AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Hei! Trenger noen avklaringer/perspektiver her på hva forskjellen er mellom vitne og forlover. En god venninne gifter seg om 2 uker. Jeg ble spurt for 4 uker siden om jeg kunne være forloveren hennes. Hennes mor var hennes opprinnelige forlover. Da jeg spurte hvorfor hun ville endre skjønte jeg at det var fordi hun hadde noen forventninger, bl.a. et utdrikningslag. Siden jeg følte dette var litt kort varsel og jeg har lite kapasitet, sa jeg at jeg ikke kan gjøre noe mer enn det formelle (dvs skrive under forlovererklæring). Da sa hun at moren overhørte henne og ble lei seg fordi hun ikke visste at hun skulle bytte forlover. Jeg følte det ble litt dårlig stemning, så jeg ga henne litt tenketid og sa at hun må gjøre det som er best for henne siden det er så kort tid til bryllupet. Forrige uke spurte jeg hva det ble til og hun endte opp med at jeg skulle bli vitne istedet, det kalte hun for "fysisk forlover", og at moren skulle være "juridisk forlover" (men som også er tilstede fysisk). Jeg er kjent med at vitnen skal bare skrive under vigselsattesten og at det er noe annet enn å være forlover (en mindre rolle med andre ord). Men jeg blir veldig usikker når hun sier at jeg er "fysisk forlover". Hva betyr dette egentlig? Jeg har aldri før hørt om dette skillet mellom fysisk og juridisk forlover og prøvd å google men blir ikke klok. Hva må jeg gjøre som vitne/fysisk forlover? Skal vitnen holde tale f.eks (jeg er ikke helt komfortabel med taler dessverre men kan sikkert prøve hvis det er en forventning selvsagt). Jeg har ikke fått beskjed om noe spesifikt ellers. Jeg tenker å få en avklaring fra henne også men ønsker gjerne å først høre hva andre har erfaringer med. Da jeg giftet meg var min søster både forlover og vitne. Takk for råd! Anonymkode: e06b2...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Vitnet er den som skriver under vigselsattesten. Tenker hun kaller det for "fysisk forlover" for at hun ikke vil såre deg el.l. Det er kun forloveren som signerer ærklæringen som er forlover. Ønsker venninna di at du skal ka rollen forloveren vanligvis har under vielsen? Min forlover var ikke tilstede under vielse på tinghuset ( vi hadde en formell seremoni en annen plass en der vi og forloveren bodde). Vitnet mitt var dommeren som viet oss. Min manns forlover var også hans vitne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden TS her: Jeg vet ikke. Men det er jo også det jeg lurer på og ønsker å høre andres tanker om: hva gjør en forlover under selve vielsen? Den varer jo bare i 30 minutter. Hvis jeg som vitne skal gjøre noe mer enn å "bare" skrive under vigselsattest, og være "fysisk forlover" under vielsen som hun kaller det, hva er det som er forventet av meg da? Anonymkode: e06b2...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Forlover skriver under på prøvingsattest. Forlover må ikke være tilstede under vielsen, men da må man ha andre vitner, men det har man jo gjerne under en vielse. Hvis det er en kirkevielse skriver man ikke under på vielsesattesten, så da er forloverens oppgave under sermonien å passe på at kjole og evnt slør ligger greit, samt holde buketten. Er det en borgelig vielse skriver vitnene under på vielsesattesten/vigselsboken. Jeg tipper hun ser etter en person som kan holde utdrikkningslag, og prøver seg på noen merkelige formuleringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden Det er en borgerlig vielse. Anonymkode: e06b2...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden Hun er nok bare flau over å vise at mamma er nærmeste venninne. Et klassisk spill for galleriet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er en borgerlig vielse. Anonymkode: e06b2...a4f Og moren skal være tilstede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden Her må du spørre brura hva hun egentlig ønsker at din rolle skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden @Ulven ja mora skal være der også. Anonymkode: e06b2...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): @Ulven ja mora skal være der også. Anonymkode: e06b2...a4f Da er det jo bare tull å ha moren som forlover, men ikke som vitne. Her er det noe som ligger bak det være seg at moren ikke vil lage utdrikkningslag og at hun trenger deg til dette, eller som Macro skriver flauhet over å ha moren som forlover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden Dette var veldig forvirrende så her må du høre med henne hva nøyaktig hun vil at du skal gjøre fra a-å. Jeg gifta meg borgerlig i fjor og hadde samme person som forlover og vitne, vedkommende gjorde tre ting totalt, underskrev forlovererklæring online, signerte som vitne fysisk underveis i sermonien på rådhuset og sist men ikke minst var gjest i feiringen uten noen forventninger om hverken tale, bekledning eller gave. Ikke noe utdrikningslag, ingen hjelp med bekledning eller slike ting, ingen organisering eller ansvar av noe slag. Anonymkode: ec8fb...bd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden @MacroMacro de er ganske nære vil jeg si. Hun har hvert fall et mye tettere forhold til sin mor enn det jeg har til min egen. De har bodd så å si hele livet sammen helt til i fjor tror jeg (Hun nærmer seg 40), de reiser en del sammen og hun er veldig mye der for mora si. Så jeg var ikke så overrasket over at mora hennes er forlover. Hun har jo heller ikke søsken. Men mannen har også sin egen mor som forlover og bestevenn som vitne. Vet ikke hvordan deres forhold er. De hadde mødrene som forlovere fordi de var usikre om noen av vennene deres skulle komme til bryllup de i utgangspunktet tenke å ha i utlandet. Men så endret de planene i mars en gang og i starten av april ble jeg spurt om jeg kunne være forlover. Da jeg spurte hvorfor sa hun at siden de skal ha bryllupet i Norge likevel så hadde det vært gøy å involvere venner, f.eks ved at de arrangerer et utdrikningslag. Så det var da jeg skjønte at det var en forventning som jeg ikke var klar til å oppfylle og så ble mora i tillegg lei seg og jeg endte opp med å bli vitne og "fysisk forlover". Og det er det siste jeg ikke helt forstår fordi mora er der fysisk og det var tydeligvis viktig for henne å være forlover. Anonymkode: e06b2...a4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå