Gå til innhold

Bekymret for datter og vekt - si noe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datter i 10 årene fødte for 4 mnd siden. Hun gikk mye opp i vekt under svangerskapet. Og var allerede 10 kg ‘for mye’ før hun ble gravid.

Hun har stoffskifteproblemer, det ligger i familien. Akkurat nå har hun høyt stoffskifte men vanligvis er det lavt og hun går på medisiner. Har sluttet med medisinene nå selvfølgelig siden stoffskiftet er høyt.

Hun burde jo gått ned i vekt nå, pga det høye stoffskiftet og at hun fullammer. Men jeg ser jo at hun spiser MYE og trener lite. 

Bør jeg si noe? Bmi nå sier svært alvorlig fedme. Men det er jo bare 4 mnd siden fødsel. Kanskje si noe hvis det ikke endrer seg?

Jeg er bare redd for at hun venner seg til å spise 3-4 brødskiver til hvert måltid, og 3-4 poteter til middag f.eks. og at det blir vanskelig å endre vaner jo lenger tid det går.

Selv kan jeg ikke spise mer enn 1 skive/1 potet (evt 2 små) så hun har sikkert arvet min forbrenning. Men jeg trener da.

Ønsker ikke å sette i gang noen spiseforstyrrelse hos henne og jeg er selvfølgelig uendelig glad i henne uansett. Men er bekymret for helsen hennes og tror ikke hun er fornøyd med seg selv slik det er nå. 

Opplever at hun ikke er ‘realistisk’ ift seg selv, at hun sier en ting og gjør noe annet. Dette gjelder ikke bare ift mat og vekt men ‘alt’. At hun på en måte lyver litt for seg selv og DET gjør meg også  bekymret. Som om hun på en måte lever på en livsløgn og ikke forholder seg til realitetene.

Noen gode råd?

Anonymkode: 3f88f...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Datter i 20 årene fødte for 4 mnd siden. Hun gikk mye opp i vekt under svangerskapet. Og var allerede 10 kg ‘for mye’ før hun ble gravid.

Hun har stoffskifteproblemer, det ligger i familien. Akkurat nå har hun høyt stoffskifte men vanligvis er det lavt og hun går på medisiner. Har sluttet med medisinene nå selvfølgelig siden stoffskiftet er høyt. (Det er ganske vanlig med høyt stoffskifte etter fødsel.)

Hun burde jo gått ned i vekt nå, pga det høye stoffskiftet og at hun fullammer. Men i stedet går in opp i vekt. Men jeg ser jo at hun spiser MYE og trener lite. 

Bør jeg si noe? Bmi nå tilsier svært alvorlig fedme. Men det er jo bare 4 mnd siden fødsel. Kanskje si noe hvis det ikke endrer seg?

Jeg er bare redd for at hun venner seg til å spise 3-4 brødskiver til hvert måltid, og 3-4 poteter til middag f.eks. og at det blir vanskelig å endre vaner jo lenger tid det går.

Selv kan jeg ikke spise mer enn 1 skive/1 potet (evt 2 små) så hun har sikkert arvet min lave forbrenning. Men jeg trener da.

Ønsker ikke å sette i gang noen spiseforstyrrelse hos henne og jeg er selvfølgelig uendelig glad i henne uansett. Men er bekymret for helsen hennes og tror ikke hun er fornøyd med seg selv slik det er nå. 

Opplever at hun ikke er ‘realistisk’ ift seg selv, at hun sier en ting og gjør noe annet. Dette gjelder ikke bare ift mat og vekt men ‘alt’. At hun på en måte lyver litt for seg selv og DET gjør meg også  bekymret. Som om hun på en måte lever på en livsløgn og ikke forholder seg til realitetene.

Noen gode råd?

Anonymkode: 1ea84...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hu er nok fullstendig klar over vekta si. Og når hun fullammer så trenger hun såpass med næring. Støtt henne heller. Hu har akkurat født og. Ærlig talt. 

Anonymkode: ce1c7...f98

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om hun fødte for bare 4 måneder siden, så ville jeg vært litt forsiktig med å ta det opp. Hun er voksen og helt sikkert fullt klar over hvordan hun ser ut. Dette trenger hun ikke høre nå, med mindre det står om akutt fare for liv.

Det første året som mor, er den mest sårbare tiden for en kvinne både fysisk og psykisk. Selv la jeg på meg 30 kg i svangerskapet. Jeg var tilbake til startvekt i løpet av 1,5 år. Etter bare 4 måneder så jeg ut som et søvnforstyrret takras med en kropp jeg ikke kjente igjen. 

Ved lavt stoffskifte, så er det kun snakk om ca 2kg ekstra man legger på seg. Lavt stoffskifte er nok ikke grunnen til alvorlig fedme. Det er hva man spiser, hvor mye man spiser og hvor aktiv man er i forhold til matinntaket som er den avgjørende faktoren.

Ved høy stoffskifte, så er det vel vanligere å gå ned i vekt?

Anonymkode: fe622...c87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Opplever at hun ikke er ‘realistisk’ ift seg selv, at hun sier en ting og gjør noe annet. Dette gjelder ikke bare ift mat og vekt men ‘alt’. At hun på en måte lyver litt for seg selv og DET gjør meg også  bekymret.

Etter at fettpiller som Wegovy kom ut var det mange damer som "foretrakk størrelsen sin slik den er" som plutselig ble slanke. Er datteren din klar over denne muligheten? Pillen gjør ingenting med selve forbrenningen, men reduserer overspising, som selvfølgelig hjelper mot alle som påstår de er overvektige pga sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Datter i 20 årene fødte for 4 mnd siden. Hun gikk mye opp i vekt under svangerskapet. Og var allerede 10 kg ‘for mye’ før hun ble gravid.

Hun har stoffskifteproblemer, det ligger i familien. Akkurat nå har hun høyt stoffskifte men vanligvis er det lavt og hun går på medisiner. Har sluttet med medisinene nå selvfølgelig siden stoffskiftet er høyt. (Det er ganske vanlig med høyt stoffskifte etter fødsel.)

Hun burde jo gått ned i vekt nå, pga det høye stoffskiftet og at hun fullammer. Men i stedet går in opp i vekt. Men jeg ser jo at hun spiser MYE og trener lite. 

Bør jeg si noe? Bmi nå tilsier svært alvorlig fedme. Men det er jo bare 4 mnd siden fødsel. Kanskje si noe hvis det ikke endrer seg?

Selv kan jeg ikke spise mer enn 1 skive/1 potet (evt 2 små) så hun har sikkert arvet min lave forbrenning. Men jeg trener da.

Noen gode råd?

HUN HAR FØDT FOR 4 MÅNEDER SIDEN! BACK OFF!

Anonymkode: 2a7c6...ec3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange tråder trenger du om samme tema? 

Anonymkode: fcbbd...dc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange tråder trenger du om samme tema? 

Anonymkode: fcbbd...dc3

Nett problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

HUN HAR FØDT FOR 4 MÅNEDER SIDEN! BACK OFF!

Anonymkode: 2a7c6...ec3

Og så? Jeg skriver jo om det også. Om hvorfor jeg lurer på om jeg likevel skal si noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sykkelkopp skrev (6 minutter siden):

Etter at fettpiller som Wegovy kom ut var det mange damer som "foretrakk størrelsen sin slik den er" som plutselig ble slanke. Er datteren din klar over denne muligheten? Pillen gjør ingenting med selve forbrenningen, men reduserer overspising, som selvfølgelig hjelper mot alle som påstår de er overvektige pga sykdommer.

Ikke tenkt på det, men er skeptisk til slike medisiner så det får hun evt komme på selv. Da går man vel også veldig fort ned i vekt, det er vel ikke bra å gå for fort ned når man ammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og så? Jeg skriver jo om det også. Om hvorfor jeg lurer på om jeg likevel skal si noe. 

Hvorfor i alle dager skal du si noe?? Det høres ut som du er et større problem for henne enn maten. 

Anonymkode: 1b78d...53a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke tenkt på det, men er skeptisk til slike medisiner så det får hun evt komme på selv. Da går man vel også veldig fort ned i vekt, det er vel ikke bra å gå for fort ned når man ammer. 

Vent til etter amming med fetttapsmedisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Lykke til å bli overvektig på 3 brødskiver. Dette er trollepost. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hu er nok fullstendig klar over vekta si. Og når hun fullammer så trenger hun såpass med næring. Støtt henne heller. Hu har akkurat født og. Ærlig talt. 

Anonymkode: ce1c7...f98

Jeg støtter henne jo, men hun går OPP i vekt og er på alvorlig fedme iht bmi…

Og jeg ser jo at hun spiser MYE… De bor for tiden i kjellere. hos oss mens de venter på å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sykkelkopp skrev (2 minutter siden):

Lykke til å bli overvektig på 3 brødskiver. Dette er trollepost. 

Det er jo ikke alt hun spiser på en dag da! Det var bare et eksempel. Men jeg har aldri spist 3 brødskiver til 1 måltid i hele mitt liv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke alt hun spiser på en dag da! Det var bare et eksempel. Men jeg har aldri spist 3 brødskiver til 1 måltid i hele mitt liv! 

Neivel, men du har spist kake og sjokolade. Når man spiser brød spiser man det man trenger så lenge man spiser grovt brød med sunt pålegg. F.eks makrell i tomat. Ikke nugatti på kneip. Hvis hun spiser 3 grove brødskiver er det 3 grove brødskiver hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om hun fødte for bare 4 måneder siden, så ville jeg vært litt forsiktig med å ta det opp. Hun er voksen og helt sikkert fullt klar over hvordan hun ser ut. Dette trenger hun ikke høre nå, med mindre det står om akutt fare for liv.

Det første året som mor, er den mest sårbare tiden for en kvinne både fysisk og psykisk. Selv la jeg på meg 30 kg i svangerskapet. Jeg var tilbake til startvekt i løpet av 1,5 år. Etter bare 4 måneder så jeg ut som et søvnforstyrret takras med en kropp jeg ikke kjente igjen. 

Ved lavt stoffskifte, så er det kun snakk om ca 2kg ekstra man legger på seg. Lavt stoffskifte er nok ikke grunnen til alvorlig fedme. Det er hva man spiser, hvor mye man spiser og hvor aktiv man er i forhold til matinntaket som er den avgjørende faktoren.

Ved høy stoffskifte, så er det vel vanligere å gå ned i vekt?

Anonymkode: fe622...c87

Ja det er jo akkurat det, at hun går opp i vekt nå til tross for høyt stoffskifte.  Hun burde jo ha gått ned. Kanskje fordi hun har sluttet med medisiner? 

Men etter at de flyttet inn i kjelleren hos oss så ser jeg jo hvor mye hun spiser. Jeg bør nok vente med å si noe men syns det er vanskelig. Men hjelper henne masse med babyen da. Og kan oppmuntre henne til å begynne å trene litt ihvertfall, så lenge de bor hos oss så er ikke barnevakt noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sykkelkopp skrev (1 minutt siden):

Neivel, men du har spist kake og sjokolade. Når man spiser brød spiser man det man trenger så lenge man spiser grovt brød med sunt pålegg. F.eks makrell i tomat. Ikke nugatti på kneip. Hvis hun spiser 3 grove brødskiver er det 3 grove brødskiver hun trenger.

Dette forstod jeg ingenting av. JEG spiser ikke kake og sjokolade. Er i 50 årene og har samme vekt som da jeg var 25 for øvrig fordi jeg er bevisst. (Tross lavt stoffskifte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal du si noe?? Det høres ut som du er et større problem for henne enn maten. 

Anonymkode: 1b78d...53a

Er jeg et problem for henne fordi jeg er bekymret for henne? Mange som følte seg støtt her…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...