AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:41 #41 Del Skrevet fredag kl 15:41 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da stryker man da.. man får jo vitnemål fra ungdomsskolen selv om man stryker i fag. Anonymkode: 5ae53...837 Jeg visste ikke at det var blitt sånn. Er det ingenting man kan gjøre for og komme inn på førstevalget senere da? Hvis man gjør det dårlig på eksamen eller blir langtidssyk er man stuck? Anonymkode: 6ae27...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:43 #42 Del Skrevet fredag kl 15:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen som stryker på ungdomsskolen. Karakteren 1, er også en karakter. Dette ble borte når rettet til videregående opplæring ble innført. Alle kommer inn, men ikke nødvendigvis på det man ønsker Anonymkode: 6ba0b...ea7 Så muligheten til og komme inn på førstevalget senere forsvant altså? Anonymkode: 6ae27...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:44 #43 Del Skrevet fredag kl 15:44 Jeg hadde gitt poden tre valg: 1. Gå på videregående, uansett hvilket valg hen kommer inn på, og uansett om hen må bo hjemme eller borte. Det er også mulig å ta opp noen fag så man forbedrer karakterene og sjansen for å komme inn på førstevalget. 2. Bli boende hjemme, men få seg jobb. Da må hen også spare en liten sum hver måned tilsvarende en liten, symbolsk husleie. Disse pengene blir stående på konto til hen enten begynner på skole igjen eller flytter for seg selv og jobber. 3. Flytte ut og klare seg selv. Det er ikke et alternativ å bo hjemme og leve på foreldrene uten å ha noen som helst plan for hva man skal bruke tiden på. Selvsagt skal man ikke la ungene gå og slaske rundt uten mål og mening, mens de bor hjemme og får maten servert og klærne vasket. Det er å gjøre dem en diger bjørnetjeneste. Anonymkode: ffecc...8af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet fredag kl 15:46 #44 Del Skrevet fredag kl 15:46 Er det ikke kjipt å gå med yngre folk hvis man venter med vgs? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:46 #45 Del Skrevet fredag kl 15:46 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Friår med jobb etter ungdomsskolen er vanskelig for man må være 18 for å sitte i kassa på kiwi, eller jobbe på kaffebar osv der alkohol selges og serveres, for å jobbe i barnehage osv osv - jeg vet ikke om mange steder man får jobb som 16 åring i dag.. Men om barnet ditt finner en jobb TS så la det jobbe - det er ikke sikkert barnet ditt vil syns det er så kult å ikke studere etterhvert.. Anonymkode: b5ecd...a3d Man kan jobbe på lageret på Kiwi. Ellers er det veldig mange butikker og serveringssteder uten alkohol . Her begynner ungdommen og jobbe på McDonald’s, klesbutikker, rydde lager osv . Stort sett ved siden av skolen da. Anonymkode: 6ae27...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:48 #46 Del Skrevet fredag kl 15:48 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg visste ikke at det var blitt sånn. Er det ingenting man kan gjøre for og komme inn på førstevalget senere da? Hvis man gjør det dårlig på eksamen eller blir langtidssyk er man stuck? Anonymkode: 6ae27...510 Hvis man har sykemelding eller legeattest så telles ikke eksamenskarakteren med på vitnemålet. Anonymkode: d3c1f...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:52 #47 Del Skrevet fredag kl 15:52 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 8c33b...e47 Både jeg og mannen er vokst opp med og her praktiserer vi det samme etter ungdomsskolen: Enten går du på skole eller så jobber du! Å ‘’gjøre ingenting’’ er ikke er tema en gang… Men… Mellomste er nettopp fylt 18 nå, og går verken på skole eller er ansatt, men han driver å utvikler noe greier som inneholder ordene app/gaming/server greier😂 Som det virkelig jobbes målrettet med!! Tar kontakt med selskaper som han mener trenger det han utvikler! Og det er selvsagt helt greit… Mannen har samme interesse altså.. Derfor har jeg ikke satt meg inn hva han faktisk driver med😅 Poenget mitt er at de skal gjøre -noe-… Anonymkode: df7c4...0cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:57 #48 Del Skrevet fredag kl 15:57 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så muligheten til og komme inn på førstevalget senere forsvant altså? Anonymkode: 6ae27...510 Ikke nødvendigvis, da søkertallene for de ulike linjene kan variere fra år til år. De aller fleste kommer inn på første valget sitt. Men ikke alle. Mange som kommer inn på første valg oppdager at dette ikke var riktig og tar omvalg året etter. Det er mange variabler. Noen oppdager også at det å komme inn på 2 eller 3 valg var helt rett. Anonymkode: 6ba0b...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:05 #49 Del Skrevet fredag kl 17:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Både jeg og mannen er vokst opp med og her praktiserer vi det samme etter ungdomsskolen: Enten går du på skole eller så jobber du! Å ‘’gjøre ingenting’’ er ikke er tema en gang… Men… Mellomste er nettopp fylt 18 nå, og går verken på skole eller er ansatt, men han driver å utvikler noe greier som inneholder ordene app/gaming/server greier😂 Som det virkelig jobbes målrettet med!! Tar kontakt med selskaper som han mener trenger det han utvikler! Og det er selvsagt helt greit… Mannen har samme interesse altså.. Derfor har jeg ikke satt meg inn hva han faktisk driver med😅 Poenget mitt er at de skal gjøre -noe-… Anonymkode: df7c4...0cb Ja, og hvis ungdommen hverken jobber eller går på skole, men bare dasser rundt, så er det flere tiltak som kan settes inn for å gjøre tilværelsen mindre behagelig: - får ikke en krone - betaler ikke klær - betaler kun billigste mobilabonnement med veldig lite data - endrer passord på wifi - må gjøre alt av husarbeid i huset som betaling for kost og losji. Så ungdommen får mat og tak over hodet, men ellers blir tilværelsen ganske stusselig. Da vil nok meningene endres fort. Anonymkode: ff670...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:23 #50 Del Skrevet fredag kl 17:23 Da får de få seg en jobb. Anonymkode: 101f8...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:27 #51 Del Skrevet fredag kl 17:27 Dere kan kontakte skolen etter skolestart og høre om noen ikke har møtt opp. Da går det an å få den ledige plassen. Evt kontakt skolen litt før og be om å bli satt på venteliste. Anonymkode: 59e6c...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:31 #52 Del Skrevet fredag kl 17:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man har sykemelding eller legeattest så telles ikke eksamenskarakteren med på vitnemålet. Anonymkode: d3c1f...362 Så da kommer man inn på førstevalget? Åpenbart noen år siden jeg var ferdig på ungdomsskolen men var syk siste halve året og tok opp fag. I dag hadde jeg kommet inn på førstevalget, eller satt nederst på lista uten muligheter til og forbedre? Anonymkode: 6ae27...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:34 #53 Del Skrevet fredag kl 17:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke nødvendigvis, da søkertallene for de ulike linjene kan variere fra år til år. De aller fleste kommer inn på første valget sitt. Men ikke alle. Mange som kommer inn på første valg oppdager at dette ikke var riktig og tar omvalg året etter. Det er mange variabler. Noen oppdager også at det å komme inn på 2 eller 3 valg var helt rett. Anonymkode: 6ba0b...ea7 Det er ingenting en kan gjøre selv , mente jeg? Hvis man feks havner i en bilulykke i mars i 10 klasse er man avhengig av tilfeldigheter videre, en får ingen mulighet til annet enn og bestå , og det er for livstid? Anonymkode: 6ae27...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:45 #54 Del Skrevet fredag kl 17:45 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ingenting en kan gjøre selv , mente jeg? Hvis man feks havner i en bilulykke i mars i 10 klasse er man avhengig av tilfeldigheter videre, en får ingen mulighet til annet enn og bestå , og det er for livstid? Anonymkode: 6ae27...510 Da søker man inntak på vgs på særskilte vilkår. Anonymkode: d5c44...bc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:09 #55 Del Skrevet fredag kl 18:09 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du ikke gjort barnet ditt klart for livet i det hele tatt? Hva har dere gjort disse årene på ungdomsskolen? Dette kunne ikke ha skjedd her i hus for her skal man på vgs, det er ikke et alternativ å gjøre noe annet uansett hva slags talenter man har eller om man ikke skulle komme inn. Anonymkode: b8c3b...9f8 🤦🏻♀️ Anonymkode: 1216d...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:47 #56 Del Skrevet fredag kl 18:47 Her er det inneforstått at i vår familie er vgs er en del av grunnskolen, altså obligatorisk. Jeg bryr meg ikke om de går noe praktisk, studiespes, dans eller rytmisk sportsgymnastikk, men vgs skal gjennomføres om jeg så må sette meg på dem. Jobber med høyere utdanning og ser hvor mange nå voksne som angrer seg for at de ikke tok vgs som yngre og som nå må bruke enormt med tid og krefter for å bevise og bygge på sin kompetanse. Min erfaring er at det er ekstremt mye vanskeligere å få videregående kompetanse som voksen enn som ungdom og om det kun står på viljen så burde foreldre sette alle kluter til, om det så betyr å kutte absolutt alle goder. Anonymkode: 8c5cd...4b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:45 #57 Del Skrevet lørdag kl 07:45 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da har dere fått feil informasjon for det stemmer ikke. De søker med karakterene som blir satt til våren. Hva er vitsen med å ha karakterer på våren, hvis kun karakterene til jul hadde telt? Anonymkode: d3c1f...362 Da veldig rart ungdomme ikke kom inn selv med høyere snitt en skolen krevde da. De sa rett ut skriftlig de gikk ut fra karakter til jul, dette fikk vi skriftlig fra skolen. Og beskjed søke neste år. Anonymkode: 69f35...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:18 #58 Del Skrevet lørdag kl 10:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da veldig rart ungdomme ikke kom inn selv med høyere snitt en skolen krevde da. De sa rett ut skriftlig de gikk ut fra karakter til jul, dette fikk vi skriftlig fra skolen. Og beskjed søke neste år. Anonymkode: 69f35...570 Inntak er ikke utelukkende etter snitt lenger. Man regner snittet ut i fra de som har kommet inn. Noen har kommet inn med et lavere karakter grunnlag, etter individuelt inntak. Dermed vil noen med høyere snitt ikke få plass. I tillegg til dette skal 5% av plassene holdes av til de som ikke har fått plass i 1. inntaket. Dermed er snitt i dag, en indikator på hvem som går på linja, fremfor et verktøy for å komme inn. I tillegg til dette kan det også være nærskoleprinsipp eller soneinntak som gjør at snittet blir annerledes. Anonymkode: 6ba0b...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:09 #59 Del Skrevet lørdag kl 11:09 Jeg hadde sluttet å se på hen som et barn, På tide å ta egne valg og stå for de. Anonymkode: 7d006...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:28 #60 Del Skrevet lørdag kl 13:28 AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 10.54): Man kan ikke forberede fag fra ungdomsskolen. Anonymkode: d3c1f...362 Søren, det tenkte jeg ikke på en gang. Men å drive dank er ikke alternativ i denne husholdningen uansett. Jeg stiller langt større krav enn Nav. Dette har jeg som nevnt har jevnlige samtaler med ungen opp gjennom årene. Dette hadde ikke kommet som en overraskelse på ungen. Mine forventninger er krystallklare. Jeg legger til rette for at ungen kan gjøre lekser og vi snakker om fagene, hva de går gjennom, jeg hører henne i prøvene som kommer og hun ser at det hjelper og kommer til meg når det er prøver for at vi skal gå gjennom stoffet. Hun får kun 5'ere og 6'ere. Ungen min vil inn på en linje det kun er tre av i fylket. Anonymkode: 6a57d...fc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå