Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pus jakter. Har fjernet 3 stålormer siste uke. Hun tar alt inn. Nå har hun fanget en mus. Hun skjønte at jeg ville fjerne denne, så hun tok med seg musen under sengen min. Dyrelegen har sagt at mus er godt for katter. Men å ha dette inni hus er ikke ok. 

AnonymBruker
Skrevet

Mus er ikke godt for katter når de er fulle av parasitter. Håper hun får ormekur

Anonymkode: 3fe0f...a76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt du beskriver hører med i pakken når man har valgt å ha katt. Med mindre du er ok med å ha innekatt (mistrivsel, understimuli og alt som følger med), er det ingenting å gjøre med det. Som nevnt over: husk jevnlig ormekur.

Anonymkode: 20625...9b9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger til kattens natur å jakte. 

Anonymkode: 09e6a...540

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alt du beskriver hører med i pakken når man har valgt å ha katt. Med mindre du er ok med å ha innekatt (mistrivsel, understimuli og alt som følger med), er det ingenting å gjøre med det. Som nevnt over: husk jevnlig ormekur.

Anonymkode: 20625...9b9

Det er da ikke mistrivsel, understimuli etc med innekatter. Jeg har flere innekatter og de har det som plommen i egget.

HI:

Ormekur, stenge katteluka og bare ta henne inn på visse tidspunkter eller innekatt. 

Anonymkode: ffa58...668

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Katten får ormekur jevnlig. Hun jager i skogen ovenfor boligfeltet. Hun får også medisin mot flått. Men, hun tar inn ting som jeg ikke liker. Som sagt. 3 sluker siste uke. I dag en mus. Dyrelegen har fortalt meg at skinn er bra for katten. Nå kjøper jeg ikke dette. Jeg synes dette er diskusting. Men det er en del av å ha katt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Denne uken har jeg fjernet 5 stålormer. 2 mus. Har eid katt i nærmere 30 år. Aldri har jeg eid katt som jakter som denne. Da jeg fikk denne, hun banket sine 5 søsken. Hun ble omsnakket som en djevel.  Jeg elsker katten. Men hun er et rovdyr. Jeg har lukket luken. Sist natt, våknet opp til blodige mus. Jeg fjerner stålårm. Dette er ikke noe jeg er vant med. 

AnonymBruker
Skrevet

Katter er rene rovdyr, og torturister. Skjønner ikke at folk vil utsette det lokale dyrelivet for disse beistene.

Anonymkode: a3abe...e82

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (På 2.5.2025 den 3.52):

Pus jakter. Har fjernet 3 stålormer siste uke. Hun tar alt inn. Nå har hun fanget en mus. Hun skjønte at jeg ville fjerne denne, så hun tok med seg musen under sengen min. Dyrelegen har sagt at mus er godt for katter. Men å ha dette inni hus er ikke ok. 

Dette er da helt normalt for en katt. At den kommer inn med byttet sitt, er jo bare for at den er stolt og vil vise det frem. Instinktet kan du ikke gjøre noe med. Bør tenkes over, før man evt. skaffer katt. 

Anonymkode: 38d47...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dyrebeskyttelsen Norges fire råd til katteeiere

1. Hold katten inne om natten

– Kattene jakter mest ved daggry og skumring. Hold katten innendørs når det er naturlig at den jakter. Bruk heller tiden på lek og avslapning, sier Roaldset.

2. Gi katten mat før du slipper den ut

– Katten er en jeger, men den trenger ikke drepe så mye. Den har ikke behov for maten.

3. Bruk halsbånd med bjelle

– Men det er kjempeviktig å bruke selvutløsende halsbånd. Katter kan sette seg fast og bli kvelt av halsbånd som ikke er selvutløsende.

4. Klipp klørne til katten

– Mange katter klarer å fange mus selv om den har korte klør, men de blir litt dårligere på å klatre i trær og litt dårligere jegere, sier hun.

Forskning.no sine råd:

https://www.forskning.no/biologi-dyreverden/mer-kjott-i-maten-gir-katter-mindre-lyst-til-a-drepe/1815271

Anonymkode: 34076...66b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en ekstremt aktivt jaktende katt! Vi har også hatt mange katter i årevis, og aldri har noen vært som denne. Den biter av hodet på rotter og river ut innvoller og sånt. Akkurat slikt jeg vil ha på gulvet eller i sofaen... 🤢 Og så er det alle fugleloppene den drar inn! Som de biter oss alle! Grøss. Aldri har vi hatt så mye fuglelopper heller. 

Vi har valgt å ha et "sperregardin" foran døra når vi lufter, slik at katten ikke kommer seg inn uten at noen åpner. Da får vi jo heller lagt byttene utenfor døra, men det er bedre enn alternativet. 

Med alle fugleloppene man ikke kan holde borte, så vurderer jeg å la katten bo ute frem til loppene blir mindre aktive. Den har eget hus med ly og varme.

Anonymkode: aee16...0a4

Skrevet

Jeg holder kattene inne om natten, og de får ekstra mat/godsaker før de slippes ut. Har hatt katt i 30 år, flere har jaktet. Men, denne pusen er ekstrem. Sist jeg skrev her inne hadde hun hentet inn 3 stålormer. I løpet av uken kom det inn 7 stk. 6 levende som jeg bar ut, og 1 halvspist. I tillegg, 2 mus som hun spiste, og 1 jeg så blodrester av. 

Da stengte jeg katteluken. Nå regulerer jeg luken. Om jeg går ut, så er katteluken stengt. Må ha oversikt over hva som kommer inn. Så fikk pus ekstra markkur. Lopper er noe sjeldent, men har spray mot det. Bor derimot i et område med mye flått. Dette er uvant og noe nytt for meg. Lærte dette fjor. Det finnes middel mot dette også. Nå koser jeg med alle 3 katter, så merker fort om de får flått. Har allerede fjernet flere, de var knøttsmå. Men nå har de fått middel for dette. 

En kur for flått varer maks 3 mnd, utskrevet av veterinær. Valgte å vente til mai måned for å gi dette. Men, kattene fikk flått før den tid. 

Min jeger kommer fra et kull med 5 brødre. Hun ble kalt djevelungen. Tok rotta på alle som kattunge. Her er hun sjef over gaten. Hun har dog bare hanpuser som brødre og naboer. Elsker denne pusen, men liker ikke det som kommer inn med henne. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (3 timer siden):

Jeg holder kattene inne om natten, og de får ekstra mat/godsaker før de slippes ut. Har hatt katt i 30 år, flere har jaktet. Men, denne pusen er ekstrem. Sist jeg skrev her inne hadde hun hentet inn 3 stålormer. I løpet av uken kom det inn 7 stk. 6 levende som jeg bar ut, og 1 halvspist. I tillegg, 2 mus som hun spiste, og 1 jeg så blodrester av. 

Da stengte jeg katteluken. Nå regulerer jeg luken. Om jeg går ut, så er katteluken stengt. Må ha oversikt over hva som kommer inn. Så fikk pus ekstra markkur. Lopper er noe sjeldent, men har spray mot det. Bor derimot i et område med mye flått. Dette er uvant og noe nytt for meg. Lærte dette fjor. Det finnes middel mot dette også. Nå koser jeg med alle 3 katter, så merker fort om de får flått. Har allerede fjernet flere, de var knøttsmå. Men nå har de fått middel for dette. 

En kur for flått varer maks 3 mnd, utskrevet av veterinær. Valgte å vente til mai måned for å gi dette. Men, kattene fikk flått før den tid. 

Min jeger kommer fra et kull med 5 brødre. Hun ble kalt djevelungen. Tok rotta på alle som kattunge. Her er hun sjef over gaten. Hun har dog bare hanpuser som brødre og naboer. Elsker denne pusen, men liker ikke det som kommer inn med henne. 

Medisin mot flått må man begynne å  gi med en gang snøen er borte, for flåtten lever fra +1 til 2 grader.

Jeg bor i Bergen sentrum og katten får flåttmedisin fra februar -november, hvis det da ikke er snø og kuldegrader.

Dyrlegen sa at han måtte få flåttmedisin 75% av året.

Anonymkode: 3fe0f...a76

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lurer på hvor ofte man kan gi mark kur. Nå har jeg 2 forskjellige kurer som jeg bytter imellom. Men pus henter inn alt. Fugler, mus og stålormer. Ormene har jeg funnet en løsning på. Di kommer inn levende. Pus tror hun kan leke. Jeg tar ormen med en pølseklype. Bærer den ut. Stålormer er fredet. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (På 29.5.2025 den 6.53):

Jeg lurer på hvor ofte man kan gi mark kur. Nå har jeg 2 forskjellige kurer som jeg bytter imellom. Men pus henter inn alt. Fugler, mus og stålormer. Ormene har jeg funnet en løsning på. Di kommer inn levende. Pus tror hun kan leke. Jeg tar ormen med en pølseklype. Bærer den ut. Stålormer er fredet. 

Ormekur kan du gi 2-4 ganger i året. Siden din pus jakter mye så hadde jeg gått for 4 ganger i året.

Anonymkode: 147c7...632

AnonymBruker
Skrevet

Da får du holde "pus" inne. Hjemmehørende arter bør ikke fordrives av innførte tamdyr. Katter gjør stor skade på lokale bestander av fugler og andre smådyr. 

Man lar jo ikke hunder og andre tamme rovdyr løpe fritt rundt ute, uten tilsyn. Det er ingen grunn til at katteeiere ikke skal ta samme ansvar som hundeeiere, og holde dyrene sine under kontroll. 

Anonymkode: 13180...88a

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt pusene mine jaktet til og med på hverandre 😀

• Liker 1
Skrevet

Pus har sine perioder. Enkelte uker kommer det døde fugler inn. Andre uker stålormer, eller mus. Men jeg tror hun skjønte tegninga ang stålormer. Jeg regulerer nå katteluka, de 2 siste ormene har jeg funnet ute, på trappen. 

Som sagt før, har eid puser i 30 år, men denne tar kaka. Jeg var uforberedt på omfanget. Har man puser må man også ta konsekvensen av disse rovdyrene. Man lærer så lenge man lever 😸

Skrevet

Nå glemte jeg å stenge katteluken igjen. Så våknet opp til fjær over det hele. Jeg kan bare takke meg selv. Vanligvis stenger jeg katteluken hver kveld når pusene har kommet inn. Glemte å stenge katteluken i går, resultat, pus har hentet en fugl, og fjær overalt. Nå har jeg Bob, robot støvsuger, men han tar ikke ting som flyr. Fjær flyr. Så må fra, med den gamle støvsugeren og må gjøre ting på gamlemåten. Jeg visste at pus var jeger, men det skaper ekstra arbeid for meg. Hun spiser ikke dyrene hun jakter. Hun leker med de. Så må jeg rydde opp. 

Men la det være klart. Pusene mine får markkur jevnlig, også middel mot flått. Jegeren min får markkur oftere enn sine brødre. 

Blir bare frustrert. 

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Nå er pus på jakteren igjen. Det har kommet inn enkelte mus eller fugler den siste mnd, men nå er det helt ekstremt. I går: stålorm, i natt: fugl, i formiddag: liten salamander, i kveld: ny fugl. 

Er det noen andre som har det like ekstremt? Har noen tips om hvorfor pus er så aktiv i perioder? 

I natt ble det spist en mus inne, og i dag kom pusen med en ny fugl. 

Er dette normalt?

Endret av Helene
Tilleggsinfo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...