AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:11 #1 Del Skrevet fredag kl 10:11 Hva mener dere om denne artikkelen her sier en barnehagelærer at det er skadeligt å ha 1 åring i barnehage. Fordi det fører til tilknyttingsforstyrrelse. Er dere enig eller uenig?https://subjekt.no/2025/05/01/ingenting-tyder-pa-at-de-minste-barna-har-fordel-av-a-vaere-i-barnehagen/ Anonymkode: 84509...2ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:16 #2 Del Skrevet fredag kl 10:16 Ja, enig. Vi ser jo resultatet. Flere i dag er stresset, umotivert, sliter med depresjon, angst og evne til å bo + klare seg i en jobb. Dagens 19-25 åringer er blitt dratt opp av sengen kl.06.30, plassert i barnehagen kl.7 og fått en skive rett i hånden og blitt sosialisert med støy og fremmede folk i 7-8 timer før de ble hentet i 16 tiden. Selvsagt skaper dette stress, høyt kortisol i kroppen, problemer med å finne roen og må stadig fores av PROGRAM. Vi eller samfunnet har ødelagt en ny generasjon. Nå er de svake og mange må ha hjelp av det offentlige. Anonymkode: 3e641...549 9 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:30 #3 Del Skrevet fredag kl 11:30 Ja, jeg er helt enig. Rammene skaper mange flere utrygge barn enn om barna hadde vært hjemme og mange foreldre blir aldri helt trygge i foreldrerollen fordi de ikke tilbringer nok tid med barna sine. Og det bidrar til en dårlig tilknytning mellom barn og foreldre. Anonymkode: 06409...8b9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet fredag kl 11:35 #4 Del Skrevet fredag kl 11:35 Nei, førskolelærer og barn til to som begynte tidelig. De var trygge og hadde det veldig bra i barnehagen. Og stor tilknytning til foreldre 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:39 #5 Del Skrevet fredag kl 11:39 Tilknytning er vanligvis etablert tidligere. At barnehagen kan være til skade for mange ettåringer - ikke alle - er vel dog sannsynlig. De er designet for mye nærhet og trygghet og ro, mange barnehager vil ikke være i stand til å gi dette i den grad de behøver. Anonymkode: 801b1...208 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:39 #6 Del Skrevet fredag kl 11:39 Fullstendig enig. Jeg har mange pedagogiske ledere i omgangskretsen og alle sier det samme. Når det er sagt, så blir det feil å legge skyld og skam på foreldre som MÅ ha ungene i barnehagen fra tidlig alder. Vi, som samfunn må legge til rette for at det går an. Ideelt sett burde vi kunne ha barna hjemme til de er minst to og halv plass frem til skolealder. Dessuten burde vi reversere ordningen med skoletart for 6-åringer. Anonymkode: de9cf...2b4 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:40 #7 Del Skrevet fredag kl 11:40 mommyaka skrev (5 minutter siden): Nei, førskolelærer og barn til to som begynte tidelig. De var trygge og hadde det veldig bra i barnehagen. Og stor tilknytning til foreldre Svogerforskning. Anonymkode: de9cf...2b4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet fredag kl 11:53 #8 Del Skrevet fredag kl 11:53 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Svogerforskning. Anonymkode: de9cf...2b4 Forklarer meg hv du mener med dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:19 #9 Del Skrevet fredag kl 12:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener dere om denne artikkelen her sier en barnehagelærer at det er skadeligt å ha 1 åring i barnehage. Fordi det fører til tilknyttingsforstyrrelse. Er dere enig eller uenig?https://subjekt.no/2025/05/01/ingenting-tyder-pa-at-de-minste-barna-har-fordel-av-a-vaere-i-barnehagen/ Anonymkode: 84509...2ca Ville aldri gjort det, glad vi hadde mulighet til å ha de lengre hjemme. Sier at det er sksdelig, og økt kortisol(stressnivåer) hos barn som begynner tidlig i bhg. Forstår de som må, men har du mulighet ville jeg hatt de litt lengre hjemme! Mange bhg jeg aldri ville hatt barna mine i (erfaring), men og flere fantastiske bhg der barna har det bra! Problemet er vel og at noen leverer omtrent før de åpner og siste til å hente, trist og fælt! Anonymkode: 50570...c5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:25 #10 Del Skrevet fredag kl 12:25 Samtidig blir vi som har barn med funksjonshemminger anbefalt å sende dem så tidlig som mulig for å bedre sikre en mest mulig normal utvikling. 😅 Anonymkode: 17b95...ea3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:30 #11 Del Skrevet fredag kl 12:30 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samtidig blir vi som har barn med funksjonshemminger anbefalt å sende dem så tidlig som mulig for å bedre sikre en mest mulig normal utvikling. 😅 Anonymkode: 17b95...ea3 Oj, anbefalt av hvem?? Anonymkode: 06409...8b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:37 #12 Del Skrevet fredag kl 12:37 Jeg tror og de minste har bedre av å være med foreldrene sine. Men hvor står det at det er skadelig og fører til tilknytningsforstyrrelser? Leste artiklen men ser ikke at det er det hun skriver. Jeg tror nok det kan være det, men jeg ser ikke at det står det i denne artiklen. Anonymkode: ad306...460 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:39 #13 Del Skrevet fredag kl 12:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror og de minste har bedre av å være med foreldrene sine. Men hvor står det at det er skadelig og fører til tilknytningsforstyrrelser? Leste artiklen men ser ikke at det er det hun skriver. Jeg tror nok det kan være det, men jeg ser ikke at det står det i denne artiklen. Anonymkode: ad306...460 Det står problemer med å knytte seg til foreldre. Er det samme. Anonymkode: 84509...2ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:40 #14 Del Skrevet fredag kl 12:40 Ikke som en regel, det kommer an på barnehagen, personalet og tilrettelegging for såpass små barn. I barnehager/avdelinger med kompetanse og ressurs til å jobbe fram trygge og stabile forhold også for 1åringene, tror jeg at barnehagen kan være både helt greit og bra for barna. Anonymkode: ce155...ec4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:56 #15 Del Skrevet fredag kl 12:56 Det kommer veldig an på barnehagen! Vi har en liten barnehage med blandede avdelinger, så barn fra 1-5 år. De var 3 1-åringer som begynte i fjor, og når alle de andre er større er det ikke like mange som krever det samme samtidig. Mine to har begynt ved hhv 14 og 16 måneders alder, og det har gått helt fint. Jeg skulle gjerne hatt dem hjemme lenger, særlig han som begynte ved 14 måneder, men da var det corona og ingen åpne barnehager eller noen sosiale tilbud, og alle i barselgruppa/andre små venner begynte i barnehage 😅 Det viktige er å ha god tid på innkjøring, og korte dager. Og barnehagebarn trenger strengt tatt ikke fritidsaktiviteter… Anonymkode: bd682...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:04 #16 Del Skrevet fredag kl 13:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener dere om denne artikkelen her sier en barnehagelærer at det er skadeligt å ha 1 åring i barnehage. Fordi det fører til tilknyttingsforstyrrelse. Er dere enig eller uenig?https://subjekt.no/2025/05/01/ingenting-tyder-pa-at-de-minste-barna-har-fordel-av-a-vaere-i-barnehagen/ Anonymkode: 84509...2ca Enig. Kommer selvsagt an på barnet, men i all hovedsak blir det oppbevaring når de er så små. Og ja jeg har jobbet i bhg, både liten avdeling og stor. Anonymkode: b5cc1...228 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:10 #17 Del Skrevet fredag kl 13:10 Her er det så mange faktorer som kan spille inn. Jeg har ingen bekymringer for om min gutt på snart 3 på noen måte har tatt skade av at han begynte i bhg rett etter 1-årsdagen. Han er en tøff og sosial type, hadde maks 5-6 timer i bhg hver dag første året med lengre friperioder innimellom og han går i en veldig fin barnehage. De ansatte er stabile, fantastiske mennesker som virkelig stiller opp for barna. I de to årene han har gått der har han hatt de samme voksne å forholde seg til og de har alle fire hatt svært lite fravær Er barnet derimot svært skeptisk og umoden sammenlagt med en ustabil barnehage med dårlig ledelse tenker jeg utgangspunktet er et helt annet. Anonymkode: 45b21...fb5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:13 #18 Del Skrevet fredag kl 13:13 Jeg jobbet 3 år på minstegruppen og jeg syns ikke det er greit 1 åringer går i barnehagen, de bør være hjemme hos foreldrene og kan godt vente til de er 2 1/2 år gammel før de starter i b.hage. Jeg ventet selv til jenta min var 2 1/2 år og det angre jeg ikke på! Lykke til. Anonymkode: bc25b...8c5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:25 #19 Del Skrevet fredag kl 13:25 Det er nok marginale forskjeller mellom et barn som begynte i bhg tidllig og et som begynte sent. Det er også mange andre faktorer som spiller inn. Det kan være barnets personlighet, hvordan den har det hjemme, hvordan bemanningen i barnehagen er, om barnet er trygg på de i barnehagen, om barnet blir tatt godt vare på i bhg, hvor mange timer barnet er i bhg hver dag osv. Det er nok ikke helt svart/hvitt. Et barn med utrygge foreldre vil ha godt av å være i bhg. Motsatt vil drt ikke være godt for barnet å være i en utrygg bhg. Men hvis vi tar utgangspunkt i et "gjennomsnittlig" barn, familie og bhg, hvor barnet har trygge foreldre, men der begge jobber fullt, barnet har ett eller to søsken, og det er snakk om en helt vanlig barnehage hvor det stort sett er de samme som jobber, men det også er bruk av vikarer. Barnet som person er kanskje litt sjenert/engstelig i starten, men trives godt i barnehagen og knytter seg til de ansatte som er der mest, utvikler seg normalt språklig og motorisk, sosialt osv.... Har det egentlig vist at det går så dårlig med slike barn som begynner tidlig i barnehagen, at det kan være farlig på ett eller annet vis? Hvis det for enkelte barn er skadelig å starte i barnehagen så tidlig, så tenker jeg at det må være fordi det ligger noe annet i bunn. Ikke at hele og den eneste grunnen er at barnet begynte i bhg for tidlig. F.eks at barnet har en diagnose eller det er for mye bruk av ukvalifiserte vikarer i bhg. Da må man jo løse problemet et annet sted. Også handler det jo også om hva man selv tenker og mener og er overbevist om saken. Dette eer noe som det eer vanskelig å få ett riktig svar på, selv om man forsker på det. Anonymkode: bed90...954 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:32 #20 Del Skrevet fredag kl 13:32 Mitt barn hadde veldig godt av å begynne i barnehagen. Vi var bare oss to. Lite nettverk. Anonymkode: c67dd...3d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå