AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:11 #21 Del Skrevet fredag kl 14:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjevnaldrene? Om hen kommer inn neste år isteden er aldersforskjellen for stor? vet om flere som jobbet og tok opp fag et år for og komme inn på førstevalget. Ok, de fylte 18 i andre klasse og kunne kjøpe øl til oss , men nokså jevnaldrende 😅 Anonymkode: 6ae27...510 Man kan ikke ta opp fag fra ungdomsskolen vel? Anonymkode: 5ae53...837 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:12 #22 Del Skrevet fredag kl 14:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan ikke ta opp fag fra ungdomsskolen vel? Anonymkode: 5ae53...837 Kan man vel. Eller kan man ikke det lenger? Det er jo helt sjukt, hva om en stryker på eksamen? Anonymkode: 6ae27...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:17 #23 Del Skrevet fredag kl 14:17 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan man vel. Eller kan man ikke det lenger? Det er jo helt sjukt, hva om en stryker på eksamen? Anonymkode: 6ae27...510 Da stryker man da.. man får jo vitnemål fra ungdomsskolen selv om man stryker i fag. Anonymkode: 5ae53...837 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:18 #24 Del Skrevet fredag kl 14:18 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 8c33b...e47 Er det vits å ta den kampen nå da før barnet evt ikke kommer inn? Mye som kan skje i prosessen frem til det hos disse barna. Alt er jo en overgang og litt «skummelt», men så får de tenkt litt på det også har de kanskje en god løsning selv. Evt så kan man få litt hjelp fra ung skolen til å sortere om de ikke kommer inn på det de vil. Det var ihvertfall litt sånn her at ungdomsskolen var flinke til å følge opp alle elevene i overgang ung skole/vgs og den prosessen med å få plass. Anonymkode: e5fbc...159 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:19 #25 Del Skrevet fredag kl 14:19 Er det skole eller linje som er problemet? Er det annen linje, så forstår jeg det godt. Hvem vil kaste bort et helt år på noe man ikke ønsker. Da er det bare å ta et år med jobbing og ta et par vgs fag som privatist og prøv å igjen neste år. Da får man også kortere skoledager året etter om man gjør ferdig et fag eller tre først, for man må ikke ta fagene om igjen så lenge man er fornøyd med karakteren. Vinn - vinn der altså. Er det skole som er problemet så får du ta en prat med ungdommen om å vokse opp og å skjerpe seg. Man kan ikke få alt her i livet, og hadde han (eller hun, velg et forbanna kjønn, vi vet ikke hvem det er allikevel!) gjort det bedre på ungdomskolen så hadde han kommet inn på førstevalget. Barneskolen (ungdomskolen er en del av det) er nå over og det er på tide å bli voksen. Nå skal han ta valg for seg selv, ikke gjør det samme som vennene sine. Hvilken skole det er er ikke det viktigste. Du må kutte navlestrengen til vennene dine og skaff deg nye på den nye skolen. Det er linjen man går på som betyr noe, og den skal velges ut ifra hva du skal jobbe med og skal ikke velges ut etter hva vennene dine velger. Anonymkode: d5467...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
appelsinjuice Skrevet fredag kl 14:33 #26 Del Skrevet fredag kl 14:33 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sa det samme. Jeg kom inn tre uker etter skolen hadde startet. Men mine foreldre sa enten gå skole eller jobbe. Å drive dank er ikke lov. Min datter gikk et år hjemme hun å. Hun jobbet det året. Så gikk hun et år på skolen igjen. No vil hun bare jobbe. Og det forstår jeg så godt. Skole er ikke for alle. Og man kan ta det senere å. Anonymkode: 79e49...74f Dette innlegget fremstår utdatert. I dag har man svært få jobb-muligheter dersom man kun har grunnskole. Dette er en oppskrift på fattigdom, og mange steder vil f.eks. det å eie egen bolig forbli kun en drøm. TS: Da regner jeg med at dere forklarer tenåringen at h*n da må legge fritidsaktiviteter og venner til side fremover, for å fokusere på skolearbeid. I tillegg er det selvsagt ikke et alternativ å drive dank hjemme, så dere krever at h*n møter opp på den skoleplassen h*n får fram til h*n har skaffet seg en fulltidsjobb. Dersom barnet nekter å gå på skolen tar dere kontakt med kommunen for å skaffe barnet hjelp med å finne noe som kan passe for h*n. Yrkesfag er en flott retning for skolelei ungdom. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:35 #27 Del Skrevet fredag kl 14:35 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Kan man vel. Eller kan man ikke det lenger? Det er jo helt sjukt, hva om en stryker på eksamen? Anonymkode: 6ae27...510 Det er ingen som stryker på ungdomsskolen. Karakteren 1, er også en karakter. Dette ble borte når rettet til videregående opplæring ble innført. Alle kommer inn, men ikke nødvendigvis på det man ønsker Anonymkode: 6ba0b...ea7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:36 #28 Del Skrevet fredag kl 14:36 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da må det jobbes såpass med karakterer at det er mulig å komme inn på førstevalget. Da forstod kidden her at vi mente alvor. Anonymkode: 2b814...065 Det er for seint nå. Inntak er alt i gang og gjøres på karakterer til jul, først hvis en søker neste skoleår, da går det på slutt karakter på våren. Det var det vi fikk beskjed om. Søkte en skole fikk ungdommen beskjed om for lavt snitt , når standpunkt karakter var satt på våren var de høyere en inntak karakteren var, men hjslp ikke å klage for inntak var alt satt i april og mai, så fikk beskjed stå på venteliste eller søk neste år Anonymkode: 69f35...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:41 #29 Del Skrevet fredag kl 14:41 Her så var det klart videregående eller jobb. Nå jobbet nå våres alt i helg slik sett. Eldste var rimlig sikker hvilken vei. Så greit nok Yngste vinglete litt hva det egentlig ønsket. Siden var 2 yrkesvalg hadde lyst til. Vi sa da da fullfører du der du kommer inn, finner du ut dette ikke er, ja da søker du ny linje, men alt av fellesfag er ferdig. Fant ut løpet av første året at det var rett valg og ska ut i lære nå. Anonymkode: 69f35...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:42 #30 Del Skrevet fredag kl 14:42 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kan jo gjerne påstå at jeg ønsker å bli toppleder i en større bedrift, og hvis jeg ikke får det, så gidder jeg ikke jobbe. Men er jeg ikke kvalifisert, så kan jeg bare glemme å få den jobben. Anonymkode: 28069...021 Det er en god sammenligning! TS, høres ut som at det trengs en kraftig reality check. Det er ikke akkurat som om det stopper her heller. Hva skal barnet si om tre år - enten kommer jeg inn på medisin høst UIO, eller så gidder jeg ikke studere og skal gå på NAV hele livet? Det er ikke sånn det funker. Anonymkode: ff670...1d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:43 #31 Del Skrevet fredag kl 14:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er for seint nå. Inntak er alt i gang og gjøres på karakterer til jul, først hvis en søker neste skoleår, da går det på slutt karakter på våren. Det var det vi fikk beskjed om. Søkte en skole fikk ungdommen beskjed om for lavt snitt , når standpunkt karakter var satt på våren var de høyere en inntak karakteren var, men hjslp ikke å klage for inntak var alt satt i april og mai, så fikk beskjed stå på venteliste eller søk neste år Anonymkode: 69f35...570 Dette er bare tull! Det gjøres et prøve inntak på karakterene til jul og justeres når karakterene til sommeren er klar. Hvis ikke hadde det vært unødvendig med eksamen og to terminer. Det er veldig vanlig at karakterene går opp i 2. termin. Anonymkode: 6ba0b...ea7 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:45 #32 Del Skrevet fredag kl 14:45 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er for seint nå. Inntak er alt i gang og gjøres på karakterer til jul, først hvis en søker neste skoleår, da går det på slutt karakter på våren. Det var det vi fikk beskjed om. Søkte en skole fikk ungdommen beskjed om for lavt snitt , når standpunkt karakter var satt på våren var de høyere en inntak karakteren var, men hjslp ikke å klage for inntak var alt satt i april og mai, så fikk beskjed stå på venteliste eller søk neste år Anonymkode: 69f35...570 Tror ikke det stemmer… https://vgs.osloskolen.no/inntak/inntak/inntaksregler-og-poengberegning/ Anonymkode: ff670...1d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:46 #33 Del Skrevet fredag kl 14:46 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er for seint nå. Inntak er alt i gang og gjøres på karakterer til jul, først hvis en søker neste skoleår, da går det på slutt karakter på våren. Det var det vi fikk beskjed om. Søkte en skole fikk ungdommen beskjed om for lavt snitt , når standpunkt karakter var satt på våren var de høyere en inntak karakteren var, men hjslp ikke å klage for inntak var alt satt i april og mai, så fikk beskjed stå på venteliste eller søk neste år Anonymkode: 69f35...570 Da har dere fått feil informasjon for det stemmer ikke. De søker med karakterene som blir satt til våren. Hva er vitsen med å ha karakterer på våren, hvis kun karakterene til jul hadde telt? Anonymkode: d3c1f...362 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:48 #34 Del Skrevet fredag kl 14:48 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det vits å ta den kampen nå da før barnet evt ikke kommer inn? Mye som kan skje i prosessen frem til det hos disse barna. Alt er jo en overgang og litt «skummelt», men så får de tenkt litt på det også har de kanskje en god løsning selv. Evt så kan man få litt hjelp fra ung skolen til å sortere om de ikke kommer inn på det de vil. Det var ihvertfall litt sånn her at ungdomsskolen var flinke til å følge opp alle elevene i overgang ung skole/vgs og den prosessen med å få plass. Anonymkode: e5fbc...159 Jeg er enig. Selv kom jeg ikke inn på drømmestudiet på universitetet. Verden falt sammen den dagen. Tanken på å ta opp ex.fac enda en gang var helt grusom. Også gikk det noen dager, og jeg fikk samlet mot til å ta den fuckings ex.fac for tredje gang. Jeg var 20 når dette skjedde. Litt mer moden enn ditt barn TS, men stadig uten så mye livserfaring. Man lærer og blir mer robust. Anonymkode: 7569c...a81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:51 #35 Del Skrevet fredag kl 14:51 Her er det nærmest umulig å få jobb uten fullført videregående så det er ikke et alternativ å ikke begynne og fullføre videregående. Jeg har sagt til mine at de kan velge å gjøre en innsats for å komme inn på det de ønsker eller så må de ta til takke med noe annet. Men å ikke gå videregående er ikke et alternativ. Det vet de fra de er små. Har nå 2 som er på videregående og ei i ungdomsskolen. Anonymkode: 8e977...7fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:56 #36 Del Skrevet fredag kl 14:56 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 8c33b...e47 Da må han sørge for å komme inn på førstevalget ved å få gode karakterer, å få seg en jobb i den alderen er ikke lett. Anonymkode: d16e7...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet fredag kl 14:59 #37 Del Skrevet fredag kl 14:59 Ville ikke tatt sorgene på forskudd - de sier mye rart i den alderen, sterke følelser og sterke meninger. Vgs er frivillig i Norge, så ungdommen kan ikke tvinges. Jeg vil imidlertid tro det er lite sannsynlig at ungdommen dropper vgs når det kommer til stykket - alle vennene kommer jo til å begynne. Det er nok bare noe han/hun sier i frustrasjon/frykt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:31 #38 Del Skrevet fredag kl 15:31 Da hadde jeg sagt «sorry pølsa, hvis du skal gå hjemme må du finne deg en jobb.» De er så dramatiske innimellom. Man kan jo hende det ikke er så ille likevel når de kommer inn. Mange veier til Roma og den som ikke jobber hardt får ikke velge fra øverste hylle. Anonymkode: 77393...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:36 #39 Del Skrevet fredag kl 15:36 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Barnet har veldig godt av å tenke mer fleksibelt. At det er bedre å begynne på VGS uansett, enn å droppe ut fordi førstevalget utgår. Det er uheldig å være veldig psykisk rigid. Hvis det er fryktbasert, skummelt å gjøre noe annet enn de andre, så snakk om dette. Anonymkode: ead72...8be Selvsagt. Men hos de fleste er dette en del av et personlighetstrekk og vanskelig å bare endre Anonymkode: 41c95...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:37 #40 Del Skrevet fredag kl 15:37 Friår med jobb etter ungdomsskolen er vanskelig for man må være 18 for å sitte i kassa på kiwi, eller jobbe på kaffebar osv der alkohol selges og serveres, for å jobbe i barnehage osv osv - jeg vet ikke om mange steder man får jobb som 16 åring i dag.. Men om barnet ditt finner en jobb TS så la det jobbe - det er ikke sikkert barnet ditt vil syns det er så kult å ikke studere etterhvert.. Anonymkode: b5ecd...a3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå