Gå til innhold

Svigermor anerkjenner meg ikke.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet mitt er.. (til kontekst jeg har en svigermor som snakker med alle og som er ganske så ekstrovert. Jeg er litt mere introvert og er ikke veldig brautende.) 
Hver gang jeg og samboeren min er i bursdagsselskap eller støter på moren hans, hilser hun bare på han(samboeren min). Det er jo for så vidt greit. Men hun sier aldri oss om meg og samboeren. Sier kun hade til han. Alt vi gjør sammen, det er det samboeren min som får høre at det er han som gjør. Altså håper noen forstår hva jeg mener. Det har alltid vært sånn siden jeg har vært sammen med han. Jeg har blitt behandlet som jeg er luft.. jeg bare er der liksom, men blir ikke anerkjent. Jeg har alltid vært hyggelig og prøvd og vise respekt slik man gjør.. det var en situasjon for ikke så lenge siden, der jeg og samboeren gikk forbi et kjøpesenter, der moren hans kom løpende ut av inngangen og løpte mot oss, og sa kan ikke du komme inn (navnet på samboeren) familien din er her inne på kafen. Da ble jeg så irritert. Det er sånn vær gang. Jeg er drit lei av å ikke bli anerkjent. Hva gjør jeg? Samboeren har allerede sagt ifra en gang på sms. Blir så lei meg, spesielt siden de andre svigerdøtrene blir anerkjent med navn. Føler bare for å droppe all kontakt, men jo på en måte ikke gjøre det heller.. jeg vil ikke at det skal gå utover samboeren min heller.. vi har vært sammen i 6 år..

Anonymkode: 7d889...424

• Hjerte 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet mitt er.. (til kontekst jeg har en svigermor som snakker med alle og som er ganske så ekstrovert. Jeg er litt mere introvert og er ikke veldig brautende.) 
Hver gang jeg og samboeren min er i bursdagsselskap eller støter på moren hans, hilser hun bare på han(samboeren min). Det er jo for så vidt greit. Men hun sier aldri oss om meg og samboeren. Sier kun hade til han. Alt vi gjør sammen, det er det samboeren min som får høre at det er han som gjør. Altså håper noen forstår hva jeg mener. Det har alltid vært sånn siden jeg har vært sammen med han. Jeg har blitt behandlet som jeg er luft.. jeg bare er der liksom, men blir ikke anerkjent. Jeg har alltid vært hyggelig og prøvd og vise respekt slik man gjør.. det var en situasjon for ikke så lenge siden, der jeg og samboeren gikk forbi et kjøpesenter, der moren hans kom løpende ut av inngangen og løpte mot oss, og sa kan ikke du komme inn (navnet på samboeren) familien din er her inne på kafen. Da ble jeg så irritert. Det er sånn vær gang. Jeg er drit lei av å ikke bli anerkjent. Hva gjør jeg? Samboeren har allerede sagt ifra en gang på sms. Blir så lei meg, spesielt siden de andre svigerdøtrene blir anerkjent med navn. Føler bare for å droppe all kontakt, men jo på en måte ikke gjøre det heller.. jeg vil ikke at det skal gå utover samboeren min heller.. vi har vært sammen i 6 år..

Så slem hun er. Er resten av familien og sånn mot deg. Så sykt ubehagelig. Er ekkelt å gå å føle seg usynlig. Ville kalt dette mobbing jeg faktisk.

Endret av Maleficenta
  • Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Så slem hun er. Er resten av familien og sånn mot deg. Så sykt ubehagelig. Er ekkelt å gå å føle seg usynlig. Ville kalt dette mobbing jeg faktisk.

i så fall tenker jeg samboeren din må ta en prat med sin mor! Det er jo hans mor og om han bryr seg om deg vil han ikke akseptere slikt tenker jeg.. Makan! 

Anonymkode: 3ef93...7b9

• Liker 10
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at oppførselen er grei, men hva gjør du selv for å bli inkludert?

Anonymkode: 72f79...38e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan jo være hun er usikker på deg, når du er stille og ikke sier så mye, at hun tror du ikke liker henne? Det betyr ikke nødvendigvis at hun ikke liker deg. Øv deg på å bli mer utadvent, vær litt mer frempå. 

Anonymkode: 7c309...583

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk psykologi: Ingen er gode nok for en mors sønn og en fars datter.

...med mange unntak så klart.

Anonymkode: a91c6...467

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigermoren din er problemet her. Måten hun behandler deg er ikke ok. Kan godt hende det dreier seg om at hun er sjalu og rett og slett takler dårlig at sønnen har kjæreste.

Prøv å ikke ta deg nær av det. Hun er problemet, ikke du.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo din samboer som må ta tak her. Eller du også litt. 
Han bør si hver eneste gang hun overser deg «Hei mor, i dag har jeg med min bedre halvdel X» ser på deg, ser tilbake på mor, og venter på at mor hilser pent før samtalen fortsetter. Om mor overser det sier han «Mor, hils på X, det er vanlig folkeskikk». Hver eneste gang, til hun endrer seg. 

Du kan eventuelt starte med å si høyt og tydelig «Hei Y, hyggelig å se deg» så venter både du og din samboer helt til hun hilser tilbake. 

Det er utfrysning. Klart det er ubehagelig. 

«Hei mamma, i dag har jeg med X, hils pent. Du mente vel om jeg og X vil komme inn på kafeen en stund?»

