Gå til innhold

Nettbutikk tilbyr ikke utlånsprodukt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg har handlet en vaskemaskin på Skousen, som er et dansk selskap, men med norsk nettbutikk og norske franchisebutikker. 

Jeg handlet på nett. 

Vaskemaskinen gikk nylig i stykker, 2 år etter kjøp. Service er bestilt, men estimert ferdig om 3 uker. Jeg har bedt om utlånsmaskin ettersom reparasjon tar mer enn en uke og det ikke er uforholdsmessig sett opp mot behovet til kunden. 

Kundeservice skriver følgende: 

Alle fysiske Skousen butikker er selvstendige franchisere, så det er ikke muligt at dere bare henter en i xxxxx. Når den er købt på nettsiden, da er det oss på online, som hjelper med reklamasjon og vi har kun lager i Danmark. 

Som nevnt har vi ikke mulighet for å tilby en lånemaskin

Jeg kan jo bare si meg uenig, men kan ikke akuratt kjøre til Danmark og hente ut en lånemaskin heller. Jeg vil ikke kjøpe en ny maskin heller når den relativt nye maskinen vil fungere om ca 3 uker. 

Hvordan ville dere forhold dere til beskjeden fra kundeservice? 

Anonymkode: 2d757...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville ha bedt om å enten få dekket kostnad for å levere inn klær til vaskeri, eller heve kjøpet. 

Anonymkode: ae05b...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ha bedt om å enten få dekket kostnad for å levere inn klær til vaskeri, eller heve kjøpet. 

Anonymkode: ae05b...fbe

Er ikke vaskeri her, så det blir vanskelig. Summen de tilbyr er også vesentlig lavere enn et vaskeri tar for en enkel vask. 

Men ja, jeg fant ut at man kan heve kjøpet i dette tilfellet, så det blir nok avslutningen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen her er at dette blir en avveiing mellom hvor stor nytte du har av tingen, og kostnaden for butikken.

En butikk som selger vaskemaskiner må kunne regne med at det blir behov for låneprodukter innimellom. Men de må ikke nødvendigvis ha vaskemaskin til absolutt alle, til enhver tid. Det blir litt for kostbart og butikken vil kunne argumentere med at det vil være urimelig.

Tre uker for en ungkar som kan vaske klær hjemme hos foreldrene er ikke noe problem. Men for en småbarnsfamilie er det et kjempeproblem.

Jeg hadde vist til forbrukerkjøpsloven, naturligvis, og denne: https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/hvitevarer/#kan-eg-krevje-laneprodukt

Sitat

Kan eg krevje låneprodukt?

Nokre ting er vanskeleg å unnvere. Du har krav på å få låne ei erstatning av butikken dersom det ikkje blir urimeleg dyrt for butikken, målt opp mot kva nytte du har av tingen. Tingen treng ikkje å vere lik din, men skal kunne brukast på omtrent same måte. Du kan be om det frå fyrste dag, og har krav på det dersom det er klart at reparasjonen tek meir enn ei veke.

Dersom du ikkje får låne for eksempel ei vaskemaskin, trass i at du har krav på det, kan du ha krav på å heve kjøpet. Det vil seie at du leverer inn det du har kjøpt, og får tilbake pengane.

Så her hadde jeg nok fremsatt krav om heving.

Husk at ved heving så har du krav til å få tilbakebetalt hele summen du betalte for maskinen, inkludert frakt, og du skal ikke betale for frakt i retur. Selger kan kreve bruksfradrag for maskinen, men da skal du i tillegg ha renter fra kjøpsdato. Gjør de dette kan du og se bort fra bruksfradrag når maskinen ikke har vært brukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Utfordringen her er at dette blir en avveiing mellom hvor stor nytte du har av tingen, og kostnaden for butikken.

En butikk som selger vaskemaskiner må kunne regne med at det blir behov for låneprodukter innimellom. Men de må ikke nødvendigvis ha vaskemaskin til absolutt alle, til enhver tid. Det blir litt for kostbart og butikken vil kunne argumentere med at det vil være urimelig.

Tre uker for en ungkar som kan vaske klær hjemme hos foreldrene er ikke noe problem. Men for en småbarnsfamilie er det et kjempeproblem.

Jeg hadde vist til forbrukerkjøpsloven, naturligvis, og denne: https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/hvitevarer/#kan-eg-krevje-laneprodukt

Så her hadde jeg nok fremsatt krav om heving.

Husk at ved heving så har du krav til å få tilbakebetalt hele summen du betalte for maskinen, inkludert frakt, og du skal ikke betale for frakt i retur. Selger kan kreve bruksfradrag for maskinen, men da skal du i tillegg ha renter fra kjøpsdato. Gjør de dette kan du og se bort fra bruksfradrag når maskinen ikke har vært brukbar.

Godt innspill og takk for det. Det er snakk om en barnefamilie så behovet er absolutt til stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke heve kjøpet etter to år, da er det reklamasjon. Med mindre butikken har egne regler for sin kundeservice for dette. Det samme med lånemaskin, har aldri hørt om det for vaskemaskiner o.l.? Og de har jo helt rett i dette med ulike juridiske enheter når man kjøper noe.

Selv kjøpte vi nylig en gressklipper, kjempedyr toppmodell, på en OBS Bygg-avdeling i Oslo-området. Den gikk i stykker etter en halvtimes bruk. Den måtte sendes til reparasjon, hele motoren ble byttet ut, det tok 6 uker. Hagen ser ikke ut. Har nettopp fått den tilbake, og her var verken heving av kjøp, erstatningsklipper eller noe få nytt produkt aktuelt. Sånn er kjøpsloven. Og denne var jo kjøpt i butikk.

Anonymkode: 4bb27...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan ikke heve kjøpet etter to år, da er det reklamasjon. Med mindre butikken har egne regler for sin kundeservice for dette. Det samme med lånemaskin, har aldri hørt om det for vaskemaskiner o.l.? Og de har jo helt rett i dette med ulike juridiske enheter når man kjøper noe.

Selv kjøpte vi nylig en gressklipper, kjempedyr toppmodell, på en OBS Bygg-avdeling i Oslo-området. Den gikk i stykker etter en halvtimes bruk. Den måtte sendes til reparasjon, hele motoren ble byttet ut, det tok 6 uker. Hagen ser ikke ut. Har nettopp fått den tilbake, og her var verken heving av kjøp, erstatningsklipper eller noe få nytt produkt aktuelt. Sånn er kjøpsloven. Og denne var jo kjøpt i butikk.

Samtidig skiller forbrukerkjøpsloven mellom behovet på produktet. Der er det forskjell på en gressklipper og en vaskemaskin for barnefamilie.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en av bakdelene som en velger ifra seg når man kjøper billigere på nett.

Anonymkode: 48074...0bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her blander du veldig mange begrep sammen. Og ikke minst sammenligner du behovet for å klippe plenen opp mot å vaske klær.

For det første er det forbrukerkjøpsloven som regulerer dette kjøpet, ikke kjøpsloven. Det er to ulike lovverk og har veldig mye likt, men og veldig mye som er ulikt.

For det andre er heving av kjøp en del av reklamasjon. Man reklamerer til selger, og et utfall av en reklamasjonshenvendelse kan være heving av kjøp. Et annet utfall kan være reparasjon av mangelen. Eller omlevering (bytte av vare).

Og når du da sammenligner ditt behov for å klippe plenen mot en barnefamilies behov for å vaske klær på 3 uker så lurer jeg litt på om du bare tuller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er en av bakdelene som en velger ifra seg når man kjøper billigere på nett.

Anonymkode: 48074...0bc

Tja. Det er en litt unyansert påstand.

Den største forskjellen på rettighetene når man kjøper på nett vs butikk er angrerettloven. Forbrukerkjøpsloven er lik.

Ellers er det er en praktisk forskjell naturligvis med at man ikke har en fysisk butikk å henvende seg i. Man må igjennom e-poster, chatteløsninger, telefoner eller hva nå butikken gjør tilgjengelig.

Men realiteten er at selv om en har kjøpt varen fysisk i butikk så vil man møte på butikker som er vanskelige eller ansatte som ikke har god nok opplæring i rettighetene til forbruker. Det finnes nok av eksempler på fysiske butikker som har gjort seg vanskelige og utilgjengelige ved større reklamasjonssaker. Så det er ikke noe som er unikt til nettbutikker.

På hvitevarer spesielt som for eks vaskemaskiner så er det uansett samme reparatør som brukes i samme område uavhengig av om vaskemaskinen er kjøpt på nett eller i butikk. Så det er samme reparatør som møter opp for å fikse feilen.

Ellers er ikke pris nødvendigvis noe godt argument lenger. Det var det kanskje i 2005 men det er 20 år siden. I dag får man de samme hverdagsproduktene både på nett og i butikk (som regel) og man kan like godt få en god deal i butikk som på nett. Så argumentet faller liksom litt for åpne dører i dagens marked.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Så i midten av mars kjøpte du en gressklipper som gikk i stykker etter en halvtimes bruk… kanskje den ikke var beregnet på snø og is.
Og uansett hvor du bor, så hadde du garantert ikke behov for å klippe gresset i midten av mars, så den historien henger ikke på greip. 

Anonymkode: c7521...778

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

Jeg har handlet en vaskemaskin på Skousen, som er et dansk selskap, men med norsk nettbutikk og norske franchisebutikker. 

Jeg handlet på nett. 

Vaskemaskinen gikk nylig i stykker, 2 år etter kjøp. Service er bestilt, men estimert ferdig om 3 uker. Jeg har bedt om utlånsmaskin ettersom reparasjon tar mer enn en uke og det ikke er uforholdsmessig sett opp mot behovet til kunden. 

Kundeservice skriver følgende: 

Alle fysiske Skousen butikker er selvstendige franchisere, så det er ikke muligt at dere bare henter en i xxxxx. Når den er købt på nettsiden, da er det oss på online, som hjelper med reklamasjon og vi har kun lager i Danmark. 

Som nevnt har vi ikke mulighet for å tilby en lånemaskin

Jeg kan jo bare si meg uenig, men kan ikke akuratt kjøre til Danmark og hente ut en lånemaskin heller. Jeg vil ikke kjøpe en ny maskin heller når den relativt nye maskinen vil fungere om ca 3 uker. 

Hvordan ville dere forhold dere til beskjeden fra kundeservice? 

Ring Forbrukerrådet og få deres juridiske vurdering her. 
Vi var uten fungerende oppvaskmaskin i flere uker pga. feil på noen mnd gammel maskin. Det var til nød til å leve med, men vaskemaskin :grine:aldri om det hadde gått bra. Ja, ja, kanskje om vi hadde dratt på vaskeri, og krevd erstatning etterpå :vetikke:

Du har min medfølelse for at dette er ugreit.

Anonymkode: 9a70f...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Her blander du veldig mange begrep sammen. Og ikke minst sammenligner du behovet for å klippe plenen opp mot å vaske klær.

For det første er det forbrukerkjøpsloven som regulerer dette kjøpet, ikke kjøpsloven. Det er to ulike lovverk og har veldig mye likt, men og veldig mye som er ulikt.

For det andre er heving av kjøp en del av reklamasjon. Man reklamerer til selger, og et utfall av en reklamasjonshenvendelse kan være heving av kjøp. Et annet utfall kan være reparasjon av mangelen. Eller omlevering (bytte av vare).

Og når du da sammenligner ditt behov for å klippe plenen mot en barnefamilies behov for å vaske klær på 3 uker så lurer jeg litt på om du bare tuller.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så i midten av mars kjøpte du en gressklipper som gikk i stykker etter en halvtimes bruk… kanskje den ikke var beregnet på snø og is.
Og uansett hvor du bor, så hadde du garantert ikke behov for å klippe gresset i midten av mars, så den historien henger ikke på greip. 

Anonymkode: c7521...778

Skal si gressklippermannen får det glatte lag her. 

Stakkars fyr.

Anonymkode: 75372...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal si gressklippermannen får det glatte lag her. 

Stakkars fyr.

Anonymkode: 75372...fc8

Tja. Kan kun uttale meg fra mitt ståsted men gressklippermannen kom med direkte feilopplysninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...