Gå til innhold

Er det normalt at katter mjauer når de er på vei mot doen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller mjauer litt når de sitter på do?

Er det for å gi beskjed til meg at de skal drite eller kjenner de på ubehag?

Katten min gjør dette halvparten av alle gangene han skal på do

Anonymkode: c45bd...880

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min katt mjauer høylytt etter at han har vært på do. Som for å si fra at han er ferdig. Innimellom kan han mjaue før han går på do, men ikke hver gang. En periode mjauet han sårt mens han var på do og da dro vi til veterinær som fant ut at han hadde krystaller i urinen. Med medisin og riktig fór ble han fort frisk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mjauer katten mens den gjør sitt i kattedoen kan det være noe galt. Ville ringt dyrlegen og forhørt meg. Kan hende katten din synes det er vondt å gjøre fra seg. Kan også være overfylt kattedo så pass på å tømme hver dag

Anonymkode: 404f2...9cd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mjauer katten mens den gjør sitt i kattedoen kan det være noe galt. Ville ringt dyrlegen og forhørt meg. Kan hende katten din synes det er vondt å gjøre fra seg. Kan også være overfylt kattedo så pass på å tømme hver dag

Anonymkode: 404f2...9cd

Han hadde full sjekk for et par måneder siden og alt var bra, unntatt litt proteiner i urinen som ikke trengte å bety noe, og doen er alltid ren, da jeg tømmer med en gang han har vært på do.

ts

• Liker 1
Skrevet

Min har alltid gjort det 🙂 Skravler på vei til kassa, mens han sitter der og når han rydder i sanden. Aner ikke hva det kommer av, hører han jabber i vei der ute mens jeg står i dusjen for eksempel. Han tror vel han har meldeplikt 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 9.30):

Bredden av hva som regnes som normalt på adferd er veldig vid, så vid at det meste er innenfor en normal betegnelse. 
Det som pleier å være et varsko er avvik fra individets normalspekter. (Akkurat som på folk, det meste er normalt) 

Anonymkode: 28653...577

AnonymBruker
Skrevet

Ja min mjauer høyt spesielt om hun skal bæsje, etterpå mjauer hun lenge og høyt og løper fort. Det kalles "after poop freak out" 

Anonymkode: 8a478...1da

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2025 den 9.30):

Noen er veldig kresne på doen sin og vil den skal være nyrenset til enhver tid. 

Skrevet
Svett.svele skrev (8 minutter siden):

Min har alltid gjort det 🙂 Skravler på vei til kassa, mens han sitter der og når han rydder i sanden. Aner ikke hva det kommer av, hører han jabber i vei der ute mens jeg står i dusjen for eksempel. Han tror vel han har meldeplikt 😂

I en slik situasjon hadde det vært moro med slike knotter som er så populært å ha til hunder og katter! :D Jeg har to katter og den ene hadde mast og "prata" alt for mye til at jeg ville prøvd det! 

By the way, mine går på do ute så jeg tror de er stille ;) Og det er de, de gangene vi har hatt behov for at de må holdes inne og bruke dokasse. De går og gjør sitt og intet mer. 

Skrevet
Kompis2 skrev (3 minutter siden):

I en slik situasjon hadde det vært moro med slike knotter som er så populært å ha til hunder og katter! :D Jeg har to katter og den ene hadde mast og "prata" alt for mye til at jeg ville prøvd det! 

Hehe ja det hadde min også! Han sitter jo ute i hagen og prater med selv også, så de knottene hadde blitt nedslitt ganske fort av alt han skulle ha delt 😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mjauer mens hun gjør seg klar til å gjøre sitt, men kun inne. Utendørs er hun helt stille

Anonymkode: bf948...e74

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mjauer mens hun gjør seg klar til å gjøre sitt, men kun inne. Utendørs er hun helt stille

Hvordan vet du det? :) 

AnonymBruker
Skrevet
Kompis2 skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det? :) 

Har sett henne gå på do mange, mange ganger ute. Det er nesten som om hun bevisst går på do når jeg følger med på henne😂

Innendørs kan jeg høre henne mjaue/"murre" mens hun graver rundt i doen. Det gjør hun uavhengig av hvor langt unna/nære jeg er

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt. Min kan mase for at hun vil jeg skal følge henne til toalettet også. Men bare om hun skal tisse. Katter føler seg gjerne sårbare i en toalett situasjon, så mulig de ønsker at du skal være oppmerksom på at nå har du ansvar for å holde vakt. 

det er ikke uvanlig særlig for hannkatter å få steiner som gjør det ubehagelig å tisse. Når katter miau-er i smerte har de lengre i i (miiiiau) sitt. Men om allmentilstanden er bra, og det ikke virker som pusen har vist, anstrenger seg/ kaver rundt toalettet så er det nok bare en pratsom pus som føler seg nært knyttet til deg. 

Anonymkode: 6e598...f27

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt normalt. Min kan mase for at hun vil jeg skal følge henne til toalettet også. Men bare om hun skal tisse. Katter føler seg gjerne sårbare i en toalett situasjon, så mulig de ønsker at du skal være oppmerksom på at nå har du ansvar for å holde vakt. 

det er ikke uvanlig særlig for hannkatter å få steiner som gjør det ubehagelig å tisse. Når katter miau-er i smerte har de lengre i i (miiiiau) sitt. Men om allmentilstanden er bra, og det ikke virker som pusen har vist, anstrenger seg/ kaver rundt toalettet så er det nok bare en pratsom pus som føler seg nært knyttet til deg. 

Anonymkode: 6e598...f27

Han ble sjekket ut hos dyrlegen i januar pga tissing utenfor doen, men alt var fint, og det viste seg å være stress pga at han luktet andre katter utenfor veggen. 

Han får beroligende medisin, og etter det har han sluttet å stresse når han er inne.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Den ene katten min gjør det. Pelsprinsen gir oss tydelig beskjed at nå skal han bæsje. Han ønsker at vi fjerner den kongelige avføring med en gang. Klar tale.

Vår andre pelsprins foretrekker å gå på do ute. 

Anonymkode: 3bf42...d98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...