Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så lett å gå opp en kilo i måneden? Men umulig å gå ned en kilo i måneden?

Anonymkode: 4dbfb...a30

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er strengt tatt like enkelt når du vet hva som gjør at du går opp eller ned i vekt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Begge deler er strengt tatt like enkelt når du vet hva som gjør at du går opp eller ned i vekt :)

Jeg mener å ha lest at du har gått ned mye 😊 Kan du dele litt her?

Ts: jeg tror dette kan ha med at kroppen tror det er hungersnød og krise når vi går ned i vekt. Biologisk sett. I gamle gamle dager var det jo krise om man ikke fikk jaktet eller sanket mat, så kroppen er biologisk innstilt på å spare energi (senke forbrenning) og skru opp sulthormoner dersom man taper kroppsvekt. Den prøver å hjelpe oss til å overleve, og noen mener det også er derfor det er vanskelig å holde vekten nede. Kroppen VIL opp til den (høye) trygge kroppsvekten igjen. 

Anonymkode: 480c9...9ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg mener å ha lest at du har gått ned mye 😊 Kan du dele litt her?

Stemmer. Jeg har gått ned en god del (for meg) :)

Det første man må forstå er at man må forbrenne mer kalorier enn man spiser. Så «enkelt» er det faktisk. Får man i seg for mange kalorier går man opp. Går man i underskudd går man ned.

Men å klare å ligge i underskudd er ikke så enkelt. Åpenbart. Ellers ville jo alle klart det :)

Det viktigste å forstå her er at kiloene forsvinner på kjøkkenet. Grammene forsvinner på treningssenteret.

Det betyr at skal man mange kilo ned må man begynne med hva og hvor mye en spiser. Og for å ha kontroll på det må man ha en viss oversikt kalorier i det man spiser.

Problemet slik jeg ser det er at veldig mange av oss som sliter med at vi enten bruker mat som belønning eller som trøst. Noen av oss bruker det til begge deler til og med. Det gjør det vanskelig.

For meg hjelper det å måle mat/snop i aktivitet. Det vil si at jeg ser for meg hvor mye aktivitet jeg må være i for å kompensere for en Stratos. Eller hvor mye lenger jeg må gå med bikkja for en ekstra tallerken med mat. Jeg nekter ikke meg selv å spise godteri eller god mat, men jeg har et realistisk forhold til at det krever mer aktivitet. Så av og til er den stratosen så god at den er verdt ekstra runde med løping. Andre ganger (ofte) ikke. Da føler jeg at jeg får et helt annet og avslappet forhold til mat. Ingenting er forbudt. Men jeg må kompensere.

Og det er ikke gjort på en dag. Jeg har mange mislykkede forsøk på samvittigheten. Og jeg har lurt meg selv ofte.

Men når jeg ser at det virker. Når jeg ser kiloene endrer seg. Da får jeg en enorm selvtillit og styrke til å ta gode valg senere.

På halvannen uke nå har jeg gått ned nesten fire kilo. Det er litt mye, men skyldes først og fremst av at jeg har skjerpet meg på matvanene mine. Og i tillegg har jeg satt meg et mål om å gå 20k skritt til dagen.

IMG_2350.png.b28e4ae1a6ee656f03db1e44aeec991f.png

IMG_2352.thumb.jpeg.bdc4fbcdaadd6d010d23a65a73c32285.jpeg

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du delte 😊 

Har du gjort dette over lengre tid, og hvordan har vekten beveget seg? Jevnt nedover, platåer? Skal selv ned 40 kilo, og har notert at det viktigste er maten 😁

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken app er dette?

Anonymkode: 54d43...24a

Skrevet

Men en ting jeg vil påpeke her er at vekt er ikke bare fett. Det inkluderer òg muskelmasse og væske.

Så når man plutselig går ned mye kan det være mye av det er veske eller muskelmasse. Ikke bare fett.

Og trener man for bygge muskler vil vekta naturlig stige pga muskelmasse. Og ikke minst økt væskeinntak.

Så selv om jeg går opp 0,5 kilo mellom to dager så kan jeg har mistet fettvev, og oppgangen skyldes muskler og væske. Eller jeg kan ha gått ned 0,5 kilo uten å ha mistet fettvev.

Derfor kan det være viktig å se på vekt over tid, kikke litt i speilet innimellom og ikke minst måle magemålet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken app er dette?

Anonymkode: 54d43...24a

Bildene jeg la ut?

Det øverste som viser vekt er fra Withings, badevekta vår. WiFi tilkoblet så hver gang jeg veier meg blir det lagret i skyen.

Det nederste er fra Apple Health, fra appen Mosjon. Jeg bruker iPhone og Watch og de har god kontroll på aktivitet igjennom dagen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for at du delte 😊 

Har du gjort dette over lengre tid, og hvordan har vekten beveget seg? Jevnt nedover, platåer? Skal selv ned 40 kilo, og har notert at det viktigste er maten 😁

Bare hyggelig:)

Jeg begynte for alvor i desember 2023 når vekta bikket 114 kilo. Det var for mye. Jeg klarte å snu ting og var nede i 100 kilo/104 cm i august i fjor. Så kom høsten med sykdom (barn i hus), hverdagsstress og livet, og jeg har gått opp til 108 kilo/114 cm nå i april. Og det var for snart to uker siden jeg bestemte meg for å snu igjen og nå er målet 95 kilo stabilt før oktober i år :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow, du er kjempeflink! Mitt utgangspunkt er ikke så langt fra ditt. Tenk 95 kilo, det er jo en helt annen verden enn 114. Lykke til 👏

AnonymBruker
Skrevet

Det å ligge 7000kcal i underskudd, som man må for en kilo ned, krever en god del. Bare vedlikehold krever en innsats når man er slank. Men det er jo bare litt sjokolade hver dag i noen dager før man er oppe i 7000kcal. Så jeg er helt enig med deg ts😊

Anonymkode: 2ae59...550

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...