Gå til innhold

Bestemor blir sint når barnet skriker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestemor er en raus, omsorgsfull og flott person, som alltid stiller opp og som alltid tenker på andre før hun tenker på seg selv. Hun er nå i midten av 70-årene, og er en god bestemor for vårt barn på snart 3 år. De to har er godt og nært forhold, og tilbringer en del tid sammen. 

Problemet er at hun ikke tåler at treåringen skriker. Og det gjør jo vanligvis trassige treåringer i blant. Hun blir sint når barnet skriker, og sier stygge ting til barnet, som at «hun skal kaste det ut av bilen hvis hen ikke slutter». Og hun har holdt en våt klut foran barnets munn i et par sekunder som for å late som at det skulle stoppe skrikingen. Jeg ble satt ut av både denne hendelsen og andre hendelser som har vært. Jeg kjenner henne ikke igjen når hun reagerer slikt, med dette sinne. Dette er ikke henne.

Så er det kanskje slik man blir når man blir eldre, at man tåler mindre? 

Jeg kjenner litt på en sorg også over at hun er blitt slik, og er redd for hvordan det vil utvikle seg. Kan det være et tegn på demens?

Hun bor i nærheten, og er av og til barnevakt. Jeg kunne nok latt henne passe barnet mer, men vegrer meg. Ofte spør vi heller det andre settet med besteforeldre. 

Barnet er stort sett snill og lett å ha med å gjøre når de to er alene, det er når vi foreldre er der at barnet kan være trassig og skrike. 

Ville dere latt henne passe barnet?

Og hvordan forholder man seg til henne når hun reagerer med sinne når barnet skriker?

Jeg pleier å fjerne barnet fra situasjonen, ta det bort fra henne slik at hun ikke får skrikingen tett på, og for å skjerme barnet fra henne. Så snakker jeg rolig med barnet.

Anonymkode: 29d12...7a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok egne opplevelser hun gjentar, skrikene kommer så brått at hun ikke rekker å tenke eller vurdere, og handlet på impuls, første reaksjon er nok det hun opplevde selv, dessverre.

Å forvente at en 75år gammel eldre dame begynner å bearbeide og endre reaksjoner og tanker, er kanskje litt mye. Jeg ville ikke bedt henne være barnevakt på overnatting alene feks, hun er helt sikkert veldig glad i barnebarnet sitt, men styrer ikke reaksjonene sine. 

Anonymkode: 5d84a...00c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

NEI. Absolutt ikke!

Anonymkode: 9b4e7...382

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok egne opplevelser hun gjentar, skrikene kommer så brått at hun ikke rekker å tenke eller vurdere, og handlet på impuls, første reaksjon er nok det hun opplevde selv, dessverre.

Å forvente at en 75år gammel eldre dame begynner å bearbeide og endre reaksjoner og tanker, er kanskje litt mye. Jeg ville ikke bedt henne være barnevakt på overnatting alene feks, hun er helt sikkert veldig glad i barnebarnet sitt, men styrer ikke reaksjonene sine. 

mine foreldre er i samme alder og eldre, de er oldeforeldre og de klarer ta til seg at oppdragelsen har endret seg MYE siden de selv oppdro barn.. Jeg tror det handler om vilje mer enn forståelse, 

Anonymkode: 7d0a0...d0d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen blir trigget av barnegråt, trenger absolutt ikke være demens. Kan være en endring i hørsel som gjør at barnegråt er ubehagelig. Men, absolutt ikke akseptabelt å være slem med barnet fordi barnet oppfører seg som et helt normalt barn! Hadde ikke latt henne passe.

Anonymkode: 37217...87f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette vekker vel minner om din egen barndom, og hvordan hun oppdro deg, eller hva?

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor ofte er barnet hos henne da? Jeg ville ikke latt henne passe på barnet, hun er jo 75 år. Det kan også bli litt for mye for dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt ikke latt henne passe barnet noe mer, og så hadde jeg tatt en samtale med henne om at slik oppførsel er uaktuell om dere skal ha omgang. Nå er hun så gammel at man må begynne å oppdra henne som et barn igjen, og slik oppførsel kan man ikke la passere. 

Anonymkode: e5046...b15

• Liker 2
Skrevet
Himmelen_91 skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte er barnet hos henne da? Jeg ville ikke latt henne passe på barnet, hun er jo 75 år. Det kan også bli litt for mye for dem. 

I følge tråder her på KG, så er jo folk i 70-årene kjempespreke, og det går jo heeeelt fint å passe småbarn😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke slik hun var da hun oppdro meg, slik noen antyder her. 

Hun har flere barnebarn, og opp igjennom årene, har jeg ikke sett at hun har oppført seg slik når noen av barnebarnene har skreket. Det er en tydelig endring i oppførsel. 

Hun er ikke barnevakt ofte, nettopp av denne grunnen, og pga hensyn til hennes helse. 

TS

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er svigermor likte ikke at ungene lekte og lo. Så ble det alltid kjeft at de måtte være stille. 🙄

Anonymkode: ecfca...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnastar skrev (16 minutter siden):

I følge tråder her på KG, så er jo folk i 70-årene kjempespreke, og det går jo heeeelt fint å passe småbarn😅

Ja, alltid når det er snakk om folk som får barn rundt 40, neida det finnes ikke gamle foreldre, alles foreldre var kjempespreke i 70-80 årene. Løp maraton, hjalp til med alle livets problemer, sto på 😅

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bestemor er en raus, omsorgsfull og flott person, som alltid stiller opp og som alltid tenker på andre før hun tenker på seg selv. Hun er nå i midten av 70-årene, og er en god bestemor for vårt barn på snart 3 år. De to har er godt og nært forhold, og tilbringer en del tid sammen. 

Problemet er at hun ikke tåler at treåringen skriker. Og det gjør jo vanligvis trassige treåringer i blant. Hun blir sint når barnet skriker, og sier stygge ting til barnet, som at «hun skal kaste det ut av bilen hvis hen ikke slutter». Og hun har holdt en våt klut foran barnets munn i et par sekunder som for å late som at det skulle stoppe skrikingen. Jeg ble satt ut av både denne hendelsen og andre hendelser som har vært. Jeg kjenner henne ikke igjen når hun reagerer slikt, med dette sinne. Dette er ikke henne.

Så er det kanskje slik man blir når man blir eldre, at man tåler mindre? 

Jeg kjenner litt på en sorg også over at hun er blitt slik, og er redd for hvordan det vil utvikle seg. Kan det være et tegn på demens?

Hun bor i nærheten, og er av og til barnevakt. Jeg kunne nok latt henne passe barnet mer, men vegrer meg. Ofte spør vi heller det andre settet med besteforeldre. 

Barnet er stort sett snill og lett å ha med å gjøre når de to er alene, det er når vi foreldre er der at barnet kan være trassig og skrike. 

Og hvordan forholder man seg til henne når hun reagerer med sinne når barnet skriker?

Jeg pleier å fjerne barnet fra situasjonen, ta det bort fra henne slik at hun ikke får skrikingen tett på, og for å skjerme barnet fra henne. Så snakker jeg rolig med barnet.

Jeg hadde snakket med henne om dette, på en fin og rolig måte, at det ikke er greit å oppføre seg sånn mot barnet. Tror ikke jeg hadde klart å slappe helt av hvis dette var mitt barn. Skjønner veldig godt det er vanskelig når bestemoren ellers er så snill og flink med barnet, men det må gjøres, mener jeg.

Anonymkode: 60971...319

• Liker 3
Skrevet

Helt vanlig å bli sint av barnegråt, trass og lignende. Som oftest kommer det av oppdragelsen de selv fikk som barn. Mulig hun var sterk og bevisst nok da du var liten til å unngå å gjøre det mot deg, men det henger fortsatt igjen. Som om man er programmert til det. Men som du sier, kan også være tegn på tidlig demens om hun selv ikke hadde en barndom der gråt og trass ikke ble håndtert riktig. Noe som omtrent aldri skjedde i den generasjonen

• Liker 1
Skrevet
Himmelen_91 skrev (58 minutter siden):

Grønnastar skrev (55 minutter siden):

Hvor sprek man er ved 75 varierer jo veldig. Dr fleste 75-åringer i dag klarer vel å passe småbarn noen timer, vil jeg tro. Det er vel ikke alderen som er problemet her, nødvendigvis.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Absolutt ikke slik hun var da hun oppdro meg, slik noen antyder her. 

Hun har flere barnebarn, og opp igjennom årene, har jeg ikke sett at hun har oppført seg slik når noen av barnebarnene har skreket. Det er en tydelig endring i oppførsel. 

Hun er ikke barnevakt ofte, nettopp av denne grunnen, og pga hensyn til hennes helse. 

TS

Da ville jeg begynt å bekymre meg for demens. Du beskriver jo en vesentlig endring i personlighet her.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

Hvor sprek man er ved 75 varierer jo veldig. Dr fleste 75-åringer i dag klarer vel å passe småbarn noen timer, vil jeg tro. Det er vel ikke alderen som er problemet her, nødvendigvis.

En gjennomsnittlig 75-åring har ikke nubbsjangs til å løpe etter en treåring som stikker av.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Min er svigermor likte ikke at ungene lekte og lo. Så ble det alltid kjeft at de måtte være stille. 🙄

Anonymkode: ecfca...ec7

Der fikk du sneket inn en "hate-svigermor"-kommentar :) Du kunne skrevet "ene besteforelderen" ;) 

Anonymkode: 54c44...a23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der fikk du sneket inn en "hate-svigermor"-kommentar :) Du kunne skrevet "ene besteforelderen" ;) 

Hvorfor skal man pynte på sannheten?

Anonymkode: a0d9f...38a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du MÅTTE kommentere og gjøre en greie ut av det? Typisk.

Anonymkode: 37217...87f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...