AnonymBruker Skrevet 2. mai #1 Skrevet 2. mai Jeg ble syk i helgen og meldte dermed sykdom til leder at jeg ikke ville være på jobb på mandag. Jeg har vært syk til og med onsdag, og var dermed frisk til å dra på jobb i går (1 mai) men det er jo helligdag.. Nå som jeg skal sende inn egenmelding skal jeg da notere sykdom fra 28-30 april eller må jeg faktisk ha sykmelding? Anonymkode: 83b0e...81e
AnonymBruker Skrevet 2. mai #2 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble syk i helgen og meldte dermed sykdom til leder at jeg ikke ville være på jobb på mandag. Jeg har vært syk til og med onsdag, og var dermed frisk til å dra på jobb i går (1 mai) men det er jo helligdag.. Nå som jeg skal sende inn egenmelding skal jeg da notere sykdom fra 28-30 april eller må jeg faktisk ha sykmelding? Anonymkode: 83b0e...81e Du får jo bare egenmelding for tre dager, så det er det du skal skrive på den Anonymkode: e1311...262
AnonymBruker Skrevet 2. mai #3 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble syk i helgen og meldte dermed sykdom til leder at jeg ikke ville være på jobb på mandag. Jeg har vært syk til og med onsdag, og var dermed frisk til å dra på jobb i går (1 mai) men det er jo helligdag.. Nå som jeg skal sende inn egenmelding skal jeg da notere sykdom fra 28-30 april eller må jeg faktisk ha sykmelding? Anonymkode: 83b0e...81e Hvis du ikke skulle vært på jobb i går uansett så blir det 28-30 ja👍 Anonymkode: 15590...688 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #4 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får jo bare egenmelding for tre dager, så det er det du skal skrive på den Anonymkode: e1311...262 Jeg har forstått det, men siden jeg ikke fikk sagt i fra om at jeg var frisk til torsdag, som er helligdag, så lurer jeg på egenmelding er nok eller må man ha sykemelding Anonymkode: 83b0e...81e
AnonymBruker Skrevet 2. mai #5 Skrevet 2. mai Sykdom fra 28. til 30. april er helt i orden det, og du trenger ikke sykmelding. Du var syk i tre kalenderdager, ikke fire. Det at jobben var stengt den første dagen du var frisk igjen er ikke ditt problem. Dette er ikke prinsipielt noe annerledes enn at en som blir syk en onsdag og er borte onsdag-fredag ikke trenger sykmelding hvis han eller hun er tilbake påfølgende mandag. Man trenger ikke si fra til sjefen lørdag morgen om at man ville vært frisk nok i dag, men dessverre er jobben stengt. Litt karikert, selvfølgelig, men samme prinsippet. Du trenger derimot sykmelding hvis du er syk en eneste dag til i løpet av 16 kalenderdager nå, jf. folketrygdloven § 8-24 femte ledd. Hvis ikke dere har avtalt en rausere ordning på din arbeidsplass, selvfølgelig. Anonymkode: 5a6c6...d5b 3 1
Splittbinders Skrevet 2. mai #7 Skrevet 2. mai (endret) Hvis du var syk mandag, tirsdag og onsdag og meldte dette til leder er det disse dagene du skriver egenmelding for. Skulle du vært på jobb 1.mai, må du ha sykemelding for den dagen hvis du var hjemme. E Men det høres ikke ut som du var? En sykemelding får du forøvrig neppe tilbakedatert, hvis du tar kontakt med lege først i dag vil en sykemelding gjelde fra i dag. Ikke fra mandag 28.04. Edit: Sykemelding fra dag 4 gjelder vanligvis, men noen arbeidsplasser har en rausere ordning og da er det de reglene som gjelder. Endret 2. mai av Splittbinders
AnonymBruker Skrevet 2. mai #8 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sykdom fra 28. til 30. april er helt i orden det, og du trenger ikke sykmelding. Du var syk i tre kalenderdager, ikke fire. Det at jobben var stengt den første dagen du var frisk igjen er ikke ditt problem. Dette er ikke prinsipielt noe annerledes enn at en som blir syk en onsdag og er borte onsdag-fredag ikke trenger sykmelding hvis han eller hun er tilbake påfølgende mandag. Man trenger ikke si fra til sjefen lørdag morgen om at man ville vært frisk nok i dag, men dessverre er jobben stengt. Litt karikert, selvfølgelig, men samme prinsippet. Du trenger derimot sykmelding hvis du er syk en eneste dag til i løpet av 16 kalenderdager nå, jf. folketrygdloven § 8-24 femte ledd. Hvis ikke dere har avtalt en rausere ordning på din arbeidsplass, selvfølgelig. Anonymkode: 5a6c6...d5b Takk for utfyllende svar! Anonymkode: 83b0e...81e
AnonymBruker Skrevet 2. mai #9 Skrevet 2. mai Splittbinders skrev (2 minutter siden): Hvis du var syk mandag, tirsdag og onsdag og meldte dette til leder er det disse dagene du skriver egenmelding for. Skulle du vært på jobb 1.mai, må du ha sykemelding for den dagen hvis du var hjemme. Men det høres ikke ut som du var? En sykemelding får du forøvrig neppe tilbakedatert, hvis du tar kontakt med lege først i dag vil en sykemelding gjelde fra i dag. Ikke fra mandag Jeg hadde fri 1 mai, ja.. Anonymkode: 83b0e...81e
Splittbinders Skrevet 2. mai #10 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde fri 1 mai, ja.. Anonymkode: 83b0e...81e Og hvis du da er frisk og på jobb i dag, leverer du egenmelding for de tre dagene du var borte.
AnonymBruker Skrevet 2. mai #11 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for utfyllende svar! Anonymkode: 83b0e...81e Bare hyggelig! Bra formen er bedre også. Anonymkode: 5a6c6...d5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå