Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen, jeg har et spørsmål samt nysgjerrighet om det er andre som også opplever det samme.

Jeg har nylig gått igjennom et samlivsbrudd og har blitt oppmerksom på at jeg har et mønster om å skli inn i partnerene mine sine liv og har vanskligheter med å ha trygghet i meg selv i forhold. Dette er 2 gang i et forhold dette har skjedd og vil ikke at det skal fortsette. før jeg møtte min nåværende ex hadde jeg det veldig bra med meg selv og følte selv at jeg var veldig sterk og hadde konstant en tanke om "jeg har alltid meg selv, og jeg klarer meg uansett hva". Jeg var mi egen trygghet og trengte virkelig ingen andre å lene meg på, tenkte da at jeg var klar for et forhold og da jeg traff min ex hadde vi mye kommunikasjon rundt dette. dette var velin viktig for begge parter og han var flink til å minne oss begge på at vi ikke må skli inn i hverandre sine bobler. nå som jeg ser tilbake på forholdet la jeg all min trygghet i han og mistet min trygghet i meg selv. hver gang han skulle noe uten meg fikk jeg en klump i magen og følte jeg brukte mye av min tid på å vente til han kom hjem og planla mitt liv rundt hans liv. det er ført nå at jeg er oppmerksom på mitt mønster og lurer på om dere har opplevd det samme og om dere har tips til hvordan jeg skal bryte mønstret. liten PS: jeg ventet med komme inn i et nytt forhold til jeg følte jeg var over mitt forrige og ville føle at jeg hadde det bra alene, og selv om jeg gjorde dette falt jeg inn i samme mønster. en til PS: det var ingenting han gjorde som fikk meg til å knytte med til han på det nivået jeg gjorde, dette er noe jeg gjør helt selv. 

håper virkelig på gode historier og svar, takk på forhånd til alle kvinner og jenter<3

Anonymkode: 3262a...d96

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er likedan. Hos meg bunnet det mye i dårlig selvtillit og et ønske om å bli valgt/blir sett/behov for å føle meg viktig for vedkommende - dette kom fra å ikke bli sett og hørt av foreldre i barndommen. Jeg jaktet på en måte fremdeles på min mors oppmerksomhet, gjennom et mønster hvor jeg ønsket å være det viktigste i en kjærestes liv, slik min mor var det viktigste for meg da jeg vokste opp, men at det føltes enveis. 

Vet ikke om noe av dette hjelper deg, men det hjalp meg å løse opp i disse to tingene og mønsteret ble brutt. 

Anonymkode: d8f09...d8a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er likedan. Hos meg bunnet det mye i dårlig selvtillit og et ønske om å bli valgt/blir sett/behov for å føle meg viktig for vedkommende - dette kom fra å ikke bli sett og hørt av foreldre i barndommen. Jeg jaktet på en måte fremdeles på min mors oppmerksomhet, gjennom et mønster hvor jeg ønsket å være det viktigste i en kjærestes liv, slik min mor var det viktigste for meg da jeg vokste opp, men at det føltes enveis. 

Vet ikke om noe av dette hjelper deg, men det hjalp meg å løse opp i disse to tingene og mønsteret ble brutt. 

Anonymkode: d8f09...d8a

Hei, takk for svar. det er skipt å høre men bra du er klar over det selv. dessverre er ikke dette noe jeg sliter med og ble veldig godt ivaretatt og sett i mitt forrige forhold. hjelpsom kommentar uansett:)

noen andre som har lyst til å dele? trenger ikke være nøyaktig det samme eller egne opplevelser, fint med tips også:)

Endret av anonym.x
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det likt med tidligere ekser, men ikke med min nåværende kjæreste. Han gjør meg ekstremt trygg på forholdet vårt og uttrykker ofte at han er trygg på meg. Mine tidligere kjærester oppførte seg på måter som gjorde meg utrygg fordi de ikke var helt sikker på at de ville ha meg 100 %. I mitt nåværende forhold føler jeg meg like trygg sammen med kjæresten som jeg føler meg når jeg er singel. Ser ikke helt hva som er galt med at kjærester  skal gjøre hverandre trygge. Det er jo det som betyr at forholdet er bra.

Anonymkode: 7e08e...ea1

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har hatt det likt med tidligere ekser, men ikke med min nåværende kjæreste. Han gjør meg ekstremt trygg på forholdet vårt og uttrykker ofte at han er trygg på meg. Mine tidligere kjærester oppførte seg på måter som gjorde meg utrygg fordi de ikke var helt sikker på at de ville ha meg 100 %. I mitt nåværende forhold føler jeg meg like trygg sammen med kjæresten som jeg føler meg når jeg er singel. Ser ikke helt hva som er galt med at kjærester  skal gjøre hverandre trygge. Det er jo det som betyr at forholdet er bra.

Anonymkode: 7e08e...ea1

så bra at du nå har funnet noen som passer for deg! i min situasjon har det ikke med hvordan den andre parten oppfører seg, mer om at jeg kan fort slutte med aktiviteter og heller være med dem, kan fort føle at hele mitt liv handler om dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også likedan, eller jeg kjenner meg igjen i alle fall, kan jo hende jeg leser meg selv for mye inn i det du skriver, hos meg har det i alle fall vært veldig ekstremt. Og jeg jobber med dette nå. Limer inn tråden jeg laget om dette i februar, kanskje du får noe ut av den. Her også var det ikke fordi partner var kjip eller jeg måtte jobbe for å bli sett, det var noe som kom fra meg, der jeg bare mistet meg selv. 

Du sier jo at du er glad i deg selv og føler deg trygg før du ble sammen med ham, det jeg har innsett de siste 3 månedene er at jeg sleit mer med dette enn jeg trodde, og også nå når jeg er singel så strever jeg med å ha mine egne initiativ som ikke er drevet av å bli god nok, eller følge en eller annen slags samfunns-satt mal. Etter jeg laget tråden i februar har jeg faktisk mistet meg selv litt enda mer, fordi jeg har blitt så bevisst på hvor enormt dette problemet viser seg å være. Samtidig kjenner jeg veldig håp da, fordi jeg har gått dypt inn i dette med medavhengighet, og lagt bort alle "retningslinjer" utenfra om hva jeg burde og øver veldig mye på å spør meg selv hva jeg vil. Tror nok at mer av dette hos meg handler om traumer, noe jeg også har blitt bevisst siste månedene. Og det er rart, for jeg er jo fremdeles glad i meg selv, og det var jeg i forholdet med eksen også, men det er som at jeg er veldig mye tom. Og den tomheten har liksom bare blitt større da jeg ble mer oppmerksom på at det også gjaldt nå når jeg er singel. 

Håper du finner ut av hva som gjelder for deg, og følger tråden din, for jeg setter stadig pris på å høre andres refleksjoner rundt noe av det samme. 

Anonymkode: 36078...f2a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...