AnonymBruker Skrevet i går, 06:32 #1 Del Skrevet i går, 06:32 Sjokoladepålegg, syltetøy, brunost og prim skjønner jeg er usunt. Hva mer? Anonymkode: 3ad43...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:36 #2 Del Skrevet i går, 06:36 Det er en lang liste.. Hvorfor ikke fokusere på hva som er sunt? Lager helst annen mat enn brødmat, eggmuffins, grøt, eller gresk yoghurt og granola, roterer fra uke til uke. Som pålegg har vi skivet kalkun, staver av grønnsaker, grov leverposdeig, makrell i tomat, hjemmelaget rekesalat, oster, og hjemmelaget syltetøy (redusert sukkermengde). Anonymkode: b0321...36d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:48 #3 Del Skrevet i går, 06:48 Syltetøy, brunost og prim er sunt, da det inneholder gode næringsstoffer. Anonymkode: 844a9...c04 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:50 #4 Del Skrevet i går, 06:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syltetøy, brunost og prim er sunt, da det inneholder gode næringsstoffer. Anonymkode: 844a9...c04 Ja og 60% sukker. Anonymkode: 9f9b1...961 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:58 #5 Del Skrevet i går, 06:58 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja og 60% sukker. Anonymkode: 9f9b1...961 Får uten tilsatt sukker om du betaler litt mer Anonymkode: 72a24...740 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:00 #6 Del Skrevet i går, 07:00 Sunt er et definisjonsspørsmål og sjelden så kategorisk som at alt søtt eller fett er fy. Anonymkode: 6d37a...1d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:01 #7 Del Skrevet i går, 07:01 "Alt med måte" er et naturlig kosthold. Noen ting er både sunt og usunt. Prim, f.eks. Det finnes garantert sunnere alternativer, men Prim er ikke bare usunt. Brunost er heller ikke kun usunt, men man kan finne lignende næringsstoffer i sunnere produkter. Syltetøy har sine næringsstoffer, det og. Ofte må man handle utfra barnets matpreferanser, og finne de sunneste alternativene. Ikke vits å dytte makrell i tomat i et barn som ikke vil ha det, selv om det er aldri så sunt... Finn selv de produktene ditt barn kan like, og så finner du det sunneste alternativet. Se etter nøkkelhullet. Det betyr ikke at varen er sunn, men et sunnere alternativ. Anonymkode: 331b1...eaf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:07 #8 Del Skrevet i går, 07:07 I og med at norske barn vokser opp på minst 3 brødmåltider til dagen, så er det nok lurt å tenke over hva som er sunt pålegg. Tipper at variasjon er nøkkelen. Anonymkode: a7392...4c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:07 #9 Del Skrevet i går, 07:07 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja og 60% sukker. Anonymkode: 9f9b1...961 Sukker er ikke usunt som del av et gjennomsnittlig sunt kosthold. Det skal godt gjøres å spise så mye brunost, prim eller syltetøy at man får i seg usunne mengder sukker. Det er ikke pålegget man først bør ta tak i for å få ned sukkerinntaket. Anonymkode: 844a9...c04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:10 #10 Del Skrevet i går, 07:10 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Får uten tilsatt sukker om du betaler litt mer Anonymkode: 72a24...740 Det finnes INGEN syltetøy uten sukker. I så fall er det søtstoff og det skal ikke barn ha. Anonymkode: ef1ea...cef 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:10 #11 Del Skrevet i går, 07:10 https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Melk-og-helse/Derfor-kan-du-spise-brunost-med-god-samvittighet Brunost er ikke kategorisk usunt, iallfall ikke for barn. Man må jo se på helheten og, det er bedre å spise grovt brød med prim enn loff med magert kalkunpålegg. Leverpostei er noe man ser på som sunt men man skal ikke spise mengder av leverpostei daglig likevel. Noen av dem inneholder en del miljøgifter dersom det er de grove typene med fiskelever, og de har mye A-vitamin som man ikke skal få mye av så avhengig av hva man ellers spiser og tar av kosttilskudd kan det være ugunstig. Anonymkode: 75a71...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:19 #12 Del Skrevet i går, 07:19 Barnet mitt er glad i alle slags nøttesmør, varierer mellom peanøtt, mandler, hasselnøtt og cashew. Vi bruker også egg, ost og økologisk skinke/leverpostei. Hjemmelaget syltetøy i helgene. I barnehagen spiser han kyllingpostei og noen ganger kaviar. Men prøver å tilby andre ting først, som bananpannekaker, grøt, omelett eller naturell yoghurt. De spiser jo så sykt mye brød i barnehagen. Anonymkode: 9b140...8e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:20 #13 Del Skrevet i går, 07:20 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I og med at norske barn vokser opp på minst 3 brødmåltider til dagen, så er det nok lurt å tenke over hva som er sunt pålegg. Tipper at variasjon er nøkkelen. Anonymkode: a7392...4c4 Jeg skjønner nesten ikke at det der er mulig en gang? Jeg prøver ikke unngå brød, men her begrenses det helt naturlig: frokost: brød og litt yoghurt og frukt lunsj: varmmat/havregrøt. Brødmåltid 1-2 ganger i uken maks. Ettermiddagsmat: yoghurt, havregryn, frukt mellommåltid: banan, smoothie, etc middag (aka kvelds): middagsmat. Hvor kommer alle brødmåltidene fra 🙈🤷🏻♀️😂 Pålegg: her går det mye i kaviar, leverpostei og salami. Brunost et par ganger i uka, syltetøy et par ganger i uka. Hadde jeg klart å få ungen til å spise det, ville jeg fylt på med rent kjøttpålegg, gulost, egg og makrell. Anonymkode: 68ace...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:27 #14 Del Skrevet i går, 07:27 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnet mitt er glad i alle slags nøttesmør, varierer mellom peanøtt, mandler, hasselnøtt og cashew. Vi bruker også egg, ost og økologisk skinke/leverpostei. Hjemmelaget syltetøy i helgene. I barnehagen spiser han kyllingpostei og noen ganger kaviar. Men prøver å tilby andre ting først, som bananpannekaker, grøt, omelett eller naturell yoghurt. De spiser jo så sykt mye brød i barnehagen. Anonymkode: 9b140...8e3 Selv i vår kommunale barnehage som bare har 1 fast dag varmmat i uka serverer bare 3-4 brødmåltid i uka (noen uker er det 4, noen ganger 3 + en dag med grøt eller suppe). Resterende måltider er matpakke som foreldrene bestemmer innholdet i selv. Hvordan er dette sykt mye brød? Det er ikke noe mer usunt med brød enn bananpannekaker, grøt, muffins, pizzasnurrer osv. Anonymkode: 75a71...cd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:35 #15 Del Skrevet i går, 07:35 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner nesten ikke at det der er mulig en gang? Jeg prøver ikke unngå brød, men her begrenses det helt naturlig: frokost: brød og litt yoghurt og frukt lunsj: varmmat/havregrøt. Brødmåltid 1-2 ganger i uken maks. Ettermiddagsmat: yoghurt, havregryn, frukt mellommåltid: banan, smoothie, etc middag (aka kvelds): middagsmat. Hvor kommer alle brødmåltidene fra 🙈🤷🏻♀️😂 Pålegg: her går det mye i kaviar, leverpostei og salami. Brunost et par ganger i uka, syltetøy et par ganger i uka. Hadde jeg klart å få ungen til å spise det, ville jeg fylt på med rent kjøttpålegg, gulost, egg og makrell. Anonymkode: 68ace...304 Barnehagen, skolen, Sfo. Barn spiser skiver til frokost, skiver til lunsj, skiver på Sfo, middag hjemme, så er det skive igjen til kvelds. Har du lest matpakketråden her inne? Sender du med ungen din annet en brødskiver i matpakken, så er du med på å skape store sosioøkonomiske forskjeller i klassemiljøet/barnehagemiljøet. Du lager utenforskap. Det krever også SINNYKT med tid og ressurser på å lage annet enn brødskiver til barna. Ikke våg deg å sende med ungen din middagsrester, eller lignende i matboksen. Brødmammaene kommer til å klikke i vinkel. BRØD ER JO SUNT!! 😅 Anonymkode: a7392...4c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:36 #16 Del Skrevet i går, 07:36 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner nesten ikke at det der er mulig en gang? Jeg prøver ikke unngå brød, men her begrenses det helt naturlig: frokost: brød og litt yoghurt og frukt lunsj: varmmat/havregrøt. Brødmåltid 1-2 ganger i uken maks. Ettermiddagsmat: yoghurt, havregryn, frukt mellommåltid: banan, smoothie, etc middag (aka kvelds): middagsmat. Hvor kommer alle brødmåltidene fra 🙈🤷🏻♀️😂 Pålegg: her går det mye i kaviar, leverpostei og salami. Brunost et par ganger i uka, syltetøy et par ganger i uka. Hadde jeg klart å få ungen til å spise det, ville jeg fylt på med rent kjøttpålegg, gulost, egg og makrell. Anonymkode: 68ace...304 Ja, jeg tror dette med at barn spiser så mye brød er sterkt overdrevet. Jeg har skolebarn som får brødskiver i matpakka, men de spiser nesten ikke noe brød utenom det. Det vanlige er vel frokostblanding/müsli eller grøt til frokost, og ikke alle spiser kveldsmat og om de gjør det er det ofte middagsrester eller det samme som frokost. Det er ikke superviktig at pålegget er fryktelig sunt i seg selv, det er mer som smakstilsetning å regne. Derimot kommer det fra mer og mer illevarslende nyheter om salami og andre bearbeidete kjøttprodukter, så sånt er det sikkert lurt å prøve å unngå. Vanlig ost er derimot helt fint. Peanøttsmør er noe annet som er overraskende lite usunt. Det innholder (veldig) mye fett, men av sunne typer, så det passer bra for barn som ikke trenger å passe på kaloriene. Send gjerne med oppskårne biter av grønnsaker (agurk, paprika, gulrot) i tillegg for variasjon. Anonymkode: 074e3...d06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:45 #17 Del Skrevet i går, 07:45 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): I og med at norske barn vokser opp på minst 3 brødmåltider til dagen, så er det nok lurt å tenke over hva som er sunt pålegg. Tipper at variasjon er nøkkelen. Anonymkode: a7392...4c4 Gjør de det?? Min spiser havregrøt og egg til frokost. Varm mat i barnehagen til lunsj. En matpakke med brødskiver, ostestenger og yoghurt til lunsj. Frukt og bær. Varm mat til middag hjemme. Serverer andre brødskiver til alle måltider? Anonymkode: da692...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:45 #18 Del Skrevet i går, 07:45 Brunost e bra for barn, inneholder masse jod som de fleste barn får alt for lite av. Er viktig for vekst og kognitiv utvikling. Anonymkode: da692...0a7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:47 #19 Del Skrevet i går, 07:47 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnehagen, skolen, Sfo. Barn spiser skiver til frokost, skiver til lunsj, skiver på Sfo, middag hjemme, så er det skive igjen til kvelds. Har du lest matpakketråden her inne? Sender du med ungen din annet en brødskiver i matpakken, så er du med på å skape store sosioøkonomiske forskjeller i klassemiljøet/barnehagemiljøet. Du lager utenforskap. Det krever også SINNYKT med tid og ressurser på å lage annet enn brødskiver til barna. Ikke våg deg å sende med ungen din middagsrester, eller lignende i matboksen. Brødmammaene kommer til å klikke i vinkel. BRØD ER JO SUNT!! 😅 Anonymkode: a7392...4c4 Alle de uthevede er jo måltider foreldrene selv lager. Man kan jo ikke gi barna brød 3 ganger om dagen (når man vet at SFO gir en 4. gang) og deretter klage på at de får for mye brød. Det er jo helt bakvendt. Forøvrig er mange av alternativene til brød ikke noe sunnere (ofte mindre sunne enn feks hjemmebakt grovt brød) så jeg forstår ikke helt hva brødhaterene prater om. Ingen klikker i vinkel fordi om du sender noe annet enn brødskive i matpakken til barnet nei. Men man må jo lage matpakke som er praktisk for barnet å oppbevare og spise i bhg/på skole. Anonymkode: 75a71...cd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:52 #20 Del Skrevet i går, 07:52 Husk at sunt for barn er absolutt ikke det samme som sunt for voksne damer som ønsker å slanke seg! Barna trenger mye mer fett og karbohydrater, enkelt sagt. Spesielt etter aktiviteter og trening, spesielt barn i vekst (tenåringer). Se denne artikkelen, der mor med overdreven fokus på «sunn mat» ga sønnen sin beinskjørhet og nå må legge om kostholdet til mer «normale». https://www.nyhetssaker.no/artikler/1e828e47-4a7d-4025-8024-dca2b6934945 Helmelk, vanlig yoghurt uten redusert sukker, sjokolademelk, leverpostei, sjokoladepålegg, brunost - alt dette er sunt for barna. Anonymkode: fe502...c92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå