt de kan.

Anonymkode: 5acce...2d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, enig. Vi ser jo resultatet. Flere i dag er stresset, umotivert, sliter med depresjon, angst og evne til å bo + klare seg i en jobb.

Dagens 19-25 åringer er blitt dratt opp av sengen kl.06.30, plassert i barnehagen kl.7 og fått en skive rett i hånden og blitt sosialisert med støy og fremmede folk i 7-8 timer før de ble hentet i 16 tiden. Selvsagt skaper dette stress, høyt kortisol i kroppen, problemer med å finne roen og må stadig fores av PROGRAM. 

Vi eller samfunnet har ødelagt en ny generasjon. Nå er de svake og mange må ha hjelp av det offentlige. 

Anonymkode: 3e641...549

Pussig nok ser ein dei same tendensane over heile den vestlege verda, der kvinner for det meste berre kan drøyme om ei barnehagedekning så god og så billeg som den vi har i Noreg. 

TS: Redaktøren til Subjekt har fleire gongar uttrykt si beundring av Donald Trump og meinte at mannen var "dritfet" etter at han begynte å demontere det amerikanske demokratiet. Eg ville ikkje ta den avisa som ei nøytral kjelde på stort. 

Endret av Mandagsunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...