Anonymkode: 9b10c...5d5

• Liker 9
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din svigermor er slem. Hun fryser deg ut. Kan du tøre å ta det opp selv? Spørre om dere kan ta en kaffe et sted, og snakke rolig om dette..? Før du eventuelt bryter. Jeg hadde ikke greid å ha det sånn over tid, synes du er kjempetøff som fortsatt møter opp på ting der hun er. 

Anonymkode: fc821...53f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor behandler min samboer på samme måte. Konsekvensen er at jeg vil ha mindre og mindre kontakt med henne. Hun blir ikke lenger invitert på middager fordi hun ikke annerkjenner samboer. Jeg er så gammel at det er samboer som er min 1. prioritet, om hun ikke godtar det så ryker hun. Samboer er verdens snilleste og roligste, så hun har ingen grunn til å oppføre seg som ei fitte.

Anonymkode: 85892...227

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å være helt ærlig så "glemmer" jeg helt stille folk. Det er som om de ikke eksisterer. 

Anonymkode: 604ad...ba3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For å være helt ærlig så "glemmer" jeg helt stille folk. Det er som om de ikke eksisterer. 

Og stille folk mener du eksisterer for mye. Garantert.

Anonymkode: 85892...227

• Liker 13
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En del svigermødre er desverte noen j..  hekser!

Hadde en slik selv, mannrn kuttet hun ut til slutt! Han så jo hvor mye jeg alltid la meg i selen og svelgte kamel etter kamel!

Hun var ond rett og slett, og prøvde å stikke meg i ryggen å splitte meg og mannen. Heldigvis skjønte jo mannen det selv, ikke så rart etter den oppveksten med en kald narssit av en mor!

Du må be samboeren din snakke til hun skikkelig, dere er to. Du er IKKE LUFT!

Hun må settes på plass, dette er rett og slett ondskap! Hva feiler det slike mennesker? Hva når dere får barn?  Ordne det no! Stå sammen!

Anonymkode: 6b4df...16a

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være hun er usikker på deg, når du er stille og ikke sier så mye, at hun tror du ikke liker henne? Det betyr ikke nødvendigvis at hun ikke liker deg. Øv deg på å bli mer utadvent, vær litt mer frempå. 

Anonymkode: 7c309...583

Altså svigermor hilser jo ikke engang på henne, det er veldig spesielt. Ingen normale oppegående mennesker holder på slik, det er bevisst "markering" å behandle noen som luft. Ts skriver også at hun opptrer hyggelig og med respekt. 

Anonymkode: 8f964...9eb

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for oss som kan være stille når sånne som deg tar all plassen og luften er du garnatert litt for mye.. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke greit ut, men før jeg dømmer henne for å være slem, så lurer jeg på hvordan du er/har vært i møte med henne? Hilser du på henne eller venter du på at hun skal hilse på deg først? Har du tatt noen plass overhodet? Det kan hende hun er slem og utfryser deg med vilje, men det kan også hende at hun er usikker på hvordan hun skal forholde seg til deg. Jeg er veldig utadvendt og snakker godt med de fleste, men sliter med å forholde meg til sjenerte folk som er inni skallet sitt. Jeg trenger blikkontakt/respons/at de snakker/ gir av seg selv for at jeg er avslappet rundt dem. Jeg var sjenert tidligere og kunne tenke at ingen kom til å hilse på meg i en sosial setting, og jeg hadde ofte rett i det, fordi innstillingen min gjorde at jeg fikk et kroppsspråk som skremte vekk folk (ned med blikket osv). Etter at jeg jobbet med å få et mer åpent kroppsspråk med blikkontakt og sånn er det lettere for andre å initiere kontakt. Det kan være at dette er irrelevant for deg, men jeg vil nevne det som en alternativ forklaring til at hun er slem. 

Anonymkode: 53feb...662

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marker grenser på en høflig måte. «Jeg og Tore vil heller drikke kaffe sammen», «Tore og jeg er en enhet/familie nå», «når du ikke addresserer meg direkte så blir jeg usikker på hva du vil ha ut av relasjonen vår».

Disse tingene blir aldri bedre «av seg selv». Du kan ikke kreve at et annet menneske skal like deg eller være glad i deg, men du kan sette premissene for at du skal engasjere deg og være raus med et annet menneske. Så lenge du har kommunisert dine forventninger (og disse er rimelige, som det høres ut) så kan du begrense innsatsen og involveringen fra din side hvis du ikke blir møtt.

Min bakgrunn er at jeg har hatt et vanskelig forhold til mine svigerforeldre i mange år, og jeg har ikke alltid respondert på den smarteste måten. Når andre mennesker ikke respekterer deg eller ser deg som en brikke de kan prøve å manipulere så er det en vanskelig situasjon som jeg vanligvis vil fikse ved å kutte all kontakt. Når disse menneskene er foreldrene til samboer som du må forholde deg til jevnlig så er det fryktelig vanskelig.

Anonymkode: de5dc...ac5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville både fått samboeren til å inkludere deg mer. Og så ville jeg nok bare spurt svigermor. "Du Karianne, jeg legger merke til at du ikke sier hei til meg, kan du hjelpe meg å forstå hva det handler om?".

Anonymkode: 5a39a...945

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilser du på henne da? «Hei Kari, så hyggelig å se deg». Hva sier hun da? 

Anonymkode: 445e8...3da

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

i så fall tenker jeg samboeren din må ta en prat med sin mor! Det er jo hans mor og om han bryr seg om deg vil han ikke akseptere slikt tenker jeg.. Makan! 

Ja enig. Rart han ikke sier noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...